Paasto
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Paasto
Eli vieläko nykyaikana kaloille pidetään viikossa yksi päivä paastoa? Näin joskus oli tapana tehdä kun itse harrastuksen pariin tulin ja koska kovin moni asia on muuttunut siitä mitä se joskus oli, niin aloinpa miettimään että onko asia paaston kohdalla samoin.
Tämä kai on vähän mielipidekysymys, jotkut pitää jotkut ei. Meillä ei ole säännöllistä paastoa (esim. aina maanantaisin), mutta kerran tai kaksi viikossa tulee pidettyä kaloille paastoa.
Olen myös alle viikon mittaisilla reissuilla ollessani jättänyt kalat ruokkimatta, usein joku tuttava käy katsomassa kalojen kunnon ja tarkastamassa lämpötilan ja laitteet, mutta ruokaa en yleensä anna heidän antaa. Kalat tuntuvat hyvin pärjäävän vähemmälläkin.
Olen myös alle viikon mittaisilla reissuilla ollessani jättänyt kalat ruokkimatta, usein joku tuttava käy katsomassa kalojen kunnon ja tarkastamassa lämpötilan ja laitteet, mutta ruokaa en yleensä anna heidän antaa. Kalat tuntuvat hyvin pärjäävän vähemmälläkin.
Vähiin käy ennenkuin loppuu
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mielipidekysymys. Jotkut paastottaa ja jotkut ei. Peruste tuolle kaiketi on yliruokinnan välttäminen. Vankeudessa eläviä kaloja ruokitaan helposti liikaa ja paastopäivä tasoittaa sitä.
Mikäli nitraatit on jatkuvasti aika korkealla, silloin paastopäiviä voi suositella.
Omat kalani ruokin aika niukasti enkä pidä paastopäiviä. Mikäli akvaariossa on poikashäkeissä poikasia, joita pitää jatkuvasti ruokkia, isot kalat saavat erittäin niukasti ruokaa.
Nitraattien jostain syystä kohottua normaalia enempi, pidän vedenvaihtopäivää seuraavana päivänä paastopäivän. Silloin tavallisesti kuparimonniset riehaantuvat kutemaan.
Mikäli nitraatit on jatkuvasti aika korkealla, silloin paastopäiviä voi suositella.
Omat kalani ruokin aika niukasti enkä pidä paastopäiviä. Mikäli akvaariossa on poikashäkeissä poikasia, joita pitää jatkuvasti ruokkia, isot kalat saavat erittäin niukasti ruokaa.
Nitraattien jostain syystä kohottua normaalia enempi, pidän vedenvaihtopäivää seuraavana päivänä paastopäivän. Silloin tavallisesti kuparimonniset riehaantuvat kutemaan.
Viola & eläintarhantynkä
-
- Junior Member
Hyvä juttu kuulla että edelleenkin on ihan "tervettä" näin tehdä. Varsinkin kun mulla tuossa kelluu toi miljoonakalojen poikasakvaario, jossa ruokaa pidän tarjolla lähes koko ajan, niin pääsisi kyllä veden nirtaatit nousemaan... Itselläni vaan ei ole vielä tuota testiä, että pääsisin tehokkaammin seuraamaan, mutta hankinnassa kyllä 
Kiitos kaikille vastauksista!

Kiitos kaikille vastauksista!