Terve!
Ainakin karppikerho Koijarien jäsenillä on tämäntyylisiä juttuja jo Suomessa.
Eräällä intomielisellä ystävälläni on upo-uudessa omakotitalossaan, Keravalla, lämmitettävä karppien ulkoallas, jonka tekniikka ja suodatukset ovat sisätiloissa samatasaisuusperiaatteella, putket ja tekniikat valettiin jo talon tekovaiheessa, vaikka taisivat katsoa insinöörit parikin kertaa tätä pontevaa koijari-naista, joka näin vaati tehtäväksi.
Toinen hyvin tämäntyylinen ratkaisu on suunniteltu Jollakseen jo parikymmentä vuotta sitten - takkahuoneessa on jopa ikkuna-aukot ja jättimäinen 30 kuution karppiallas on seinän takana, samoin tekniikat talon seinän yhteydessä - mutta ikkunat jäivät kuitenkin lopulta oikeasti toteuttamatta - toteutuksessa olisi ollut ainakin huurtumishaasteita jne. mutta varmasti nekin olisivat riittävällä suunnittelulla ja rahamäärällä voitettavissa.
Haasteita aiheuttaa mm. ikkunalasien tiivistys. Minulla on 3000 litran allas sisätiloissa, ikkunakorkeus on 1,2 metriä ja karmit ovat jättivahvaa rosteriaprofiilia. Tiivistykseen pitää kuitenkin käyttää myrkytöntä akvaariosilikonia jne, samoin kaikkien materiaalien pitää olla myrkyttömiä, elintarvikelaatua ja ainoa metalli mitä voi olla veden kanssa tekemisissä on rosteri. Ei kovin halpaa eikä helppoa, mutta yrittänyttä ei laiteta, ja jos ei itse ole tarpeeksi hullu, niin ei varmasti myöskään arkkitehti.
Itse haluaisin tällaisen kolmiosaisen altaan:
1) talvipuutarha talon päädyssä, jossa lammikkomainen allas ja suodatukset samassa tilassa ja tasossa, automaattinen jatkuva vedenvaihto
2) talon seinän läpi altaasta joki sisätiloihin jossa akvaarioimainen allas (ei kosteutta sisätiloihin) josta kuitenkin suuret ikkunat asuntooon
3) keväällä avattaisiin taas kolmas osa, samatasoinen 'Saimaan kanava' menisi ulos puutarhaan, jolloin kalat voisivat uida puutarha-altaassa tai mielensä mukaan talvipuutarha-osassa tai käydä tervehtimässä perheenjäseniä olohuoneessa...
Niina ~
http://niina.info