Tajusikohan tästä kukaan yhtään mitään?
Mattosuodattimen yläreuna ja vedenpinta
Valvoja: Moderaattorit
-
Tallulah
- Senior Member

- Viestit: 637
- Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mattosuodattimen yläreuna ja vedenpinta
Nyt tulee varmasti monen mielestä maailman tyhmin kysymys, mutta kysynpähän silti. Pitääkö suodatinmaton yläreunan olla samalla tasolla vedenpinnan kanssa? Vai voiko vesi olla korkeammalla, kuin suodatinmaton yläreuna? Pitääkö maton yltää akvaarion yläreunan tasolle saakka, eli voiko maton yläreunasta muutama sentti olla "kuivilla"?
Tajusikohan tästä kukaan yhtään mitään?
Tajusikohan tästä kukaan yhtään mitään?
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Eiköhän pumpun tuottama imu kuitenkin hoida virtauksen maton kautta riippumatta siitä onko yläreuna vedenpinnan yläpuolella tai ei. Tämä siis silloin kun mattosuodatin tilkitty joka suunnasta matolla.VilleJ kirjoitti:Mistähän se vesi mahtaisi virrata, jos veden pinta olisi maton yläpuolella? Tuskin maton läpi, jossa veden virtaus hidastuu
-
Tapionpoika
- Junior Member

- Viestit: 136
- Liittynyt: 17:21, 18.07.2005
Tapionpoika kirjoitti:Ei hoida, jos vedelle on helpompi reitti imuaukon luokse. Ei se lähde maton läpi tunkemaan jos on olemassa vapaa reitti esim. yläkautta. Tällöin suurin osa vedestä menee pinnan kautta ja pienempi osa maton läpi.
Misse kirjoitti:Tämä siis silloin kun mattosuodatin tilkitty joka suunnasta matolla.
Eli voihan siihen tehdä "kannen"
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Toki voi, mutta miksi ei nostaisi maton reunaa sentin pari vedenpintaa ylemmäksi eli leikkaisi sen verran kookkaamman palan suodatinmattoa?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Mattosuodattimen pitää ensin kypsyä, mikä vie aikaa noin kuukauden. Se kun on biologinen suodatin eikä siinä biologista toimintaa ole ennenkuin pieneliöstö ja bakteeristo ovat runsastuneet riittävästi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
Tallulah
- Senior Member

- Viestit: 637
- Liittynyt: 14:59, 01.07.2005
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Jyväskylä
Juu, tiesin tuo. ^ olikin lähinnä vain sellainen "ääneen ajattelu".jarvij kirjoitti:Mattosuodattimen pitää ensin kypsyä, mikä vie aikaa noin kuukauden. Se kun on biologinen suodatin eikä siinä biologista toimintaa ole ennenkuin pieneliöstö ja bakteeristo ovat runsastuneet riittävästi.
Mutta koska olemme niin jahkaavaa tyyppiä, päätimmekin sitten ostaa ulkosuodattimen altaaseen - matto saa luvan lähteä.
ps. Meillä päin puhutaan "lisääntymisestä" --> "...pieneliöstö ja bakteeristo ovat lisääntyneet riitävästi..."
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
-
Tapionpoika
- Junior Member

- Viestit: 136
- Liittynyt: 17:21, 18.07.2005


