Jälleen kalastokysymyksiä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Minde86
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Jälleen kalastokysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Minde86 »

Eli akvaario on 317 litranen, pH 6.5, kovuus alle 5, varmaan lähellä nollaa, lämpötila 27, mut sitä lasken noin 25:een..

Kalastona on tällä hetkellä:
- 2 partista
- 4 verkkonuoliaista
- 10 verkkobarbia
- 5 seeprakalaa(2 tavallista, 3 pilkkuseepraa, luovutaan, jos joku on kiinnostunu(tai sit kasvatetaan parvea, ei olla vielä päätetty))
- 4 pikkulasimonnia(näistä luovutaan, jos joku on kiinnostunu)

Avokki olis kiinnostunu seuraavista kaloista:
- palettikala pariskunta
- neonsateenkaari parvi

Musta tuntuu et palettikala ei välttämättä tykkää verkkonuoliaisten jatkuvasta touhuilusta, mut neonsateenkaaret pärjäis varmaan yläakvaariossa..? Pitäiskö sillon luopuu seeprakaloista vai tulisko ne toimeen siellä ylhäällä..?

Sit mä oon haaveillu taistelukala haaremista(en tähän akvaarioon, mut jos jossain vaiheessa hankkii toisen).. Mitä niiden kanssa vois olla? Kardinaalitetra kiinnostais ja ehkä rubiinitetra, minkä lämpöstä vettä tarvii..? Ja sit pohjalle olis kiva partamonni tai katinkultamonniparvi ja sit monnisparvi, mut mitä mä oon kattonu, niin ne viihtyy viileemmässä vedessä ku taisto..? Siis monniset..?

Aikamoinen kalasoppa, mut jos jotain vastauksia löytyis :mrgreen: .. Oon katellu kirjoja ja netistä etsiskelly, mut käytännön kokemuksia kaipailisin..

Niin, ja sit lämpötiloista.. Ku jotain kalaa suositellaan esim. 22-28 asteiseen veteen, niin mikä on sille se optimaalinen..? Okei, saattaa vaihdella kalan mukaan, mut onko siihen joku yleisluontoinen suositus..? Ku sit se lämpötilasuositus vielä vaihtelee lähteen mukaan, niin mistä sitä tietää, mihin lämpöön mitäkin uskaltaa hankkia..?
Akvaario 128L, 2 kissaa poika 12kk + tyttö 8kk
O/OV: Piikkisilmiä
f-t
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja f-t »

kyl vois unohtaa noi sateenkaarikalat ja palettikalat.. oon ite miettiny tällästä:
-1+1 partamonni, pariskunta
-1+2 purppurataistelukala, haaremi (ei pitkiä eviä, ei niin agressivisia)
-25 verkkobarbia (nyt ku niit kerran jo on ni sit vaa lisää)
-4 verkkonuoliaista

(..barbit eivät kuulema näyki jos niitä on tarpeeksi iso parvi..)
tulis varmaa paremmat oltavatki ku ei ois niin montaa eri lajia ja jäis vähä tilaakin uida.. eli seeprakalat veks ja lasimonnit vaihtuis vaan 3 taistelukalaks ja 15 verkkobarbia lisää..
f-t has left the building
baloora
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja baloora »

f-t: Ootko nyt ihan varmasti miettiny loppuun asti ton partispariskunnan hankkimisen. Kohta sulla on siitä satoja se pariskunnan lisäksi [;)]
f-t
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja f-t »

ei siinä muuten mut yks eläin liike sano mielellään ottavansa poikasia ilmaseks tai sit koittaa vaa myydä halvemmal pois ku liikkeissä... pisness is pisness.. :D
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Barbit eivät välttämättä näyki, jos niitä on tarpeeksi jotta agressiot jäävät parven sisäisiksi. Mutta kannattaa siltin olla varuillaan, ihan kaiken varalta.

Jos välttämättä haluat partamonni pariskunnan ota joko timantti,- tähti,- sokkelopartamonneja tms. älä tavallista maatiaista, lisääntyy todella riesaksi asti, poikasia ei kannata myydä ennen kuin ovat n. senttisiä, kuolevat muuten hyvin suurella todennäköisyydellä. Ja ennenkuin ensimmäinen poikue on yltänyt tuohon 5sentin mittaan asti on altaassasi useita poikueita jo lisää, mikää tarkoittaa kymmeniä, jopa satoja partamonneja joista et välttämättä pääse eroon edes lahjoittamalla.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
f-t
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja f-t »

damn........ [:I]

mul on jo yks pariskunta maatiaisii mut ne vaa kinailee.. aluks ne oli ku jostai romantiikkaleffasta näytti kutevan mut sit vaa kait tuli ero...
oon kyl suht varma et toinen on narttu..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”