Millainen on Suomessa kasvatettujen kalojen saatavuus Turussa? En ole kovin innostunut ostamaan jostain maailman toiselta puolen lennätettyjä, ei varmaan kovin hyvin kohdeltuja kalarukkia. Kalojen hyvinvointi onkin prioriteetti tätä akvaariota suunnitellessa.
Ajatukset tietenkin muuttuvat vielä, mutta tällä hetkellä kiinnostaisi kenties jonkinlainen Aasian biotooppi. Pyrimme hankkimaan 200-300l altaan, mutta jos sopiva käytetty kokonaisuus kävelee vastaan, käy 120< litrainenkin. Olen vasta ihan pikaisesti vilkuillut kaloja, miltä kuulostaisi seurava setti laskettuna tuon minimi 120l:n mukaan:
1 taistelukalakoiras
parvi kiilakylkiä tai rusokiilakylkiä tai kirsikkabarbeja (kuinka monta?)
piikkisilmiä (kuinka monta?)
leväkatkarapuja (kuinka monta?)
Viihtyisivätkö nuo keskenään? Taistelukala ei ole minulle mikään pakkomielle, haluan yleensä jonkun suht. helpon aasialaisen tuossa mahdollisessa 120l minimissä viihtyvän väriläiskän. Katkat akvaariossa on minulle täysi uutuus, nehän siis syövät levää? Mitä pikkuisia aasialaisia levänsyöjäkaloja löytyy?
Millainen kasvisto tuohon sopisi? Olen ihan ulkona akvaariokasveista. Pitäisi olla helppohoitoinen ja toisaalta mielenkiintoisen näköinen kasvisto. Taistelukala ja piikkisilmä arvostavat käsittääkseni tiheää suojaisaa viidakkoa?
Ja vielä kysely kissallisille: Stressaavatko kalat herkästi lasin takaa tuijottavia viiksekäitä faneja? Kestääkö akvaarion päällinen kissojen röhnötykset ja pomppimiset (painavin kollinroikale on 9,3kg), vai pitääkö se suojata? Miten? Ovatko jossain kaupoissa myytävät alumiinijalkaiset setit tukevia, ts. voiko 9,3kg lihasta ottaa ponnua päältä säännöllisesti akvaarion kaatumatta? Näyttävät vähän huterilta. Saako niitä leca-harkkoja ihan K-raudasta?
Viimeksi olen ollut tekemisissä akvaarion kanssa muinaisen 90-luvun alussa, ja tiedoissa on paljon päivittämistä. Nyt loppui henki kesken, pitää pistää lisää, kun muistaa loput kysymykset