Hautajaiset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cyanique
Junior Member
Junior Member

Hautajaiset

Viesti Kirjoittaja cyanique »

Koitin etsiskellä vanhojen topiccien seasta onko aiheesta keskusteltu aiemmin, mutten löytänyt. Joten avanneen aiheen :)

Siitä on jonnin verran aikaa kun viivakirjoahveneni lähti autuaammille uintivesille. Lähtö hänellä oli helppo, ei siinä mitään. Ongelmaksi koostuikin, että mihin hänet kuolleena olisi voinut laittaa.

Asun mukavassa luhtitalossa (rivarin ja kerrostalon risteytys ), eikä omaa pihamaata ole. Vessan pöntöstä alas en missään nimessä halunnut häntä vetää ja huonekasvien ruukut ei tullut kuuloonkaan minne vanhoja mustatetrojani olin joskus aiemmin haudannut ;)

Siinä tovin katselin ja ihmettelin tätä suusta pyrstöön 18cm pituista vanhaa rakasta kaveria. Siskon kissatkin kävi mielessä, mutta eijeih...

Ratkaisin loputa asian niin, että pistin hänet jääkaappiin ja yöllä myöhään kävin tekemään hautauksen etupihalle salaa. Minulla ei ollut mitään puutarhavälineitä tietenkään, joten kaivoin lusikalla ja haarukalla.

Hautaus sujui hienosti, mutta eikös sitten muutaman päivän päästä etupihalla ala remontti. Pihaa myllättiin tottakai 8O

Mohkeloa muistellen,
cya. :cry:
Kawai
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Entisellä työpaikallani tapasi olla akvaario, jonka kunnosta motkotin johdolle tasaisin väliajoin. Olin nimittäin se tyyppi, joka usein tuli ensimmäisenä aamulla paikalle ja kurkisti altaaseen tarkistaakseen vain, että kaikki on OK. Monesti toki kävi niin, että hoitamattoman altaan pohjalla/pinnalla makoili kuollut kala. (Myöhemmin huusin altaan itselleni huutokaupassa. Nykyisin olkkarissani.)

No... Juttu, joka tuli kuitenkin mieleeni on se, että kerran viikonlopun jälkeen bongasin altaasta sen melko kookkaan plekon pinnalta vatsa pystyssä (enkä puhu nyt siitä että kuinka hyvin mätiä siinä kalassa olikaan...). Koska kiire oli valtava ja kalaa ei kuitenkaan voinut jättää altaaseen asiakkaiden nähtäväksi, päädyin huuhtelemaan kalaa vessasta alas (tämä on kuolleen kalan kohdalla oma tapani). Ainut vaan, että kun kala oli kookas ja hieman jo "kohmettunut", vaati se muutaman vetäisyn, ennenkuin se onnistui. :|

Melko kokemus, josta oppineena en koskaan "varmaa nakkia" kummempaan pyttyyn laita. :)

Liekö ainut, joka tällaisen kanssa tapellut?

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
KaSu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaSu »

Mikset pistänyt paperiin ja vienyt joko metsään ja haudannut sinne (ellei sitten asu keskellä Helsinkiä) tai siihen "roskiin" mihin pistetään ekojätteet(eikun nehän olikin biojätteitä)?

Oma tuvan (tai pankin tässä vaiheessa) ja oman luvan saaneena kuolleet pienet kalat on pistetty vessanpönttöön ja isommat olennot (ikkunaan lentäneet linnut ja marsu) haudattu takapihalle.
Viimeksi muokannut KaSu, 14:03, 27.11.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~Katja~
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Meillä on kerrostalon pihalla astia biojätteille. Se toimii kuolleiden kalojeni sijoituspaikkana.
Akvaariossa kuolleiden kalojen ei kuulu joutua vessanpönttöön kuormittamaan vedenpuhdistuslaitoksia ja vesistöjä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
cyanique
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cyanique »

Mikset pistänyt paperiin ja vienyt joko metsään ja haudannut sinne (ellei sitten asu keskellä Helsinkiä) tai siihen "roskiin" mihin pistetään ekojätteet?
Roskis ei kyllä käynyt mielessä, ihme kyllä. Mutten olisi varmaan voinut laittaa niin rakkaaksi käynyttä kalaa sinne. Ja metsä... no. Sinne on vähän matkaa, muttei mahdottoman pitkällä kuitenkaan. Ehkä sieltä voisi katsoa jonkun sopivan paikan vastaisuuden varalle ;) ... Toivottavasti vain ei tarvitse pitkään aikaan siihen puuhaan ryhtyä :|
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

cyanique kirjoitti:
Mikset pistänyt paperiin ja vienyt joko metsään ja haudannut sinne (ellei sitten asu keskellä Helsinkiä) tai siihen "roskiin" mihin pistetään ekojätteet?
roskis ei kyllä käynyt mielessä, ihme kyllä. Mutten olisi varmaan voinut laittaa niin rakkaaksi käynyttä kalaa sinne. Ja metsä... no. sinne on vähän matkaa, muttei mahdottoman pitkällä kuitenkaan. Ehkä sieltä voisi katsoa jonkun sopivan paikan vastaisuuden varalle ;) ... toivottavasti vain ei tarvitse pitkään aikaan siihen puuhaan ryhtyä :|
Älä huoli: se mitä hautasit oli enää sen rakkaan kalasi tyhjä jäämistö.
Itse kala uiskentee jo onnellisena jossain Amatsonasin suistoissa sekä sinun sydämmessäsi.
Miten sen kukin uskoo tapahtuvan.
Saara
Member
Member
Viesti:

Hautajaiset kalalle

Viesti Kirjoittaja Saara »

Kun olin 8-vuotias, meillä oli pieni, täyteen ahdettu 40-litran akvaario. Äiti hoiti sitä, joskin vailla menestystä. Kerran sitten meillä pitkään ollut platy kuoli. Me lapset laitoimme hänelle tulitikkuaskista arkun, kaivoimme takapihalle kuopan, hautasimme kalan ja sanoimme haudalla muutaman kauniin sanan. Jaksoimme vielä askarrella jäätelötikuista hautaristin ja tuoda haudalle kynttilöitä.

Näin kauniita hautajaisia ei sittemmin ole pidetty muille kaloille. Jos oikein rakas kala kuolee, kannattaisi ehkä askarrella jonkinlainen biologisesti hajoava "arkku", niin saattaisi tuntua helpommalta haudata hänet bioroskikseen, jos takapiha- tai pusikkovaihtoehto on poissuljettu. Entäs tuhkausvaihtoehto? Eivät taida ottaa kaloja eläinhautausmaille, vai kuinka on?
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Re: Hautajaiset kalalle

Viesti Kirjoittaja skare »

Saara kirjoitti:Entäs tuhkausvaihtoehto? Eivät taida ottaa kaloja eläinhautausmaille, vai kuinka on?
Särkänniemen akvaarionhoitaja kertoi joskus meille tutustumiskierroksella, että siellä kuolleet isommat kalat viedään krematorioon (pienet poistuvat altaista luonnollista kautta, eli muut syövät ne). Eli ainakaan Särkänniemen fisuja ei roskiksista löydä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulla on ainakiin yksi syy pitää miestä talossa: en halua itse tappaa kalojani, saati vetäistä vessasta/haudata takapihan roskikseen... Sattui ihan tarpeeksi kun Kynsisammakkoni kuoli viime perjantaina ja se piti hävittää. Istuin kädet korvilla ettei tarvinnut kuulla molskahdusta kun se meni vessanpytystä alas :cry:

Kait ne pitäisi mieluummin laittaa bioastiaan, mutta kun se ottaa niin pahasti vastaan... Mutta kun tulee isojen plekojen/ahventen aika on ne varmaan vain vietävä sinne, ei niitä saa tungettua vessanharjankaan avulla pöntöstä alas :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Ennen jättimäisen partamonninaaraan (Pehis, juu, mä tapoin sen [:I] ) hautajaisia kaikki kalaseni päätyivät pyttyyn, mutta sittemmin olen vähänkin isommat roskistanut suosiolla. Partistäti ei mennyt pöntöstä alas vaikka vetäisin useamman kerran, loppujen lopuksi jouduin haavimaan kalaparan pois pytystä ja hautaamaan pihalle...ällöttävää.

Tuo jarvij:n mainitsema vesien kuormittuminen ei ole käynytkään mielessä. Tästä lähtien taitaa kaikki kalaparat saada roskishautauksen tai jos ajoittavat kuolemansa kesälle niin pääsevät nurtsin alle.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Meillä sulan maan aikaan kaikki akvaariossa kuolleet päätyvät takapihalle, rakkaimmat kukkapenkkiin mullan alle ja pienet tusinakalat vain pusikkoon. Talvella isommat kalat menevät biojätteeseen, pienet joko vessanpyttyyn tai takapihan lintujenruokintapaikalle, jossa harakat huolehtivat vainajien kierrätyksestä.

Aiheen sivusta: Kun tyttöni oli noin kolmevuotias ja senikäisten lasten tapaan pohdiskeli ihmisten kuolemista, hän kysyi:
"Kun joku on kuollut, tuleeko ne hakemaan sen kotoa ja vie pois?"
"Uhh... no joo, oikeastaan just noin."
"Joo, niin varmaan täytyy. Eihän se kuollut mahtuisi tonne roskikseen."
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Minulla on kotitalomme vieressä hautausmaa. Muutaman vuoden aikana sinne on haudattu 8 rottaa, yksi orava, kaksi lintua ja yksi makkarakala. Ja aivan jokaisen haudalla on kivi johon on kirjoitettu vähintään kuolinpäivä, joillekin jopa muistovärssy.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Meillä kans porukoiden takapihalta löytyy 2 hamsteria, 3 kania, ainakin yksi kissa jne...Takapihalta löytyy myös 2 vuotta sitten lopetettu koirani...en vieläkään tiedä tarkkaa sijaintia mihin se haudattiin, en yksinkertaisesti pysty kysymään...suurinpiirtein sijainninkin sain tietää vasta, kun hautauksen jäljet olivat hävinneet...

Yleensä oon vetässy kalat pytystä alas, viimeksi eilen, kun täplämonnisen poikanen löytyi kuolleena, kun olin poistanut vanhemmat altaasta, niin ruokin poikasia vähän liikaa... Jos vaikka Rohmu tai partikset kuolisivat, niin ei ne kyllä pytystä alas menisi...en tiedä, ehkäpä sitten bioastiaan..
-Chyental-
einars
Junior Member
Junior Member

Hautaus

Viesti Kirjoittaja einars »

Kyllä minulla yleensä kuolleet kaverit ovat taloupaperissa bioastiaan menneet. Mistään suurista vonkaleista ei kuitenkaan ole ollut kysymys.

Tero Leponiemi
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Meidänkin perheessä kuolleiden kalojen hävitys on vähän monimutkaisempi prosessi. Minä nimittäin tunnen selittämätöntä kammoa kuolleita kaloja kohtaan, eikä puolisoni ole tässä suhteessa paljon edistyneempi. Jo ajatus kuolleen kalan onkimisesta ahdistaa. On tietysti temppu sinänsä onkia kuollut kala altaasta näkemättä sitä kuin vilaukselta, mutta sekin onnistuu kun harjoittelee... :roll:
Sen jälkeen kala päätyy usein sinne, minne sen saa nopeimmin heitettyä näkymättömiin, roskiin tai vessanpönttöön. Ja jos päätyy roskikseen, roskis lähtee salamana talosta ulos. Varsinaisia hautajaisia ei foobikot voi pitää, mutta yleensä saatuamme vainajan toimitettua pois jonkinlainen alakuloinen muistelutuokio siitä seuraa.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Behemot kirjoitti:Meidänkin perheessä kuolleiden kalojen hävitys on vähän monimutkaisempi prosessi. Minä nimittäin tunnen selittämätöntä kammoa kuolleita kaloja kohtaan, eikä puolisoni ole tässä suhteessa paljon edistyneempi. Jo ajatus kuolleen kalan onkimisesta ahdistaa. On tietysti temppu sinänsä onkia kuollut kala altaasta näkemättä sitä kuin vilaukselta, mutta sekin onnistuu kun harjoittelee... :roll:
Sen jälkeen kala päätyy usein sinne, minne sen saa nopeimmin heitettyä näkymättömiin, roskiin tai vessanpönttöön. Ja jos päätyy roskikseen, roskis lähtee salamana talosta ulos. Varsinaisia hautajaisia ei foobikot voi pitää, mutta yleensä saatuamme vainajan toimitettua pois jonkinlainen alakuloinen muistelutuokio siitä seuraa.
No jostakin syystä, jos näen lyhyen ajan sisällä kaksi samanlaista kalaa: Toinen, joka elää ja hengittää, ja toinen joka on täysin eloton, niin aivot alkavat ajaa tausta-ajossa jotakin kummallista, jota ei oikein halua käsitellä. Liekö tällä jotakin yhtäläisyyttä taipuvuuteni masennukseen kanssa...
Viimeksi, kun kala kuoli tuolla karanteenialtaassa, niin se oli varmaan siellä pari päivää, ennenkuin tein asialle mitään. (muita kalojahan siellä ei sitten ollut.)
Viimeksi muokannut NesteHukka, 09:58, 28.11.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Behemot kirjoitti:Meidänkin perheessä kuolleiden kalojen hävitys on vähän monimutkaisempi prosessi. Minä nimittäin tunnen selittämätöntä kammoa kuolleita kaloja kohtaan, eikä puolisoni ole tässä suhteessa paljon edistyneempi. Jo ajatus kuolleen kalan onkimisesta ahdistaa. On tietysti temppu sinänsä onkia kuollut kala altaasta näkemättä sitä kuin vilaukselta, mutta sekin onnistuu kun harjoittelee... :roll:
Hui! Liiankin tutut oireet... Onkohan tälle oikein jokin nimi? Pescamortisfobia? Itse en todellakaan ole mitään kirkuilevaa naissorttia, mutta muistan kun aikoinaan siivosin silloisen millisaltaani kokonaan, vaihdoin hiekat yms ja kesken kaiken oli kuivunut lehti tms. juttunut mun nihkeään jalanpohjaan. Kun se ei lähtenyt niin pyyhkäisin kädellä - ja pomppasin elämäni pisimmän loikan ja kajautin erittäin naisellisen kirkauksen samalla kun kädestäni lensi rutikuiva miljoonakalanaaras. Vieläkin puistattaa kun mietin asiaa ja siitä on varmaan 10 vuotta aikaa. Viimeksikin kun löysin kuolleen cacatuoideksen altaasta kesken akvaariopesun niin säpsähdin kuin sähköiskun saaneena irti altaasta enkä koskenut siihen ennenkuin mieheni oli ottanut sen kalan pois. Ihme asia. Nykyään siedän raatoja sen verran paremmin että en säpsähdä akvaariokaupoissa altaan luota pois jos siellä on kuollut kala... En tiedä miksi nämä kuolleet kalat kammoksuttavat, mutta siitä on vaikea päästä eroon :(
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Koittakaa nyt hyvät ihmiset uskoa että kaikki mikä vessanpöntöön menee, pilaa vesistöjä!
Siis KAIKKI biologisesti hajoava materiaali kuuluu biojätteisiin tai kompostiin tms.
Ei kaloja missään tapauksessa!

Vessanpönttöön vain se mikä sinne on tarkoitettu. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

jarvij kirjoitti:Hei!
Koittakaa nyt hyvät ihmiset uskoa että kaikki mikä vessanpöntöön menee, pilaa vesistöjä!
Siis KAIKKI biologisesti hajoava materiaali kuuluu biojätteisiin tai kompostiin tms.
Ei kaloja missään tapauksessa!

Vessanpönttöön vain se mikä sinne on tarkoitettu. [;)]
Ainakin minä luin moisesta asiasta tänään ensimmäistä kertaa (taisit kirjoittaa ensimmäisen viestisi pytyn sopimattomuudesta kun olin sairaslomalla).

Mua kans ällöttää kuolleet kalat ja aiheuttaa surumielisyyttä. Myös kalan tappaminen on vaikeaa, ja alankin kallistumaan sen neilikkaöljyn puoleen...

Mutta tosiaan, esim Rohmua (20 cm pitkä kultakala) en millään muotoa pystyisi itse tappamaan muutoin kuin neilikkaöljyllä...Onneksi avokki on kokenut kalamies... niinno, ei järvestä pyydettyjen kalojen tappaminen ole ongelma...mutta niihin ei ole tunnearvoa.

Toisaalta kyllä inhottavinta on ollu juuri syntyneiden kaninpoikasten raatojen kerääminen, kun rotat olivat raadelleet ne...kuolleen kalan sentään voi kerätä haaviin eikä itse raatoon ole pakko koskea ollenkaan.. (olenkohan mä kertonu tän ennenkin?).
-Chyental-
katsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja katsu »

Minulla ei kyllä ole koskaan ollut mitään kovin suuria kaloja, mutta kaikki ne on haudattu tuonne lähimetsään. Vessanpytty tai roskis ei ole tullut mieleenkään, minusta se ei tunnu tarpeeksi arvokkaalta vainajille. :D
Suska
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Suska »

Meillä on jopa vastasyntyneet koiranpennut (alle viikon ikäiset itsestään kuolleet) "haudattu maitopurkissa yleisroskiin. Biokeräysastioita ei ole... Tosin lasten lemmikkijyrsimet ovat päässeet pihanurmen alle, samoin ensimmäinen pienenpieni kasvattikoirani lemmikkien hautuumaalle. Isommat lopetetut eläimet ovat menneet yhteistuhkaukseen. Ja vvaikka tämä edellinen kuulostaa siltä, että meillä kuollaan vähän väliä, ei se nyt ihan niin ole, vuosien saatossa vain näitäkin tapahtuu...
Kalat siis purkissa/paperissa roskiin. Sieluhan on jo mennyt, mutta muistoissa, kuoret joutavat pois.
Enkä itsellenikään hautakiveä halua, joten tämä on kai asennekysymys...
-Suska-
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Minun kaloista vain yksi, vajaat puolikiloinen oskari on päässyt 'multiin' kaikkien kilpikonnien, gerbiilien, rottien ym. jyrsijöiden seuraksi. Suurin osa siirtynyt jättenkäsittelylaitosten ongelmiksi, paitsi panssarimonnit ja plekot joita aikaan kuivattelin pannuhuoneessa. Suurin 'muumio' oli yli 30 senttinen täpläpleko...

Kari
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Minä kyllä lupaan tästä lähtien olla laittamatta kuolleita kalojani roskikseen. On myös mukavaa huomata, etten ole ainoa pescamortisfoobikko :mrgreen: Jostain syystä, kalojen tappaminen ei tunnu minusta ihan niin kamalalta ajatukselta kuin se että löytää äkkiarvaamatta jonkun makaavan valkoisena ja jäykkänä altaassa. Hrr...Myöskään akvaariokauppojen kuolleet kalat eivät saa minua hyppimään seinille, vaan fobiani rajoittuu "onneksi" neljän seinän sisälle...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”