Niin, hain tänään tutun tutulta akvaarion, 170 litraa, ja siellä uiskenteli viisi leväbarbia sekä aika monta kyhmyotsaa... Eli taitaa olla aika lailla liikaa Muistini mukaan tollasen kokoseen vois ajatella paria leväbarbia, vai? Muistanko ihan väärin? Kokoa akvaariolla on 95 x 40 x 40 cm.
Niin, ja millaisen suodattimen tuon kokoinen akvaario tarvitsee? Käykö pelkkä sisäsuodatin, vai tarvitseeko ulkoisen? Jos tarvii ulkoisen, niin olen kyllä silloin mattosuodattimen kannalla... Jos se vain sopii tuohon? Ja jos osaan sellaisen siihen tehdä ? Sain sieltä yhden sisäsuodattimen mukaan, mutta se nyt ei ainakaan riitä...
Kyllä on vähän liikaa noita leväbarbeja. Suosittelisin, että myisit kaikki (koska ne ovat parvikaloja, eikä tuon kokoiseen mahdu parvea) ja ostaisit tilalle jonkun muun/muita leväpoliiseja esim yhden partamonnin
Sori, että huomautin...
Leväbarbit tarvitsevat 200L kokoisen akvaarion, että altaasi on valitettavasti liian pieni.. Samalla kun luovut leväbarbeista niin voisit luopua myös toisesta partamonnista, koska jos kyseessä on naaras ja koiras niin kohta sinulla on tusina poikasia Ja 2 koirasta taas riitelisivät keskenään... Joten ehkä on paras jättää yksi partamonni sinne leväpoliisiksi...
Ja en minäkään pahaa tarkoita mitä kirjoitan, mutta leväbarbeille on tärkeintä tuo kiihdytysmatka-ajotila, eli pituutta altaaseen lasketan tarkemmin mieluummin kuin litroja . Liikkuvat liukkaasti joten pituutta altaaseen.
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Joo, siis tosi hyvä että kerrotte mielipiteenne, ja faktat! Ja vieläpä väännättä rautalangasta, et se on niille liian pieni ne kun ovat niiiin ihania Mutta eihän se auta
Voisittaki samalla kertoa mielipiteenne kalastosta, eli jäämässä on:
-1 parttis, jos ei kahta mahdu?
-7 kardinaalia
-kyhmyotsia 2 vai montako? (niitä kun tuli akvaarion mukana mooonta...)
-miten käy taisto-pojan?
-pari omppukotiloa
-kierteisiä
Kuulostaa jo ihan mukavalta.
Omput ovat kyllä vaarassa menettää tuntosarvensa kyhmyotsien seurassa, niitä kannattaa pitää silmällä. Taistiksen pitäisi sopia joukkoon mukaan, kun pidät lämpötilan 26-27 asteen tienoilla. Vettä voisi kovettaa vähän kalkilla omppujen kuoren vuoksi, muttei liikaa, ettei siitä ole haittaa pehmeän veden kaloille.
No niin, äkkiä auttakaa! Nyt ne pattipäät näykkii niitä omppuja... Mitä mä voin tehdä?? Mulla ei vielä ole toista akvaariota, mihin pelastaa ne koska siinä on vasta silikonit kuivumassa... Meneekö omput pari päivää jossain muualla???
Omput pärjää kyllä jossain tilapäismajoituksessa hyvinkin muutaman päivän. Nehän periaatteessa voi pärjätä vaikka kuivilla viikon.
Ompuilla pitäisi tuo GH olla siinä kahdeksisen... muuten näyttää kuori kärsivän (kokemuksella!)
Lämpötila saisi ompuilla olla myös vähemmän kuin taistiksilla, jostain olen lukenut, että lämpötilassa 25 astetta celsiusta omppujen ikä on n. vuosi, alemmassa lämpötilassa pitempi.
Siis voi olla että jos levätilanne menee pahaksi - nimim. kokemuksia tupsu- ynnä muista ongelmalevistä - leviksiä täytyy hankkia uudestaan, ainakin väliaikaisesti. Mutta näitähän saa nykyään aika halvalla kyllä, että eivät ole mitään varsinaisia arvokaloja.
Minusta siinä on hyvin tilaa kaloillesi.... Voisi laskea että kala tarvii 1litra/cm vettä= 7cm kala 7 litraa vettä. Tuo voisi olla minimi raja että kala voi hyvin.
On kyllä poikkeuksia....
No, mutta.... Syövätkö kyhmyotsat kierteisiä? Näin tänään, kun kyhmyotsa otti kierteisen suuhunsa, sylkäisi sen kyllä sitten pois, mutta eläiskö se vielä? Minulla oli ajatuksena ottaa siihen isompaan akvaarioon hiekkapohja + kierteisiä. Sopiiko piikkisilmä tuohon (152 l)? Jos, niin montako? Meneekö ne kyhmyjen tai vaikkapa kierteisten kanssa? Kauheesti taas kymysyksiä
Entäpä muita kaloja kyhmyotsien seuraksi?
Niin, ja kysympä nyt sittenvielä, että riittääkö yksi sisäsuodatin? Vai tarvitaanko toinen tai jopa ulkosuodatin? Voisiko joku viisaampi vastata
Sisäsuodatin on omiaan mekaanisena suodattimena, eli roskien kerääjänä. Jos vain rahat riittävät, niin erillinen ulkosuodatin on aina hyvä idea, ulkosuodattimessa kun tuo tilavuus on ihan eri luokkaa kuin sisäsuodattimessa.
Ulkosuodattimista tuohon voisi vaikka suositella Eheimin professional 2224, tai classic 2213 (halvempi, mutta ei ihan yhtä käyttäjäystävällinen) tai vaikkapa eheimin suodatinta, jossa on myös lämmitin samassa, jolloin akvaariossa ei tarvitse erillistä lämmitintä, eli professional 2324. Kaikkien näiden mallien akvaarion ENIMMÄISkoko on 250 litraa, mutta sopivat mielestäni todennäköisesti erinomaisesti akvaarioosi, varsinkin kun suodattimen täytteet ja likaantuminen hidastavat vedenkiertoa ohjeellisesta merkittävästi.
Noista levänsyöjistä, jotka olisivat sopivan pieniä ja syövät hieman pieniä kotiloitakin, itse olen aivan ihastunut katinkultamonneihin. Ne ovat pieniä, eivät erakkoja, joten niitä voi olla parvi akvaariossasi ja ainakin itselläni ovat esillä ja rohkeita päinvastoin kuin partamonni (joka siis on erakkomainen piilottelija). Suosittelen lämpimästi, hoitavat hommat taatusti yhtä hyvin kuin partamonni, ellei paremminkin, koskapa nämä syövät ilmeisesti myös punalevää.
Knirppu kirjoitti:No, mutta.... Syövätkö kyhmyotsat kierteisiä? Näin tänään, kun kyhmyotsa otti kierteisen suuhunsa, sylkäisi sen kyllä sitten pois, mutta eläiskö se vielä? Minulla oli ajatuksena ottaa siihen isompaan akvaarioon hiekkapohja + kierteisiä. Sopiiko piikkisilmä tuohon (152 l)? Jos, niin montako? Meneekö ne kyhmyjen tai vaikkapa kierteisten kanssa? Kauheesti taas kymysyksiä
Entäpä muita kaloja kyhmyotsien seuraksi?
Leväbarbit eivät tietääkseni syö kotiloita, joten kyhmyotsat voisivat olla todennäköisempi ratkaisu. Piikkisilmät eivät viihdy tietääkseni niin lämpimässä vedessä kuin taistis. Mikä on akvaariosi lämpötila, veden Ph ja kovuus? Ovatko kardinaalit kardinaalitetroja vai kardinaalikaloja?
Niin, siis, tällä hetkellä näyttää siltä, että mulle jää myös tuo pienempikin akvaario, jonne taisto jää... Isommassa lämpötila tällä hetkellä 24, pH 7, kovuus keskikovaa en oo koskaan mitannu... Kalat ovat siis toki kardinaalitetroja.
Ja itsekkin jo päädyin siihen, että kyhmyotsa on se kotilon syöjä Näin, kun se sylkäisi palan ulos...
Katinkultamonneja ei vissiinkään voi ottaa yhdessä partamonnin kanssa? Olen meijän parttikseen jo niin tykästynyt, etten raatsisi luopua siitä