Helmiäistonkija
Valvoja: Moderaattorit
Helmiäistonkija
Tervehdys,
Olen hankkimassa uusia kirjoahvenia. Näillä näkymin yksi vaihtoehto olisi helmiäistonkija (GEOPHAGUS BRASILIENS). Paikallisen akvaarioliikkeen tukkurin listoilla ovat: helmiäistonkija (GEOPHAGUS BRASILIENS) ja helmiäistonkija "punainen" (GEOPHAGUS BRASILIENS "RED").
Kysymys kuuluu: Mikähän ero näillä mahtaa olla? Olisiko jollakin teistä tietoa kyseisestä asiasta?
Olen hankkimassa uusia kirjoahvenia. Näillä näkymin yksi vaihtoehto olisi helmiäistonkija (GEOPHAGUS BRASILIENS). Paikallisen akvaarioliikkeen tukkurin listoilla ovat: helmiäistonkija (GEOPHAGUS BRASILIENS) ja helmiäistonkija "punainen" (GEOPHAGUS BRASILIENS "RED").
Kysymys kuuluu: Mikähän ero näillä mahtaa olla? Olisiko jollakin teistä tietoa kyseisestä asiasta?
Helmiäistonkija on oikein hyvä valinta ison altaan näyttäväksi ja suht rauhalliseksi kirjoahveneksi. Tieteellinen nimi kalalle on Geophagus brasiliensis, ja itse asiassa tuo Geophagus kirjoitetaan nykyisin vieläpä yleensä lainausmerkkeihin, kala kun tulee jossakin vaiheessa melko varmasti vaihtamaan sukua.
Itsekin olen tormännyt tuohon brasiliensis "red":iin pari kertaa. Kuvaa tai kalaa itseään en ole kuitenkaan päässyt näkemään. Helmiäistonkija on luonnossakin hyvin vaihtelevan värinen ja näköinen, mutta uskoisin, että "red" on ennemmin jalostettu värimuoto.
Helmiäistonkijasta sivuillani:
http://www.kolumbus.fi/anna-riikka.ruot ... miaist.htm
Edit. Sivujen osoite päivitetty.
Itsekin olen tormännyt tuohon brasiliensis "red":iin pari kertaa. Kuvaa tai kalaa itseään en ole kuitenkaan päässyt näkemään. Helmiäistonkija on luonnossakin hyvin vaihtelevan värinen ja näköinen, mutta uskoisin, että "red" on ennemmin jalostettu värimuoto.
Helmiäistonkijasta sivuillani:
Edit. Sivujen osoite päivitetty.
Viimeksi muokannut arr, 20:54, 02.10.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"It's an addiction and it can't be fixed"
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Minä olen kuullut helmiäistonkijan sopivuudesta ihan muuta. Kala on kova kaivelemaan ja lisääntyy samaa vauhtia kuin palettikala... Reviiriään puolustaa raivokkaasti ja pienemmät allaskaverit syödään. Itselläni näitä oli hyvin lyhyen aikaa, mutta kaivamisinto ja lisääntymisvauhti lannistivat minut heti alkuunsa ja luovuin kaloista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Senior Member
vaatii
Vaatii kuulemma aika ison altaan.joku 300-400L on minimi(ainakin mitä mä oon kuullu)
Luonnolliseti tulee huomioida että kala on kirjoahven ja kasvaa 25-senttiseksi. Noiden perusteella voi jo päätellä altaan kokoa ja käyttäytymismallia. Helmiäistonkija on siis kirjoahveneksi suht rauhallinen.
Helmiäistonkija ei ole moneen kokoiseensa kirjoahveneen verrattuna erityisen aggrssiivinen tai territoriaalinen oikeissa olosuhteissa pidettynä. Vaikka kala ei varsinainen peto olekkaan, varmasti 20-senttiselle kalalle maistuvat pienet tetrat oikein hyvin. Paljon on siis kiinni allaskaverien ja altaan valinnasta. Itselläni allas on 495-litrainen, kavereina isohkoja e-amerikkalaisia ahvenia, monneja ja nuoliaisia.
Muiden tonkijoiden tapaan (luonnollisesti!)helmiäinenkin kaivelee pohjaa. Kaivelu rajoittuu kuitenkin suht mukavasti pouhjamateriaalin pintakerrokseen, ja paksussa hiekassa hyvin juurtuneet jykevät kasvit pärjäävät hyvin. Myöskään jaavansaniaiset ja anubiaat eivät moisesta kaivelusta piittaa. Kuitenkaan ei kannata haaveilla unelmapuutarhasta altaassaan.
Kutuaikana kaivelu voi käydä ongelmalliseksi. Tällöin kasvien juuret kaivetaan pohjasta, mutta tilanne on sama lähes kaikkien suurempien amerikkalaisten kirjoahventen kanssa, joten on osattava varautua. Omassa altaassani ei ole enää nykyisin kasveja, mutta tähän ovat kutevien tonkijoiden lisäksi syynä kutevat ja kasveja mielellään syövät vannekirjoahvenet ja 40-senttinen tummaleväpleko, joka myös pitää kasveista.
On totta, että helmiäistonkija on helppo kudetettava, mutta ei mikään hillittömästi lisääntyvä monistuskone. Poikueita tulee silloin tällöin, harvemmin jos vanhemmat saavat kasvattaa poikasensa, tiheämmin jos lapsikatras syödään heti sen ilmaannuttua. Tälläisessä tapauksessa omilla tonkijoilla on ollut kutu muutaman kerran vuodessa. Käytös kutuaikana ei helmiäistonkijalla ole mitenkään yliaggressiivista, joten asiallisenkokoisessa akvaariossa oikessa seurassa pidetynä tonkijoiden kutemisen ei pitäisi olla ongelma.
Annoin tuon linkin sivuilleni juuri sen takia, että kalasta saisi enemmän pohjatietoa.
Helmiäistonkija ei ole moneen kokoiseensa kirjoahveneen verrattuna erityisen aggrssiivinen tai territoriaalinen oikeissa olosuhteissa pidettynä. Vaikka kala ei varsinainen peto olekkaan, varmasti 20-senttiselle kalalle maistuvat pienet tetrat oikein hyvin. Paljon on siis kiinni allaskaverien ja altaan valinnasta. Itselläni allas on 495-litrainen, kavereina isohkoja e-amerikkalaisia ahvenia, monneja ja nuoliaisia.
Muiden tonkijoiden tapaan (luonnollisesti!)helmiäinenkin kaivelee pohjaa. Kaivelu rajoittuu kuitenkin suht mukavasti pouhjamateriaalin pintakerrokseen, ja paksussa hiekassa hyvin juurtuneet jykevät kasvit pärjäävät hyvin. Myöskään jaavansaniaiset ja anubiaat eivät moisesta kaivelusta piittaa. Kuitenkaan ei kannata haaveilla unelmapuutarhasta altaassaan.
Kutuaikana kaivelu voi käydä ongelmalliseksi. Tällöin kasvien juuret kaivetaan pohjasta, mutta tilanne on sama lähes kaikkien suurempien amerikkalaisten kirjoahventen kanssa, joten on osattava varautua. Omassa altaassani ei ole enää nykyisin kasveja, mutta tähän ovat kutevien tonkijoiden lisäksi syynä kutevat ja kasveja mielellään syövät vannekirjoahvenet ja 40-senttinen tummaleväpleko, joka myös pitää kasveista.
On totta, että helmiäistonkija on helppo kudetettava, mutta ei mikään hillittömästi lisääntyvä monistuskone. Poikueita tulee silloin tällöin, harvemmin jos vanhemmat saavat kasvattaa poikasensa, tiheämmin jos lapsikatras syödään heti sen ilmaannuttua. Tälläisessä tapauksessa omilla tonkijoilla on ollut kutu muutaman kerran vuodessa. Käytös kutuaikana ei helmiäistonkijalla ole mitenkään yliaggressiivista, joten asiallisenkokoisessa akvaariossa oikessa seurassa pidetynä tonkijoiden kutemisen ei pitäisi olla ongelma.
Annoin tuon linkin sivuilleni juuri sen takia, että kalasta saisi enemmän pohjatietoa.
Olen arr:in kanssa samoilla linjoilla. Kutuhommista en tiedä, meillä asustelee 300L altaassa noin 1.5vuoden ikäinen koiras. Enimmäkseen rauhallinen ja samassa altaassa on pysynyt hengissä mm. hohtoseeprakalat (tavalliset seeprakalat kylläkin katosivat). Meillä kaivuuinto keskittyy pelkästään ruokintanurkkaukseen, muuten kasvit ovat saaneet olla rauhassa. Voi suositella...
-jari
-jari
Kiitos toistaiseksi vastanneille! Etenkin arr:n sivulla olevat tonkija-juttu on esimerkillisen hieno. Muistaakseni olen kyllä joskus ennekin törmännyt kyseiseen sivuun.
Kysyin suoraan tuota "red" asiaa e-maililla tukkurilta, odottelen yhä vastausta. Saas nähdä kuinka käy.
No jos ne vastaa, niin informoin teitäkin asialla.
Kysyin suoraan tuota "red" asiaa e-maililla tukkurilta, odottelen yhä vastausta. Saas nähdä kuinka käy.
No jos ne vastaa, niin informoin teitäkin asialla.
Helmiäistonkija
Eivät osanneet sanoa juuri mitään kyseisestä "red" muunnoksesta. Aikuisen kalan ulkonäöstäkään ei ollut tietoa. Voi olla maantieteellinen muunnos tai sitten ei. Loogista eikö totta.
Helmiäistonkija
Dodii...kyselin tuossa muinoin helmiäistonkijasta. Ja tuommoisia tuli sitten hankittua 4kpl. Ostaessa n.4-5kk sitten kalat olivat n. 4-5cm pitkiä. Nyt niistä isoin koiras on n. 15cm pitkä.
Syy miksi kirjoitin on, että nuo mokomat rupesivat kutemaan eilen kantoon ja kun vielä aamulla katsoin kutu oli tallella eikä kukaan ollut syönyt sitä. En kuitenkaan usko, että poikasilla on mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä akvaariossani.
Ihan mielenkiinnosta kuitenkin kyselisin, miten nopeasti poikaset kuoriutuvat kutemishetkestä? Miten nopeasti lähtevät uimaan ? Yms.
Syy miksi kirjoitin on, että nuo mokomat rupesivat kutemaan eilen kantoon ja kun vielä aamulla katsoin kutu oli tallella eikä kukaan ollut syönyt sitä. En kuitenkaan usko, että poikasilla on mitään mahdollisuuksia selvitä hengissä akvaariossani.
Ihan mielenkiinnosta kuitenkin kyselisin, miten nopeasti poikaset kuoriutuvat kutemishetkestä? Miten nopeasti lähtevät uimaan ? Yms.
Kuoriutumiseen minun poikasillani on mennyt 3-4 päivää, uimaanlähtemiseen taas pari-kolme päivää kuoriutumisesta.
Tuolta artikkelista (aikaisemmin annoin linkin) kannattaa lukaista myös poikasten kasvatuksesta, ainakin jonkin verran juttua pitäisi löytyä kirjoituksen loppupäästä. Helmiäisvanhemmat puolustavat kutuaan/poikasiaan asenteella, joten voi ollakin että poikasia pääsee kasvamaan, jos ne saavat ruokaa. Ei kannata kuitenkaan pettyä, jos muutama ensimmäinen kutu menee harjoitteluksi. Kysellä saa tietenkin vielä lisää, jos mieleen tulee jotain, kyllä meitä on täällä selittämässä.. 8)
Tuolta artikkelista (aikaisemmin annoin linkin) kannattaa lukaista myös poikasten kasvatuksesta, ainakin jonkin verran juttua pitäisi löytyä kirjoituksen loppupäästä. Helmiäisvanhemmat puolustavat kutuaan/poikasiaan asenteella, joten voi ollakin että poikasia pääsee kasvamaan, jos ne saavat ruokaa. Ei kannata kuitenkaan pettyä, jos muutama ensimmäinen kutu menee harjoitteluksi. Kysellä saa tietenkin vielä lisää, jos mieleen tulee jotain, kyllä meitä on täällä selittämässä.. 8)
Helmiäistonkija
Evissä ei ole mitään selkeitä eroja, ehkäpä koiraan evät ovat hiukan pidemmät. Koiraalla on otsassa pienehkö kyhmy ja se on naarasta huomattavasti isompi.
Oon ihan uus tässä keskustelu jutussa ja päätin tulla mukaan siksi että
mulla on sellainen geophagus brasiliensis "red". On muuten kaunis kala!
Se on itse asiassa oranssi. Evät on mielialasta riippuen enemmän tai vähemmän punaiset....Jos joku tietää mistä näitä saa lisää niin saa vastata. ei ole ainakaan Hämeen seudulta vielä löytynyt.
Se on itse asiassa oranssi. Evät on mielialasta riippuen enemmän tai vähemmän punaiset....Jos joku tietää mistä näitä saa lisää niin saa vastata. ei ole ainakaan Hämeen seudulta vielä löytynyt.
Kiltti kala on helmiäistonkija. Kaivaa vaan kyllä kasvit ylös... Ei siis vahingossa. Ei juurilta hiekkaa juuri siirtele, vaan repii kasvin ylös ihan lehdestä.... Ja jossain vaiheessa se rupeaa kyllä sitten ottamaan omaankin otsakyhmyyn. Ja ei ole kiinnostunut pienistä kaloista. Oma tonkijani ei ollut kiinnostunut lainkaan kardinaalitetroista. Tonkija oli 20cm.. Ja älyttömän kova syömään. Sormen jos laittoi altaaseen niin sitäkin tuli AINA vahingossa maistelemaan. 

Terveisin minä.
Hanki ihmeessä käsiisi digikamera. Tuosta kalasta on saatava kuva, tämä on määräys!Oon ihan uus tässä keskustelu jutussa ja päätin tulla mukaan siksi että
Se on itse asiassa oranssi. Evät on mielialasta riippuen enemmän tai vähemmän punaiset....
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vertailukohdaksi omat helmiäistonkijani:
Ja pari uutta fotoa koiraasta:
http://www.kolumbus.fi/anna-riikka.ruot ... onkija.jpg
http://www.kolumbus.fi/anna-riikka.ruot ... nkija3.jpg
"Red" nimellä myytävää helmiäistonkijaa luulisi olevan tilattavissa lähes mihin tahansa akvaariokauppaan, koska sitä on tarjolla tukuissa melkoisen tasaisesti. "Normaali"-brasiliensista saa myös melkein aina tilattua, ja ainakin isommista kaupungeista sitä saa usein suoraan suoraan hyllystäkin. Tampereella olisi muuten eräässä kaupassa tarjolla omia vielä pieniä kasvattejani...

-------------------
Helmiäistonkijat ovat kyllä kokoistensa kirjoahventen sarjassa kohtuullisen hyvin käyttäytyviä otuksia, eivätkä tonkija ole varsinaisesti petoja toisin kuin monet muut isohkot affenat. Eivät nuo helmiäiset kuitenkaan todellakaan mitään jokaisen seura-akvaarion unelmakaloja ole. Ikinä en menisi lykkäämään omia tonkijoitani kardinaalien seuraan, enkä minkään muunkaan, mikä saattaa tonkijan kitaan mahtua. Kokemuksella.Ja ei ole kiinnostunut pienistä kaloista. Oma tonkijani ei ollut kiinnostunut lainkaan kardinaalitetroista. Tonkija oli 20cm..
Oma tonkijakoiraani on nielaissut lähemmäs kymmensenttisen tiikerinuoliaisen vauhdista niin, että pyrstö vaan näkyi suupielestä.

Re: Helmiäistonkija
Onko nämä parvi, pari vai erakko kaloja. Rupes sen verta kiinnostamaan. Mulla on tällä hetkellä 500l:ssa 2 sateenkaariahventa, tulisuu pariskunta, jokin sateenkaarikala näyttää neon mutta melkein 3kertaa isompi, 4 leväbarbia ja 2 partista. ahven kärpänen päässy iskemään 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY, Ciklidistit ry
- Sukupuoli: Nainen
Re: Helmiäistonkija
Minusta helmiäistonkija menee hyvin parina. Tällä hetkellä on nuori kutupari 720 litraisessa. Mietin aina välillä niiden myymistä kun kaivavat kasvit ilmaan. Haluan pitkästä aikaa pitää akvaariossa kasveja. Todella kilttejä tonkijoita. Pieniä kaloja tuolla ei ole. Puikkokalat ovat saaneet olla rauhassa.
Sekalaista seurakuntaa isossa tankissa ja pienessä keskenkasvuisia kakaroita.