Hep.
Minulla on kiikarissa 600 litrainen allas "sikahalvalla". Altaan mitat ovat 200x50x60 (l*k*s). Kävin katsomassa allasta ja päällisin puolin allas oli hyvässä kunnossa. Silikonit näyttivät olevan kunnossa, laseissa ei naarmuja jne. Altaassa on alumiiniset kehykset ja se ei näytä kotitekoiselta.
Altaan nykyinen omistaja ei ole käyttänyt allasta lainkaan ja on nyt luopumassa siitä työ- ja yms kiireiden vuoksi. Myyjän tiedot altaasta ovat varsin puutteelliset ja minua epäilyttääkin, että kyseessä saattaa olla terraario. En saanut mitatuksi lasien paksuutta tarkalleen, sillä käytössäni ei ollut mikrometriä. Työntömitalla sain lasien paksuudeksi n. 11-12 milliä. Tarkoitus on ottaa työpaikalta mikrometri lainaan ja mennä mittaamaan lasit vielä uudelleen.
Altaassa on alumiinikehykset ja altaan päällä menee kaksi alumiinista poikkipuuta. Altaan päällä, kehykseen silikoonattuna, on vielä myös valkoiset muoviset lisälistat, jotka ovat noin viisi cm leveät. Muovilistat on laitettu niin, että niiden päälle voi laittaa päällyslasit.
Kiinnitin huomiota myös siihen, että altaan pohjassa ei ole tukilaseja - olen ymmärtänyt, että tämän kaliiperin altaissa sellaisiakin on (en ole nähnyt näin isoja altaita aiemmin kuivana). Tämäkin seikka puoltaa mielessäni sitä, että kyseessä voisi olla terraario...
Eli miten paksua mielestänne tuon kokoluokan altaan lasien pitäisi olla? Onko olemassa keinoa varmistaa, onko kyseessä akvaario vai terraario? 600 litraa on jo sellainen määrä vettä, että sitä säilyttäisi mieluummin altaassa, kuin olohuoneen lattialla. Allas olisi mitoiltaan juuri sellainen, mistä olen haaveillut, joten poltteet tuon ostamiseen olisivat kovat: toisaalta mielessä kalvaa pelko mahdollisista vesivahingoista.
--
Tapio
Käytettyä allasta ostamassa ja neuvoja kaivataan
Valvoja: Moderaattorit
-
Tapio Martimo
- Advanced Member

Minun allas oli mitoiltaan (p x s x k) 210 x 70 x 63 cm.
Allas oli tehty 10 mm lasista, päädyt oli 8 mm lasia, pohjassa oli 10 mm + 8 mm lasit päällekkäin.
Eli allas oli kasattu ensin kokonaan ja pohjaan lisätty samallakertaa kun allas oli ensin kuivunut kaksiosainen 8 mm pohjalasi 10 mm päälle, keskellä allasta oli ~ 2-3 mm liikuntasauma tässä päällimäisessä 8 mm pohjalasissa. Ja altaan teki tälläkinhetkellä suomen suurimpiin akvaarionvalmistajiin lukeutuva tukkuliike.
Hyvin kesti melkein 5 vuotta, lopussa hiukan arvelutti jo että kohta pääsee silikoonihommiin altaan silikoonisaumat alkoivat pikkuhiljaa rispaantua ja rueta irtoamaan. Mutta se on uudenomistajan murheita tällähetkellä.
-------------------------
Vihaisena laske neljään; hyvin vihaisena kiroa.
Allas oli tehty 10 mm lasista, päädyt oli 8 mm lasia, pohjassa oli 10 mm + 8 mm lasit päällekkäin.
Eli allas oli kasattu ensin kokonaan ja pohjaan lisätty samallakertaa kun allas oli ensin kuivunut kaksiosainen 8 mm pohjalasi 10 mm päälle, keskellä allasta oli ~ 2-3 mm liikuntasauma tässä päällimäisessä 8 mm pohjalasissa. Ja altaan teki tälläkinhetkellä suomen suurimpiin akvaarionvalmistajiin lukeutuva tukkuliike.
Hyvin kesti melkein 5 vuotta, lopussa hiukan arvelutti jo että kohta pääsee silikoonihommiin altaan silikoonisaumat alkoivat pikkuhiljaa rispaantua ja rueta irtoamaan. Mutta se on uudenomistajan murheita tällähetkellä.
-
Tapio Martimo
- Advanced Member

Tuo pohjan paksuus ja pohjan paksutaminen kahdella päällekkäisellä lasilla on minua mietityttänyt. Miksi sitä tehdään? Jos lähdetään siitä ajatuksesta, että altaalla on kunnon alumiininen jalusta, jonka päällä on sitten paksu vaneri ja styroksilevy, niin miksi pohjan tarvitsee olla noinkin paksu, mitä kuvauksessasi esität? Tietysti paksu pohja on hyvä, jos jalusta ei tue allasta joka paikasta tai on muuten heppoinen. Oletko sitä mieltä, että tuohon minun altaaseen pitäisi lisätä pohjaan lisätuet - siis jos kaupat tulee?Eli allas oli kasattu ensin kokonaan ja pohjaan lisätty samallakertaa kun allas oli ensin kuivunut kaksiosainen 8 mm pohjalasi 10 mm päälle, keskellä allasta oli ~ 2-3 mm liikuntasauma tässä päällimäisessä 8 mm pohjalasissa.
--
Tapio
-
Tapio Martimo
- Advanced Member

Ei tuo allas olisi tuplalasia tai vahvikkeita tarvinnut minulla on ollut itsetehtyjä altaita 55 cm korkeana läpi 8 mm lasista tehtynä ja hyvin ovat kestäneet. Mutta ei varovaisuus koskaan turhaa ole, nämä altaat joita edellä esitin ovat olleet minun omalla vastuullani en suosittele ketään näin tekemään. Tai jos liian ohuesta lasista altaansa tekee ja se särkyy niin vastuu jää aina itselleen.Tilanne ohi.
Altaan myyjä oli saanut joltakulta toiselta niiin hyvän tarjouksen altaasta, että meni kutale myymään sen. Näin jäi haaveet toteuttamatta tältä erää