Millainen jalusta 100 litraiselle?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tartsan
Starting Member
Starting Member

Millainen jalusta 100 litraiselle?

Viesti Kirjoittaja tartsan »

Tarvitsen pikaisesti apua!
Olen ostamassa viikonloppuna Giantin 100 litraista akvaariota käytettynä.

Onko hyvä ostos: Vuoden vanha paketti, johon kuuluu kaikki mahdolliset tarvikkeet (paitsi jalusta),
myös kaloja 20 kpl, hinta yhteensä 650 mk (ilman kaloja 500 mk)?

Ongelmana on jalusta: akvaariolle pitäisi keksiä jalusta ennenkuin haen sen.
Millaiselle jalustalle noin painavan kokoonpanon uskaltaa laittaa?
Nykyinen akvani on 40 litrainen, ja sen alla oleva melamiinilipasto on jo alkanut vähän taipumaan keskeltä.

Minulla olisi täysmäntyinen lipasto, jonka päälle olen tuota 100 litraista ajatellut.
Lipastossa on ylhäällä 2 kapeaa vetolaatikkoa ja alhaalla 3 leveää. Miltä kuulostaa?

Millaiset ovat 100 litraisen altaan mitat? Lipaston kansilevy on 39*79 cm.
Jos akvaario on suurempi, voisiko lipaston päälle laittaa jonkun vähän suuremman levyn?
Mitä materiaalia tuon levyn pitäisi olla? Mistä yleensäkään tietää,
millainen jalusta kestää akvaarion painon? Millainen jalusta teillä muilla on?

Sitten vielä kysymys suodattimesta: nykyisessä akvassani on Fluval 2 suodatin.
Uudessa on joku "hiilisuodatin", josta en tiedä tuon enempää.
Voisiko joku kertoa, mikä ihme on hiilisuodatin?
Miten se eroaa Fluvalista? Pitääkö sitä hoitaa/puhdistaa erilailla?

Jos joku viitsii vastata tyhmälle blondille,

EDIT: Kappalejako selvemmäksi /sam
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No jos sulla ei ole esim kirjahyllussä tai jossain toisessa hyllyssä tilaa, niin voithan teetättää sille oman kaapiston/jalustan.
Kannattaa kysyä jostain akvaarioliikkeestä, josko sen kautta voisi tilata.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Onko hyvä ostos: Vuoden vanha paketti, johon kuuluu kaikki mahdolliset tarvikkeet (paitsi jalusta), myös kaloja 20 kpl, hinta yhteensä 650 mk (ilman kaloja 500 mk)?
Hinnan puoleen tuntuu olevan jopa aika halpa paketti, itse möin pois vanhan 100 litrasen keväällä 500mk hintaan.
Siinä paketissa oli mukana: allas, valaisin, hiekat, jalusta + aimo annos kasveja.
Millaiselle jalustalle noin painavan kokoonpanon uskaltaa laittaa?
Nykyinen akvani on 40 litrainen, ja sen alla oleva melamiinilipasto on jo alkanut vähän taipumaan keskeltä.
Hmmm... mikään melamiinilipasto ei tuollaista painoa kestä. Tuollainen 100 litranenhan painaa pyöreesti ~125-150kg hiekkoineen.
Minulla olisi täysmäntyinen lipasto, jonka päälle olen tuota 100 litraista ajatellut.
Lipastossa on ylhäällä 2 kapeaa vetolaatikkoa ja alhaalla 3 leveää. Miltä kuulostaa?
Kokeilemallahan se selviää, luulisin kuitenkin että kestää. Asian voi kokeilla ihan pistämällä vähän isompaa kaliiperia olevan miehen seisomaan lipaston päällä ja katsoa miten se reagoi asiaan.
Millaiset ovat 100 litraisen altaan mitat? Lipaston kansilevy on 39*79 cm.
Suhteellisen tavalliset mitat taitaa olla 70cm(L) x 35cm(S) x 40cm(K), oma 100(98) litranenn oli sen kokoinen. Noitten mittojen mukainen jos on niin pitäisi mahtua ihan hyvin.

Kannattaa varmaan kuitenkin hankkia joku levy akvaarion alle "jäykistämään" sitä lipastoa. Vesivaneeria tms.
Jos akvaario on suurempi, voisiko lipaston päälle laittaa jonkun vähän suuremman levyn?
Ei varmaan mikään hirvittävän hyvä idea , viimeisenä keinona voi toki käyttää sitä.
Mitä materiaalia tuon levyn pitäisi olla?
Vesivaneeri ainakin on kestävää, jos hankkii sellasen 20mm paksun levyn niin pitäisi kestää siinä päällä. (luulisis ainakin...)
Mistä yleensäkään tietää, millainen jalusta kestää akvaarion painon?
Kokeilemalla? Jos se on tehty nimenomaan sitä varten...
Millainen jalusta teillä muilla on?
Meidän 285 litrasessa on itse tehty alusta, se on kasattu 4x4cm kulmarautaputkista, 6 jalkaa, ristituet ja 10cm lattiasta toinen taso jossa mulla on 40 l pienempi akvaario + kaikki tekniikka.

Tasoina toimii 25mm paksut päällystetyt purulevyt, vanhaa pöytälevyä (painaa ihan törkeesti...)

Isä-ukko laskeskeli että tuon systeemin pitäisi kestää ~750kg/jalka, eli yhteensä ~4500kg painon. Nuo siis teoreettisia lukuja (luhistumispiste tms), painoa siinä on todellisuudessa ~350-450kg.
Uudessa on joku "hiilisuodatin", josta en tiedä tuon enempää.
Voisiko joku kertoa, mikä ihme on hiilisuodatin?
Miten se eroaa Fluvalista? Pitääkö sitä hoitaa/puhdistaa erilailla?

Hiilisuodatin? Tarkoittaa varmaan että suodattimessa on aktiivihiilisuodatus(?).
Aktiivihiilisuodatus on ihan hyvä käyttää lääkejäämien poistamiseen lääkekuurin jälkeen.
Pitkäaikaisessa käytössä ei käsittääkseni ole hyvä vaihtoehto, sillä ajanmyötä se rupeaa luovuttamaan takaisin haitallisia aineita veteen (kyllästyy).

Ei siinä mainittu mitään merkkiä sille suodattimelle? Noita hiilipatruunoita nimittäin saa melkein jokaiseen suodattimeen ostaa...

Toivottavasti nyt noista oli jotain apua...

- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Kyllä tuollaisen lipaston pitäisi kestää akvaarion paino... Jos se tosiaan on täyttä puuta. Lastulevykalusteet kannattaa ainakin unohtaa.

Tuohon lipaston päälle laittettavaan levyyn en ota kantaa, itse en laittaisi.

"Hiilisuodatin" tarkoittaa varmasti sellaista aktiivihiilisuodatinpatruunaa tai -levyä (tulihan pitkä sana) suodattimen sisällä. Se poistaa esimerkiksi lääkeaineet ja lannoitteet ym. vedestä. Tuo aktiivihiili kannattaa ottaa pois ennen käyttöönottoa.

En kyllä koskaan ole ainakaan kuullut, että hiilisuodatin olisi ihan jokin suodatinmalli . Kyllä sille suodattimelle varmaan merkkikin löytyy...

/Sam on sairaan nopee...

Muokattu - Skroik on 22/11/2001 11:24:30
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

/Sam on sairaan nopee...
Höh... tuossahan oli kokonaiset 2 tuntia viestin ja vastauksen välissä

- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
tartsan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tartsan »

Kiitos nopeahkosta vastauksesta, ihana /sam

Kiitokset myös muille! Taidanpa nousta illalla avomieheni kanssa lipaston päälle, katsotaan romahtaako... Näin äkkiä ajateltuna tuntuu kyllä, ettei se voi kestää meidän painoa, mutta kokeillaan. Jospa se suodatinasiakin selviää, kun lauantaina mennään hakemaan se akvaario. Luulisi, että suodatin on ihan fiksu, kun se on ostettu samassa paketissa akvaarion kanssa ja se on vielä niin uusi.

Vähän kyllä jännittää, miten tuo akvaarion haku onnistuu, välimatkaa on onneksi vain n. 10 km. Ajateltiin ottaa akvaarion vettä sankkoihin talteen mahdollisimman paljon ja kalat myös sankkoon. Pitäisiköhän sorat laittaa myös sankkoon, vai voiko ne olla altaassa kuljetuksen ajan? Vanha bakteerikantahan kannattaa varmaan säilyttää, etten mene huuhtelemaan vanhaa soraa? On myös jännä nähdä, mitä kaloja saamme altaan mukana, jotain monneja ja tetroja ainakin (myyjä ei tuntunut edes itse tietävän, mitä kaloja altaassa on )
makeljan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja makeljan »

Sorat kannattaa laittaa sankoon mieluummin kuin altaan
pohjalle. Ei sitten naarmutakkaan niin pahasti laseja
vaikka muuten akvaario saattaisi sen painon kestää.

Itse en soraa huuhtelisi lainkaan vaan sellaisenaan käyttöön.
Varmuudeksi laittaisin altaaseen pari bakteerikapseliakin.

Suodatintakaan ei kannata putsata ellei sitten ole mahdottoman
tukossa. Silloinkin kevyt huuhtelu riittänee. Matkaahan teillä
ei ollut paljon, joten suodatin ei joutune olemaan pitkään ilman
happea. Eli kannattaa laittaa se suodatin hörheltämään mahdollisimman
nopeasti jotta happea kuluttavat bakteerit eivät siitä kuolisi.
Jos altaan laittelu kestää pitkään niin laita suodatin toimintaan
vaikka yhteen ämpäreistäsi.

Mukavaa lauantaipuhdetta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”