Piikkisilmät pienempään?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
harkk
Starting Member
Starting Member

Piikkisilmät pienempään?

Viesti Kirjoittaja harkk »

Sanokaapa mielipiteenne, mitä tekisitte minun sijassani?

Minulla on 6 piikkisilmää, jotka asuttavat 121cmx40cm pohja-alaa neljän raitanuoliaisen ja kahden partamonnin kanssa. Altaan vesimäärä on noin 240 litraa. Lisäksi altaassa uiskentelee 2 barbiparvea ja 2 keltarihmakalaa. Toinen altaani on hyvää vauhtia kypsymässä, ja olen miettinyt piikkisilmien siirtämistä sinne altaan kypsyttyä. Mitään eritystä syytä piikkisten siirrolle ei ole, sillä kalat pärjäävät hyvin yhdessä; samalla kokoonpanolla ollaan menty ainakin parin vuoden ajan. Ehkäpä lisätila houkuttaa, ja sen myötä raiturien parvikoon kasvattaminen.

Uuden altaan vesiarvot asettuvat todennäköisesti vanhan kaltaisiksi (T26, pH6.8, KH2, GH 3-4, NO3 12.5-15). Uudessa altaassa on hiekkapohja kuten vanhassakin, tosin uudessa hiekka on hienompaa (Optiroc 0,5-1,2), joten sen kaivelu sujuisi mukavammin. Vanhassa piikkikset eivät juuri kaivele. Uudessakin altaassa on juurakoita, ja piikkisten rakastamia jaavansaniaisiakin voisin sinne laittaa. Runsas kasvillisuus on tulossa. Uuteen altaaseen tulee vain yksi parvi pieniä parvikaloja (laji vielä hakusessa, mahd. rubiiniseepra). Ei siis muita kaloja edes pohjalle, paitsi jos piikkikset muuttavat.

Olosuhteet olisivat uudessa altaassa piikkisilmille osittain jopa vanhaa paremmat, mutta minua epäilyttää se, kun uuden altaan pohja-ala on vain 81cmx36cm (vesimäärä altaassa noin 125 litraa). Periaatteessahan piikkisilmät mahtuisivat tuonne, mutta jotenkin tuntuu kurjalta, kun pohjan pinta-ala pienenisi niin paljon entisestä. Vanhassa altaassa piikkikset käyttävät koko pohja-alaa liikkuessaan ja touhutessaan.

Mitä te tekisitte? Siirtäisittekö piikkikset vaiko ette?
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Kyllä todennäköisesti siirtäisin ja ottaisin pari lisääkin. Ja luultavasti ottaisin isoon altaaseen tilalle 2 raitanuoliaista.

Eiköhän jokainen pikkuinenkin sintti käytä hyödykseen koko käytetävissä olevan tilan (vrt. neontetra 60l tai 1000l) :mrgreen: .
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kyllä siirtäisin minäkin. 81*36 riittää kuudelle luikeroiselle oikein hyvin. :P
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
harkk
Starting Member
Starting Member

Kiitosta kommenteista! Piikkikset saavatkin ruveta pakkaamaan laukkujaan, muutto taitaa häämöttää. Onhan se mukava saada raitanuoliaisten parvi kokonaiseksi ja toisaalta ison altaan pohjaelämä selkeämmäksi. Ja hupsuille piikkisilmille ihan oma temmellyskenttä :).
piriki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piriki »

Minulla on vähän toisenlaisia kokemuksia piikkisten allasmieltymyksistä. Tosin tähän varmasti vaikuttaa myös altaan suodatusjärjestelmä todella paljon. Piikkarit olivat aiemmin 90 litraisessa taiston ja kardinaalitetrojen kanssa, mutta saivat hepulin joka vedenvaihdon yhteydessä ja pakkasivat sisäsuodattimen taakse kauhuissaan yhteen myttyyn. Kun siirsin ne yli 300 litran pyttyyn, niitä ei näkynyt, mutta eivät kyllä ottaneet ressiäkään mistään. Yöllä tulivat syödä mussuttamaan.
Mutta kuten sanottu hyvä suodatus ja vedenvaihdot hitaaaaaaasti, niin eiköhän se siitä :) .
harkk
Starting Member
Starting Member

Joo. Tuo onkin juuri se syy, miksi arveluttaa lähteä piikkisilmiä siirtämään. Olen lukenut vedenvaihdoista stressaavista ja muutenkin laseja pitkin hilluvista piikkisilmistä, mutta omani eivät ole koskaan olleet mistään moksiskaan. Siksi pelottaakin vähän, että eivät kai pienemmässä sitten rupea hermoheikoiksi...

Taidan kuitenkin siirtää lierot uuteen altaaseen. Jos suodatus paljastuu riittämättömäksi, voin tarpeen vaatiessa muuttaa sitä tehokkaammaksi. Ja vedenvaihtojen kanssa täytyypi olla tarkkana. Tapana onkin ollut laittaa puhdas vesi altaaseen altaan veden lämpöisenä. Vedenparannusainetta käytän, oli turhaa tahi ei. Tykkään vaihtaa veden ämpäritekniikalla ja laittaa Aquasafet ämpäreihin ennen altaaseen tyhjentämistä. Systeemiä on helppo hidastaa entisestään, mikäli tarvetta on.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mulla on 1 piikkisilmä (asia muuttuu pian) 98-litraisessa, josta vaihtuu vajaa puolet vettä viikottain, yleensä kahdessa erässä, mutta joskus kerrallakin. Piikkisilmä ei ole ollut millänsäkään vedenvaihdoista. Muutto kyllä ressasi sitä sen verran, että pari päivää meni viuhtoessa laseilla ennen kuin se tottui ja löysi oman ruukkunsa jälleen.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
HillaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja HillaR »

Isommissa parvissa paljon rohkeampia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”