Kaikki taskurapuihmiset ja muutkin todella erikoisista eläimistä kiinnostuneet.
Pieni Akvaariokaupasta olisi mahdollista tilaamalla saada punaisia bromeliataskurapuja Metopaulias depressus.
Kyseinen rapulaji elää eräiden Bromeliaceae-heimon kasvien lehtikruunuun muodostuvassa "lammikossa". Siis korkeintaan muutaman litran vetoisessa tilassa. Rapu vaatii hyvin kostean paludaarion, mutta se saa siis olla varsin pieni. Akvaristissa 3/2005 kerroin miten tuollainen paludaario tehdään.
Bromeliat ovat lähinnä puiden epifyyttejä, joten noita rapuja tavataan ilmeisesti korkeallakin puissa.
Ravut elävät pareittain ja hoitavat poikasiaan kuten linnut. Jotain todella erikoista siis. Lisääntyvätkin noissa lammikoissa. Täällä on kuva: http://www.bogos.uni-osnabrueck.de/proj ... bromel.htm
Kuvassa pari ja alimpana ilmeisesti poikasia.
Sivu on saksankielinen, mutta kuva on toiseksi ylimmäinen, ja sen alla on teksti: Bromelienkrabbe
Metopaulias depressus
Niiden hinta olisi Marin mukaan noin 10 euroa. Pienin tilattava erä olisi 18 kpl. Itse ottaisin niitä ainakin kaksi paria. Jäljelle jää siis vielä noin 12-14. Löytyykö niille ottajia?
Mari tilannee jos menekkiä löytyy.
Muilta osin lainaan Marin tekstiä: "En sitten lupaa että ovat niitä mitä tukkulista sanoo! Kalatkin tulevat minä sattuu... saati ravut.
Hinta jäänee tuohon noin 10 euron tuntumaan / rapu ja minimissään niitä rapusia pitäisi tilata 18 kpl.".
Lähteekö siis joku mukaan tilaamaan riskillä sikaa säkissä?
Halukkaat ilmoittaukaa Pieni Akvaariokauppaan Marille ja tähän ketjuun, niin nähdään tuleeko tilausta

Minä siis olen riskillä mukana.
Poikkeuksellisesti sallin itselleni lontoonmurteisen tekstinkin:
http://www.cockpitcountry.com/Invertebrates.html
"Metopaulias depressus responded to the lack of surface water by adapting to breeding in bromeliad tanks. Maternal care is extensive, including transport of snail shells into the bromeliad nursery to buffer the water, which becomes acidic from decomposing vegetation, and increase the availability of calcium needed for molt (Diesel 1989, 1992a, 1992b). In addition to maintenance of the nursery habitat, Metopaulias depressus also shows brood care by (1) defending the young agains predators, such as the endemic damselfly Diceratobasis macrogaster, which is also the only damselfly known to breed in bromeliads and (2) feeding the young, including the larvae of the aforementioned predatory damselfly (Diesel 1989, 1992a, 1992b)."
Vapaa käännös:
Metopaulias depressus vastaa pintaveden puutteeseen soputumalla elämään ja lisääntymään bromeliakasvien vesivarastossa. Vanhempien hoito on esimerkillistä, kuten kotilonkuorion kuljettaminen puskuroimaan vesivaraston hapanta vettä. Vesi hapantuu kasvien vaikutuksesta . kotilonkuorista irtoaa myös kalsiumia kuorenvaihtoon. Emot myös puolustavat poikasiaan petoja vastaan jne...
Mielenkiintoista eikö?
Jamaikalta kotoisin siis, jos ovat mitä Marille lupaavat.