Eheimin classic vai professionel?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Eheimin classic vai professionel?

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Aloitteli kasvattaa taas harmaita hiuksia :D Olen hankkimassa edelleen sitä 240l akvaariota, jossa paketissa on Juwelin sisäsuodatin mukana. Ulkosuodatinta olen katsellut ja nyt painin kahden Eheimin vaihtoehdon välillä: Classic 2217 vai sitten hinnakkaampi Professionel II 2026?

Kuinka paljon helpompi tuo jälkimmäinen on huoltaa? Täytyykö noita suunnilleen puhdistaa yhtä tiheään?

Kiitos avusta!
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Samat putsi välit,osta proffa ehdottomasti se on 2000 lukua :mrgreen:
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
Nöpö
Junior Member
Junior Member

No mutta kai saan joitakin perusteita tuolle? Vaikka nainen olenkin, niin en nyt ala pistämään rahaa vain omistaakseni virtaviivaisemman suodattimen [;)]
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Eheim PRO II on helppo käynnistys mekanismi joka helpottaa huollon jälkeen suodattimen käynnistystä. Senkun vain pumppaat paineen ja suodatin alka taas toimimaan. Se on se mullistavin ero. Mun mielestä tuo hanojen liitäntä mekanismikin on parempi ja helpompi käytää kuin classic malleissa mutta ei se siinäkään mikään vaikea ole.
Onhan noi PRon ämpäreissä olevat massat helppo peseskellä mutta se on itestä kiinni mikä on hankalaa ja mikä ei...
Classic mallin pohjalla oleva letkun kulma putkipala saattaa tukkeutua helposti mutta ei mulla ole tuosta mallista mitään pahaa sanottavaa.

Ei tuohon muuta keksi, mulla on itelläni molempia malleja ja hyvin olen niiden kanssa pärjännyt. Kyllä classiciakin oppii starttaamaan niin ettei tartte letkusta imaista. Kikkailee vain liittimien kanssa niin kylä se paine sinne classicin sisään tulee ihan samalla lailla kuin PRO malliinkin.
Classic saattaa tukkeutua nopeammin moocshnasta tuon rakenteensa takia mutta siihenkin tottuu kyllä, huolto väli vain on taajempi.

Summasummarum, molempi parempi 8-)

Kunhan suodatin kierrättää sen kolminkertaisen määrän akvan vettä tunnissa ja massatilavuus on n. 0,3 kertainen akvaarion tilavuuteen nähden niin homman piräis olla bueno :mrgreen:
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
JTa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTa »

Minulla on tuolla vanha Prof II jossa ei ole tuota käynnistysmekanismia ja helposti sekin käynnistyy, salaisuus on siinä että kun huoltaa suodatinta niin kun sen kasaa, ennenkuin laittaa kannen kii täyttää sen vedellä, ihan niinkuin se oli kun avasit sen.

Avot, ei muuta ku letkut kii ja lukot auki ja virta päälle.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Toisessa altaassa proffa ja toisessa classic, enkä kyllä osaa sanoa kumpi parempi. Tykkään molemmista, classic kivempi hinnaltaan :P
-Ansku
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kaikkien kolmen eheimin ulkosuodatinsarjan laitteitten kanssa olen ollut tekemisissä. Mielestäni proffa on yliarvostettu suodatin. Jos pesussa (sen pari kertaa vuodessa) Säästää pari minuuttia niin ei mielestäni kannata ruveta rahojaan hassaamaan sellaiseen. Sinuna miettisin mielummin eccon ja classicin välillä. Ecco noista kaikkista simppelein.
Tosin kannattaa miettiä myös sen ulkosuodattimen mielekkyyttä (ymmärtääkseni olet ostamassa juwelin rio 240 pakettia) Siinä kukana tuleva suodatin riittää mainiosti suodattamaan tuon vesitilavuuden. Jos haluaa voimakkaampaa virtausta saa sitä lisättyä yksinkertaisesti roottoria vaihtamalla. Roottoria vaihtamalla pumppaustehon saa nousemaan aina 1500l/h tunnissa asti.
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Aaaaah.. ja kun olin lukevinani vanhoista viesteistä, että tuolla Juwelin sisäsuodattimella, mikä tosiaan tulee tuon Rio 240:n mukana, vois suurinpiirtein heittää vesilintua! :roll:

Kiitos vastauksistanne! Täytyypä alkaa tutustumaan tuohon Eccoonkin.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Nöpö kirjoitti:Aaaaah.. ja kun olin lukevinani vanhoista viesteistä, että tuolla Juwelin sisäsuodattimella, mikä tosiaan tulee tuon Rio 240:n mukana, vois suurinpiirtein heittää vesilintua! :roll:
Tuo Juwelin suodatin on mielestäni tosi hyvä. Sinne mahtuu niin paljon massaa, että se on kuin ulkosuodatin. Puhdistusvälitkin ovat pitkiä, paitsi päälimmäinen vanu, joka vaidetaan n. viikottain. En kyllä heittäisi sillä vesilintua.
96l+38l+20l
JussiTre
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JussiTre »

Tuota tuota.. Itse oon ollut erittäin tyytyväinen tuohon Classic sarjaan. Ensimmäinen classicini on -88 valmistettu 2013 ja se toimii ihan loistavasti edelleen.. yksinkertaisia ja varmatoimisia suodattimia.. tuohon vanhaan classiciin vaihtanut tasan kerran akselin kun se kovakouraisesta käsittelystäni katkesi...
Pro on kyllä varmasti helppokäyttöisempi kuin classic.. lienee tottumis kysymys. Itse putsaan classicini 5-6 kuukauden välein.. ja ihan hyvin on tominut.. Ainut syy miksi en ole tuota pro sarjaa kokeillut on tuo SUOLAINEN hinta... Pärjännyt aivan loistavasti tuolla classicilla ja vielä ihan ilman tuplahanoja... Tosin nyt tein tuohon classiciin itse tuplahanat halvalla, ostin vaan kaksi puutarhaletkujen pikaliitintä missä on automaattinen sulku kun eivät ole kytkettynä toisiina... hintaa? öö. 4 euroa?
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

JussiTre kirjoitti:Tuota tuota.. Tosin nyt tein tuohon classiciin itse tuplahanat halvalla, ostin vaan kaksi puutarhaletkujen pikaliitintä missä on automaattinen sulku kun eivät ole kytkettynä toisiina... hintaa? öö. 4 euroa?
Hieno idea, tartteepa kokastella moiset tuohon vanhempaan 2215 sarjaseen kun siitä on noi liitimet hukkuneet matkalla...

Silti annan pisteeni tuolle PRO II sarjalaisille. Hinta haarukka on melkoinen kunhan vain viitsii kilpailuttaa kauppiallla. Ite maksoin noista 2224sista alle kaks sataa reilusti kuhan hieman kutittelin eri paikkakuntien kauppiailta hintaa alas. Kuopiosta sitten sain rahteineen kuluineen kaikkineen edullisimmin...
saurama
Valopää
Valopää

Re: Eheimin classic vai professionel?

Viesti Kirjoittaja saurama »

Nöpö kirjoitti:Aloitteli kasvattaa taas harmaita hiuksia :D Olen hankkimassa edelleen sitä 240l akvaariota, jossa paketissa on Juwelin sisäsuodatin mukana. Ulkosuodatinta olen katsellut ja nyt painin kahden Eheimin vaihtoehdon välillä: Classic 2217 vai sitten hinnakkaampi Professionel II 2026?

Kuinka paljon helpompi tuo jälkimmäinen on huoltaa? Täytyykö noita suunnilleen puhdistaa yhtä tiheään?

Kiitos avusta!
Classic 2217 ja Proffa 2028 ovat keskenään samaa luokkaa, ja vastaavasti Classic 2215 vs. Proffa 2026. Eli 2217 vs 2026 painottuu minusta selvästi isomman Classicin puolelle. Saman kokoisilla malleilla (2217/2028 tai 2215/2026) puhdistusväli on samankaltainen. Käytännössä tuo isompi (2217/2028) tarvitsee puhdistaa 240-litraisessa altaassa arviolta kerran vuodessa, jos sitäkään.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”