Kasvin sitominen kantoon
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Kasvin sitominen kantoon
Kuinka kiinnitän kääpiömiekkakasvin kantoon kiinni? Vai kannattaako sitä edes kiinnittää mihinkään vai kasvaako paremmin hiekkaan istutettuna?
-
- Starting Member
Itselläni on noita akvaariokaupoista ostettuja pikku saviruukkuja, joihin olen tunkenut kasvin kasvamaan jostakin juurestaan. Hyvin ovat jaavansammal ja kääpiömelalehdet niistä kasvaneet. Juuret tulevat ruukusta yli jos ovat tullakseen. Kääpiökeihäslehdet kasvavat minulla hiekassa, joten siinä suhteessa minusta ei ole apua :/
Eikö ole hiukan moraalisesti arveluttavaa laittaa kalastuksessa käytettävää siimaa akvaarioon?![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eikö ole hiukan moraalisesti arveluttavaa laittaa kalastuksessa käytettävää siimaa akvaarioon?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Puuvillalanka on hyvää siihen tarkoitukseen, että sitoo juurtuvia kasveja kantoon; lanka maatuu jossain vaiheessa itsekseen eikä häiritse silmää, varsinkin jos käyttää tummaa lankaa (sävy sävyyn juurien kanssa tietty
).
Mattosuodattimeen olen kiinnittänyt mm. kultaköynnöksen ja suikeroalpia hiushengettömillä ja kiviin juurtumatonta sammalta hiusverkoilla -> helpot "asentaa" eivätkä maadu tai katoa, joten voi korjailla tarvittaessa.
Sekä verkoista että hengettömistä kuvia tuolla mikäli kiinnostaa. Nämäkin valitaan tietysti sävy sävyyn materiaalin kanssa
!

Mattosuodattimeen olen kiinnittänyt mm. kultaköynnöksen ja suikeroalpia hiushengettömillä ja kiviin juurtumatonta sammalta hiusverkoilla -> helpot "asentaa" eivätkä maadu tai katoa, joten voi korjailla tarvittaessa.
Sekä verkoista että hengettömistä kuvia tuolla mikäli kiinnostaa. Nämäkin valitaan tietysti sävy sävyyn materiaalin kanssa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Starting Member
En muuten suosittele karhunlankaa jaavansammaleen tms.kiinnittämiseen.Minulla on siitä omat kokemukseni,kun muutaman päivän päästä plekot ja partikset oli tehnyt langasta sentin pätkiä.Siima on paras ratkaisu,mutta sekin tulee kiinnittää tietysti niin,ettei kalat jää loukkuun esim.kannon ja siiman väliin.
Mä olen menestyksekkäästi käyttänyt sekä siimaa että karhunlankaa. Meillä ei ole plekoja joten lankaa ei ainakaan kukaan järsi. Siimaa on aika hankala sitoa tiukalle solmulle. Olen laittanut anubiasta (kääpiökeihäslehteä), sammalta ja jaavansaniaista juurakoihin, kookospähkinänkuoriin ja pieniin saviruukkuihin. Jaavansaniainen juurtuu saviruukkuun tosi tiukasti kiinni aika nopeasti. Anubiaksella kestää jonkin aikaa, ja kannattaa ottaa huomioon, että jo olemassa olevat juuret eivät tällä kasvilla juurru kiinni, vaan ainoastaan uudet juuret kiinnittyvät. Eli kannattaa ottaa vain muutaman lehden pistokas ja kiinnittää nuorin lehti siihen kohti mistä haluaa kasvin alkavan kasvaa kiinni. Tällä kasvilla kuminauha ei riitä, koska se ehtii murtua rikki ennen kuin kasvi on juurtunut.
Rautalanka voisikin olla ihan hyvä juttu vaikkapa jaavansaniaiselle. Mulla on altaassa hiekan alla puolisen kiloa rautanauloja ja miekkakasvit tykkäävät kyllä tosi paljon.
Rautalanka voisikin olla ihan hyvä juttu vaikkapa jaavansaniaiselle. Mulla on altaassa hiekan alla puolisen kiloa rautanauloja ja miekkakasvit tykkäävät kyllä tosi paljon.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Minä annan ääneni kumilenksuille. Niitä oon tavannu käyttää jos jotain kasvia haluan kiinnittää kantoon tms. Hapertuu juuri sopivassa ajassa poikki, siihen mennessä kasvi on jo juurtunut kiinni alustaansa.
Ja oon ostanu kaupasta yleensä mahdollisimman huomaamattoman värisiä kumilenksuja, mustat ja oikein vaaleat on ollu hyviä, niitä ei juurikaan silmä erota kuin esim punaisen kumilenksun.
Ja oon ostanu kaupasta yleensä mahdollisimman huomaamattoman värisiä kumilenksuja, mustat ja oikein vaaleat on ollu hyviä, niitä ei juurikaan silmä erota kuin esim punaisen kumilenksun.
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
-
- Junior Member
Olen käyttänyt kasvien kiinnitykseen menestyksekkäästi sukkahousun suikaleita (huom. kierrätysnäkökulma). Siimassa ja kumilenksuissa on se huono puoli ettei niillä saa kasvia kiinni alustaansa tarpeeksi tiukasti. Lisäksi ne voivat leikata kasvin juuret poikki. Jaavansaniainen takertuu alustaansa melko nopsaan mutta esim. kääpiökeihäslehdellä se vie aikansa ja kumilenksu saattaa hapertua ennenaikojaan.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minusta siima on ehdottomasti paras ja kaunein, mutta on totta että ensimmäiset kokeilut voivat päätyä siihen että on solminut sormensa kiinni karahkaan ja karahkan kiinni pöydänjalkaan ja kissa retuuttaa puolikuivunutta jaavansammalta hiekkalaatikkoonsa peitettäväksi. Vinkki: siiman alkupää kannattaa ensin sitoa tiukasti kiinni siihen materiaaliin mihin aikoo kasvin sitoa ja vasta sitten aloittaa kasvin kiinnittäminen käyttäen siimaa runsaasti ja tiukasti suoraan rullasta pyörittäen.lapranlikka kirjoitti:Siimassa ja kumilenksuissa on se huono puoli ettei niillä saa kasvia kiinni alustaansa tarpeeksi tiukasti. Lisäksi ne voivat leikata kasvin juuret poikki.
-
- Junior Member
Siima toki huomaamattomin, itse olen ajatellut että se vahingoittaa jotenkin kasvin juuria jota sukkahousu elastisuutensa ansiosta ei varmastikaan tee.
Onko joku muuten kokeillut kasvatella epifyyttisinä muita kasveja kuin näitä jaavansaniaista ja -sammalta ja anubiaita? Voisi kuvitella että esim. pienet melalehdet saattaisivat toimia myöskin. Tässäpä olisikin mielenkiintoinen asia kokeiltavaksi!
Onko joku muuten kokeillut kasvatella epifyyttisinä muita kasveja kuin näitä jaavansaniaista ja -sammalta ja anubiaita? Voisi kuvitella että esim. pienet melalehdet saattaisivat toimia myöskin. Tässäpä olisikin mielenkiintoinen asia kokeiltavaksi!