Vesi 5 astetta lämpimämpää kuin ilma

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kill
Junior Member
Junior Member

Vesi 5 astetta lämpimämpää kuin ilma

Viesti Kirjoittaja Kill »

Eli minulla on aina ollu sama ongelma että vesi on noin 5 astetta lämpimämpää kuin huoneen lämpötila :?

ärsyttää kun haluaisi pitää veden noin 24 asteessa mutta sinne
28 se aina vaan nousee...

Huvittaa aina kun ihmisillä on lämmittimet akvaarioissaan, eipä ole itse vielä tarvinnu lämmitinpakettia avata :roll:

Olen käyttänyt loisteputkia ja nyt on elohopeat valaistuksena, ihme touhua..
Kesällä tuli pidettyä pöytätuuletinta vettä viilentämässä, mutta ajatuskin siitä että sitä joutuisi ympäri vuoden tuossa huudattamaan :o
Kuka mahtaa ottaa vastuun sanomisistani?!
Lepuski
Starting Member
Starting Member

Re: Vesi 5 astetta lämpimämpää kuin ilma

Viesti Kirjoittaja Lepuski »

Voisi tietenkin auttaa, jos et pitäisi kämppäsi 23C, vaan laske se ensin vaikka 21C. Mutta 5C asteen ero on kyllä aika iso, mulla on joku 2-3C.
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

Minulla oli sama ongelma, kämpässä lämpöä 24 ja vesi nousi helposti 29 asteeseen, joskus jopa 30 asteeseen.

Olen päässyt ongelmasta yksinkertaisesti kansilaseja vähentämällä. Kansilasia pidän vain valaisimen kohdalla, muuten akvaario on avoin.

Vettä haihtuu johkin verran. Kerran viikossa vaihdan veden ja täytän akvaarion piripintaan. Viikon päästä veden pinta on laskenut sentin - puolitoista.

Näillä toimin olen saanut veden lämmön tasaiseen 25 asteeseen.
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Kill
Junior Member
Junior Member

Varmaan itsekin pitäisi keksiä/rakentaa joku "siisti" hyttysverkkopatentti...
Sitä verkkoahan on saatavilla normaalin vihreän lisäksi myös valkoisena joka voisi olla parempi :?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Siksipä ei kannata itse ostaakaan suuriin akvaarioihin loisteputkia, vaan rakentaa itse loisteputkihäkkyrä sinne akvaarion päälle. Siihen saa asennettua sitten ns. tietokonetuulettimet koteloon, jolla voidaan estää loisteputkien lämmön vaikutus akvaarioon ja saadaan myös loisteputkille ihanteellinen "käyntilämpötila". Mistä tulikin mieleen, että pitääkin sammuttaa tuo tuuletus tuosta kotelosta ;) Nyt syksyllä kämpän lämpötila on laskenut monta astetta kesäiseen verrattuna, joten viilennykselle ei ole tarvetta.

Lämppärit löytyy kolmesta akvasta. Virkaa niillä ei näytä olevan, mutta mutta... Yöllä lämpötila voi laskea helposti muutamankin asteen, kun loisteputket ovat pois päältä. Riippuen täysin siitä, miten suuri osuus valaistuksella on akvaarion lämmössä. Pitää muistaa, että muukin tekniikka lämmittää vettä. Parin asteen lämmönlasku, kun se tapahtuu hitaasti ei vaikuttane kaloihin haitallisesti, mutta suuria lämpötilavaihteluita kannattaa välttää. Siksi lämppärit muutamassa akvassa, jos sattuu käymään jotain, niin ei pääse lämpötila laskemaan (esim. parvekkeen ovi jää talvella auki tms.).
Kill
Junior Member
Junior Member

Hehe.... vaikka olisi partsin ovi auki ja tsunami tulisi niin mun akvaarion lämpötila on se 28 astetta.... pakko se on kai kokeilla tuota lasien poistoa
Johis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johis »

Varmaan itsekin pitäisi keksiä/rakentaa joku "siisti" hyttysverkkopatentti...
Saisko sukkahousuista viritettyä 8-)
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Itse olen alkanut epäilemään noiden lämmittimien kestämistä. Ikävää olisi jos aamulla herätessä vesi olisi vaikka 45 asteista. Omalla kalastollani, vaikka en harvinaisuuksia omista, olisi se kallista. Onko näillä halpis Resuneilla ja kalliimmilla Jägereillä eroa tässä suhteessa?
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Itseällä Juwel Rio 180 L jossa 200 W lämmitin... Täytyy sanoa, ettei ole lämmitintä päässyt oikeen käyttään, vaikka joskus olen talvella kokeeksi päälle laittanutkin.... Mutta hankala sitä on edes säätää, kun akvassa vähintään 25 talvellakin.

Juwelissahan on huonointa ehkä tuo homma, että nuo putket on suoraan vedenpinnan yläpuolella, ts. ei mitään kansilasia välissä. Täten ne lämmittävät ehkä pikkuisen hirveästi, eikä kansien aukomisestakaan ole isoa apua. Tuon lämmittimen täytyy olla joku Juwelin poikien sairas vitsi?

Että kansilasi auki ja mikäli on hyppykaloja niin verkko päälle. Muutoin nää riippuu suurelta osin paketin tms. laadusta.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Jos loisteputkissa on riittävästi tehoja, kannattaa kokeilla ripustaa ne kattoon. Siis niin, että valojen ja kansilasien väliin jää "jonkun verran" tilaa. Jokun sortin koukut kattoon ja sitten ketjut / narut lampun molempiin päihin. Valaisinkoteloa ei tarvi rei'ittää, kun tekee naruun sopivan lenkin ja pujottaa sen lampun päätyyn. VesiEläimen sivuilla taisi olla kuviakin tällaisesta systeemistä. Myös vedenvaihdot helpottavat huomattavasti, kun ei tarvi olla lamppua nostelemassa lattialle tms.

Jos joku rakentaa sen hyttysverkkokannen, niin laittakaa kuvia! Haluaisin kovasti avoimen akvaarion, josta kasvit kasvavat ulos, mutta luulen, että kulmatetrat eivät pysy purkin sisällä. Toisen kansilasin ollessa rikki löytyi yksi kulma kuivahtaneena lattialta...
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Avoimen altaan saa kalojen hyppimättä, kun laittaa vain altaan reunoille reilu 10 cm laidat esimerkiksi laudanpätkistä tai levystä (valon täytyy tietysti tulla silloin keskelle) kapean kansilasin tapaan. Myös lasinsuikaleita voi käyttää, jolloin valokin pääsee läpi.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

riippuu kyllä aika paljon kaloista. joku pieni sintti voi jäädä laitojen sisäpuolelle, mutta tyyliin joku levis lentää 2 metrin kaaren akvasta :mrgreen:

Tosin ei nuo kalat järin pompi, elleivät säikähdä jotain. Luonnostaan on sitten hyppijöitäkin olemassa, että kansi on pakollinen tällaisessa akvassa, ellei halua perhoshaavilla metsästää tapparoita tms.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itsekään en ole lämmittimiä Juweleissä käyttänyt, lämpö pysyy hyvin tasaisena ja korkeana muutenkin. Muissa altaissakin tosin lämpö pysyy sopivana kun niissä on viileämmästä vedestä pitäviä kaloja. Eli mulla on neljä käyttämätöntä lämmitintä. :? Ilman lämmitintäkin olin onnistua keittämään yhden altaan kalat kun uusi hehkulamppu lämmitti veden yli 30 asteiseksi...

Itselläni lämpö on siis Juweleissa suunnilleen tuon 5 astetta huoneenlämpöä lämpimämpi, tavallisissa, kansilasillisissa altaissavain muutaman asteen lämpimämpi. Kansilaseista ei voi luopua ja isommissa altaissa on oltava nuo valaisinkannet ettei kissat pulahtelisi jatkuvasti kalajahtiin.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

En tiiä kuuluuko tähän otsikkoon mutta voiko näin kovilla pakkasilla sisäilman kuivuus aiheuttaa sen että akvasta haihtuu vettä helpommin? Meillä näin talvella sisällä n.21-22 ja akvassa 27 astetta.

Ei akvaario ainakaan vuodakaan. Vai olisiko tuo kääpiörihman iso pesä pinnala laskenut vettä, hmm... :?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Meillä taas on niin päin, että akvaarioissa on sopiva lämpötila ja huoneessa kuuma. Meillä kun kaikki altaat on tungettu n.15 neliön huoneeseen niin huoneessa vallitsee kuuma ja kostea ilmasto vaikka patterikin on lähes kiinni. Huoneen lämpötila nousee helposti jopa 25°C. :mrgreen: Luulisin, että sinulla loisteputket lämmittävät akvaarion vettä. Itse olen nostanut loisteputket legopalikoista tehtyjen tukien päälle niin eivät lämmitä vettä niin paljoa, kun ovat hieman korkeammalla.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

jenniliini82 kirjoitti:En tiiä kuuluuko tähän otsikkoon mutta voiko näin kovilla pakkasilla sisäilman kuivuus aiheuttaa sen että akvasta haihtuu vettä helpommin? Meillä näin talvella sisällä n.21-22 ja akvassa 27 astetta.
Sisäilman kuivuudella ei tuon kanssa juurikaan tekemistä ole, mutta syynkin haihtumiselle sanoit viestissäsi. Se 6 asteen lämpötilaero.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”