Kasvin sitominen kantoon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pallokala84
Starting Member
Starting Member

Kasvin sitominen kantoon

Viesti Kirjoittaja pallokala84 »

Kuinka kiinnitän kääpiömiekkakasvin kantoon kiinni? Vai kannattaako sitä edes kiinnittää mihinkään vai kasvaako paremmin hiekkaan istutettuna?
Voda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Voda »

Minä olen käyttänyt tarkoitukseen kuminauhaa ja hyvin on pysynyt. Joskus olen kiinnittänyt jaavansammalta kantoon rautalangalla, toimii varmasti myös kääpiömiekan tapauksessa.
57L & 155L
kanto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kanto »

8O Mitä minä en ole kuullutkaan että miekkakasveja istutetaan kantoon luulisin että kasvaa paremmin hiekassakuin kannon päällä.
dm-g
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja dm-g »

Luulisin, että rautalanka ei ehkä ole paras vaihtoehto sitoa asioita akvaariossa, se pikkuhiljaa kuitenkin ruostuu ja voisin hyvinkin luulla, että saattaisi ehkä siitä jopa jotain liueta veteen...
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

dm-g kirjoitti: että saattaisi ehkä siitä jopa jotain liueta veteen...
Eikös sitä rautanauloja käytetä kasvien lannoitukseen :roll:
96l+38l+20l
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Kalastuksessa käytettävä siimakin on oikein käypää kasvien kiinnitykseen.
tetra67
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Kumilenkki on oikein kätevä kiinnitysväline. Kestää riittävän kauan eli kunnes esim. jaavansaniainen on jo juurtunut juurakkoon ja hapertuu aikanaan sopivasti poikki, jonka jälkeen sen poisto on helppoa.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Mahtaakohan kysyjä tarkoittaa kääpiökeihäslehteä? Kääpiömiekka ei kyllä juurru muualle kuin pohjaan, joten sen sitominen juurakkoon tai minnekkään muualle on turhaa. Hyviä epifyyttikasveja sen sijaan ovat esimerkiksi juuri mainitut keihäslehdet, jaavansaniaiset ja jaavansammal.
pallokala84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pallokala84 »

Miikku kirjoitti:Mahtaakohan kysyjä tarkoittaa kääpiökeihäslehteä? Kääpiömiekka ei kyllä juurru muualle kuin pohjaan, joten sen sitominen juurakkoon tai minnekkään muualle on turhaa.
Hups tuli mulle moka..just tuota kääpiöKEIHÄSLEHTEÄ tarkotin, enkä kääpiöMIEKKAKASVIA [:I] Tyhmä minä.. [:I]
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä en perusta kumilenksun ulkonäöstä altaassa, joten olen käyttänyt läpinäkyvää siimaa tai karhunlankaa. Hyvin ovat kasvit pysyneet.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
korudonna
Member
Member

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Minoon käyttäny jaavansaniaisen kiinnitykseen rautalankaa. Aikanaan ruostuu. Päät koitan punoa/piilottaa kantoon/kiven koloon/lankojen alle tai kieputaa lenkille, ettei riivi kaloja. Siimassa pelkään, että kalat jää sen lenkkeihin jumiin jos jostain pääsi löystymään.
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Mää pistin anubiaat kantoon kii ihan tavallisella mustalla ompelulangalla.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Kukkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Täältäkin yksi ääni siimalle.
Kovu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Itselläni on noita akvaariokaupoista ostettuja pikku saviruukkuja, joihin olen tunkenut kasvin kasvamaan jostakin juurestaan. Hyvin ovat jaavansammal ja kääpiömelalehdet niistä kasvaneet. Juuret tulevat ruukusta yli jos ovat tullakseen. Kääpiökeihäslehdet kasvavat minulla hiekassa, joten siinä suhteessa minusta ei ole apua :/

Eikö ole hiukan moraalisesti arveluttavaa laittaa kalastuksessa käytettävää siimaa akvaarioon? [;)]
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Aihetta sivuten, onko kukaan yrittänyt naamioida isohkoa ruukkua kasveilla? Jos on, niin miten kiinnitys onnistuu. Ajattelin kokeilla jollakin köynnöstävällä, mutta miten saisi latva puolen ankkuroitua pohjaa. Hiuspinneillä?
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Netta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Netta »

Jos nyt ymmärsin oikein niin,
voisihan ruukun naamioida vaikka mattosuodatin levyllä.
Siihen voisi sitten kätevästi kiinnittää kasveja.

Ankkuroin jaavansaniaisen joskus matonpalasen avulla kannonkoloon.
Matonpala kerää ravinteita vedestä ja kasvi voi hyvin.
jossuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Puuvillalanka on hyvää siihen tarkoitukseen, että sitoo juurtuvia kasveja kantoon; lanka maatuu jossain vaiheessa itsekseen eikä häiritse silmää, varsinkin jos käyttää tummaa lankaa (sävy sävyyn juurien kanssa tietty :mrgreen: ).

Mattosuodattimeen olen kiinnittänyt mm. kultaköynnöksen ja suikeroalpia hiushengettömillä ja kiviin juurtumatonta sammalta hiusverkoilla -> helpot "asentaa" eivätkä maadu tai katoa, joten voi korjailla tarvittaessa.

Sekä verkoista että hengettömistä kuvia tuolla mikäli kiinnostaa. Nämäkin valitaan tietysti sävy sävyyn materiaalin kanssa [;)] !
samppa1972
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja samppa1972 »

En muuten suosittele karhunlankaa jaavansammaleen tms.kiinnittämiseen.Minulla on siitä omat kokemukseni,kun muutaman päivän päästä plekot ja partikset oli tehnyt langasta sentin pätkiä.Siima on paras ratkaisu,mutta sekin tulee kiinnittää tietysti niin,ettei kalat jää loukkuun esim.kannon ja siiman väliin.
Ruusu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Mä olen menestyksekkäästi käyttänyt sekä siimaa että karhunlankaa. Meillä ei ole plekoja joten lankaa ei ainakaan kukaan järsi. Siimaa on aika hankala sitoa tiukalle solmulle. Olen laittanut anubiasta (kääpiökeihäslehteä), sammalta ja jaavansaniaista juurakoihin, kookospähkinänkuoriin ja pieniin saviruukkuihin. Jaavansaniainen juurtuu saviruukkuun tosi tiukasti kiinni aika nopeasti. Anubiaksella kestää jonkin aikaa, ja kannattaa ottaa huomioon, että jo olemassa olevat juuret eivät tällä kasvilla juurru kiinni, vaan ainoastaan uudet juuret kiinnittyvät. Eli kannattaa ottaa vain muutaman lehden pistokas ja kiinnittää nuorin lehti siihen kohti mistä haluaa kasvin alkavan kasvaa kiinni. Tällä kasvilla kuminauha ei riitä, koska se ehtii murtua rikki ennen kuin kasvi on juurtunut.

Rautalanka voisikin olla ihan hyvä juttu vaikkapa jaavansaniaiselle. Mulla on altaassa hiekan alla puolisen kiloa rautanauloja ja miekkakasvit tykkäävät kyllä tosi paljon.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Olen kiinnittänyt kasveja nippusiteillä karahkoihin. Helppo kiristää sopivalle kireydelle, eivätkä vahingoita kasveja. Saa myös helposti tarvittaessa poistettua, kunhan ei laita liian kireälle. En ole huomannut, että käyttö olisi vaikuttanut mitenkään vesiarvoihin tai kaloihin.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Minä annan ääneni kumilenksuille. Niitä oon tavannu käyttää jos jotain kasvia haluan kiinnittää kantoon tms. Hapertuu juuri sopivassa ajassa poikki, siihen mennessä kasvi on jo juurtunut kiinni alustaansa.

Ja oon ostanu kaupasta yleensä mahdollisimman huomaamattoman värisiä kumilenksuja, mustat ja oikein vaaleat on ollu hyviä, niitä ei juurikaan silmä erota kuin esim punaisen kumilenksun.
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Kumilenksut ja siima ovat toimineet hyvin meilläkin :mrgreen:

Tosin jos kohde on ollut kanto tms johon saa tehtyä/on jo valmiina lovia joihin kasveja voi kiinnittää ei niille ole ollut enää tarvetta..
lapranlikka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Olen käyttänyt kasvien kiinnitykseen menestyksekkäästi sukkahousun suikaleita (huom. kierrätysnäkökulma). Siimassa ja kumilenksuissa on se huono puoli ettei niillä saa kasvia kiinni alustaansa tarpeeksi tiukasti. Lisäksi ne voivat leikata kasvin juuret poikki. Jaavansaniainen takertuu alustaansa melko nopsaan mutta esim. kääpiökeihäslehdellä se vie aikansa ja kumilenksu saattaa hapertua ennenaikojaan.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

lapranlikka kirjoitti:Siimassa ja kumilenksuissa on se huono puoli ettei niillä saa kasvia kiinni alustaansa tarpeeksi tiukasti. Lisäksi ne voivat leikata kasvin juuret poikki.
Minusta siima on ehdottomasti paras ja kaunein, mutta on totta että ensimmäiset kokeilut voivat päätyä siihen että on solminut sormensa kiinni karahkaan ja karahkan kiinni pöydänjalkaan ja kissa retuuttaa puolikuivunutta jaavansammalta hiekkalaatikkoonsa peitettäväksi. Vinkki: siiman alkupää kannattaa ensin sitoa tiukasti kiinni siihen materiaaliin mihin aikoo kasvin sitoa ja vasta sitten aloittaa kasvin kiinnittäminen käyttäen siimaa runsaasti ja tiukasti suoraan rullasta pyörittäen.
lapranlikka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Siima toki huomaamattomin, itse olen ajatellut että se vahingoittaa jotenkin kasvin juuria jota sukkahousu elastisuutensa ansiosta ei varmastikaan tee.

Onko joku muuten kokeillut kasvatella epifyyttisinä muita kasveja kuin näitä jaavansaniaista ja -sammalta ja anubiaita? Voisi kuvitella että esim. pienet melalehdet saattaisivat toimia myöskin. Tässäpä olisikin mielenkiintoinen asia kokeiltavaksi!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”