Kiekkojen kasvisravinto
Valvoja: Moderaattorit
Kiekkojen kasvisravinto
Tein tuossa muutama päivä sitten mielestäni hieman yllättävän havainnon eli kiekkoni syövät suurella ruokahalulla limaskaa!? Alkuun söivät vain pinnan alle ajautuvia yksilöitä mutta tänään huomasin niiden hakevan sitä ihan pinnalta asti. Olisiko syytä antaa niille jotain muutakin kasviperäistä ruokaa eli onko tuo merkki kenties kasvisruoan puutteesta? Syötän kiekoilleni räkmixiä, surviaista ja Tetran rakeita. Olen näissä asioissa aikamoinen vasta-alkaja eli en tiedä onko tuo käytös jopa yleistä kiekkojen keskuudessa.. En vain löytänyt haulla vastaavia tapauksia ja ajattelin sitten kysäistä asiaa täältä.
Siinä räkmixissä, jota kiekoilleni syötän, on mukana myös mm. pinaattia. Ensin sitä limaskan syömistä harrastivat vain muutamat kiekoistani mutta tänään olen yllättänyt useimmat niistä kärkkymässä pinnan alle ajautuvia "herkkupaloja" ja muutamat tosiaan hakivat sitä rohkeasti jopa pinnalta asti. En tosin pistä yhtään pahakseni, saisivat pistää minun puolestani vaikka kaiken poskeensa 

Jatkanpa tähän vanhaan aiheeseen, kun samasta asiasta on kuitenkin kyse. Vaikka tällä palstalla onkin ollut sen verran hiljaista viime aikoina, että taitavat kaikki kiekkoilijat olla lomilla ja muissa puuhissa
Mutta kysynpä nyt kuitenkin.. Eli kiekkoni syövät edelleen tuota limaskaa ja nyt olen nähnyt niiden repivän myös kääpiömiekkakasvia aika vimmalla ja pistävät sitä myös suustaan alas.. Räkmixini sisältää kuitenkin pinaattia eli ihan totaalisesta kasvisten puutteesta ei ole kyse. Mutta tuo niiden himo rehuihin näyttäisi olevan suurempaa kuin mitä tarjonta on ollut. Nyt tuli sitten mieleen, että voisiko niille antaa esim. pinaattia tai salaattia ihan sellaisenaan? Onko kenelläkään kokemusta noista tai jostain muista rehuista osana kiekkojen ruokavaliota? Ajattelin vain, että onko jokin tietty "merkki" tullut jo todettua hyväksi vai alanko vaan kokeilemaan kaikkea A:sta Ö:hön.. Vai kannattaako tuo kokeilu ylipäätään? Olen erittäin kiitollinen kaikista vastauksista auringonoton ja kesästä nautiskelun lomassa 

Tuskinpa ruuassasi on mitään vikaa. Kiekot kyllä napsivat kasveja kun oikea lajike osuu kohdalle. Minun kiekoille maistui intianvesitähdikki mutta limaskaa en nähnyt niiden koskaan syövän. Kaikkea terveellistähän voi fisuillensa yrittää tarjota. Siitä tuskin haittaa on. En ole kuullut koskaan kenenkään tarjoavan pinaattia tai salaattia kiekoilleen. Kokeile ja kerro tänne mitä tapahtui.
-
- Starting Member
Täytyypi siis kokeilla tuota kasvisten tarjoamista tässä kesän ja syksyn aikana ja kertoa sitten miten kävi. Vähän epäilen jo alkuun, että kovin noista innostuisivat mutta ei kai se auta kuin kokeilla. Nuo meidän kalaset kun tuppaavat olemaan niin nirsoja, että kaikki mikä ei ole niiden itsensä ruokalistalle lisäämää, ei voi olla hyvää. Syövät siis omasta halustaan kyllä kierteisiä ja limaskaa mutta kuivaruokaan tai uusiin pakastesekoituksiin ei sitten kosketa kirveelläkään
Mutta ajattelin ihan tuota kääpiömiekkakasviakin säästääkseni kokeilla noita kasviksia, vaikka syövätkin jo nyt monipuolisesti ja hyvin.

Meillä kiekot nyppivät välillä kasveja, varsinkin intianvesitähdikin nuoret versot tuntuvat maistuvan. "Oikeaan" räkmixiin tulee siis muutakin kuin vain pinaattia, sitä meillä syötetään ja hyvin maistuu. Luonnossa kiekkojen oletetaan syövän muutakin kuin vain eläinperäistä ruokaa, tosin tiedot vaihtelevat hatarista hyvin hatariin. Syövät joko kasviperäistä ainetta sellaisenaan, eloperäistä pohjalietettä tarkoituksella tai sitten vahingossa imutellessaan matoja lietteestä. Tuo pohjalietehän sisältää hajoavaa kasvimassaa, joten räkmixin mössätty kasvis on luonnollista ravintoa kirjoahvenille.
Ohje Täältä
Ohje Täältä
Räkmixin resepti on esimerkiksi seuraava:
Ainekset Levänsyöjät Tavalliset Poikaset
Katkarapuja 200 g 500 g 800 g
Vähärasvaista kalaa - 200 g 200 g
Vihreitä herneitä 1 kg 200 g 200 g
Raakoja kananmunia - 2 kpl 2 kpl
1 Sitruunan mehu 1 1 1
Porkkanaa 2 kpl 2 kpl 2 kpl
Banaania 1 kpl 1 kpl 1 kpl
ADE-vitamiinia tai nastaavaa
monivitamiinia, apteekista 5 tip 5 tip 5 tip
Spirulina-jauhetta 5 ml 5 ml 5 ml
Liivatejauhetta
tai liivatelehtiä (4 kpl) 50 ml 50 ml 50 ml
Siis pitänee vielä tarkentaa, että tuossa minun räkmixissäni on kyllä muutakin kasvista kuin pinaattia eli mm. banaania, porkkanaa, valkosipulia ja spirulinaa.. Mutta kun kaikenlainen kasvisperäinen näyttää siitäkin huolimatta vielä kelpaavan, niin ajattelin tehdä kokeilun tuon tuoreen vihreän muodossa, ihan vain kasvejakin säästääkseni ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)