Juwelin pumpun naamioiminen vai ostanko uuden pumpun?
Valvoja: Moderaattorit
Juwelin pumpun naamioiminen vai ostanko uuden pumpun?
Olen päätynyt pitkän harkinnan jälkeen 240 litraiseen Juwelin pakettiin. Kysymys kuuluukin, onko teillä kokemusta juwelin akvoista? Minkälainen pumppu tuohon akvaan kuuluu, näyttää nimittäin hurjan isolta pumpulta. Onko vinkkejä, miten kyseisen pumpun saisi piilotettua esim asennettavan taustan taakse vai kannattaako ostaa heti uusi pumppu? Olin ajatellut tilata juwelin kivijäljitelmä taustoja, mutta toisaalta haluaisin pumpun piiloon, (juwelin taustat liimataan takalasiin)se hivelisi enemmän esteettistä silmääni. Sen verran voin sanoa, että itselläni ei ole pitkäjänteisyyttä lähteä taustaa tekemään, eli valmis tausta olisi paras ratkaisu.... tietty hintakaan ei saisi olla kovin korkea.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Kiitokset.
Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Kiitokset.
Pipsa75
Itse ostin Juwelin akvaariopaketin, ja sain samantien kuulla, että muakna tuleva suodatin on huono. Sen kanssa tarvitsee joko toisen suodattimen tai sitten ihan yksikseen ulkosuodattimen. Itselläni on vain 180L, joten sain hoidettua asian irrottamalla mukana tulevan suodattimen (on niin jättikokoinen ja hankala että en halua sitä ollenkaan) ja hankin tilalle Eheimin suodattimen. Naamioimisesta en siis tiedä, mutta kuvittelisin sen olevan aika hankalaa, sillä suodatin on tosissaan iso. Eikä siis kuulemma mitenkään erityisen tehokas.
Juwelin suodattimia on täällä haukuttu aika reippaasti. Ihmettelen mistä syystä? On totta, että "suodatinkotelo" on iso, mutta se kätkee sisäänsä uskomattoman määrän tavaraa.
Suodatuspinta-alaa siellä on uskomattoman paljon ja sitä saa vielä laajennettua vaihtamalla osan vaahtomuovipatruunoista esim. eheimin ehfisubstrat pro:n. Suodattimen puhdistusväli on erittäin harva. Puhdistus 2-3 kertaa vuodessa riittää. Ainoastaan sen päällimäisenä olevan hienosuodatuspatruunan joutuu vaihtamaan/pesemään useammin.
Mikäli tuntuu, että veden kierrätysteho ei riitä, saa pumpusta tehokkaamman vaihtamalla siihen isomman roottorin. Muistaakseni maksimiteho on 1500l/h:) Pitäisi siis piisata jo vähän isompaankin altaaseen=)
Suodatuspinta-alaa siellä on uskomattoman paljon ja sitä saa vielä laajennettua vaihtamalla osan vaahtomuovipatruunoista esim. eheimin ehfisubstrat pro:n. Suodattimen puhdistusväli on erittäin harva. Puhdistus 2-3 kertaa vuodessa riittää. Ainoastaan sen päällimäisenä olevan hienosuodatuspatruunan joutuu vaihtamaan/pesemään useammin.
Mikäli tuntuu, että veden kierrätysteho ei riitä, saa pumpusta tehokkaamman vaihtamalla siihen isomman roottorin. Muistaakseni maksimiteho on 1500l/h:) Pitäisi siis piisata jo vähän isompaankin altaaseen=)
hei
Kiitti Undin. Suunnittelinkin, että vaihtaisin uuden pumpun, Juwelin pumppu on aivan tajuttoman kokoinen... Pystyyköhän tuollaiseen 240 litraiseen laittamaan sisäpumppua, koska en haluaisi ulkopuolelle sijoitettavaa pumppua vesivahinko vaaran takia? Mitenkäs mattosuodatin, mutta BTN taustan taakse? Minkälaiset vekottimet sellaiseen tarvitsisi? Itselläni ei ole ollut kuin halpoja perus pumppuja, jotenka en näistä "hienommista" jutuista juuri tiedä.
Pipsa75
Kiitti Teemu, on kiva kuulla päinvastaistakin tietoa. Onko juwelin pumppu vain vettä kierrättävä vai tekeekö se kuplia? Vai onko ostettava erikseen sokeripala? Onko virta riittävän tehokas/voimakas malawi ahvenille? Vai onko itselläni väärä käsitys asiasta, että malawi ahvenilla pitäisi olla virtausta...
Pipsa75
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minäkin kokeilin Juwelin suodatinta aikansa, ja se on kyllä ihan hyvä kapine varsinkin sintratulla lasilla täytettynä ja alkuperäistä tehokkaammalla pumppuosalla. Omissa Juweleissani vain ei ole kansia ja pusukalojen kanssa ei kiinnostanut kokeilla pitempään minä päivänä joku niistä olisi keksinyt purkaa päälliosat atomeiksi ja mahdollisesti aiheuttaa itselleen vahinkoa.
Minullakin on juwelin paketti, tosin vain 60 litrainen, mutta suodatinta todellakin joutuu pesemään todella harvoin verrattuna "tehokkaampiin" eli enemmän vettä kierrättäviin pumppuihin, ja suurin osa töhnästä todella tuntuu menevän suodattimeen, pohjalla ei ole ollut juuri mitään. Onhan se musta loota toki iso ja ruma, mutta nättejä köynnöksiä ympärille vaan niin kyllä sen piiloon on saanut 

Näissä uusissa juwelin malleissa ei enää ole mukana ilma liitäntää. Sehän on sinänsä tarpeeton. Toki, jos sellaista koristeena haluaa käyttää voi siihen nk. diffusoorin liittää. Se tosin vaatii pientä askartelua.
Mielestäni malawit eivät kovinkaan kummoista virtausta vaadi. Ja siinä suodattimen mukanahan tulee sellaisia kulmapaloja, joilla virtauksen voi kohdistaa juuri siihen suuntaan kuin haluaa.
Mielestäni malawit eivät kovinkaan kummoista virtausta vaadi. Ja siinä suodattimen mukanahan tulee sellaisia kulmapaloja, joilla virtauksen voi kohdistaa juuri siihen suuntaan kuin haluaa.
-
- Junior Member
Hyvä valinta!Pipsa75 kirjoitti:Olen päätynyt pitkän harkinnan jälkeen 240 litraiseen Juwelin pakettiin. Kysymys kuuluukin, onko teillä kokemusta juwelin akvoista? Minkälainen pumppu tuohon akvaan kuuluu, näyttää nimittäin hurjan isolta pumpulta
Meillä on tuo Juwelin 240, hankittiin joulukuun alussa ja olen ollut tyytyväinen. Meille kauppias ehdotti heti suodattimen poistamista ja ulkosuodatinta tilalle, samoin pakettiin kuuluneiden loisteputkien vaihtamista. Tietenkin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olen ollut todella tyytyväinen omiin valintoihini, ulkosuodatin (eheim 2226) on helppo, ei vie tilaa akvaariosta ja mahtuu hyvin Juwelin kaappiin piiloon.pipsa75 kirjoitti:Pystyyköhän tuollaiseen 240 litraiseen laittamaan sisäpumppua, koska en haluaisi ulkopuolelle sijoitettavaa pumppua vesivahinko vaaran takia?
Ja vaikea on uskoa, että se vesivahingon riski olisi merkittävästi suurempi.
Uusi laite ja takuut voimassa, tarkistan tietenkin usein, tuntuuko laite jostain reunasta märältä. Vai olenko liian sinisilmäinen vielä tässä iässä

Minulla ei ole omaa kokemusta tästä Juwelin omasta suodattimesta, joten en sitä viitsi parjata, voihan se olla ihan hyvä.
Tässä vielä kuva altaastani, http://tehomylly.com/iiris/akvaario/Juwel_240.jpg
Kysy ihan mitä mieleen tulee Juwelista, niin vastailen parhaani mukaan, itse mietin kauan näitä eri vaihtoehtoja.
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
jotka sitä opiskelevat.
-
- Member
- Viesti:
Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että kauppiailla on rahankiilto silmissä, jos välittömästi ehdottavat juwelin suodattimen repimistä pois ja sen korvaamista kalliilla ulko/sisäsuodattimella.
Suodatin tuntuu ihan riittävältä 160 litran altaassa maltillisella kalastolla. Pumppu on omasta mielestäni kauniimman näköinen, kuin esim. Eheimin vihreä pötikkä. Pumpun koko on tuossa 160 litraisessa 3 litraa eli se on suuri ja hyvä niin. Tämä tarkoittaa, että siellä on paljon tilaa matskulle johon bakteerit kiinnittyvät. Kovasta virtausnopeudesta haaveileminen taas ilman järkevää syytä on turhaa.
Itselläni on tylsät kuvapaperit takaseinässä, mutta eivätpä ne haittaa, koska huomio kiinnittyy yleensä kasvillisuuteen. Ymmärrän hienot taustat hyvin esim. malawi-altaassa, mutta "tavallisessa akvaariossa" homman juju on mielestäni saada kasvit menestymään niin ettei taustaa tai suodatinta näy.
3D-taustat on aina kalliita, jos ei tee itse...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Suodatin tuntuu ihan riittävältä 160 litran altaassa maltillisella kalastolla. Pumppu on omasta mielestäni kauniimman näköinen, kuin esim. Eheimin vihreä pötikkä. Pumpun koko on tuossa 160 litraisessa 3 litraa eli se on suuri ja hyvä niin. Tämä tarkoittaa, että siellä on paljon tilaa matskulle johon bakteerit kiinnittyvät. Kovasta virtausnopeudesta haaveileminen taas ilman järkevää syytä on turhaa.
Itselläni on tylsät kuvapaperit takaseinässä, mutta eivätpä ne haittaa, koska huomio kiinnittyy yleensä kasvillisuuteen. Ymmärrän hienot taustat hyvin esim. malawi-altaassa, mutta "tavallisessa akvaariossa" homman juju on mielestäni saada kasvit menestymään niin ettei taustaa tai suodatinta näy.
3D-taustat on aina kalliita, jos ei tee itse...
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
-
- Junior Member
- Viesti:
Itselläni on tuo juwelin rekord 96, sain sen superhalvalla uutena ja suodattimen kanssa menettelin niin, että otin sen vanun pois, kun muuten olisi tarvinnut 2 viikon välein putsata se ja laitoin vedenottoaukkojen kohdalle suodattimen sisäpuolelle keskikarkeaa suodatinmattoa (jotta pikkuiset omenakotilot/katkaravut ei joutuisi sinne). Olen ollut tosi tyytyväinen!
Mitä taustoihin tulee, olen samaa mieltä, että kalliotaustat on hienoja noissa malaweissa ym. Itse pidän seura-altaissani sinisiä yksivärisiä taustoja, kun noita kasveja on sen verran, että parhaiten sopii sillei, mut makuasioitahan nämä ovat.

Mitä taustoihin tulee, olen samaa mieltä, että kalliotaustat on hienoja noissa malaweissa ym. Itse pidän seura-altaissani sinisiä yksivärisiä taustoja, kun noita kasveja on sen verran, että parhaiten sopii sillei, mut makuasioitahan nämä ovat.

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
Yksivärisessä taustassa on sekin kiva puoli, että voi laittaa ihan tavallisen paperin, maksaakin alle euron/paperi.helzy kirjoitti:Mitä taustoihin tulee, olen samaa mieltä, että kalliotaustat on hienoja noissa malaweissa ym. Itse pidän seura-altaissani sinisiä yksivärisiä taustoja, kun noita kasveja on sen verran, että parhaiten sopii sillei, mut makuasioitahan nämä ovat.

Ihanaa nähdä paljon vastauksia!
Kiitos vaan paljon kaikille! Tässä tulee sitten lisää kysymyksiä
Mitä jos innostuisin itse valamaan kiviä kesällä ja niillä piilottelisin pumppua tavallaan taustan taakse. Kivien väliinhän jäisi paljon reikiä ja taustan taakse pääsisi kalat uimaan. Heikkenisikö suodatusteho jos pumpun edessä olisi tällaisia kiviä? Itselläni näyttää olevan pakkomielle saada pumppu piiloon ja mahdollisimman luonnollisen näköinen elinympäristö malawi affenille. Oma asiansa on taas se, saako juwelin suodatinta piilotettua luonnollisen näköisesti... Oon tainnut keittää itselleni aikasmoisen affen sopan
.
Mustikka01, paljonko eheimin suodattimesi maksoi? Vaihdoitko loisteputket uusiin?
Olen myös miettinyt, miten nuo putket kestää ilman akvaariolasia välissä? Eikö kosteus tee tepposia loisteputkille? Itselläni on nykyisessä akvaariossa lasi ja jotenkin tuntuu, että ilman lasia vesi roiskisi putket pilalle.
Kiitosta taas kerran![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Mitä jos innostuisin itse valamaan kiviä kesällä ja niillä piilottelisin pumppua tavallaan taustan taakse. Kivien väliinhän jäisi paljon reikiä ja taustan taakse pääsisi kalat uimaan. Heikkenisikö suodatusteho jos pumpun edessä olisi tällaisia kiviä? Itselläni näyttää olevan pakkomielle saada pumppu piiloon ja mahdollisimman luonnollisen näköinen elinympäristö malawi affenille. Oma asiansa on taas se, saako juwelin suodatinta piilotettua luonnollisen näköisesti... Oon tainnut keittää itselleni aikasmoisen affen sopan

Mustikka01, paljonko eheimin suodattimesi maksoi? Vaihdoitko loisteputket uusiin?
Olen myös miettinyt, miten nuo putket kestää ilman akvaariolasia välissä? Eikö kosteus tee tepposia loisteputkille? Itselläni on nykyisessä akvaariossa lasi ja jotenkin tuntuu, että ilman lasia vesi roiskisi putket pilalle.
Kiitosta taas kerran
Pipsa75
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla on mp:n valokannellinen allas, ja siinä on ainakin noitten loisteputkien kiinnityskohdissa sellaiset eritysrenkaat. Rengas pujotetaan putkeen, putki paikalle ja eritysrenkaat kiinni, eli sähköturvallisuuden takia.
On kyllä toiminu täällä tosi hyvin ilman laseja. Lasi kai teoriassa jonkin verran sitä altaaseen pääsevän valonmäärää vähentäisikin, no se on vaan teoria, ainakin jos lasit on likaset niin sitten.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
On kyllä toiminu täällä tosi hyvin ilman laseja. Lasi kai teoriassa jonkin verran sitä altaaseen pääsevän valonmäärää vähentäisikin, no se on vaan teoria, ainakin jos lasit on likaset niin sitten.
-
- Junior Member
Oli n.185 euroa, jos oikein muistan, toki sitä kokonaisalennusta ja kaupanpäällisjuttuja tulee enemmän, kun ostaa mahd. paljon yhdellä kertaa samasta paikasta.pipsa75 kirjoitti:Mustikka01, paljonko eheimin suodattimesi maksoi? Vaihdoitko loisteputket uusiin?
Loisteputket vaihdoin, ja nyt on 2x38w sylvania aquastar. Jos oikein muistan.
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
jotka sitä opiskelevat.
Minulla on ollut Juwelin 240 Rio toista vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Tosin valaistus ei ole alunperin kaksinen joten tein kanttikoneella pellistä heijastimet ja nyt tilasin kaksi valaisinrunkoa lisää, että saan kasvit kasvamaan kunnolla. Itse olen peittänyt suodatinkotelon "tuuhealla" puskalla vedensuosikkia.