Eli poikkesinpa tässä muutama viikko sitten eläinkaupan akvaosastolle tiirailemaan kaloja. Kassalle päästyäni vieressäni asioi nuoripari, joka oli ostamassa akvaariota. Aikani paketinkasailua seurattuani kuulin myyjän sanovan, että allas ei tarvitse alleen, siis akvan ja jalustan väliin muuta kuin retkipatjan tukemaan listoja. Keskeytin heidän asioinnin hölmistyneenä ja kysyin, etteikö väliin voisi laittaa vanerin retkipatjan lisäksi tukemaan lasia myös keskeltä. Akvaarion alumiinilistat olivat sitä litteimpää mallia, joten patja vanerin päällä olisi tukenut myös lasia. Myyjä sanoi, ettei lasia tarvitse tukea, on tarpeeksi vahvaa. Kysyin, entä jos sinne laittaa luonnonkivistä rakennelmaa... Myyjä tokaisi jo närkästyneenä, että kyllä se kestää.
Akvaario ei ollut suurensuuri, arviolta 100 l, ehkä tämän kokoisessa lasi vielä kestääkin, jos niin kerran väitetään. Mutta mutta, missä kulkee raja? Onko tällainen suositus valmistajakohtainen ja mihin ihmeeseen se perustuu? Itseäni hirvittää ajatus laittaa akvaario, pienikin, pelkkien koristekehysten varaan "roikkumaan".
Vaneria akvan ja jalustan väliin vai ei?
Valvoja: Moderaattorit
No jos ei siis tarvitsisi vaneria, niin eikö silloin voisi laittaa retkipatjaakin vaan listojen ja jalustan palkkien väliin? Miksi siis suotta tuhlata isoa patjaa, josta kuitenkin suurin osa roikkuu turhana?
Oman mielenrauhan vuoksi itse laittaisin riittävän paksua vaneria, täyspuuta tai jotakin vastaavaa materiaalia, joka estäisi lasin keskiosan notkahtamisen.
Oman mielenrauhan vuoksi itse laittaisin riittävän paksua vaneria, täyspuuta tai jotakin vastaavaa materiaalia, joka estäisi lasin keskiosan notkahtamisen.
Vanerikaan kun ei paljoa maksa niin ehdottomasti kannattaa laittaa. Itse kun ostin paksun koivuvanerin entisen altaani alustaksi niin hintaa puutavaraliikkeen mittatilaustyölle tuli reippaasti alle kympin.
Sitäpaitsi nyt kun viimeksi piti allasta siirtää, niin oli huomattavasti helpompi nostaa allas vanerin kanssa kuin ilman.
Vanerini on nimittäin aavistuksen altaan pohjapinta-alaa isompi.
Sitäpaitsi nyt kun viimeksi piti allasta siirtää, niin oli huomattavasti helpompi nostaa allas vanerin kanssa kuin ilman.

"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81