Lippukirjoahventen perheenlisäys

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ninu
Starting Member
Starting Member

Lippukirjoahventen perheenlisäys

Viesti Kirjoittaja ninu »

Olen lukenut täältä että lippukirjoahven on arka kala ja että useimmiten ensimmäinen kutu tulee syödyksi ja että kuteminen vaatii harjoittelua, mutta mitkähän guruvanhemmat altaassani oikein on? Ostin 2 viikkoa sitten 3 lippukirjoahventa joista 2 alkoivat melko pian liikkua yhdessä. Tiistai iltana huomasin kivellä kudun ja tänään poikaset värähtelevät kuopassa lämmittimen lähellä. Söpöä! Vanhemmat ovat olleet todella ahkeria.

Lippujen ujoudesta mös sen verran että meillä nuo tuntuvat olevan lähinnä uteliaita ja melko reippaita. Tulevat aina lasiin katsomaan jos itse tulee ihmettelemään niitten puuhia. Ja näin tekivät siis jo ennen kutupuuhia. Affenet eivät lainkaan piilottele kasvien tai juurakoiden seassa :)

Onko kellään vastaavaa kokemusta?
Toivottavasti kutu selviää viikonlopun yli, lähden nimittäin itse Kiinaan ja akva-asioissa kokematon mieheni jää kalanruokkiaksi. Koska kutu ilmeistyi näin yllättäen minulla ei ole ollut aikaa järjestää mitään poikasruokaa. Kuinka kauan poikaset pärjäävät ruskuaispussilla? Olen myös kuullut että lippuvanhemmat mahdollisesti erittävät jotakin jota poikaset syövät (kuten kiekkokalat?) mutta mahtaako pitää paikkaansa.
Ongelmana on nimittäin että lähdemme ensi viikolla 5 päivän reissuun ja täällä käy kalanruokkija sinä aikana vain kahdesti. Kaikki ideat tervetulleita!
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Itselläni Liput ovat hyvin arkoja ja tuolla 128 litraisessakaan niitä ei näy melkein ollenkaan. Suunnitteinkin että testaisin miten ne pärjäisivät kahdestaan (pariskunta) 54 litraisessa. (Tämä siis vain suunniteltu testaus. Luulen että olisivat siellä rohkeampia kun ketään muita ei olisi tiellä.) Kutuakin ovat minulla yritelleet parikertaa, mutta kutu on aina hävinnyt. Tosin näyttää siltä että naaras putsaa liiankin innokkaasti munia ja syö ne vahingossa. :roll: Entäs jos kehittelisit tuohon jonkun laisen tippaletkun joka tiputtaisi tiettyä tahtia altaaseen esim. artemiaa tai likoeläimiä?
ninu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ninu »

Ihan hyva idea..kun olisinkin niin taitava etta osaisin sellaisen kehitella. Mitenkas muuten noi artemiat tai likoelaimet, tarviiko poikasruuan annostella/ruiskauttaa poikasten eteen tai lahelle vai riittaako etta ruoka yksinkertaisesti tulee altaaseen?

Sorry, skandit puuttuu taalla Kiinassa.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Helpomminhan nuo poikaset sen ruuan huomaavat kun se tippuu suoraan nokan eteen. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”