Pyrstössä?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

korpa82
Junior Member
Junior Member

Pyrstössä?

Viesti Kirjoittaja korpa82 »

Mulla on nyt ollu kiekkokalat viikonverran. Tai toinen kiekko oli mulla vähän aikaa yksin ja nyt toinen kiekko muutaman päivän. Nii nyt sillä joka viimeksi tuli kiekoista on vaaleat pystöevän päät ja sit repaleiset ja niinku puuttuisi pienipala. Mulla se toinen kiekko hätyyttää ja näykkii toista välillä aika paljon, että voisiko se vaalea pyrstössä johtua siitä? vai voiko olla että on evärutto tullu? Vai onko vielä jotain vaihtoehtoja? Meinaa vähä olla huolestunu olo :(

T: Jukka
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Hei,

kertoisitko millaisessa altaassa sinulla nämä kiekot ovat? Entä vesiarvot?
Tiesithän, että kiekko on parvikala ja siten niitä kannattaisi olla vähintään 6 kpl.

Anna vaan hiukan lisätietoja, niin etköhän löydä apua pulmaasi.

Tervetuloa muuten palstalle - näytät olevan uusi täällä! :)
korpa82
Junior Member
Junior Member

minnakoo kirjoitti:Hei,

kertoisitko millaisessa altaassa sinulla nämä kiekot ovat? Entä vesiarvot?
Tiesithän, että kiekko on parvikala ja siten niitä kannattaisi olla vähintään 6 kpl.

Anna vaan hiukan lisätietoja, niin etköhän löydä apua pulmaasi.

Tervetuloa muuten palstalle - näytät olevan uusi täällä! :)
Tällä hetkellä ne on viel 140 litraisessa. Tarkoitus vaihtaa isompaan tässä. Mitkä ne on tarkeimpiä testejä? tänää ostin nitraatti testin. Mitä muuta testejä kannattaa ostaa? Nii juu tiedän että ne on parvikaloja ja tarkoitus on hankkia niitä lisää. :) Mut nyt ei viel ihan oo varaa ostaa isompaa allasta. :(
Juu kiitoksia. Tänään mä tänne rekisteröidyin ku alko huolestuttaan toi kiekko.
Nii kaikki hyvät neuvot on tervetulleita.. :)

T: Jukka.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Hei!

Tuo pyrstö/sivuevien ns "kulahtaminen" tapahtuu lähes joka kerran kun kiekkokaloja tuodaan paikasta a) paikkaan b), eri altaissa on erillaiset bakteerikannat, ei syytä huoleen. Pyrstöstä/evistä ikäänkuin sulaa 1-3 mm pois, ensin se 1-3 mm muuttuu harmaaksi, loppupelissä tämä alue häviää kokonaan pois, ei haittaa se kasvaa pikkuhiljaa takaisin.
korpa82
Junior Member
Junior Member

TiHe kirjoitti:Hei!

Tuo pyrstö/sivuevien ns "kulahtaminen" tapahtuu lähes joka kerran kun kiekkokaloja tuodaan paikasta a) paikkaan b), eri altaissa on erillaiset bakteerikannat, ei syytä huoleen. Pyrstöstä/evistä ikäänkuin sulaa 1-3 mm pois, ensin se 1-3 mm muuttuu harmaaksi, loppupelissä tämä alue häviää kokonaan pois, ei haittaa se kasvaa pikkuhiljaa takaisin.
Joo mä äsken katoin että alkaa oleen nyt ihan normaalin värinen pyrstö.. Kerkesin mä sinne evärutto aineen varalta laittaa. Mutta hyvä että ei ole syytä isompaan huoleen.. :)

Kiitoksia vastauksista ja avusta.. Pitää ruveta lukeen sivuja ahkerammin, ku täältähän saa hyvin neuvoa ja nopeesti.

TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

korpa82 kirjoitti: Kerkesin mä sinne evärutto aineen varalta laittaa. Mutta hyvä että ei ole syytä isompaan huoleen.. :)
Turhat lääkitykset pois kokonaan, eli seuraavan kerran kun tuot uusia kaloja altaaseesi et tarvitse lääkettä laittaa vastaavissa tilanteissa.

Muista aina karanteeni kun tuot uusia kaloja esim liikkeestä tai vaikka ostaisit yksityiseltä. Karanteenin merkitystä ei voi liiaksi korostaa.

Muuten jos karanteeniallas on ns sterilli allas ilman kasveja/hiekka, kannattaa sinne altaaseen laittaa karkeaa merisuolaa reilu desi/100 litaraa akvaariovettä. merisuola auttaa kalojen nopeamman osmoositasapainon takaisin saavuttamisen.

Kun kala pakataan pussiin/sankkoon tai muuhun kuljetusastiaan, kala stressaantuu. Tälläisissa tapauksissa kala reagoi niin että sen elimistö luovuttaa suoloja/mineraaleja itseään ympäröivään veteen ja vastaavasti vetää itseensä suolojen ja mineraalien tilalle vettä. Tämän vuoksi merisuolaa on hyvä laittaa karanteenialtaan veteen, kalan nopeamman normaalin osmoositasapainon saavuttamiseksi. Lisäksi suolalla on "tiettyinä pitoisuuksina" eläviä kidusloisia tappava vaikutus.

Suuret kiekkokalat ovat herkempiä kuljetysstressille kuin poikaset.
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Olitkin jo kivasti saanut näiltä konkareilta vastauksia. :)

Älä pahastu, mutta mulla tuli mieleen tuosta sun altaan hankkimisesta - isomman odottamisesta ja tietystä tietämättömyydestä kiekkoilua kohtaan se, että oletko mennyt nyt "pers eellä puuhun"? Eli olisiko ensin kannattanut kokeilla akvaarion harrastusta helpompi hoitoisimmilla kaloilla, siten olisit saanut tietoa ja kokemusta ja samalla säästettyä rahaa isompaan altaaseen ja kunnon kiekkoparvea varten? Mutta jokainenhan toimii näissä asioissa miten parhaaksi näkee ja kokee. Itse olen myöskin tehnyt akvaarioharrastus historiani aikana melkomoisia töppejä, mutta kaikkeahan ei välttämättä tarttisi kantapään kautta oppia. :?

Toivon, että saat pian kiekoille asianmukaiset oltavat ja lajikaverita niin sekä sinä että kasvattisi viihdytte paremmin harrastuksesi parissa!
korpa82
Junior Member
Junior Member

Kiitos neuvoista.. :) Nyt on tulossa isompi allas itelle 317 litranen. mitat on 130*54*46. Varmaan tällä viikolla viel saan sen.. :)
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Jos saa jossitella, niin fiksuinta olisi ollut laittaa ensin rauhassa iso allas pystyyn ja sitten tuoda kaikki kiekot kerralla... Kuten mainittu kiekko on parvikala ja jos niitä on vain muutama alkavat ne hyvin suurella todennäköisyydellä nahistella.

Hommaa nyt se isompi allas nopeasti, ota vanhasta altaasta hiekkaa+suodatin ja hanki kiekkoja 3-4 lisää.

Yleistä:
-Lämpötila vähintään 28 mielummin 29.
-Ei vilkkaita/aggressiivisia allastovereita (kolmesataseen ei pienen
kiekkoporukan lisäksi kyllä muuta edes mahdu)
-Puhdas vesi (vedenvaihdot noin pienessä altaassa pari kertaa
viikossa n.1/3+ hyvä, tehokas ulkosuodatin)
-monipuolinen ruoka

Nitraattitestin lisäksi on hyvä olla tuon isomman altaan perustusvaiheessa nitriittitesti. Nitriitin on näytettävä nollaa.
korpa82
Junior Member
Junior Member

Jes. Allas tuli jo tänää. Varmaan annan olla sen altaan vähän aikaa hautumassa ku siihen tulee uus suodatin ja uudet hiekat kokonaan. Ja kiekkoja ostin jo lisää samalla ku ton uuden altaan. Mut ne on viel tos pienemmässä et saan ton toisen peleen oikeen. T Jukka :D
korpa82
Junior Member
Junior Member

Kyljessä.?

Nyt on taas yhen lainen ongelma.. Tai ennemmin huolestunu kysymys. Mulla on nyt neljä kiekkoa ja yhellä on kyljessä sellaisia vaaleita läsejä ja se ei sen puolen sitä kylki evää heiluttele juuri ollenkaa (yks toinen kiekko näykki sitä sillon ku se tuli, mutta nyt ovat ihan sovussa ku ovat uudessa altaassa.) nii mitä sille oikeen vois tehä?? vai onko siinä juuri mitää tehtävissä? Nii ja nyt siel on pilkkutauti tullu tiikerinuoliaisille, ja sit just sillä kiekolla on kans niitä pilkkuja jolla on se kylki näykitty. Nii minkä merkkistä lääkettä kannattaa laittaa? Nyt oon laittanu Seran pilkkutautiin olevaa lääkettä.

t: Jukka
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Kuinka lämmintä sulla vesi on? Mitä kaikkia muita kaloja altaassa on kuin kiekkoja ja tiikerinuoliaisia? Joku on nimittäin voinut jyystää kiekon kylkeä.
korpa82
Junior Member
Junior Member

Kaks pikkusta partamonnia, kääpiörihmakala pariskunta. Mut kaks kiekkoa sitä yhtä kiekkoa tökkivät ja näykkivät ku toin kaks niille kaveriksi. Sen mitä ite sillon seurasin nii just siitä kylestä ne näykki missä nyt on ne vaaleemmat kohdat (ne rouhitut kohat). Nii vesi mulla on 26-27 asteista. Muut kiekot on kunnossa tai niillä ei näy mitää erikoista ainakaa. Nii mitä pilkkutauti lääkettä kannattais käyttää, ku siellä on kaloissa niitä pilkkuja..??? Seran ainetta ainaki eilen laittoin. Varmaan kannattaa sillä ainaki tää kuuri mennä.
Nii entä voiko olla että niillä ois jonku mineraalin puutos?? et siitä johtuis se kyljen vaaleemmat läiskät. Nyt se kuitenki tuolla pitää toisille kuria välillä, että ei se anna enää itteensä näykkiä.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Luulisi että läiskät kyljissä on todennäköisemmin jonkun toisen kalan puremia tai esimerkiksi kaloja siirtäessä haavista tms. tulleita hiertymiä kuin puutoksista johtuvia, kun kerran allas on uusi.

Pilkkutautilääkkeiden tehoista en osaa sanoa mitään, mutta nostele ihmeessä lämpötila pikkuhiljaa kiekkokaloille sopivaan, lähelle kolmeakymmentä.
sadie
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sadie »

Minkä takia ostit uusia kiekkoja siihen pienempään altaaseen stressaamaan lisää jo stressaantuneita kaloja?
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
korpa82
Junior Member
Junior Member

Mikähän sillä on ku sen toinen silmä on menny samian näköiseksi?(niinku ois joku kaihin päällä) Se silmä on nyt samalla menny sellaiseksi ku sille alko siihen toiseen kylkeen tuleen niitä vaaleita läsejä, (kiekon oikee väri on sininen ja siinä raitoja, en tiiä virallista nimiä.) Nyt näyttää et sillä ois isontunu ne vaaleet läiskät siinä kyljessä ja kiekko on muuten menny tummemman väriseksi. Et mikähän sitä vaivaa? Apu ois nyt tarpeen, et mitä mä teen sille? pilkut on nyt aikalailla lähtyny siitä pois ja nuoliaisista.

Äsken kun tarkkaan kattoin nii siinä kiduksen tykönä ku se "henkittää" niinku joku harso liikkuis kiduksista ulos sisään. Sellainen ohut nauha. Osaisko kukaan ees sanoa et mitä mä teen?? Et saisin sen paraneen. Sen evissä on sellaista vaaleeta harsoa kans, toinen kylki evä oli aika huonon näköinen, mut nyt kuitenki se sitä liikuttaa.

t: Jukka
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Mitäs se nitraattitesti näytti, kun testasit? Kuinka paljon vaihdat tavallisesti vettä ja kuinka usein? Muista että lääkekuuri tarvii antaa ohjeiden mukaan loppuun saakka, vaikka pilkut häviäisivätkin. Pidä kala puhtaassa, lämpimässä vedessä, toivotaan että se siitä paranee.
korpa82
Junior Member
Junior Member

Ifigeneia kirjoitti:Mitäs se nitraattitesti näytti, kun testasit? Kuinka paljon vaihdat tavallisesti vettä ja kuinka usein? Muista että lääkekuuri tarvii antaa ohjeiden mukaan loppuun saakka, vaikka pilkut häviäisivätkin. Pidä kala puhtaassa, lämpimässä vedessä, toivotaan että se siitä paranee.
Oho olin kirjoittanu et nitraatti testi, oli tarkoitus kirjoittaa et Nitriitti testi, se näytti ihan nollaa. Mä en oo nyt viel tohon uuteen altaaseen vaihtanu vettä, ku se on vasta ollu muutaman päivän. Sillon lisäsin sinne vanhaa vettä ja uutta. Olen vaihtanu yleensä kerran kahesti viikossa vettä, nyt en oo vaihtanu ku on se pilkkutauti kuuri ollu siellä.
Nyt kiekko kuitenki näyttää virkeemmältä uiskentelee muitten kans. Pitää seurata miten se kehittyy.

Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Onkohan altaassa vielä turhan alhainen lämpötila kiekoille? Miten kypsytit altaan, viestien perusteella vaikuttaa että laitoit kaikki kalat sinne jo parin päivän päästä siitä kun laitoit uuteen altaaseen uudet hiekat ja uuden suodattimen? Ja vanhan altaan vettä?

En haluaisi pelotella mutta jos allas ei ole kypsytetty niin tulee kallista kuollutta kalaa pian. :(
korpa82
Junior Member
Junior Member

Majqua kirjoitti:Onkohan altaassa vielä turhan alhainen lämpötila kiekoille? Miten kypsytit altaan, viestien perusteella vaikuttaa että laitoit kaikki kalat sinne jo parin päivän päästä siitä kun laitoit uuteen altaaseen uudet hiekat ja uuden suodattimen? Ja vanhan altaan vettä?

En haluaisi pelotella mutta jos allas ei ole kypsytetty niin tulee kallista kuollutta kalaa pian. :(
No nyt siel on lämpö ollu yleensä sen 27:c ja muut kiekot voi hyvin. Nii laitoin kaikki kalat sinne kerralla ku mulle liikkeessä sanottiin että pystyy ne sinne laittaan ja laittaa sitä veenparannusainetta sinne. Laitoin mä sinne kuitenki sen mun 140 litrasen altaan ulkosuodattimen kaveriksi. Just sen bakteerikannan takia. Kaikki muut kalat siellä on ihan hyvässä kunnossa ettei oo mitään ongelmia muilla. (siis muutako et se pilkkutauti yritti tulla). Nyt se kiekko mikä oli sairaan näkönen on piristyny paljon. Mut onhan se viel vähä vaisun näköinen.
Mut ei tässä muu auta ku seurata tilannetta. Nii nitriitti testi näytti nollaa ku eilen testasin.
sadie
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sadie »

Majqua kirjoitti:Onkohan altaassa vielä turhan alhainen lämpötila kiekoille? Miten kypsytit altaan, viestien perusteella vaikuttaa että laitoit kaikki kalat sinne jo parin päivän päästä siitä kun laitoit uuteen altaaseen uudet hiekat ja uuden suodattimen? Ja vanhan altaan vettä?

Neljä kiekkoa, tiiikerinuoliaisia, kaks pikkusta partamonnia, kääpiörihmakala pariskunta siinä pienemmässä 140 litrasessa altaassa ja kahden viikon välein vedenvaihto? Hyvin todennäkösesti ne olis tossakin pian kuollu... Toivoa sopii että se vanha suodatin, joka tohon isompaan altaaseen on siirretty auttaa edes hiukan.
korpa82 kirjoitti: Oho olin kirjoittanu et nitraatti testi, oli tarkoitus kirjoittaa et Nitriitti testi, se näytti ihan nollaa.
Kummassa altaassa näytti nollaa? Toki se puhtaassa uudessa altaassa sitä näyttää kun sinne ei ole sitä vielä alkanut muodostua. Oliko nolla myös vanhassa altaassa? Eli oliko se suodatin kypsä?...

Jos ja kun sinulta korpa82 kuolee kaloja niin älä osta uusia ennekuin opiskelet ja opettelet hiukan akvaarionhoitoa.
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

sadie kirjoitti:
Jos ja kun sinulta korpa82 kuolee kaloja niin älä osta uusia ennekuin opiskelet ja opettelet hiukan akvaarionhoitoa.
Korpahan tässä juuri opiskelee kysellen tältä palstalta neuvoja. Ei hätiä mitiä, uusi allaskin on kiekoille paljon sopivampi kuin entinen pikkuallas. Kannattaa korpa82 lueskella tälle palstalle aikaisemmin tulleita viestejä niin paljon kuin ehtii, niin saa aika hyvän kuvan muiden ihmisten kokemuksista kiekoista ja siitä miten niitä kannattaa hoitaa ettei ongelmia tulisi. Mittaile sitä nitriittiä nyt ainakin koska uusi allas on "puolikypsä", ja kannattaa ehkä nostaa se lämpötilakin heti lähemmäksi kolmeakymmentä, yleensä kuulee kommentoitavan että kiekot voivat paremmin kun lämpötila on korkeampi.
korpa82
Junior Member
Junior Member

sadie kirjoitti:

Neljä kiekkoa, tiiikerinuoliaisia, kaks pikkusta partamonnia, kääpiörihmakala pariskunta siinä pienemmässä 140 litrasessa altaassa ja kahden viikon välein vedenvaihto? Hyvin todennäkösesti ne olis tossakin pian kuollu... Toivoa sopii että se vanha suodatin, joka tohon isompaan altaaseen on siirretty auttaa edes hiukan.
korpa82 kirjoitti: Oho olin kirjoittanu et nitraatti testi, oli tarkoitus kirjoittaa et Nitriitti testi, se näytti ihan nollaa.
Kummassa altaassa näytti nollaa? Toki se puhtaassa uudessa altaassa sitä näyttää kun sinne ei ole sitä vielä alkanut muodostua. Oliko nolla myös vanhassa altaassa? Eli oliko se suodatin kypsä?...

Siis vaihdan kehesti viikossa. (ylempänä lukee vähä vaan epäselvästi.) Kummassaki altaassa nitriitti näytti nollaa. Oisin äsken ostanu kaikke ne testit, mut eihän näistä kahesta liikkeestä niitä saanu. Myyvät ei oota.

Nyt se kiekko on aika heikossa kunnossa. Et mitä hemmetti mä sille teen?. laitoin sen tohon toiseen altaasee ja siirsin sen suodattimen siihen kans. Mut nyt on pelko persiissä et miten toi isompi allas reakoi ja kalat. ku piti laittaa erikuurille toi kala. Enkä vihtiny kaikkia kaloja sille kuurille laittaa. Ostin kerta erimerkkistä lääkettä. Pitää kattoa vähän aikaa (tää päivä) et miten toi kiekko kehittyy, et kannattaako se ees enää yrittää. Nii sais siirettyä sen toisenki suodattimen takasi tohon isoon.

korpa82
Junior Member
Junior Member

No huonosti sille kävi. :cry:

------------------

Nyt ku seurasin noita kiekkoja (kolmea) nii niillä jotka oli samasta altaasta ostettu sen kiekon kans joka tänää kuoli, nii niillä kiduksien reunasta roikkuu sellasta hennon näköstä harsomaista. En tiiä et mitä ne on.. Niistä kahesta se toinen on muuten hyvännäköinen mutta just sitä harson näköstä roikkuu kiduksien tyköä ja se toinen on pieni ja laihannäköinen. Sit ne kaks hengittää paljon nopiammin mitä se eripaikasta ostettu. Siis mulla oli neljä kiekkoa ja niistä kolme oli samasta altaasta ostettu ja sit yks aivan muualta. Sit se kiekko joka on aivan eripaikasta ostettu on paljon kesympi ja aina ruuan perään ja muutenki hyvässä kunnossa..

Nii mistähän se harsomainen niissä kiduksissa johtuu.???? Voiko olla että niissä on ollu jo ostaessa se mikä nyt sit onkaan.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kiekot saattavat erittää limaa kun ne reagoivat johonkin epämiellyttävään, esim. kiekkojen mielestä liian suuren vedenvaihdon jälkeen... [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”