Lyhyet mutta kohtalokkaat poissaolot

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Aino-85
Junior Member
Junior Member

Lyhyet mutta kohtalokkaat poissaolot

Viesti Kirjoittaja Aino-85 »

Pilkkutauti pitäisi lailla kieltää :cry: Niin rakkaat sinineontetrani kuolivat pilkkutautiin eilen! Yksikään 33 sinineonista ei selvinnyt :cry: Olin 3 päivää poissa, jonka aikana tauti pääsi riehumaan. Pääsin lääkitsemään kaloja vasta siinä vaiheessa, kun mitään ei ollut enää tehtävissä. Mikä laki tämä on, että juuri kun on poissa, tapahtuu kauheita 8O
Tautiin pitäisi keksiä rokotus 8-) Onneksi pallokalat, monnit ja ravut selvisivät. Minkälaisia kokemuksia teillä on lyhyistä mutta kohtalokkaista poissaoloista?
Tarkkailkaa hyvät ihmiset kalojanne, ja hoitakaa pilkkutauti parhaalla mahdollisella tavalla jottei kalojen tarvitse kärsiä. Tapauksesta oppineena pyydän tästä lähtien jonkun käymään kalojani katsomassa vaikka olisin vain pari päivää poissa :roll: Akvaarioharrastus..huoh..vaikka kuinka yrittäisi hoitaa, vastoinkäymisiä tulee. Mitähän kaloja tilalle..?
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Itse olin muutaman päivän poissa ja suodatin oli saunoutunut tällä aikaa sopimuksensa irti. No onneksi silloin kaikki kalat eivät menehtyneet, vaan sain siirrettyä vielä elossa olleet muihin altaisiin.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Tästä on jo vuosia, mutta kuitenkin... Eräs talvi lähdettiin koko perhe viikonlopuksi pois kotoa. No tällöinhän tuli sitten koko talven kovimmat pakkaset, tyyliin -35 astetta. Akvaariossa ei ollut lämmitintä, koska vesi oli pysynyt sitä ilmankin siinä 25 hujakoilla. No sitten näiden pakkasten aikana koko talon(!) lämpötila oli laskenut reilusti alle 20 ja jouduin lopettamaan monta kalaa uimarakontulehduksen takia. Tämän jälkeen kyllä laitoin lämmittimen, kaiken varalta!
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Minulla malawit eivät puolentoista vuoden aikana tappaneet heikompiaan kertaakaan ja altaassa vaikutti kaikki olevan rauhallista. Lähdin kesäkuussa innokkaana tyttönä puoleksitoista vuorokaudeksi Helsinkiin katsomaan Mötley Crüeta ja palattuani löysin lopetuskuntoon piestyn M. johanniin altaan pohjalta. Jos olisin ollut kotona, olisin voinut haavia hakatun raasun ajoissa karanteenialtaaseen toipumaan, mutta kun ei niin ei. Ehkä kalat tuumasivat, että ainoa tilaisuus saada häiriköt lopullisesti pois päiviltä on juuri tuo, että tekevät sen minun huomaamattani :|
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Lanatar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lanatar »

Aloittaessani akvaarioharrastusta 15 vuotta sitten luotin hyväuskoisena eläinkauppiaaseen ja ostin kimalaismonnin tetraparveni jatkoksi...nukuttuani 8 tunnin yöunet, huomasin seuraavana aamuna neontetraparveni 15 kalaa huvenneen 5 onnettomaan yksilöön. Kimalaismonni köllötteli kolossaan hyvin pulskana ja tyytyväisenä [}:)] Vielä samana päivänä kiikutin monnin erääseen toiseen eläinkauppaan ja sain ystävällisesti kuulla, ettei kyseinen laji sovi ollenkaan itseään pienempien kalojen kanssa (tämä siis ennen internetin yleistymistä, jolloin ei googlettaminen ollut niin yksinkertaista). Kala pääsi takaisin eläinkauppaan ja minä sain vaihdossa muutaman uuden tetran syötyjen tilalle. Sen jälkeen olen kyllä tarkasti ottanut selvää mitkä kalat sopivat yhteen. Ja voitte muuten uskoa, että eläinkauppa joka kimalaismonnin minulle myi oli minun osaltani boikotissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”