Ensimmäinen akvaario
Valvoja: Moderaattorit
Ensimmäinen akvaario
Heipä vain kaikille!
Olen uusi ihminen täällä paikassa, niin ajattelin näin alkuunsa esittäytyä.
Mutta siis. Olen jo pidempään ollut suunnittelemassa akvaariota, ja löysin täältä eräältä ihmiseltä sitten sellaisen reilun 120-litraisen altaan, jonka ostin käytettynä. Siinä oli hiekat ja sain kasvistoakin mukana + yhden taistelukalan. Laitoin siis altaan käyttökuntoon toissapäivänä, koska se kalakin oli jo olemassa.
Nyt olen kuitenkin eilen havainnut altaassani jotain pieniä ruskeita limaisia matoja, ja kasvinikin ovat repaleisia. Kasvit olivat kyllä sen näköisiä, että ne ovat olleet siinä kunnossa aiemminkin. Mutta siis ne madot, onko kenelläkään havaintoa tällaisesta ilmiöstä?
Sitten sellaista vielä, että hommaanko tyttöpuolisia ja muita kalakavereita urostaistolleni nyt tässä pian, vai vasta hieman myöhemmin? Pelkään tätä uusien hankintaa vielä tässä vaiheessa siksi, että jos joudun tyhjentämään akvaarioni ja vaihtamaan hiekat ja kasviston näiden matojen ja mahdollisesti muidenkin epämieluisien tuholaisvieraiden takia. Se ei välttämättä olisi hyväksi uusille kaloille. Vai?
Mutta siis, toivoisin saavani pikaisia vastauksia ja neuvoja. Kiitän jo etukäteen teitä!
Olen uusi ihminen täällä paikassa, niin ajattelin näin alkuunsa esittäytyä.
Mutta siis. Olen jo pidempään ollut suunnittelemassa akvaariota, ja löysin täältä eräältä ihmiseltä sitten sellaisen reilun 120-litraisen altaan, jonka ostin käytettynä. Siinä oli hiekat ja sain kasvistoakin mukana + yhden taistelukalan. Laitoin siis altaan käyttökuntoon toissapäivänä, koska se kalakin oli jo olemassa.
Nyt olen kuitenkin eilen havainnut altaassani jotain pieniä ruskeita limaisia matoja, ja kasvinikin ovat repaleisia. Kasvit olivat kyllä sen näköisiä, että ne ovat olleet siinä kunnossa aiemminkin. Mutta siis ne madot, onko kenelläkään havaintoa tällaisesta ilmiöstä?
Sitten sellaista vielä, että hommaanko tyttöpuolisia ja muita kalakavereita urostaistolleni nyt tässä pian, vai vasta hieman myöhemmin? Pelkään tätä uusien hankintaa vielä tässä vaiheessa siksi, että jos joudun tyhjentämään akvaarioni ja vaihtamaan hiekat ja kasviston näiden matojen ja mahdollisesti muidenkin epämieluisien tuholaisvieraiden takia. Se ei välttämättä olisi hyväksi uusille kaloille. Vai?
Mutta siis, toivoisin saavani pikaisia vastauksia ja neuvoja. Kiitän jo etukäteen teitä!
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kaikenmaaiman madot ja ököt kuluvat akvaarion asujaimistoon, niistä et eroon pääse. Taisto on kyllä sellainen vekkuli että se varmana syö matoset, kuhan ne ensin äkkää
. Sillä aikaa voisit tutkia mikä kyseinen mato on, voisiko se olla vaikka laakamato? Tuolta voi selailla erillaisia vaihtoehtoja: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... .php#madot.
Kasvien ruskeentuminen voi johtua vesiarvoista, neuvoiko myyjä sinua niiden suhteen? Vaikka allas olisikin käytetty ja kypsä, voisit varmuudeksi mittailla nitriittiä ja nitraattia jotka voivat heitellä mm. altan muuton yhteydessä.
Tervetuloa uuden (ja parhaan
) harrastuksen pariin!
Kasvien ruskeentuminen voi johtua vesiarvoista, neuvoiko myyjä sinua niiden suhteen? Vaikka allas olisikin käytetty ja kypsä, voisit varmuudeksi mittailla nitriittiä ja nitraattia jotka voivat heitellä mm. altan muuton yhteydessä.
Tervetuloa uuden (ja parhaan
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mittasin eilen vesiarvot liuskatestillä, ja ne olivat kyllä hyvät sen ohjeen mukaan, mikä tuli testipurkin mukana.
Kävin katsomassa laittamaasi linkkiä, mutta se ei näyttänyt madolta, joka omassa akvaariossani kaveissa ja altaan lasissa esiintyy. No, täytynee tarkkailla tilannetta.
Mutta siis näistä uusien kalojen hankinnasta, suositteletteko ne hankittavan nyt, vai vasta esim. tulevien viikkojen aikana?
Kävin katsomassa laittamaasi linkkiä, mutta se ei näyttänyt madolta, joka omassa akvaariossani kaveissa ja altaan lasissa esiintyy. No, täytynee tarkkailla tilannetta.
Mutta siis näistä uusien kalojen hankinnasta, suositteletteko ne hankittavan nyt, vai vasta esim. tulevien viikkojen aikana?
-
Elme
- Junior Member

Minä kyllä väittäisin, että bakteeritasapainon kannalta parempi idea on hankkia tulevat kalat heti. (Minun logiikkani mukaan: Kalat tuottavat ammoniakkia -> typpibakteerikanta voi hyvin. Ei kaloja -> typpibakteerikanta harvenee -> nitraatti ja nitriitti alkavat kohoilla.)ninniw81 kirjoitti:Anna altaan nyt ensin rauhassa toipua muutosta ja koita saada homma tasapainoon ennen uusien kalojen hankintaa.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
-
Helinä79
- Senior Member

Ninniw81 kirjoitti: Anna altaan nyt ensin rauhassa toipua muutosta ja koita saada homma tasapainoon ennen uusien kalojen hankintaa.
Samaa mieltä
Totutteluvaiheen jälkeen voit hankkia kaloja, mutta odota nyt rauhassa viikko- pari, ja mieti sillä aikaa kalastoa kaikessa rauhassa. Ilmeisesti haluat rakentaa kalastosi sen taistelukalan ympärille?
Tuon kokoiseen altaaseen sille voisi hankkia kaveriksi akan tai parikin.
Lisäksi pohjalle 6-8 piikkisilmää,
partamonni
10-15 kiilakylkeä tai kirsikkabarbia
Kasvillisuuden on hyvä olla runsasta, ja erilaisia koloja piiloiksi monnille ja piikkareille. Taistelukalan veden tulee myös olla lämmintä, eli 27-28 ei ole niille liikaa.
Onnea uuteen harrastukseen ja tervetuloa vaan kyselemään ja jakamaan kokemuksia!
Samaa mieltä
Totutteluvaiheen jälkeen voit hankkia kaloja, mutta odota nyt rauhassa viikko- pari, ja mieti sillä aikaa kalastoa kaikessa rauhassa. Ilmeisesti haluat rakentaa kalastosi sen taistelukalan ympärille?
Tuon kokoiseen altaaseen sille voisi hankkia kaveriksi akan tai parikin.
Lisäksi pohjalle 6-8 piikkisilmää,
partamonni
10-15 kiilakylkeä tai kirsikkabarbia
Kasvillisuuden on hyvä olla runsasta, ja erilaisia koloja piiloiksi monnille ja piikkareille. Taistelukalan veden tulee myös olla lämmintä, eli 27-28 ei ole niille liikaa.
Onnea uuteen harrastukseen ja tervetuloa vaan kyselemään ja jakamaan kokemuksia!
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
-
Adrianna
- Elite Member

- Viesti:
Tai minun logiikkani: Muutossa osa bakteerikantaa kuollut -> annetaan kannan normalisoitua -> hankitaan lisää kalojaElme kirjoitti:Minä kyllä väittäisin, että bakteeritasapainon kannalta parempi idea on hankkia tulevat kalat heti. (Minun logiikkani mukaan: Kalat tuottavat ammoniakkia -> typpibakteerikanta voi hyvin. Ei kaloja -> typpibakteerikanta harvenee -> nitraatti ja nitriitti alkavat kohoilla.)ninniw81 kirjoitti:Anna altaan nyt ensin rauhassa toipua muutosta ja koita saada homma tasapainoon ennen uusien kalojen hankintaa.
Itse sanoisin että viikko-kaksi ei olisi yhtään hullumpi aika mietiskellä ja kysellä ja googlailla ja kierrellä ja katsella ja ja ja... Kalaston keksiminen kun on nimittäin aika kivaa puuhaa
-
Elme
- Junior Member

Mutta eihän se kanta siitä normalisoidu, jos bakteereilla ei ole mitä käyttää ravintonaan. Heh, tästä saakin aikaa oikein hienon kädenväännönAdrianna kirjoitti: Tai minun logiikkani: Muutossa osa bakteerikantaa kuollut -> annetaan kannan normalisoitua -> hankitaan lisää kaloja.
Kalastoa olemme yhdessä miettineet ja päätyneet kutakuinkin seuraavaan:
-Taisto ja sille pari akkaa
-Parvi kardinaalitetroja
-Partis
-Piikkisilmiä?
Edittiä: Niin joo ja unohdimmeko mainita, että Varis on minun tyttöystäväni. Ihan näin vaan selvennykseksi kaikille.
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
-
Adrianna
- Elite Member

- Viesti:
Mutku mutku... Onhan niillä mitä käyttää ravintona jos siellä on jo se taistelukala? Jos bakteeritaso on laskenut ja samaan aikaan kuormiusta lisätään, voi tuloksena syntyä nitriittiä.Elme kirjoitti:Mutta eihän se kanta siitä normalisoidu, jos bakteereilla ei ole mitä käyttää ravintonaan. Heh, tästä saakin aikaa oikein hienon kädenväännön![]()
-
Elme
- Junior Member

Ehkä, ehkä. Varmaan ihan yhtä hyvä vaihtoehto, tuskin tähän on olemassa mitään oikeaa ratkaisuaKolli kirjoitti:Laittaa kalanruokaa altaaseen?Elme kirjoitti: Mutta eihän se kanta siitä normalisoidu, jos bakteereilla ei ole mitä käyttää ravintonaan.
-
Elme
- Junior Member

Mutta siis. Öh. Jos siellä on nyt niitä bakteereja sanotaan nyt sen verran, että hapettavat taistelukalan tuottaman ammoniakin. Niin eihän se kanta siitä lisäänny mun logiikkani mukaan (mutta kyseessä onkin naisen logiikka). Emme toisaalta voi tietää, millainen bakteerikanta altaassa on... Siis jos (oletettavasti kun) bakteeritaso on nyt laskenut, niin ei kai sitä muulla saa nousemaan kuin kuormitusta lisäämällä? Tuskin bakteeritaso nykyisellä kuormituksella ainakaan lisääntyy.Adrianna kirjoitti:Mutku mutku... Onhan niillä mitä käyttää ravintona jos siellä on jo se taistelukala? Jos bakteeritaso on laskenut ja samaan aikaan kuormiusta lisätään, voi tuloksena syntyä nitriittiä.Elme kirjoitti:Mutta eihän se kanta siitä normalisoidu, jos bakteereilla ei ole mitä käyttää ravintonaan. Heh, tästä saakin aikaa oikein hienon kädenväännön![]()
Eli ilmeisesti nitriittiä saattaa syntyä vaikka hoitaisi homman millä tavalla.
-
Adrianna
- Elite Member

- Viesti:
Oletus onkin se että niitä ei ole tarpeeksi muovaamaan taistelukalan jätöksiä vaarattomaksi tavaraksi, vaan osa on tuhoutunut muutossa kuten usein käy. Joten odottelua suositaan sen takia että bakutaso normalisoituu. Naisen logiikka se täälläkin loistaaElme kirjoitti:Mutta siis. Öh. Jos siellä on nyt niitä bakteereja sanotaan nyt sen verran, että hapettavat taistelukalan tuottaman ammoniakin. Niin eihän se kanta siitä lisäänny mun logiikkani mukaan (mutta kyseessä onkin naisen logiikka).
-
Sami
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Laitanpa oman lusikkanikin soppaan, kun olen osasyyllinen viestiketjun aloittajan akvaarioharrastukseen sotkemiseen
Allas on siis kooltaan 128 litrainen (80x40x40) ja sen mukana tuli kypsä mattosuodatin. Mielestäni tilanne ei eroa mitenkään tavallisesta akvaarion muutosta, joten kalat voinee hankkia pienissä erissä. Taistelukala pitänee typpikuormitusta osaltaan yllä, mikäli se saa ruokaa syödäkseen.
Tuo Elmen mainitsema kalasto kuulostaa hyvältä kokonaisuudelta.
Kasvit ovat hentorotala, vihreä ärviä (Myriophyllum sp.), jaavansammal, jaavansaniainen (hieman reikiintyneet lehdet, mutta maavarsien päistä puskee uutta kasvustoa
), vallisneria, kierteisvallisneria, isomiekkakasvi (E. macrophyllus), miekkakasvi (E. angustifolius), karvalehti, kellustähtisammal (Riccia fluitans) ja salvinia. (+bonuksena pintakasvien joukossa pikkulimaskaa (lemna minor)).
Valoa kasveille on kohtuullisesti 2 X 18W loisteputkea. Kannattaa hommata nestemäistä lannoitetta (esim. PMDD) ja miekkakasveille niitä Tetran InitialSticksejä. Hiilidioksidilannoitustakin kannattaa harkita.
Hiekkapohjaa möyhii kymmenkunta kierteissarvikotiloa.
Muoks. Madoista vielä. Joissain altaissani on pieniä punertavia laakamatoja/planaariota, jotka ovat taistelukalojen suurta herkkua
Allas on siis kooltaan 128 litrainen (80x40x40) ja sen mukana tuli kypsä mattosuodatin. Mielestäni tilanne ei eroa mitenkään tavallisesta akvaarion muutosta, joten kalat voinee hankkia pienissä erissä. Taistelukala pitänee typpikuormitusta osaltaan yllä, mikäli se saa ruokaa syödäkseen.
Tuo Elmen mainitsema kalasto kuulostaa hyvältä kokonaisuudelta.
Kasvit ovat hentorotala, vihreä ärviä (Myriophyllum sp.), jaavansammal, jaavansaniainen (hieman reikiintyneet lehdet, mutta maavarsien päistä puskee uutta kasvustoa
Valoa kasveille on kohtuullisesti 2 X 18W loisteputkea. Kannattaa hommata nestemäistä lannoitetta (esim. PMDD) ja miekkakasveille niitä Tetran InitialSticksejä. Hiilidioksidilannoitustakin kannattaa harkita.
Hiekkapohjaa möyhii kymmenkunta kierteissarvikotiloa.
Muoks. Madoista vielä. Joissain altaissani on pieniä punertavia laakamatoja/planaariota, jotka ovat taistelukalojen suurta herkkua
-Sami-
-
Elme
- Junior Member

Elikkäs nitriitin nousua ei voine välttää. Bakteeritasohan ei normalisoidu ellei akvaariota kuormiteta lisää. Jotenka lisäkuormitus on ilmeisesti välttämätöntä, että bakteereja olisi riittävästi eliminoimaan myös tulevien kalojen jätteeet. Typpibakteereja voisi tuoda käynnissä olevasta akvaariosta lisää?Adrianna kirjoitti:Oletus onkin se että niitä ei ole tarpeeksi muovaamaan taistelukalan jätöksiä vaarattomaksi tavaraksi, vaan osa on tuhoutunut muutossa kuten usein käy. Joten odottelua suositaan sen takia että bakutaso normalisoituu. Naisen logiikka se täälläkin loistaaElme kirjoitti:Mutta siis. Öh. Jos siellä on nyt niitä bakteereja sanotaan nyt sen verran, että hapettavat taistelukalan tuottaman ammoniakin. Niin eihän se kanta siitä lisäänny mun logiikkani mukaan (mutta kyseessä onkin naisen logiikka)..
--
Kauhea kun ihmiset ovat nopeita, en pysy perässä ollenkaan
-
Sami
- Advanced Member

- Viesti:
Väittäisin, että kevyesti huuhdeltunakin tuossa mattosuodattimessa (n. 38 x 38 cm) on riittävästi bakteereja. Toki, jos on epäilyjä, ettei bakteerit riitä, voi altaaseen tiläpäisesti laittaa toisesta altaasta otetun suodattimen, mutta en näe sitä tarpeelliseksi.Elme kirjoitti: Elikkäs nitriitin nousua ei voine välttää. Bakteeritasohan ei normalisoidu ellei akvaariota kuormiteta lisää. Jotenka lisäkuormitus on ilmeisesti välttämätöntä, että bakteereja olisi riittävästi eliminoimaan myös tulevien kalojen jätteeet. Typpibakteereja voisi tuoda käynnissä olevasta akvaariosta lisää?
Lykkyä vaan akvaario(ide)n kanssa!
-Sami-
-
Elme
- Junior Member

No niin, niin minäkin ajattelin.Sami kirjoitti:
Väittäisin, että kevyesti huuhdeltunakin tuossa mattosuodattimessa (n. 38 x 38 cm) on riittävästi bakteereja. Toki, jos on epäilyjä, ettei bakteerit riitä, voi altaaseen tiläpäisesti laittaa toisesta altaasta otetun suodattimen, mutta en näe sitä tarpeelliseksi.
Lykkyä vaan akvaario(ide)n kanssa!
Mietin, että varmuudeksi voisi puristella vaikka lietettä noista mun akvaarioiden suodatinmassoista ja lisäillä sinne hiekan sekaan..
Tästäkin voidaan olla montaa mieltäVaris kirjoitti:Mittasin eilen vesiarvot liuskatestillä, ja ne olivat kyllä hyvät sen ohjeen mukaan, mikä tuli testipurkin mukana.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Kiitoksia tähän mennessä vastanneille
Heh he hee
En voi oikein muuta tähän väliin sanoa. Vastauksia on tullut niin paljon, että huh hui!
En uskonut saavani aikaiseksi näin tiivistä keskustelua uudesta altaastani. Mutta parempi kai se on, että tulee riittävästi kommenttiä. Voinen niiden perusteella tehdä johtopäätöksiä jatkon kannalta. Aina sitä vaan viisastuu.
Vesion vielä hieman sameaa, mutta kai se tasaantuu. Ja btw, minunpitikin kertoa, että tämä ensimmäinen kalaseni, jonka olen nimennytkin jo Sulo Valentinoksi, voi hyvin ja värit ovat loisteliaat. Hän on hyvin kaunis yksilö.
Juu, ja kalastoa tosiaan sen suuntaiseksi olen suunnitellut, kuin Elme tuossa aiemmin mainitsikin. Hänen suunnitelmansa, hän tietää enemmän kuin minä.
Heh he hee
Vesion vielä hieman sameaa, mutta kai se tasaantuu. Ja btw, minunpitikin kertoa, että tämä ensimmäinen kalaseni, jonka olen nimennytkin jo Sulo Valentinoksi, voi hyvin ja värit ovat loisteliaat. Hän on hyvin kaunis yksilö.
Juu, ja kalastoa tosiaan sen suuntaiseksi olen suunnitellut, kuin Elme tuossa aiemmin mainitsikin. Hänen suunnitelmansa, hän tietää enemmän kuin minä.
Varis
112l - partamonni, 3 taistelukalaa, 9 kardinaalitetraa ja 6 piikkisilmää
Varis kirjoitti:
Mittasin eilen vesiarvot liuskatestillä, ja ne olivat kyllä hyvät sen ohjeen mukaan, mikä tuli testipurkin mukana.
janecky kirjoitti:
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä . Jos se oli purkin mukana tullut yleisohje niin se ei ole paras mahdollinen kaikille. Jos ohje on Samilta niin sit se on hyvä.
- - -
Ne tulokset katsoin normaaleiksi ihan siitä testipakkauksen kyljestä. Mutta enköhän saa jotenkin selvitettyä, olivatko ne sintilleni hyvät
janecky kirjoitti:
Tästäkin voidaan olla montaa mieltä . Jos se oli purkin mukana tullut yleisohje niin se ei ole paras mahdollinen kaikille. Jos ohje on Samilta niin sit se on hyvä.
- - -
Ne tulokset katsoin normaaleiksi ihan siitä testipakkauksen kyljestä. Mutta enköhän saa jotenkin selvitettyä, olivatko ne sintilleni hyvät
Varis
http://members.surfeu.fi/vihavais/tekst ... lukala.htm
Tuoltakin voipi katsoa. En vaan muista onko dH sama kuin KH vai GH.
.. Ja löytyy muutakin tietoa.
Tuoltakin voipi katsoa. En vaan muista onko dH sama kuin KH vai GH.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
-
Elme
- Junior Member

Juu, mutta ne purkin kyljet eivät edelleenkään kerro mitään, korkeintaan jotain suuntaa-antavaa...Varis kirjoitti:Varis kirjoitti:
janecky kirjoitti:
- - -
Mitä nyt taistosta katselin, niin:
Pehmeä vesi
Lämpötila 26-30 (tämähän sulla oli muistaakseni sen 28.. )
pH 6-8 eli neutraali
-
Elme
- Junior Member

Olette taas hirveän nopeita, ihmiset... Mie väittäisin, että dH = KH.janecky kirjoitti:http://members.surfeu.fi/vihavais/tekst ... lukala.htm
Tuoltakin voipi katsoa. En vaan muista onko dH sama kuin KH vai GH.![]()
.. Ja löytyy muutakin tietoa.
-
Sami
- Advanced Member

- Viesti:
Merkintä dH tarkoittaa saksalaista kovuusastetta (deutsche härte), jolla voidaan antaa alkaliniteetin/karbonaattikovuuden (KH) ja kokonaiskovuuden (GH) arvoja.Elme kirjoitti: Olette taas hirveän nopeita, ihmiset... Mie väittäisin, että dH = KH.
Jukka Järvi - Veden kovuus
-Sami-
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Tässä yksi ketju veden peruskäsitteistä