Suomessa kasvatetut kalat ja muuta aloittelijan ihmettelyä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ryn
Starting Member
Starting Member

Suomessa kasvatetut kalat ja muuta aloittelijan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Ryn »

Rekisteröidyin tässä juuri palstalle. Suunnittelemme miehen kanssa akvaarion hankkimista, ja muutama asia askarruttaa:

Millainen on Suomessa kasvatettujen kalojen saatavuus Turussa? En ole kovin innostunut ostamaan jostain maailman toiselta puolen lennätettyjä, ei varmaan kovin hyvin kohdeltuja kalarukkia. Kalojen hyvinvointi onkin prioriteetti tätä akvaariota suunnitellessa.

Ajatukset tietenkin muuttuvat vielä, mutta tällä hetkellä kiinnostaisi kenties jonkinlainen Aasian biotooppi. Pyrimme hankkimaan 200-300l altaan, mutta jos sopiva käytetty kokonaisuus kävelee vastaan, käy 120< litrainenkin. Olen vasta ihan pikaisesti vilkuillut kaloja, miltä kuulostaisi seurava setti laskettuna tuon minimi 120l:n mukaan:

1 taistelukalakoiras
parvi kiilakylkiä tai rusokiilakylkiä tai kirsikkabarbeja (kuinka monta?)
piikkisilmiä (kuinka monta?)
leväkatkarapuja (kuinka monta?)

Viihtyisivätkö nuo keskenään? Taistelukala ei ole minulle mikään pakkomielle, haluan yleensä jonkun suht. helpon aasialaisen tuossa mahdollisessa 120l minimissä viihtyvän väriläiskän. Katkat akvaariossa on minulle täysi uutuus, nehän siis syövät levää? Mitä pikkuisia aasialaisia levänsyöjäkaloja löytyy?

Millainen kasvisto tuohon sopisi? Olen ihan ulkona akvaariokasveista. Pitäisi olla helppohoitoinen ja toisaalta mielenkiintoisen näköinen kasvisto. Taistelukala ja piikkisilmä arvostavat käsittääkseni tiheää suojaisaa viidakkoa?

Ja vielä kysely kissallisille: Stressaavatko kalat herkästi lasin takaa tuijottavia viiksekäitä faneja? Kestääkö akvaarion päällinen kissojen röhnötykset ja pomppimiset (painavin kollinroikale on 9,3kg), vai pitääkö se suojata? Miten? Ovatko jossain kaupoissa myytävät alumiinijalkaiset setit tukevia, ts. voiko 9,3kg lihasta ottaa ponnua päältä säännöllisesti akvaarion kaatumatta? Näyttävät vähän huterilta. Saako niitä leca-harkkoja ihan K-raudasta?

Viimeksi olen ollut tekemisissä akvaarion kanssa muinaisen 90-luvun alussa, ja tiedoissa on paljon päivittämistä. Nyt loppui henki kesken, pitää pistää lisää, kun muistaa loput kysymykset :mrgreen: . Kiitos vastaajille!
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Tervetuloa vain palstalle ja uudestaan harrastuksen pariin :)
1 taistelukalakoiras
parvi kiilakylkiä tai rusokiilakylkiä tai kirsikkabarbeja (kuinka monta?)
piikkisilmiä (kuinka monta?)
leväkatkarapuja (kuinka monta?)

Viihtyisivätkö nuo keskenään? Taistelukala ei ole minulle mikään pakkomielle, haluan yleensä jonkun suht. helpon aasialaisen tuossa mahdollisessa 120l minimissä viihtyvän väriläiskän. Katkat akvaariossa on minulle täysi uutuus, nehän siis syövät levää? Mitä pikkuisia aasialaisia levänsyöjäkaloja löytyy?
Kyllähän nuo lajit menisi yhteen. Tosin kirsikkabarbit saattavat näykkiä taiston eviä, vaikka muuten ovatkin kilttejä ja sävyisiä. Rusokiilakylki sopisi siten kyllä paremmin.

Esim 120 litraiseen
1 taistelukala
10 rusokiilakylkeä
2-4 piikkisilmää.
~10 leväkatkaa
Millainen kasvisto tuohon sopisi? Olen ihan ulkona akvaariokasveista. Pitäisi olla helppohoitoinen ja toisaalta mielenkiintoisen näköinen kasvisto. Taistelukala ja piikkisilmä arvostavat käsittääkseni tiheää suojaisaa viidakkoa?
Aasialainen kavillisuus. Vallisneria, intianvesitähdikki, vedensuosikki sopivat noin nopeakasvuisina aluksi :) Sitten voi harkita myöhemmin esim. melalehtiä, jaavansaniaista, jaavansammalta.
Taisto ainakin pitää rehevästä kasvillisuudesta.
Ja vielä kysely kissallisille: Stressaavatko kalat herkästi lasin takaa tuijottavia viiksekäitä faneja? Kestääkö akvaarion päällinen kissojen röhnötykset ja pomppimiset (painavin kollinroikale on 9,3kg), vai pitääkö se suojata? Miten? Ovatko jossain kaupoissa myytävät alumiinijalkaiset setit tukevia, ts. voiko 9,3kg lihasta ottaa ponnua päältä säännöllisesti akvaarion kaatumatta? Näyttävät vähän huterilta.
Meillä ei ole kalat stressaantuneet ollenkaan kissoista. Makailevat välillä altaiden päällä, sellaisia 5-7 kiloisia pojankoltiaisia.
Tuo kestävyys sitten riippuu siitä kuinka paksu kansilasi on ja kissan painavuudesta jne.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Kotimaisia kaloja saa ainakin täältä palstalta kyselemällä kasvattajalta suoraan. Tuolla Turun seudullakin taitaa olla aika monia. Kalat ovat usein reippaampiakin kuin liikkeestä, ovathan ne kotialtaasta suoraan toiseen, ilman stressaavia myyntialtaita.

Muuten ainakin mitä olen täkäläisistä akvaarioliikkeistä kysellyt, eivät suoraan tiedä, mistä kalat ovat. Jonka voinee tulkita, että ovat ulkomaista tuontia. Idästä tuotavat kalat tulevat liikkeille varmasti paljon halvemmiksi, kuin kotimaisilta kasvattajilta, joten tämän ymmärtää.

Sen voin ainakin luvata, että omanakotiloita, red cherry-katkarapuja ja caridina bafaulti "green" -katkarapuja löytyy ihan suomalaiselta kasvattajalta [;)] .
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Kävin juuri raisiossa akvaarioliikkeessä, ja suurin osa kaloista oli tietääkseni kotimaisia, ainakin sillä hetkellä. Valikoima ei tosin ollut järin suuri, johtuen toimituksesta. Oli tilannut muistaakseni ainakin 25 eri kalalajia, mutta oli saanut vain kolmea 8O

Vaan nyt liikkeessä on ainakin taatusti suomalaisia miljoonakaloja (pääsinpäs eroon muutamasta) :mrgreen:
Hansuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hansuli »

Ainakin kovan veden kaloja kannattaa hankkia tämän palstan kautta, sillä kaupoissa ovat usein samassa vedessä muiden kalojen kanssa. Kun hankkii suoraan harrastajilta niin saa oikeissa vesiarvoissa ja usein suuremmiksi kasvavia ja hyväkuntoisia synnyttäviä. Lisäksi hinnat ovat jotain aivan muuta kuin kaupoissa [;)]
The truth is out there...
Ryn
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ryn »

Kiitos vastauksista! Eikun suunnittelua jatkamaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”