uv-c suodattimen suojaus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-mutanttimaakotka-
Starting Member
Starting Member

uv-c suodattimen suojaus

Viesti Kirjoittaja -mutanttimaakotka- »

Menimpäs ostamaan uv-c suodattimen ku kerran kympillä sain :D Mutta nyt mieltäni askarruttaa se, että kuinka putki tulisi suojata ettei uv-valoa pääse ulos.
`°²º¤æ=-=椺²°`¯ ¯`°²º¤æ=-.,¸_¸,.-=椺²°`¯
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

Riippuu mitä sillä tarkoitat. UVC valo pysähtyy tavalliseen lasiin tai muoviin. Joten lasin lävitse siitä ei ole haitaksi silmille.

Tätäkö hait. Korjatkoot viisaimmat.
-mutanttimaakotka-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -mutanttimaakotka- »

Juuri tuota hain. Mutta vähän epäilen tuota, että säteet pysähtyisivät jo pelkkään lasiin. Kyllähän ikkunan läpikin pystyy ruskettua ;) ja ruskettuminenhan on uv säteiden aikaansaannosta.
Kuulisin mielelläni minkälaisia suojauksia noissa uv-suodattimissa oikeasti käytetään :)
`°²º¤æ=-=椺²°`¯ ¯`°²º¤æ=-.,¸_¸,.-=椺²°`¯
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

Sitä en tiedä että meneekö uva tai uvb säteily lasista läpi, ja ei kovin monen lasin takana voi ruskestua. Mutta tuo lampun lasi on tietääkseni kvartsilasia, ja miksi sitä käytettäis jos voisi tavallisella lasilla korvata?

Itse olen tehny mcguyver uvc valon itselleen. Ja tavallista muoviputkea olen käyttännyt ulkokuorena.

Sen kun kokeilet, kvartsivalo tai uvc, toimiessaan tuottaa semmosen ns:raikkaan hajun. jonka kyllä haistaa selvästi, jos oot esim ollut kesällä sisätiloissa 12 tuntia johon ei aurinko pääse niin ulos mentäessä se happi haisee.
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Laita vaikka yksinkertaisesti paperi päälle, et varmasti rusketu :)

Kuva

-Juissi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”