Huomasinpas tuossa kuukausi takaperin, että altaassani elelee kalojeni lisäksi (ainakin) yksi kierteissarvikotilo. Ilmeisesti jonkin kasvin lisäämisen yhteydessä tullut, tietoisesti en moisilla en ole akvaani sisustanut. Nooh, minä sitten iltana useana valaisimien jo himmettyä (tarkoitan akvaarion valaistusta) seurailemaan, kuinka tämä "etana" kömpii piilostaan öisille reissuilleen. Aloinpas jopa tykätä äijästä.
Mutta sitten. Vaihdoin parisen viikkoa sitten kyseisen altaan soran hienoon hiekkaan. Operaation ajan kalat ja tämä kotilo asuttivat toista, täysin kypsytettyä mutta asuttamatonta allasta. Olivat siinä vuorokauden, jonka jälkeen siirsin takaisin omaan altaaseensa. Kalat, etenkin timanttikirjoahvenet; tuntuivat olevan hyvinkin tyytyväisiä pohjamateriaalin vaihdokseen. Vaan kierteissarvikotilopoloinen ilmeisesti ei. Minun nähdäkseni se nimittäin makaa upouudella hiekkapohjalla, elottomana. Ainakin tämän päivän on maannut, ja eikös näiden pitäisi olla hiekan sisässä valoisaan aikaan?
Mikähän siis on mahtanut tappaa kotiloni? Vesiarvotkin mittasin sekä ennen että jälkeen hiekkaleikkieni, täysin olivat muuttumattomia. En siis uskokaan, että pohjamateriaalin vaihdoksella olisi ollut tapahtumien kulkuun mitään vaikutusta. Veteni on varsin pehmeää, ja olen ymmärtänyt kotiloiden vaativan kovaa vettä. pH kutakuinkin 6,5-7,0. Kelasin vain mielessäni, että en ole tuonut altaaseen mitään uutta miltei puoleen vuoteen. Siis sellaista, jonka mukana kotilo olisi voinut tulla. Eli sen on täytynyt olla siellä jo melko pitkään.
Myydäänkös tällaisia elukoita ihan akvaarioliikkeissä? Mikäli olen oikein käsittänyt, nämä ovat varsin hyödyllisiä akvaarion tasapainon kannalta. Entäpäs ne omenakotilot (vai mitä lie olivat), voisiko sellaisia ostaa 160 litran (100x40x40) altaaseen? Olen antanut itselleni kertoa, että nämä kasvavat kovin isoiksi.
Ei mutta hei. Nyt on viisainta lopettaa vuodatus, ennen kuin kustantajat innostuvat.
Otto S.
Kierteissarvikotilon mystinen kuolema
Valvoja: Moderaattorit
Kierteissarvikotilon mystinen kuolema
Entäpä jos kaikki baaritiskeillä pilkkivät siirtyisivät järviemme jäille?
Jaajaa...miksiköhän Baensch väittää atlaksessaan, että omenakotilo (apple snail) kasvaa tennispallon kokoiseksi (suora lainaus). Tennispallot, joita itse aikoinani läiskin, eivät olleet kooltaan 3-5 cm.
Saakohan näitä omenakotiloita yleensä akvaarioliikkeistä? Täytynee todeta, etteivät ainakaan minun silmiini ole osuneet koskaan kauppojen altaissa.
Otto S.
Saakohan näitä omenakotiloita yleensä akvaarioliikkeistä? Täytynee todeta, etteivät ainakaan minun silmiini ole osuneet koskaan kauppojen altaissa.
Otto S.
Entäpä jos kaikki baaritiskeillä pilkkivät siirtyisivät järviemme jäille?
Jos se kierteissarvikotilo kuoli vanhuuteen? En tiedä kuinka isoiksi kasvavat, itselläni tällä hetkellä suurin on n. 2cm, ehkä vähän alle. Ja tonkii sen kuin kerkeää.
Tai jos sen kuorelle ei ollut tarpeeksi kalkkia. Kotiloiden veden kovuusvaatimuksista en tiedä, mutta kalkkia ne tarvii kotinsa rakennusaineeksi. En tiedä onko ph:n oltava yli 7 kierteissarvella. Omenakotilolla suositellaan vähintään tuota 7 ph:ta. Tosin on mulla ollut 6,5-6,9 ph:ssakin muutaman kuukauden. Laitoin kalkkikuution ompuille, eikä ne kuolleet. Kierteissarvet mulla on tällä hetkellä tuossa 6,5-6,9 ph:ssa.
Ompuilla ainakin on niin että mitä lämpimämpi vesi, sitä lyhyempi elämä. 25 asteessa elää n. vuoden, 23 voi elää 3 vuotta. Aineenvaihdunta hidastuu. Aineenvaihdunnan hidastuminen näkyy myös niiden liikkumisnopeutena: 25-26 asteessa omput liikkui suorastaan hämmästyttävän nopeasti. (Rikkoivat kotiloiden 1 metrin juoksuennätyksiä.) Kun taas 21-22 asteiseen altaaseen muutettuaan ovat normaaleja etanamaisen hitaita kavereita. Kylmemmässä altaassa omput myös lepäilevät kuorensa sisään vetäytyneinä useammin ja pidempiä aikoja. Luulisin että tämän tiedon voisi sumeilematta yleistää kierteissarvikotiloihinkin. Rauhallisesti eläen pitkä elämä, ympäriinsä koheltaen lyhyt elämä.
Mulla ainakin kierteissarvet on osoittaneet erinomaisen hyödyllisyytensä. Kalaston vähentyessä altaastani ja ruokinnan pysyessä melkein samana,
kierteissarvet pitävät huolta kaikista liikaruokinnan aiheuttamista ruuanjätteistä. Tuoreista ja maatuvista. Tulevat syömään hiekan pinnalle kun juuri vaihdoin aivan steriilin uuden hiekan. Ja kun ruokaa hautautuuu vähän syvemmälle tai kasvien osia alkaa maatua, käyvät kierteissarvet kaivelemassa ja syövät ylimääräiset pois. Ja jos ei ylimääräistä ruokaa heru, kierteissarvet siirtyvät lasipinnoille ja kasvien lehdille puhdistaen niitä levästä.
Tai jos sen kuorelle ei ollut tarpeeksi kalkkia. Kotiloiden veden kovuusvaatimuksista en tiedä, mutta kalkkia ne tarvii kotinsa rakennusaineeksi. En tiedä onko ph:n oltava yli 7 kierteissarvella. Omenakotilolla suositellaan vähintään tuota 7 ph:ta. Tosin on mulla ollut 6,5-6,9 ph:ssakin muutaman kuukauden. Laitoin kalkkikuution ompuille, eikä ne kuolleet. Kierteissarvet mulla on tällä hetkellä tuossa 6,5-6,9 ph:ssa.
Ompuilla ainakin on niin että mitä lämpimämpi vesi, sitä lyhyempi elämä. 25 asteessa elää n. vuoden, 23 voi elää 3 vuotta. Aineenvaihdunta hidastuu. Aineenvaihdunnan hidastuminen näkyy myös niiden liikkumisnopeutena: 25-26 asteessa omput liikkui suorastaan hämmästyttävän nopeasti. (Rikkoivat kotiloiden 1 metrin juoksuennätyksiä.) Kun taas 21-22 asteiseen altaaseen muutettuaan ovat normaaleja etanamaisen hitaita kavereita. Kylmemmässä altaassa omput myös lepäilevät kuorensa sisään vetäytyneinä useammin ja pidempiä aikoja. Luulisin että tämän tiedon voisi sumeilematta yleistää kierteissarvikotiloihinkin. Rauhallisesti eläen pitkä elämä, ympäriinsä koheltaen lyhyt elämä.
Mulla ainakin kierteissarvet on osoittaneet erinomaisen hyödyllisyytensä. Kalaston vähentyessä altaastani ja ruokinnan pysyessä melkein samana,

"No kyllä se oikeestaan on kaunis. Jos pimeessä katsoo ja siristää silmiä."