Kirjoahvenpariskunta lehtisten kaveriksi?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
golden nugget
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 21:11, 12.01.2005
Paikkakunta: Turku

Kirjoahvenpariskunta lehtisten kaveriksi?

Viesti Kirjoittaja golden nugget »

Kovasti tekisi mieli jotain kirjoahven (kutu)paria 430-litraiseeni lehtisten kanssa. Lehtisiä on vielä 6 nuorta kasvamassa, joista toivon saavani yhden kutuparin ja muut sitten lähtevätkin uusiin koteihin... Muuna kalastona 2 haarniskamonnia (pariskunta sekin, saa nähdä kuteeko koskaan), pieni parvi keisaritetroja (voin tarvittaessa siirtää toiseen akvaan tai lahjoittaa pois, jos eivät affenten kanssa sovi) ja verkkopiikkipleko.

Mikä kirjoahven sopisi? Sinileuka? Tulisuu? Seeprojakin ihailin, mutta taitaisivat repiä lehtikalat kappaleiksi? Kyhmytonkijoita olen mietiskellyt, mutta hiekka ei taida olla tarpeeksi hienoa niille....eikä taas verkkopiikki taida tykätä, jos hiekan vaihtaisi hienompaan... :|

Haluaisin kuitenkin jonkun keskikokoisen, näyttävän värisen ja helpostikin kutevan pariskunnan. :D
Pohja on nyt pienirakeista soraa (oliskos jotain 2-4mm raekooltaan), sisustuksena on pari isoa juurakkoa, kiviä, kasveja (mm. jättiläismiekkoja, anubiasta, jaavansaniaista ja pinnalla pistiaa). Mahdollisia affenia varten katselin jo pohjalta sopivat paikat, joihin laitan kukkaruukut kallelleen ja päälle sidon jaavansaniaista, jotta maastoutuu ympäristöön. :mrgreen:
-SYÖKÄÄ KANAA!-
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Avainkirjoahven on kaikin puolin sopiva, paitsi että se ei ole hirveän värikäs.
Vedetto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 17:32, 28.06.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vedetto »

lehtis kirjoitti:Avainkirjoahven on kaikin puolin sopiva, paitsi että se ei ole hirveän värikäs.
Jep... se on sopiva :)
Terveisin: Vedetto
golden nugget
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 21:11, 12.01.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja golden nugget »

Avain on yksi niistä, joita en ensimmäisenä haluaisi....on niin vaatimattoman näköinen.... :|
Muita ehdotuksia?? :mrgreen:
-SYÖKÄÄ KANAA!-
~TiiNa~
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 13:51, 03.07.2004
Paikkakunta: kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ~TiiNa~ »

No minulla ei ole mitään kokemusta/tietoa affenista, muuta kuin pari kk yhteiseloa perhoskirjojen kanssa (ja siis edelleen jatkuu).. Mutta itse olen joskus katsellut sateenkaariahventa sillä silmällä. [;)] Mutta en siis todellakaan tiedä sen luonteesta, vesivaatimuksista tai sitten yhtään mistään.. Tuli vaan mieleen.
golden nugget
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 21:11, 12.01.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja golden nugget »

Mitä nämä on, saako Suomesta ja mihin hintaan?
*tutkailee fishprofilesin sivuja*

Cichlasoma salvini, FishProfilesin sivuilla suositellaan yhteen lehtisten kanssa. http://www.fishprofiles.com/files/profiles/salvini.xml

Geophagus brasiliensis http://www.fishprofiles.com/files/profi ... iensis.xml

Hemichromis lifalili http://www.fishprofiles.com/files/profi ... ichlid.xml
Onko hajuakaan minkä kokoinen tämä fisukka on? Siitä kun ei ollut tietoa nuilla sivuilla...

Heros severus http://www.fishprofiles.com/files/profiles/severum.xml

Metriaclima callainos http://www.fishprofiles.com/files/profi ... ltblue.xml
IHANAN sininen! Näitä jos saisi, niin oijoijoi... Heti siirtyisi lehtiskät toiseen akvaan (jos tarvis on), ja nämä saisi lajiakvan. Sopisi niin täydellisesti mein sinisen kämpän sisustukseen. ;)

Nuo nyt ainakin kuvien perusteella miellyttivät silmää. :mrgreen:
Sateenkaariaffenkin on nätti....
Entä sopisiko sinikirjoahven?
-SYÖKÄÄ KANAA!-
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Kaikista paitsi Metriaclima callanois:ista olen varma, että Suomessa kulkee. Tosin Malawina tämä callanois ei kyllä niin mitenkään edes sopisi lehtisten kanssa samaan veteen.

Helmiäistonkija(G. brasiliensis) saattaisi mennä ehkä, mutta lisätila ei olisi pahitteeksi. Niin ja sitten jos parin otat, luulen, että lehtiksillä ei välttämättä ole kovin kivaa helmiäisten kutuaikana.

Punatimanttiahven(H. lifalili) kasvaa n. 10 senttiseksi, koiraat joskus pikkaisen yli. Useimmat näkemäni omaavat suuren egon, niin, että muilla allastovereilla saattaa olla tukalaa.

Onko tulijuovakirjoahven(C. salvini) niin kiltti, että se menisi lehtisten kanssa? itsellä ei ole kyllä ko. lajista mitään tietoa eikä kokemusta, mutta sen lähisukulaisia ajatellen kuvittelisin, ettei se olisi ihan kilteimmästä päästä. Saatan olla väärässä. Joku viisaampi neuvokoot tästä ;)

Raitavanneahvenia(Heros severus) on näkynyt joskus, mutta useimmiten näkee Heros sp. vannekirjoahvenia, jotka ovat alustakutijoita. Nämä ovat melkoisen yleisiä ja kauniita. Keltainen Heros sp. on myös hyvin nätti. Ei ole erityisen vihainen ja saattaa sopia lehtisparin kanssa tuohon tilaan. Lisätila tietysti ei olisi pahitteeksi.

Sinikirjoahven saattaa olla vähän äkäinen... En tiedä miten reviirijako menisi.
Fishy fella.
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Anteeksi kun nostan näinkin vanhaa viestiketjua, mutta haulla iski vastaan ja aihe sopii kuin omaan nokkaan, joten kukaan ei varmaankaan pahastu jos lisään kysymykseni tähän.

Eli lehtikaloista ja sinileukakirjoahvenista, voiko niitä laittaa samaan altaaseen (altaan koko 400 l)? Jostain lueskelin, että sinileuka tarvisi kovaa vettä, pitääkö tämä paikkansa? Olen käsittänyt, että niitä pidetään kyllä ihan pehmeässäkin vedessä?

Kumpaakaan kyseisistä kaloista mulla ei vielä ole, mutta kummatkin kiinnostaisi :) Lisäksi altaaseen olisi tulossa muutama piikkisilmä sekä jokin parvi keski-/pintaveteen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”