Normaalilla monofiili siimalla hirtät sen kiinni kantoon, kun jaavnsammal on kasvanut kantoon kiinni voi siiman irroittaa. Mutta varo etteivät myös kalat pääse hirttäytymään siiman rakoihin.
Vanha kunnon kuminauha käy tähänkin tilanteeseen. Köytät kumpparilla sammalen kantoon, ja siinä vaiheessa kun kumppari vanhuuttaan haurastuu poikki, on sammal jo kiinni kannossa.
Jos kannossa on koloja tai käteviä ulokkeita, voit tökätä sammalta niihin ihan sellasenaankin. Se tarraa melko nopeasti kiinni melkein mihin vain. Kokemusta on...
Minä olen käyttänyt nippusiteitä jaavansammalen kiinnittämiseen. Niitä saa eri pituisina ja niitä voi jatkaa liittämällä peräkkäin, eivätkä ole kalliita. Voi katkoa saksilla sittten kun jaavansammal on ottanut kiinni. Ovat mielestäni paljon näppärämpiä käsitellä kuin siima, vaikka eivät tietysti yhtä huomaamattomia.
Kuminauhat ovat rumia ja ikäviä keräillä pohjahiekan joukosta ja nippusiteillä sidotusta sammaleesta tulee raidallinen. Siima on ainoa tosiesteetikkojen hyväksymä sammalensidontamuoto.
Sitäpaitsi aika monta nippusidettä ja kuminauhaa saa pujotella ennenkuin edes 50 cm pitkän ja muutamalla sivuoksalla varustetun omenapuunoksan on saanut peittoon. Sitä tehdessä voisi erehtyä jopa sanomaan muutamia tuhmia sanoja.
Jos kanto on kuivilla (tai helposti nostettavissa kuiville), niin tavallisella tummanvihreällä ompelulangalla sammal on helppo sitoa. Suht huomaamatonta akvaariossa ja sen voi leikata pois, kun sammal on kiinnittynyt. Mulla on ollu langat akvaariossa jo varmaan puoli vuotta (niitä ei juuri erota sammalen alta ja laiskuus vaivaa...), eikä ne ole vieläkään itsestään haurastunu.
Kaiku kirjoitti:Mulla on ollu langat akvaariossa jo varmaan puoli vuotta (niitä ei juuri erota sammalen alta ja laiskuus vaivaa...), eikä ne ole vieläkään itsestään haurastunu.
Jos on tekokuitulankaa, ei haurastukaan. Puuvillalanka ei kestä kuin viikkoja, jos sitäkään... Eli sopii tämmöiselle laiskalle: sidon jaavansammalet ja -saniaiset puuvillalangalla, haurastuu sopivasti siinä vaiheessa, kun kasvi on jo kiinni.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Minä laitoin kiinni gumminauhalla ja ei tainnut mennä kuin joku hassu päivä kun yksi nauha oli jo poikki. Ihmettelin hetken aikaa miten nyt noin, kunnes tajusin että rakkaat nuoliaiset olivat käyneet kokeilemassa nauhan syötävyyttä ja naps.... Viikko sen jälkeen toinen nauha oli *naps*. Onneksi saniaiset olivat jo sen verran napanneet kiinni ja loppuosa nauhoista piti tarpeeksi hyvin kasvit paikalla. Onneksi nauhat eivät ole satuttaneet nuoliaisia, ainakaan näkyvästi....
Minä en ole saanut "istutettua" sitä jaavansammalta kantoon, en sitten mitenkään! Se oli siinä kannosssa kiinni tavallisella ompelulangalla vaikka kuinka kauan ja sitten kun luulin sen jo olevan juurtunut, se vain lähti "leijailemaan". Se oli siinä kannossa kiinni ainakin 2 kuukautta..