Heissan
Onko kenelläkään kokemusta ko lajista? Hiukan riippuen tietolähteestä M. johannii on sukunsa edustajaksi jopa säyseä. Pitääkö paikkansa?
Onko kenelläkään myydä poikasia tai aikuisia yksilöitä?
Melanochromis johannii
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Meillä on käynyt selväksi, että 220-litraiseen altaaseen mahtuu maksimissaan yksi aikuinen johannii-koiras. Ensimmäinen naaraasta urokseksi värinsä vaihtanut pistettiin välittömästi päiviltä ja toistakin ajettiin, kunnes ymmärsi olla pukeutumatta komeisiin koiraan väreihin. Nyt miekkonen onkin epämääräisen sinertävän harmaa ja saa olla rauhassa. Johannii on siis ainoa laji, joka omassa altaassani on syyllistynyt murhiin ja sekin vain kerran. Muita kaloja kohtaan johannii-koiraskaan ei juuri ole aggressiivinen.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
M.johannii
Mulla on kyseistä lajia äina lisää tulossa. (3 koirasta 7 naarasta) Olen antanut luonnollisen harvennuksen käydä. 500 litrasessa altaassa tällä hetkellä kaksi urosta on täysissä väreissä ja yksi siniharmaana. Tällä hetkellä kolme naarasta hautoo. Koitan saada niistä ainakin yhden kiinni jos kiinnostusta löytyy ja kasvattaa poikasia. Ei ostopakkoa kuitenkaan.
Laji on kyllä aggressivinen, mutta ei voine verrata muuten Melanochromissukuun, eli on siihen nähden säyseä. Pari kertaa on naaraalta pyrstö näykitty, mutta on pärjännyt ja kasvattanut uudet evät jopa samassa altaassa koiraitten kanssa. Pari kertaa olen naaraan siiränyt toiseen altaaseen toipumaan yli-innokkaista koiraista. Omasta mielestäni mielenkiintoinen ja kaunis laji, sillä luonnetta löytyy ja sekä koiras että naaras ovat kauniin värisiä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Laji on kyllä aggressivinen, mutta ei voine verrata muuten Melanochromissukuun, eli on siihen nähden säyseä. Pari kertaa on naaraalta pyrstö näykitty, mutta on pärjännyt ja kasvattanut uudet evät jopa samassa altaassa koiraitten kanssa. Pari kertaa olen naaraan siiränyt toiseen altaaseen toipumaan yli-innokkaista koiraista. Omasta mielestäni mielenkiintoinen ja kaunis laji, sillä luonnetta löytyy ja sekä koiras että naaras ovat kauniin värisiä.
Varmaan tämänkin kanssa pätee yleisohje, jonka mukaan naaraiden määrän kasvattaminen vähentää koiraan kiinnostuksen määrää / per yksilö
Itse lajia en omista, mutta oletettavasti pärjää kolmellakin naaraalla
Joskus naaraiden vähäinen määrä saattaa aiheuttaa väkivaltaisuutta myös naaraiden välillä. Näin ainakin meillä oli M. Msobojen kanssa.

Itse lajia en omista, mutta oletettavasti pärjää kolmellakin naaraalla

Suositukset vaithelevat sukupuolijaon suhteen niin että joissain tapauksissa yhtä koirasta kohden olisi 3-4 naarasta. Jotkut suosivat suhteessa 1:1 naaraita ja koiraita. Tämä riippuu mielestäni paljon lajista. Melanochromis suvun lajeja mieluummin useampi naaras yhtä koirasta kohden. Hiukan säyseämmät lajit ja suvut toimivat tuolla samalla lukumäärällä koiraita ja naaraita. Tämä houkuttelee ainakin silloin jos lajilla erityisesti koiras on komean näköinen. Esim. Pseudotropheus flavus on sen verran kiltti laji että itselläni on kaksi koirasta ja yksi naaras altaassa. Naaras ei ole parin vuoden aikana kertaakaan saanut siipeensä koirailta. Koiraat lähinnä purkavat intonsa toisiinsa. Tässä toinen puoli asiasta. Joskus suositellaan kahta koirasta juuri siksi että niillä olisi kilpailija jonka takia olla komeimmillaan. Itselläni kyllä yksinäinen Cynotilapia afra koiras on koko väreissään vaikka naarasta ei altaassa ole. Eli ei mikään sääntö, lähinnä ajatus.