Kultakylkibarbi (Barbus gelius)
Valvoja: Moderaattorit
Kultakylkibarbi (Barbus gelius)
Onko kenelläkään näitä?
Perustietoina kalasta löysin:
-koko 4 cm
-ilmeisesti helppo hoitaa ja viljeltävä
-veden lämpötila ~20-22 astetta
Kuvia googlella löytyi peräti 2 kappaletta. Onko kala sitten todella tylsän näköinen, vai miksi tietoa löytyy niin nihkeästi? Muuten se kuulostaa aika ihanteelliselta akvaariokalalta, jota uskaltaisi suositella aloittelijallekin ja pieneen akvaarioon.
Perustietoina kalasta löysin:
-koko 4 cm
-ilmeisesti helppo hoitaa ja viljeltävä
-veden lämpötila ~20-22 astetta
Kuvia googlella löytyi peräti 2 kappaletta. Onko kala sitten todella tylsän näköinen, vai miksi tietoa löytyy niin nihkeästi? Muuten se kuulostaa aika ihanteelliselta akvaariokalalta, jota uskaltaisi suositella aloittelijallekin ja pieneen akvaarioon.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tavattoman nätti kala, ja vielä kiltti. Helppohoitoisuudesta en ole ihan varma, ja tuo veden lämpötilavaatimus tosiaan on hurjan alhainen useimpia akvaarioita ajatellen.
Minulla on kokemusta kahdesta yksilöstä. Olen aina ihaillut lajia, joten ostin kerran erään liikkeen viimeiset kaksi kokeillakseni niitä ja täydentääkseni myöhemmin parvea mikäli kalat pärjäävät meillä 300-litraisessa. Toinen kuoli viikossa-parissa, toinen voi edelleen paria vuotta myöhemmin hyvin mutta en ole hankkinut sille kavereita koska en tiedä, mikä sen toisen tappoi. Meillä tuo veden lämpötila tuppaa nousemaan helposti 25-27 asteeseen, ja koska useammat lähteet suosittelevat lajille alhaista lämpötilaa, epäilen että sillä saattoi olla osuutta.
Mutta jos akvaariovetesi pysyy jossain 23-24 asteessa, lajia kyllä uskaltaa hankkia pienen parven verran.
Minulla on kokemusta kahdesta yksilöstä. Olen aina ihaillut lajia, joten ostin kerran erään liikkeen viimeiset kaksi kokeillakseni niitä ja täydentääkseni myöhemmin parvea mikäli kalat pärjäävät meillä 300-litraisessa. Toinen kuoli viikossa-parissa, toinen voi edelleen paria vuotta myöhemmin hyvin mutta en ole hankkinut sille kavereita koska en tiedä, mikä sen toisen tappoi. Meillä tuo veden lämpötila tuppaa nousemaan helposti 25-27 asteeseen, ja koska useammat lähteet suosittelevat lajille alhaista lämpötilaa, epäilen että sillä saattoi olla osuutta.
Mutta jos akvaariovetesi pysyy jossain 23-24 asteessa, lajia kyllä uskaltaa hankkia pienen parven verran.
Olisiko kellään tietoa näiden kalojen pitämisestä lämpimämmässä vedessä, eli siinä 25 asteessa? Olen netistä löytänyt kovin ristiriitaista tietoa sopivasta lämpötilasta, mutta yleisin suositus on enintään 22 astetta. Kaikki kokemukset tästä pikkukalasta olisivat tervetulleita.
Vacca Foeda!
Solum potestis prohibere ignes silvarum!
Solum potestis prohibere ignes silvarum!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minuakin kiinnostaisi kyseinen kala Luin akvaristi-lehdestä (4/2005) että makkarakalojen kanssa sopisivat yhteen? Samaisessa lauseessa kirjoitetana myös että sopii kääpiörihmakalojen kanssa, mutta ilmeisesti kaikki kolme lajia ei sovi samaan altaaseen kuitenkaan (rihmakalan ja barbin lämpötilavaatimukset).
Luulin jo että haluan Aasian rakennella taistelukalan ympärille mutta nyt olen vakaasti sitä mieltä että jonkinsortin makkaraa tulee altaaseen. Taistelukala on jo koettu, makkara vaikuttaa liian houkuttelevalle vaihtoehdolle.
Luulin jo että haluan Aasian rakennella taistelukalan ympärille mutta nyt olen vakaasti sitä mieltä että jonkinsortin makkaraa tulee altaaseen. Taistelukala on jo koettu, makkara vaikuttaa liian houkuttelevalle vaihtoehdolle.