Äänestä vuoden 2005 akvaariokuva!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Viesti:
Äänestä vuoden 2005 akvaariokuva!
http://www.aqua-web.org/forum/kalenteri.php
Näistä kuvista tehdään se kalenteri. Äänestyksen perusteella voittaja palkitaan sadan euron lahjakortilla Helsingin Akvaariokeskukseen.
Yanna
Näistä kuvista tehdään se kalenteri. Äänestyksen perusteella voittaja palkitaan sadan euron lahjakortilla Helsingin Akvaariokeskukseen.
Yanna
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ai kamala
... Noitahan pitää sulatella muutama kerta ja katsella uudestaan läpi. Aivan ihania kaikki, mutta tavallan hurjan samankaltaisia. Vaikeaa on.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Member
- Viesti:
Samaa mieltä! Olipas sattunut samantyylisiä kuvia. Liekö esiraati tyylistä yksimielinen!?Adrianna kirjoitti:Ai kamala... Noitahan pitää sulatella muutama kerta ja katsella uudestaan läpi. Aivan ihania kaikki, mutta tavallan hurjan samankaltaisia. Vaikeaa on.

Mahtavia ovat kaikki!
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
-
- Senior Member
- Viesti:
Juuh, esiraati oli harvinaisen yksimielinen siitä että vain hyvät kuvat pääsevät jatkoon
Valinta ei ollut helppo ja moni upea kuva tullaankin näkemään Aponogeton cf AW:n sivuilla
12 henkinen esiraati arvosteli kaikki kuvat kouluarvosanoin 4-10. Oli muuten aikamoinen urakka. Raatilaiset saivat itse osallistua kilpailuun mutta eivät arvostella omia kuviaan. Jotta raatilaisten kuvatkin saisivat reilun kohtelun ja yhtä monta arvosanaa kuin muutkin kuvat, laskimme muiden antamista arvosanoista keskiarvon ja lisäsimme sen puuttuvaksi arvosanaksi. Raatilaiset minua lukuunottamatta, otinhan kuvat vastaan, eivät tienneet mitkä olivat toisten raatilaisten kuvia ja äänestivät itsenäisesti arvostellen vain kuvaa.
Esiraadissa oli mukana: -Alix-, Didi, iekku, millia, minttu, Kaizu, Ville K, Pehis, Tpip, Sami, rain- ja minä.
12 kuvaa löytyivät yhdellä äänestyskierroksella! Olimme varustautuneet kyllä toiseenkin ja ehkä kolmanteenkin...
Jos oli vaikeaa löytää 12 kuvaa 198 kuvan joukosta, ei tämä viimeinen äänestys ole yhtään helpompi
Yanna
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

12 henkinen esiraati arvosteli kaikki kuvat kouluarvosanoin 4-10. Oli muuten aikamoinen urakka. Raatilaiset saivat itse osallistua kilpailuun mutta eivät arvostella omia kuviaan. Jotta raatilaisten kuvatkin saisivat reilun kohtelun ja yhtä monta arvosanaa kuin muutkin kuvat, laskimme muiden antamista arvosanoista keskiarvon ja lisäsimme sen puuttuvaksi arvosanaksi. Raatilaiset minua lukuunottamatta, otinhan kuvat vastaan, eivät tienneet mitkä olivat toisten raatilaisten kuvia ja äänestivät itsenäisesti arvostellen vain kuvaa.
Esiraadissa oli mukana: -Alix-, Didi, iekku, millia, minttu, Kaizu, Ville K, Pehis, Tpip, Sami, rain- ja minä.
12 kuvaa löytyivät yhdellä äänestyskierroksella! Olimme varustautuneet kyllä toiseenkin ja ehkä kolmanteenkin...

Jos oli vaikeaa löytää 12 kuvaa 198 kuvan joukosta, ei tämä viimeinen äänestys ole yhtään helpompi

Yanna
Upeita kuvia teknillisesti, mutta osa aika tylsiä ja tuntuu ettei niistä keksisi tuhatta sanaa edes keksimällä. Eli aika mielenkiinnottomia, tarinattomia ja epäkoskettavia osa. Mutta Vaikeuksia kuitenkin on noista päättää jotka tuon koulimisen jälkeen jäävät jäljelle.
Kiitos vielä tuosta kilpailusta minunkin osaltani, vaikken siihen itse ehtinytkään osallistua.
Kiitos vielä tuosta kilpailusta minunkin osaltani, vaikken siihen itse ehtinytkään osallistua.
Minäkin kiitän järjestäjiä siitä vaivan näöstä,johon suostuivat. On mukavaa että etenkin vielä joulun alla on jollakin aikaa tälläiseen.höntti kirjoitti:Upeita kuvia teknillisesti, mutta osa aika tylsiä ja tuntuu ettei niistä keksisi tuhatta sanaa edes keksimällä. Eli aika mielenkiinnottomia, tarinattomia ja epäkoskettavia osa. Mutta Vaikeuksia kuitenkin on noista päättää jotka tuon koulimisen jälkeen jäävät jäljelle.
Mutta noista kuvista. Tosiaan onnistuneita, mutta missä kaikki hienot kiekko- tai taistiskuvat yms.? Kaikki näyttävät peruslajit(paitsi se kardinaali) puutuivat joukosta, vaikka juuri niistä luulisi kuvia olevan eniten. Jotenkin tosi samanlaisia kuvia. Jos tuo kuvajoukko edustaisi ainoina akvaarioharrastusta, ei uusia harrastajia välttämättä löytyisi. Kuvat olivat pääosaltaan (ei kaikki) suorastaan tylsiä. Kasvikuvat oli toki hienoja, mutta niistä tuli mieleen enemmän kasvitieteellinen puutarha kuin akvaario. Suoraan sanottuna kuvat olivat melkoinen pettymys. Kiitos kuitenkin järjestäjille.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
höntti kirjoitti:Eli aika mielenkiinnottomia, tarinattomia ja epäkoskettavia osa.
Taas se on nähty että jos joku valittaa osaa niin akvaarioharrastajalare88 kirjoitti:Kuvat olivat pääosaltaan (ei kaikki) suorastaan tylsiä.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
No, jos kuvat olivat pettymys, niin ensi vuonna sitten itse kuvaamaan niitä poikkeavia ja hyviä kuvia.
Itse esiraadissa olleena sanoisin että pettymyksiä ei mainittavasti tullut vastaan kun kuvia selasin, nämä 12 ovat ehdottomasti parhaimpia, mutta oli suoranainen nautinto mennä kaikkia kuvia kerta kerran läpi seuloen sieltä parhaimmistoa. Näki kyllä että väki oli lähtenyt innoissaan mukaan.
Kiitokset omasta puolestani kaikille osanottajille. Paras voittakoon!
Ifigeneialle:

Itse esiraadissa olleena sanoisin että pettymyksiä ei mainittavasti tullut vastaan kun kuvia selasin, nämä 12 ovat ehdottomasti parhaimpia, mutta oli suoranainen nautinto mennä kaikkia kuvia kerta kerran läpi seuloen sieltä parhaimmistoa. Näki kyllä että väki oli lähtenyt innoissaan mukaan.
Kiitokset omasta puolestani kaikille osanottajille. Paras voittakoon!
Ifigeneialle:
Yanna kirjoitti:12 henkinen esiraati arvosteli kaikki kuvat kouluarvosanoin 4-10. Oli muuten aikamoinen urakka. Raatilaiset saivat itse osallistua kilpailuun mutta eivät arvostella omia kuviaan. Jotta raatilaisten kuvatkin saisivat reilun kohtelun ja yhtä monta arvosanaa kuin muutkin kuvat, laskimme muiden antamista arvosanoista keskiarvon ja lisäsimme sen puuttuvaksi arvosanaksi. Raatilaiset minua lukuunottamatta, otinhan kuvat vastaan, eivät tienneet mitkä olivat toisten raatilaisten kuvia ja äänestivät itsenäisesti arvostellen vain kuvaa.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Minusta kannattaa myös muistaa, että kyseessä oli valokuvakilpailu, ei "akvaarioharrastuksen esittelyvideo"
Toki seassa oli paljon peruskalastoa, mutta priimakuvaa niistä oli yllättävän vähän. Paljonkaan mahtavia tilannekuvia jotka samalla olivat kuvalaadullisesti hyviä ei myöskään ollut. Näitä olisin ehkä itsekin odottanut enemmän, mutta samalla totean että ne ovat vaikeinta mahdollisinta kuvattavaa...
Tässä kuvia kalenteriksi taittaessani on mielestäni valinta osunut oikeisiin kuviin.
Minusta ne ovat upeita otoksia joita todellakin jaksaa katsella kuukauden per kuva. Kiitoksia kaikille osallistujille!
Tässä kuvia kalenteriksi taittaessani on mielestäni valinta osunut oikeisiin kuviin.

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Itseasiassa peruslajeista kuvia tuli yllättävänkin vähän. Mm. taistelukaloja mukana taisi olla peräti kahdessa kuvassa.lare88 kirjoitti: Mutta noista kuvista. Tosiaan onnistuneita, mutta missä kaikki hienot kiekko- tai taistiskuvat yms.? Kaikki näyttävät peruslajit(paitsi se kardinaali) puutuivat joukosta, vaikka juuri niistä luulisi kuvia olevan eniten. Jotenkin tosi samanlaisia kuvia. Jos tuo kuvajoukko edustaisi ainoina akvaarioharrastusta, ei uusia harrastajia välttämättä löytyisi. Kuvat olivat pääosaltaan (ei kaikki) suorastaan tylsiä. Kasvikuvat oli toki hienoja, mutta niistä tuli mieleen enemmän kasvitieteellinen puutarha kuin akvaario. Suoraan sanottuna kuvat olivat melkoinen pettymys. Kiitos kuitenkin järjestäjille.
Joo, mutta olihan tässä paljon sitäkin että kenellä paras kamera 
Jos kaikki kuvaajat olis samanlaisella kameralla kuvanneet, niin ehkä niitä taistoja ym "peruskauraa" olis nähty finaalissa.
Ja toisaalta (ainakin omalta osalta) aateekoon käyttötaidotkin olis ollut hyväksi, minä kun en kuviani ainakaan osannut muokata mitenkäänpäin vaikka koitin. Siis tarkotan niitä sallittuja muokkauksia kuten rajaamista ja sen sellaista.
Sen suhteen olen pettynyt omiin kuviini, mutta en ole pettynyt ettei niitä tuola äänestetä. Päinvastoin voin olla tyytyväinen että sain niinkin kohtuu-hyviä kuvia otettua omilla taidoillani ja omalla kamerallani, kun tiedän ne 3000 muuta kuvaa mitkä eivät niin hyviä ole olleet tässä vuosien varrella. 
Nuo 12 äänestyskuvaa on huimia. Omaa valintaani en ole vielä voinut tehdä. Muutama on vasta karsiutunut pois.
Mutta todellakin, onnea heille kenen kuvat finaalissa komeilee.

Jos kaikki kuvaajat olis samanlaisella kameralla kuvanneet, niin ehkä niitä taistoja ym "peruskauraa" olis nähty finaalissa.
Ja toisaalta (ainakin omalta osalta) aateekoon käyttötaidotkin olis ollut hyväksi, minä kun en kuviani ainakaan osannut muokata mitenkäänpäin vaikka koitin. Siis tarkotan niitä sallittuja muokkauksia kuten rajaamista ja sen sellaista.

Nuo 12 äänestyskuvaa on huimia. Omaa valintaani en ole vielä voinut tehdä. Muutama on vasta karsiutunut pois.

Mutta todellakin, onnea heille kenen kuvat finaalissa komeilee.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Totta, onhan se kamerastakin kiinni. Varsinkin kun akvaariokuvaus on kuitenkin melko haastavaa. Joka taasen varmasti rajaa taas onnistuneiden "ei niin tylsien" kuvien määrää. "Vauhtia ja vaaratilanteita" kun on melko vaikea perus digipokkarilla ikuistaa akvaariosta. Itseäni kyllä ihmetyttää tämä "kuvat on tylsiä" mantra. Mitä himskuttia kuvissa olisi pitänyt olla? Joku iso kirjoahven syömässä pientä tetraa? 1000 litrainen allas juuri hajoamishetkellä? Ei ainakaan olisi tylsiä kuvia.dth kirjoitti:Joo, mutta olihan tässä paljon sitäkin että kenellä paras kamera
Pitää myös muistaa, että kuvien tulee myös tekniseltä puolelta olla hyviä. Suurin osa tuskin jaksaisi kuukautta kerrallaan katsella tärähtänyttä kuvaa. Varsinkin pitkään kuvaa katsellessa tämmöinen itseäni ainakin rupeaa korpeamaan enemmän ja enemmän. Samoin pienet kauneusvirheet (roskat kuvassa, väärä valotus yms.). Tietysti joku hieman tärähtänyt tilannekuvakin voi olla hieno, mutta harvoin semmoista jaksaa ~30 päivää "seinällään" katsella.
Niin ja nillittäjät ottaa sitten ensi vuonna tosiaan kameran kauniiseen käteen ja ottaa paremmat kuvat kisaan. Mahdollisuushan on todennäköisesti taas saada kalenteriin puolet omia kuvia

Ps. ylläoleva pienimuotoinen avautuminen ei ole tarkoitettu henkilölle, jonka tekstiä lainasin

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Samaa ihmettelin myös. Taistiksista ei ollut kuin pari kuvaa, kiekoista vähän enemmän. Ne eivät nyt vaan teknisesti olleet niin hyviä että olisi jatkopaikka langennut.lare88 kirjoitti:missä kaikki hienot kiekko- tai taistiskuvat yms.?
Itse katsoin jokaisesta kuvasta tarkkuuden, siisteyden (ei cooliuden vaan sen että ei ole roskia väärissä paikoissa tai hämääviä vesiläikkiä laseissa), sommittelun/rajauksen, värien & valon tasapainon ja yleensä kuvan mielenkiintoisuuden. Parikymmentä kuvaa oli sellaisia, missä kaikki mainitsemani oli pielessä ja noin 10-15 kuvaa sain täyden kympin.
Mitä kameran tasoon tulee. Henk.koht. yllätyin, että yksi kuvistani on tuolla 12 parhaan joukossa. Kyseinen kuva on otettu Canon Powershot A40-kameralla, eikä kuvaan ole tehty minkäänlaista muokkausta. Että joskus pari vuotta sitten keskitasoa olleella digipokkarilla voi onnistua (jos ottaa kymmeniätuhansia kuvia)

Anteeksi, jos pahoitin jonkun mielen, mutta ennakkoajatukset kalenterista oli että siellä on todella sellaista mitä perusharrastaja voi pitää omassa pytyssään.-Alix- kirjoitti:Minusta kannattaa myös muistaa, että kyseessä oli valokuvakilpailu, ei "akvaarioharrastuksen esittelyvideo"Toki seassa oli paljon peruskalastoa, mutta priimakuvaa niistä oli yllättävän vähän. Paljonkaan mahtavia tilannekuvia jotka samalla olivat kuvalaadullisesti hyviä ei myöskään ollut. Näitä olisin ehkä itsekin odottanut enemmän, mutta samalla totean että ne ovat vaikeinta mahdollisinta kuvattavaa...
Jos kuvia ei tullut kuin muutama, olen hämmästynyt. Kuinka paljon näilläkin sivuilla ollaan esitelty kauniita kuvia kyseistä lajeista. Ehkä kuvaajat ajattelivat että peruskuvat tai -lajit eivät pärjää. Harmi.millia kirjoitti: Samaa ihmettelin myös. Taistiksista ei ollut kuin pari kuvaa, kiekoista vähän enemmän. Ne eivät nyt vaan teknisesti olleet niin hyviä että olisi jatkopaikka langennut.
Mutta koska nämä kuvat ovat finaalissa, niin ei voi mitään. Pitää vain äänestää.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
Todella hienoja kuvia ja oman ääneni annoin kuvalle joka ansaitsee kyllä voittaa tämän kilpailun.
Mutta hieman itse keskusteluun kuvista/kuvaamisesta:
Kuten -alix- mainitsikin kyseessä on valokuvauskilpailu, ei harvinaisten/näyttävien lajien bongauskisa. Ja pitää tietysti muistaa myös se, ettei kaikilla ole hienoa kiekkoallasta tai taistelukala variaatioita jotka ovat kuvia ottaneet. Itselläni ei altaissa montaa lajia uiskentele jonka takia esimerkiksi hienot ahven/kiekko/taistis tms. kuvat jäi tällä erää ottamatta.
Onhan sillä kameralla tietty vähän merkitystä, mutta loppupeleissä ihminen on se joka painaa sitä laukaisinta jonka ansiosta kuva syntyy. Akvaarion asukkaiden kuvaaminen on lisäksi todella haastavaa.
Olen ottanut akvaarioaiheisia kuvia niin järjestelmäkameralla kuin tuollaisella halppis digipokkarilla ja täytyy sanoa että tuollaisella +150e digipokkarilla kuvien onnistumis prosentti on huomattavasti suurempi kuin se, että rupeaa järkkärillä säätää ulkoisten salamavalojen, filttereiden, iso-arvojen, heijastimien ja erilaisten linssien kanssa ja yrittäen saada sitä täydellistä valokuvaa, joka on tietysti täyttä utopiaa.
t: Mikko P.
Mutta hieman itse keskusteluun kuvista/kuvaamisesta:
Kuten -alix- mainitsikin kyseessä on valokuvauskilpailu, ei harvinaisten/näyttävien lajien bongauskisa. Ja pitää tietysti muistaa myös se, ettei kaikilla ole hienoa kiekkoallasta tai taistelukala variaatioita jotka ovat kuvia ottaneet. Itselläni ei altaissa montaa lajia uiskentele jonka takia esimerkiksi hienot ahven/kiekko/taistis tms. kuvat jäi tällä erää ottamatta.
Onhan sillä kameralla tietty vähän merkitystä, mutta loppupeleissä ihminen on se joka painaa sitä laukaisinta jonka ansiosta kuva syntyy. Akvaarion asukkaiden kuvaaminen on lisäksi todella haastavaa.
Olen ottanut akvaarioaiheisia kuvia niin järjestelmäkameralla kuin tuollaisella halppis digipokkarilla ja täytyy sanoa että tuollaisella +150e digipokkarilla kuvien onnistumis prosentti on huomattavasti suurempi kuin se, että rupeaa järkkärillä säätää ulkoisten salamavalojen, filttereiden, iso-arvojen, heijastimien ja erilaisten linssien kanssa ja yrittäen saada sitä täydellistä valokuvaa, joka on tietysti täyttä utopiaa.
t: Mikko P.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Minä en ainakaan pahoittanut mieltänilare88 kirjoitti:Anteeksi, jos pahoitin jonkun mielen, mutta ennakkoajatukset kalenterista oli että siellä on todella sellaista mitä perusharrastaja voi pitää omassa pytyssään.-Alix- kirjoitti:Minusta kannattaa myös muistaa, että kyseessä oli valokuvakilpailu, ei "akvaarioharrastuksen esittelyvideo"Toki seassa oli paljon peruskalastoa, mutta priimakuvaa niistä oli yllättävän vähän. Paljonkaan mahtavia tilannekuvia jotka samalla olivat kuvalaadullisesti hyviä ei myöskään ollut. Näitä olisin ehkä itsekin odottanut enemmän, mutta samalla totean että ne ovat vaikeinta mahdollisinta kuvattavaa...

Ja onhan se ihan totta että suuria avomeren kaloja tai merihevosia ei ihan jokaisella ole mahdollisuutta pitää kotona, mutta nähdäkseni muut kuvat olivat ihan perus-kotialtaista kuvattu. Eikä missään sanottu, että kuvan pitäisi olla omasta altaasta
Minä tulen ainakin nauttimaan jokaisesta kuvasta mikä kalenteriin tulee

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Akvaariokuvaaja 2005
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Kyllähän tietysti kaluston ollessa hyvää saa luonnollisesti teknisesti parempaa jälkeä, ainakin periaatteessa. Enemmän kuitenkin on väliä sillä kuka sen kameran pitää käsissään ja kenen silmillä kameran reiästä katsellaan.
Tavallisella pokkarilla saa otettua todella hyviä otoksia jos vain jaksaa hiukan nähdä vaivaa. Järjestelmäkamerallakin joutuu näkemään vaivaa. Jaksaa valaista kohteet huolellisesti (pöytälamppuja, raksavaloja, spotteja ym ym. Periaatteessa melkein kaikki käy), putsailla vähän laseja, laittaa mahdollisesti taustoja, pimeentää ja katsoa ettei ympärillä ole heijastavia lähteitä jne. Sitten sommittelemalla kuvan sopivasti ja painamalla laukaisinta. Nykyään kun monesti vielä kuvatataan digilla, saadaan esimerkiksi rajauksia muutettua melkeinpä miten vain jälkikäteen, sekin on todella suuri etu. Puhumattakaan muista korjausmahdollisuuksista.
Mielestäni kilpailun taso oli aika korkea, eikä niinkään tekniseltä puolelta, jossa aina löytyy puutteita. Kuvat edustivat aika laajaa kirjoa sisällöltään vaikka muuta tässä ollaankin väitetty. Tietysti niitä kiekkoja tai taistelukaloja ei näkynyt, mutt siitä saatte syyttää vain itseänne. Mitäs jätitte osallistumatta!
Oma mielipiteeni onkin, että 12 kuvan joukossa on ihan jokunen todella priima kuva ja kokonaisuudessaan kaikki 12 ovat paikkansa ansainneet.
Roope
Tavallisella pokkarilla saa otettua todella hyviä otoksia jos vain jaksaa hiukan nähdä vaivaa. Järjestelmäkamerallakin joutuu näkemään vaivaa. Jaksaa valaista kohteet huolellisesti (pöytälamppuja, raksavaloja, spotteja ym ym. Periaatteessa melkein kaikki käy), putsailla vähän laseja, laittaa mahdollisesti taustoja, pimeentää ja katsoa ettei ympärillä ole heijastavia lähteitä jne. Sitten sommittelemalla kuvan sopivasti ja painamalla laukaisinta. Nykyään kun monesti vielä kuvatataan digilla, saadaan esimerkiksi rajauksia muutettua melkeinpä miten vain jälkikäteen, sekin on todella suuri etu. Puhumattakaan muista korjausmahdollisuuksista.
Mielestäni kilpailun taso oli aika korkea, eikä niinkään tekniseltä puolelta, jossa aina löytyy puutteita. Kuvat edustivat aika laajaa kirjoa sisällöltään vaikka muuta tässä ollaankin väitetty. Tietysti niitä kiekkoja tai taistelukaloja ei näkynyt, mutt siitä saatte syyttää vain itseänne. Mitäs jätitte osallistumatta!
Roope
" Ich habe mich an mich gewöhnt ", Karl Lagerfeld
Tämä oli tarkoitettu minulle, ainakin olen sitä mieltä.Tpip kirjoitti: Totta, onhan se kamerastakin kiinni. Varsinkin kun akvaariokuvaus on kuitenkin melko haastavaa. Joka taasen varmasti rajaa taas onnistuneiden "ei niin tylsien" kuvien määrää. "Vauhtia ja vaaratilanteita" kun on melko vaikea perus digipokkarilla ikuistaa akvaariosta. Itseäni kyllä ihmetyttää tämä "kuvat on tylsiä" mantra. Mitä himskuttia kuvissa olisi pitänyt olla? Joku iso kirjoahven syömässä pientä tetraa? 1000 litrainen allas juuri hajoamishetkellä? Ei ainakaan olisi tylsiä kuvia.
Niin ja nillittäjät ottaa sitten ensi vuonna tosiaan kameran kauniiseen käteen ja ottaa paremmat kuvat kisaan. Mahdollisuushan on todennäköisesti taas saada kalenteriin puolet omia kuvia.
Ps. ylläoleva pienimuotoinen avautuminen ei ole tarkoitettu henkilölle, jonka tekstiä lainasin.
Ensinnä sanon, että minä en tosiaankaan ole oikea kommentoimaan kuvia, koska en edes osallistunut, saatikka saanut noin hienoja kuvia ainakaan teknillisesti. Mutta väärillä jäljillä olet siinä mitä tarkoitin tylsyydellä. Itse kaipasin "taiteellisuutta" ja sitä että kuva olisi koskettanut jotenkin enemmän, vaikka aiheuttanut hilpeyttä tms. Odotin myös että kuvat olisivat olleet kuin seikkailu, tai ainakin kuva josta ei huomaa kaikkea yhdellä kertaa.
Mutta nillitin näin jälkeenpäin ajateltuna aivan turhasta, osa kuvista tosiaan oli enemmänkin sitä mitä odotin. Mutta ilmeisesti vielä ei saa puhua kuvista silleen tiettyä kuvaa tarkoittaen?
Ja valittaahan minä osaan! Sen "jalon" taidon olen osannut aina.
Mutta jos joku ei huomannut niin Tpip:n teksissä paljastettiin että kilpailu on seuraavanakin vuonna, tietääkseni sitä ei olla aijemmin sanottu. No, joillekkin se on käynyt selväksi kilapilun nimestäkin, minulle ei
Kuvissa olisi ollut hauska olla myös jotkut "nimet". Eikä vuoden luontokuva kilapilussakin ole sellaiset?
Kilpailusta kuitenkin huomasi selvästi, että "laatu" (eli miten hyvä kuva oli teknillisesti) oli se tärkein kriteeri, eikä sitä voi oikeastaan moittia, kun kuvat kerran kalenteriin tulevat.
-
- Junior Member
Olisko mitenkään mahdollista julkaista jossain niitä kuvia, jotka eivät finaalin päässeet? Tietysti kaikkien näyttäminen olisi aika kohtuutonta niiden määrästä johtuen, mutta esim. kuvat erikoisemmista kaloista tai ne "huonompilaatuiset" kuvat peruskaloista?
Minua ainakin kiinnostaisi tietää millaisia otoksia on jäänyt finaalin ulkopuolelle, ja olisinko itse valinnut toisin. (Tosin siinä vaiheessa kun kaikki alkaisivat esittää mielipiteitään siitä, mitkä kuvat OLISI PITÄNYT valita finaaliin, täällä olisi taas aikamoinen hyrskynmyrsky käynnissä...
)
Hienoja kuvia kyllä ovat kaikki finaaliin päässeet!
Minua ainakin kiinnostaisi tietää millaisia otoksia on jäänyt finaalin ulkopuolelle, ja olisinko itse valinnut toisin. (Tosin siinä vaiheessa kun kaikki alkaisivat esittää mielipiteitään siitä, mitkä kuvat OLISI PITÄNYT valita finaaliin, täällä olisi taas aikamoinen hyrskynmyrsky käynnissä...

Hienoja kuvia kyllä ovat kaikki finaaliin päässeet!

Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-
Minua kiinnostaisi nähdä ne kuvat, jotka saivat pisteitä, tai edes kaksitoista seuraavaa.
Hieno toive, minunkin, mutta lähes utooppinen, sillä harvassa ovat sellaiset kuvat ja kuvakertomukset yleensäkin, saati sitten rajatussa kilpailussa. Suomen Luontokuva on jo vanha kilpailu ja sama on vaivannut sitäkin perinteisesti. Jotta siihen suhteutettuna nähtävillä oleva tulos on oikein hyvä. (Vertailukohta on kumminkin aika tanakka!)höntti kirjoitti:Itse kaipasin "taiteellisuutta" ja sitä että kuva olisi koskettanut jotenkin enemmän, vaikka aiheuttanut hilpeyttä tms. Odotin myös että kuvat olisivat olleet kuin seikkailu, tai ainakin kuva josta ei huomaa kaikkea yhdellä kertaa.