Eli siis lehtikalani ovat yrittäneet kutua monia kymmeniä kertoja noin kahden viikon välein ja aina ne päätyy muiden kalojen suuhun. Yleensä rohmuaja on täpläimumonnini jota vanhemmat kyllä tiukasti yrittää pommittaa saaden itse hirveitä naarmuja, mutta eihän tuota isoa jörmyä (>20cm) sellainen pommitaminen hetkauta. Olen kerran laittanut mattosuodatinmatosta eristyksen lehtareiden kutunurkkaan ettei rohmu sinne pääsisi mutta sitten tilanne päättyi siihen että kun kutu kuoriutui niin emokalat hätäpäissään söivät ne itse.Etsin jokapaikasta jos olisivat vain siirtäneet lapsoset mutta ei..!
Siispä kannattaisiko minun hankkia erillinen kutuallas vai yrittää vielä puolittaa isoa allastani (240 l)? Kuinka iso tuon kutualtaan tarvitsisi olla? Pienemmät altaani on käytössä muilla kaloilla ja uudelle ei taida löytyä tarpeeksi tilaa tosin suht pieni saattaisi vielä johonkin mahtua.
Vähän harmi, ettei täällä kukaan ole vastaillut. Mulla pienin, missä olen yrittänyt kudettaa, oli noin 60-litrainen, vesisyvyys noin 36 cm. En tosin muista, saiko ne siinä poikasia. Suht' hyvin mun lehtikalakasvatukset ovat onnistuneet sellaisissa "virallisissa" tuon muotoisten ahventen kutualtaissa eli "kiekonviljelypytyissä", jonka mitat ovat k50*s55*l47-50. Eli en miä nyt hirveän pientä suosittelis, mutta luulisin tähän pienuuskysymykseen löytyvän täältä aika monta parempaa asiantuntijaa.
Luulisin myös, että erillinen kutuallas on paljon parempi vaihtoehto, kuin altaan jakaminen. Erillisessä kutualtaassa ne olisivat paremmin rauhassa.
Altaan jakamisesta en tiedä mutta voihan sitä koettaa; luulisin kuitenkin, että silloinkin sen kutuparin osaston minimikoko olisi 70 litran luokkaa ja suositeltava koko yli 100 litraa.