Punapyrstöpallokalat ja kääpiöpallot

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
itaki
Member
Member

Punapyrstöpallokalat ja kääpiöpallot

Viesti Kirjoittaja itaki »

100 litraisessa akvaariossani, joka on kääpiöpallokaloja varten perustettu, elelee tällä hetkellä 9 kääpiöpallokalaa ja 4 katinkultamonnia. Osa kääpiöpalloista eivät ilmeisestikään ole vielä aivan täysikasvuisia.

Olisin kiinnostunut näiden lisäksi muutamasta punapyrstöpallokalasta (esim 1+2) mutta ennen näiden hankintaa haluaisin tietää riittääkö altaani tila varmasti näille ja onko todennäköistä että altaassa rauha edelleen säilyy? Altaassa on runsaasti kasvillisuutta, jonka seasta löytyy tarvittaessa piilopaikkoja.
Akvaariokauppias, jonka kanssa olen keskusteluja käynyt, uskoisi että tuonne nuo punapyrstöt mahtuisivat mutta mitä mieltä mahdatte olla täällä?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Vaikea sanoa. Punapyrstöt ovat kuitenkin pitkälti yksilöitä ja kääpiöistä ei ole omia kokemuksia. Meillä oli 112-litraisessa 2+4 ja hyvin pärjäsivät. Siitä erikoisia kaloja että tunkevat piikkisilmien kanssa samoihin kivenkoloihin, sisustuksena kun oli, ja on nykyisessä 265 litraisessa, hiekkapohja, runsaasti kasveja ja pyöreähköjä 5-10 cm kiviä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
SL
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SL »

Meillä oli kolme punapyrstöä kuuden kimalaisen kanssa ja silloin kimalaiset saivat kyytiä! Kyljistä löytyi jatkuvasti pyöreitä purentajälkiä ja lajit oli erotettava toisistaan. Muihin meillä olleisiin kaloihin (mustaneontetrat ja piikkisilmät) punapyrstöt eivät koskeneet.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Minulla oli erittäin äkäinen (yksinäinen kun kumppania ei löytynyt) punopyrstö ukko, joka jahtasi kääpiöpalloja ja puri jos sai kiinni :frown: Punapyrstö sai lähtöpassit. Kannattaa muistaa että pallot ovat aina yksilöitä, vaikka tämä minut tapaukseni taitaa olla aika ääripäästä.
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Kääpiöpallokalat ovat pääsääntöisesti kovia näykkimään. Veikkaan, että punapyrstöpallokalan evät maistuvat samalta kuin muittenkin kalojen...mä en ottaisi niitä samaan tankkiin. Varsinkaan sataseen.
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

KatjaN kirjoitti:Minulla oli erittäin äkäinen (yksinäinen kun kumppania ei löytynyt) punopyrstö ukko, joka jahtasi kääpiöpalloja ja puri jos sai kiinni :frown: Punapyrstö sai lähtöpassit. Kannattaa muistaa että pallot ovat aina yksilöitä, vaikka tämä minut tapaukseni taitaa olla aika ääripäästä.
Ukko on edelleen yhtä kärttyinen. Alun maistelujen jälkeen on jättänyt saman akvaarion piikkisilmät jotakuinkin täysin rauhaan, mutta lajitovereita ei hyväksy. Hankin ukolle kaveriksi naaraan, mutta parin päivän jälkeen se piti siirtää toiseen akvaarioon. Tässä ajassa kävi selväksi ettei yhteiselosta tule yhtään mitään - ukolla oli selvä tappomeininki. Ukko elää näin ollen nykyään tyytyväisen oloisena yksinään piikkisilmien kanssa, ja naaras pienten tetrojen kanssa täydessä sovussa.
coeliac disease
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

cW kirjoitti: Tässä ajassa kävi selväksi ettei yhteiselosta tule yhtään mitään - ukolla oli selvä tappomeininki. Ukko elää näin ollen nykyään tyytyväisen oloisena yksinään piikkisilmien kanssa, ja naaras pienten tetrojen kanssa täydessä sovussa.
Eli voidaan todella todeta, että yksilölliset erot ovat suuria.
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Kolli kirjoitti:Kääpiöpallokalat ovat pääsääntöisesti kovia näykkimään. Veikkaan, että punapyrstöpallokalan evät maistuvat samalta kuin muittenkin kalojen...mä en ottaisi niitä samaan tankkiin. Varsinkaan sataseen.
Minulla ehkä on käynyt melko hyvä tuuri noiden kääpiöiden kanssa. Eivät pahemmin tappele keskenään (ainoat tapaukset ovat olleet kahden tietyn pallon toisilleen pullistelu ja pörhentely satummoisin ruoka-aikoina, purujälkiä näistä ei ole syntynyt, lähinnä vain pelkkää uhoamista ja sitäkin harvoin). Katinkultamonnit jotka ovat kokoajan esillä ja omissa puuhissaan eivät ole joutuneet näykinnän kohteeksi silloinkaan kun olin matkoilla ja pallot saivat vain muutaman päivän välein ruokaa. Eli varmastikin siis yksilöissä on eroja.
Yhtäkään rohkaisevaa tai positiivista kokemusta/kommenttia ei näemmä tunnu löytyvän... Ehkä kypsyttelen ajatusta vielä tovin mutta kovasti tekisi mieli kokeilla miten hyvin kääpiöpallojen ja punapyrstöjen yhteiselo toimisi...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”