Kudetus liian vaikeaako?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
artoleh
Junior Member
Junior Member

Kudetus liian vaikeaako?

Viesti Kirjoittaja artoleh »

Mielenkiinto on ollut saada omat kiekot kutemaan,mutta asiaa tuossa seurattuani huomasin,että se on melkoista kemistin hommaa.Minulla olisi 100litrainen allas ,jossa voisi yrittää sitä.Mutta mitä tarvitsen sitten? Vai kannattaako luopua yrityksestä?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

No ei se nyt ihan tuhoon tuomittu yritys ole. 100 litraa saattaa olla vähän nafti, etenkin jos korkeutta ei ole, sillä kiekot kutevat "pystysuuntaan". Useimmiten olen kuullut suositeltavan, että altaassa ei tulisi ola hiekkaa, joka helpottaa poikasia hukkumasta vanhempien kyljiltä. Vesiarvot kuntoon, reipas monipuolinen ruokinta ja kutukartio tms. paikoilleen niin siitä se lähtee. Itse juuri hahmottelen samaa asiaa nyt kun noista nuorikoista pari on syntynyt. Pillisuodatin voisi olla näppärä vehje.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kiekon poikaset hakeutuvat käsittääkseni tummia emokaloja kohti, joten mustat silikonisaumat tai muut tummat sisustuselementit ei ole hyvä juttu.

Käänteisosmoosivesi ja hapolla pH:n säätäminen sopivaksi varmasti edistäisi kutuintoilua, mutta eiköhän sitä ilmankin pitäisi onnistua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”