Kansilasit, haitta/hyöty

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minni03
Starting Member
Starting Member

Kansilasit, haitta/hyöty

Viesti Kirjoittaja minni03 »

Varmaan monen mielestä aikas tyhmä kysymys, mutta onko kansilaseilla muuta merkitystä kun estää kaloja hyppäämästä altaasta?
kokeilin tässä miltä allas näyttää ilman laseja ja ai että, se on kivan näköinen . Lasit ovat vanhat ja eivätkä lähde ihan kokonaan puhtaaksi millään ja ostan kyllä uudet, mutta haluaisin kokeneempien kertovan voiko olla ilman niitä? Mitää haittaa / hyötyä?
Altaani on 240 l ja vesiraja on noin 5 cm lampun alapuolella.
Lisäksi minulla on tullut altaaseen kasvien päälle sellaista mustaa levää (ei tupsua), vallisneriat voivat myös pahoin, eivät kasva entiseen malliin ja "ruskettuvat".. Lämmittimeni oli mennyt rikki ja lämpö oli pudonnut 24 asteeseen, voiko vaikuttaa? Lämpö oli 24 asteessa noin viikon -toista ennen kuin sain uuden lämmittimen.Nyt siis uusi lämmitin ja tilanteen pitäisi korjaantua siltä osin.

Ostin altaan käytettynä ja siinä oli muutama iso naarmu lasissa, naarmuihin tulee tosi nopeaa levää, onko niksejä tähän?

Kiitos etukäteen hänelle joka vois neuvoa :roll:
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Vettä haihtuu ainakin omassa lasittomassa altaassa paljon enemmän kuin lasillisissa.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kansilasiton on myös viileämpi juuri haihtumisesta johtuen. Minä en ole myöskään koskaan pitänyt kansista veden päällä, enkä niitä ole käyttänytkään. Myös kaasujen vaihto kansilasien alla heikentyy, mitä tiiviimmin sulkee, eikä silloin auta mikään vedenkierto jos happi vähenee. Hiilidioksidin syöttö aiheuttaa oman vaaransa myös.
Teuski
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Teuski »

Altaasa saat miellyttävämmän näköisen kun nostat valaisimen roikkumaan katosta ja hankit pinnan yli kasvavia kasveja.

Itse olen suunnitellut jotain "puolivesikasveja" akvaarion reunoille, onko kellään tietoa mitä kasveja kannattaisi harkita ja miten ne pitäisi asettaa akvaarion reunoille?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Jos on valaisimet siinä altaan reunan päällä ja ilmapumppu tai suodatin tekee kuplia, päätyy vesi kansilasien sijasta loisteputkiin ja valaisimen sisään. Se kalkkiröhnä mitä muodostuu kansilaseihin, muodostuukin sitten valaisimeen ja loisteputkiin.

Kansilasit pitää kalat, enimmät höyryt ja vesiroiskeet altaan sisäpuolella, samoin lämmön.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Teuski kirjoitti:Itse olen suunnitellut jotain "puolivesikasveja" akvaarion reunoille, onko kellään tietoa mitä kasveja kannattaisi harkita ja miten ne pitäisi asettaa akvaarion reunoille?
Luitko uusimman verkkolehden [;)] ?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member

Kansilasit.

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

Pidän kansilasit leväbarbien takia. Myös vesi haihtuu vähemmän kun on lasit.
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Ilman laseja vettä tosiaan haihtuu, mutta kesällä se on vain hyvä lämmön kurissapitäjä. Vaikka malawit eivät juuri hypi, aiheuttavat ne ruokaa hakiessaan melkoisia loiskeita -> tapetit joskus märkinä vaikka minulla on sentään 10 cm korkuiset reunuksetkin.

-Juissi
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä hyppäs taisto laseista huolimatta, ruokinta-aukonkin peittämistä vielä suunnittelen mutten tiedä vielä miten. Muutenkin meiltä löytyy myös akvaariosta hyöheniä ihan kalojen tarpeeksi, jos ne niitä muka sattuis tartteen, vaikka undulaattien häkki on parin metrin päässä ja voisihan ne kokeilla uimistakin jos ei olisi kansilaseja, muutenkin tää huusholli on jo kiitettävän kostea, varmaan rakenteet läpimädät ja homeessa, joten ei kaivata kosteutusta enempää. Epäilen että kansilasit suojaa myös pölyltä allasta, en kyllä tiedä onko siitä muuta kuin esteettistä haittaa, eipähän tule kaloille pölyallergiaa, se oliskin varmaan maailman kahdeksas ihme.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Kansilasit vähentää veden haihtumista altaasta ja samalla veden lisäyksen tarvetta. Sen lisäksi ne joo vähentää kalojen hyppelyä ja suojaa valaisinta kosteudelta. Heti ei tule enempää mieleen niiden etuja. Haittoja on valotehon rajoittaminen ja ylimääräinen vaiva huoltotöissä.
Itellä ei ole kansilaseja ollut pitkään aikaan enkä enää varmaan hankikaan. Valaisinkansi on ollut kätevin ratkaisu.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja hannu »

Juissi kirjoitti:Ilman laseja vettä tosiaan haihtuu, mutta kesällä se on vain hyvä lämmön kurissapitäjä. Vaikka malawit eivät juuri hypi, aiheuttavat ne ruokaa hakiessaan melkoisia loiskeita -> tapetit joskus märkinä vaikka minulla on sentään 10 cm korkuiset reunuksetkin.

-Juissi
Nuo kansilasittoman altaan vaatimat korkeat reunukset ovat syy, miksi itse pidän altaassa laseja. Jos vedenpinta on altaan yläreunan listaa alempana näkyy tuohon väistämättä muodostuva kalkki rumasti. Altaan päälle laitettava ylimääräinen reunus tietysti auttaisi reunojen korottamiseen, mutta sitten loppuvat ainakin minulla kädet kesken 60cm korkeassa altaassa.
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Nuo reunukset kannattaa rakentaa niin, että ne saa (ainakin etureunasta) pois huoltotomien ajaksi. Tässä minun koukkuviritykseni, joka on toiminut hyvin:
Kuva

-Juissi
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Minä olen laittanut kansilasien ja akvaarion lista väliin pienet kumipalat, jolloin akvaario ei ole ihan niin tiivis. Väli on noin 3 mm. Vähentää selvästi lasien likaantuminen ja ilma kulkee paremmin. Koliseekin paljon vähemmän lasien takaisnlaitossa. Kesän lämpötilanousu hoitui hyvin tehokkaasti tavallisella pöytäpuhaltimella, joka oli suunnattu lattialla kohti akvaarion lasia.

Kansien avulla kalat ovat pysyneet sisällä, ehdoton syy nr 1. Kaksi kertaa on kala tullut ulos ja silloin oli etummainen kansilasi poissa huollon takia. Minulla on lasit pitkittäin "poikki", kulmissa ei ole reikiä, keskellä noin 3-4 cm rako. Helppo antaa ruokaa laajemalle alueelle. Ulkosuodattimen putket tulevat keskellä vasemman sivulasin reunaa ja kalat eivät selvästi osaa niiden takia hyppiä kovin helposti reunan kohdalla ulos. Joku fisu harrastaa kyllä hyppäämistä silloin tällöin, joten ulostuloa olisi kyllä ollut ilman laseja.

Toinen kansilasien pidon syy on, että vahingossa ei tipu tavaroita sisään. Joko tahattomat tippumiset tai paaperoiden/ajattelemattomien vieraiden ei toivotut kokeilut.
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mrmaccio »

Olen miettinyt myös itse noiden lasien merkitystä. Oma iso altaani on n. 900-litrainen ja jos kansilasit jättää pois nii vettä haihtuu monta kymmentä litraa muutamassa vuorokaudessa. Rupesin itsekseni miettimään, että mätäneekö katto pian altaan päältä tai homehtuuko takaseinä kun ovat vain lastulevyä ja olohuoneen seinäthän eivät ole mitenkään kosteussuojattuja. Haluaisin itsekin pitää altaan ilman kansilaseja, koska lasit keräävät paljon vettä jolloin valonsaanti akvaarioon pienenee... täytyy ilmeisesti jotenkin koittaa nostaa niitä hieman jotta ilma kiertäisi jolloin ne eivät kostuisi ehkä niin äkkiä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”