Kuparimonnisen poikaset pulassa..
Valvoja: Moderaattorit
Kuparimonnisen poikaset pulassa..
Kuparimonnisten poikaset kuoriutuivat 6 päivää sitten ja ongelmia on heti alkuun runsaasti.. POikaset ovat kuolleet 2 päivän aikana vauhtia 2 poikasta/pvä. Ne eivät edes syö. muuten näyttävät ihan virkeiltä.. Ne ovat laakeassa terraariossa jossa on pieni suodatin, pari kasvia, muutama hiekanjyvä pohjalla. Hätä on suuri. Minulla ei aikaisemmin ole ollut monnisten poikasia joten..En todellakaan tiedä enää mitä tehdä. Katsonko vain vierestä kun poikaset kuolevat yksi kerrallaan?
Noh, kun eivät muut viksummat näytä vastailevan niin sanonpahan minä sitten jotain...Kirjoitit että terraarion pohjalla on muutama hiekan jyvä. En tiedä mitä tarkalleen tarkoitit, mutta sen verran minäkin (luulen) tietäväni, että monnisilla tulisi olla soraa altaan pohjalla aina. Muuten niiden viikset kuluvat kokonaan pois pohjan bakteeriston takia. Valitettavasti en osaa auttaa sinua enenmpää, toivottavasti joku muu...
Juu, soraahan ne aika välttämättä tarviivat. Tai vielä parempi olisi jokin hieno hiekka pohjalla, mitä voi kunnolla tonkia.
Tosin en nyt usko, että pelkkä pohjahiekan puute niitä hengiltä ottaa.
Kerrohan enemmän poikasten hoidosta; Ruokinnasta, vedenvaihdoista yms. niin helpompi löytää mahdollinen syy kuolemiin...
Elikkä siis, ruokin niitä poikasruoalla sekä monnin pohjatabletin "palasilla" (eläinkaupassa sanottiin normaali poikasruoan riittävän, mutta eivät ne taida pinnalta syödä..?), ruoan tähteet poistan aina iltaisin pois ja laitan aamulla uudet tilalle. Vettä olen vaihtanut tässä nyt tällä hetkellä noin 1/2 litraa per päivä, altaassa on noin 10 litraa vettä (se vetää 20 litraa). Allas on sellainen matala ja laakea.
Poikaset kuolevat edelleen samaa vauhtia. niitä on jäljellä enää 6 (alunperin 19). Paniikki alkaa iskeä..
Elikkä siis, ruokin niitä poikasruoalla sekä monnin pohjatabletin "palasilla" (eläinkaupassa sanottiin normaali poikasruoan riittävän, mutta eivät ne taida pinnalta syödä..?), ruoan tähteet poistan aina iltaisin pois ja laitan aamulla uudet tilalle. Vettä olen vaihtanut tässä nyt tällä hetkellä noin 1/2 litraa per päivä, altaassa on noin 10 litraa vettä (se vetää 20 litraa). Allas on sellainen matala ja laakea.
Poikaset kuolevat edelleen samaa vauhtia. niitä on jäljellä enää 6 (alunperin 19). Paniikki alkaa iskeä..
Tuo poikasruoka on vastakuoriutuneille vaaveille ehkä vähän turhan isoa. Anna sapuskaksi pikemminkin likoeläimiä. Sen perinteisen "lanttua lasissa ikkunalaudalla" tekniikan sijaan, voit tehdä sen myös näin:
laita pari peukalonkynnen kokoista banaaninkuoren palaa akvaarioon
seuraavana päivänä lisää pari uutta palaa entisten lisäksi
kolmantena päivänä laita taas pari uutta palaa ja samalla ota ensimmäisenä päivänä laittamasi alaset pois
neljäntenä päivänä taas pari uutta palaa ja ja toisen päivän palat pois
jne.
Vedenvaihtoja teet kyllä ihan riittävän usein, mutta tuo määrä saisi olla isompi: vaihda päivittäin puolet vedestä. Älä kuitenkaan ota kaikkea uutta vettä suoraa hanasta, vaan ota suurin uudesta vedestä "aikuisten akvaariosta" - itse ottaisin kaiken vaihtoveden sieltä. Ison akvan vesi on jo valmiiksi kypsynyttä, joten siinä on vähemmän vauvoille haitallista tavaraa.
Muista koko ajan pitää nitriittiarvoja tarkasti silmällä. Poikaset tarvitsevat runsaasti ruokaa ja tuo jatkuva likoeläintarjonta saa vesiarvot helposti heittämään kuperkeikkaa. Jos nitriittiarvot rupeavat nousemaan, tee lisää vedenvaihtoja - vaikka kahdesti tai kolmesti päivässä. Kun vesi tulee kypsyneestä akvasta, ei tästä tiuhasta vedenvaihtotahdista ole vaaraa.
-- Huomista ei ole luvattu kenellekään.... --
laita pari peukalonkynnen kokoista banaaninkuoren palaa akvaarioon
seuraavana päivänä lisää pari uutta palaa entisten lisäksi
kolmantena päivänä laita taas pari uutta palaa ja samalla ota ensimmäisenä päivänä laittamasi alaset pois
neljäntenä päivänä taas pari uutta palaa ja ja toisen päivän palat pois
jne.
Vedenvaihtoja teet kyllä ihan riittävän usein, mutta tuo määrä saisi olla isompi: vaihda päivittäin puolet vedestä. Älä kuitenkaan ota kaikkea uutta vettä suoraa hanasta, vaan ota suurin uudesta vedestä "aikuisten akvaariosta" - itse ottaisin kaiken vaihtoveden sieltä. Ison akvan vesi on jo valmiiksi kypsynyttä, joten siinä on vähemmän vauvoille haitallista tavaraa.
Muista koko ajan pitää nitriittiarvoja tarkasti silmällä. Poikaset tarvitsevat runsaasti ruokaa ja tuo jatkuva likoeläintarjonta saa vesiarvot helposti heittämään kuperkeikkaa. Jos nitriittiarvot rupeavat nousemaan, tee lisää vedenvaihtoja - vaikka kahdesti tai kolmesti päivässä. Kun vesi tulee kypsyneestä akvasta, ei tästä tiuhasta vedenvaihtotahdista ole vaaraa.
-- Huomista ei ole luvattu kenellekään.... --
Minulla on tapana kasvattaa kuparinpoikasia sellaisessa läpinäkyvässä karkkilaatikossa, jossa on varmaan runsas kaks litraa vettä. Vettä vaihdan noin puolet kahden päivän välein (karkkilaatikossa ei luonnollisesti ole mitään suodatusta). Poikasille annan pientä poikasille tarkoitettua hiutaleruokaa, olikohan se jotain microvit.
Kun poikaset ovat kasvaneet muutaman viikon ja löytävät ruokansa paremmin, siirrän ne kasvatusakvaarioon. Sinne ruokin hyttysentoukilla ja samoilla hiutaleilla.
Tällä hetkellä on n.30 poikasta kasvamassa ja juuri eilen keräsin kutua karkkilaatikkoon.Syntyvät varmaan viikonloppuna.
Kun poikaset ovat kasvaneet muutaman viikon ja löytävät ruokansa paremmin, siirrän ne kasvatusakvaarioon. Sinne ruokin hyttysentoukilla ja samoilla hiutaleilla.
Tällä hetkellä on n.30 poikasta kasvamassa ja juuri eilen keräsin kutua karkkilaatikkoon.Syntyvät varmaan viikonloppuna.