Suomen hinnat pistävät miettimään...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Muho
Junior Member
Junior Member

Suomen hinnat pistävät miettimään...

Viesti Kirjoittaja Muho »

Kävin tässä Aquaristikshopin sivuilla...
Sanotaan nyt heti, että suurimman osan tavaroista sieltä saa melkein puolella hinnalla Suomeen verrattuna. Suodattimiakin lähes 70 euroa halvemmalla. Mutta tämä on kyllä paras kohta:
Suomessa ihan normaalissa kaupassa 11 gramman Tetran CO2-depot hiilidioksidisäiliö maksaa noin 11 euroa. Satalitraisessa akvaariossani se riittää noin viideksikymmeneksi päiväksi, jos levitinputken täyttää päivittäin.

Aquaristikista saa 2 kilogramman Co2-säiliön sadalla eurolla. Kun lasketaan hiukkasen...tuo kahden kilon säiliö on siis 181 kertaa suurempi kuin Tetran puteli. Sillä saa siis täytettyä 181 kertaa enemmän levitinputkea. Eli 9050 kertaa. Päivittäisessä käytössä se tekisi minulle...yksi kerta/päivä. 24 vuotta ja rapiat. Jos Tetran levittimillä tussuteltaisiin 9050 kertaa menisi 181 pulloa, eli liki 2000 euroa. Säästöä kertyisikin 1900 euroa liki 13 000 markkaa. Kai sitä rahaa voi paremminkin käyttää...vai mitä, hyvät ihmiset??? Olikos hyvin laskettu?

Toinen vaihtoehto on tehdä hiivatepulloja, mutta säästääkö siinä sitten hirveästi. Punnitkaa lompakoillanne: kahden kilon lastin tuominen Saksasta Suomeen maksaa yhdeksän euroa.
www.aquaristikshop.com
-->Olen puutarhatonttu<--
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Näinhän se on.

Itsekkin miettinyt tätä usein ja varsinkin reilu vuosi sitten, kun piti uusi allas saada. Saksasta olisi saanut halvemmalla tekniikan ym. Nykyäänkin edelleen mietin vaihtoehtoa ostaa kaiken Saksasta.

Sitten jään kuitenkin aina miettimään, että toisaalta Suomessa on sen verran vähän asiantuntevia akvaariokauppoja, että mielelläni säästän rahaa, odotan ja sitten kun on tarpeeksi rahaa niin ostan Suomesta, joistain näistä liikkeistä jotka mielestäni ovat asiantuntevia ja joissa asiakaspalvelu on kohdallaan.

Jos jokainen ostaisi kaiken roippeen (paitsi kalat ja kasvit) ulkomailta niin hyvin pian täällä ei ole enään näitä harvojakaan liikkeitä joissa viitsii käydä. Ja mitä se taas tekee akvaarioharrastukselle?

Loppujen lopuksi, akvaarioliikkeethän eivät tästä touhusta nettoa järjettömiä summia, eivätkä ole niitä "ryöväreitä". Eiköhän tuolla tukkuportaassa olisi ennemminkin syytä miettiä millä hinnalla myyvät tavaransa liikkeille?

Ja selvennykseksi, ymmärrän kyllä että osa ihmisistä haluaa kaiken ostaa Saksasta. Onhan se hieman järjen köyhyyttä pistää rahaa menemään, vaikka sitä voisi säästääkkin :)
Chalumnae
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Chalumnae »

Aquaristikista saa 2 kilogramman Co2-säiliön sadalla eurolla. Kun lasketaan hiukkasen...tuo kahden kilon säiliö on siis 181 kertaa suurempi kuin Tetran puteli. Sillä saa siis täytettyä 181 kertaa enemmän levitinputkea. Eli 9050 kertaa. Päivittäisessä käytössä se tekisi minulle...yksi kerta/päivä. 24 vuotta ja rapiat. Jos Tetran levittimillä tussuteltaisiin 9050 kertaa menisi 181 pulloa, eli liki 2000 euroa. Säästöä kertyisikin 1900 euroa liki 13 000 markkaa. Kai sitä rahaa voi paremminkin käyttää...vai mitä, hyvät ihmiset??? Olikos hyvin laskettu?
Ota huomioon että Saksasta tuotua säiliötä ei täytä mikään valtuutettu liike , sinun pitää koeponnistuttaa säiliö , siitä tulee myös kustannuksia .
Sitä paitsi Suomesta ostettuna 2 kg pullo ponnistettuna , 10 vuoden leimalla maksaa alle 100 euroa .

Olen laskuissa kanssasi kyllä samaa mieltä , mutta juuri tässä kohtaa et säästöä saa hankkiessasi Saksan maalta .
Ota huomioon jos aiot pullon ostaa , että co 2 täyttöpaine on noin 50 bar .
eli tarvitset myös paineenalentimen , muutoin saattaapi Tetran levitin lentää ulos akvaariosta :mrgreen:
Citius Altius Fortius
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Sanotaan nyt heti, että suurimman osan tavaroista sieltä saa melkein puolella hinnalla Suomeen verrattuna
Eiköhän tuolla tukkuportaassa olisi ennemminkin syytä miettiä millä hinnalla myyvät tavaransa liikkeille?
Oliskos vaikka markkinat vähän toisenlaiset? Eheim esimerkiksi kuljettaa kuormaa Saksan suurimpaa liikkeeseen saman verran kuin meille se kuormallinen jakaantuu kaikkien suomalaisten liikkeiden kesken. Ei mene meillä ihan samanlailla kaupaksi kuin Saksassa.

Ja kuinkas ollakaan, Amazon on siinä välissä. Alennusta ei tietenkään tule yhtä paljon kuin mitä nuo tuolla Keski-Euroopassa saavat ja maahantuoja ottaa vielä välistä. Eheimkaan ei kovin halukas erityisalennuksia antamaan, vaikka sillä saattaisikin olla myyntiä kiihdyttävää vaikutusta pohjoismaissa. Ei kiinnosta, kun markkinat ovat niin pienet.

Sen lisäksi kuljetuskustannukset vaikuttavat myös asiaa. Onhan se halvempaa kuljettaa Saksan sisällä kuin rahdata tänne Pohjolaan.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

-Onko jollain kokemusta tavallisista saksalaisliikkeistä? Ainakin mitä minä olen kuullut, hinnat ovat niissä huomattavasti korkeammat kuin noissa nettiputiikeissa. Eli nettifirmat syövät myös niiden leipää...

-jari
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

JJVi kirjoitti:-Onko jollain kokemusta tavallisista saksalaisliikkeistä? Ainakin mitä minä olen kuullut, hinnat ovat niissä huomattavasti korkeammat kuin noissa nettiputiikeissa. Eli nettifirmat syövät myös niiden leipää...

-jari
Olen tilannut tavaraa sieltä semmoisista kaupoista mitkä lähettävät postissa ja ovat myös ihan tavallisia kauppoja ja hinnat on halpoja myös siellä. Jos vaikka ottaisin vertailun kohteeksi halvimman nettikaupan Saksassa niin siellä ei ole mitään tavaraa varastossa, jos sieltä tilaa vaikka Eheimin suodattimen niin se tilataan suoraan tehtaalta ja vain se 1 kpl , joten ei ole kyse siitä että siellä raahataan tuhat kappaletta suodatinta nettikauppaan ja sen takia hinnat ovat halvat.
Maahantuoja varmaan Suomessa myy liian kalliilla mutta toisaalta meriharrastuksen puolella tulee maahan useita tuotemerkkeja suoraan akvaariokaupan kautta eli he ovat maahantuojia ja hinnat ovat silti pilvissä.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Ajattelin ihan tavallista kaupungin keskustassa sijaitsevaa pikku putiikkia, jonka on maksettava samat (tai siis todennäköisesti kovemmat) palkka, vuokra yms. kiinteät kustannukset kuin suomessa. Tällaisissa erikoisliikkeissä hinnat lienevät kuitenkin lähempänä suomen tasoa...

-jari
Muho
Junior Member
Junior Member

Chalumnae, mistähän noita puteleita saisi Suomesta?

Tiedättekö muuten mitään muuta Suomalaista nettikauppaa kuin Pet&Rider, joka myisi akvaariokamaa?

Katsoin juuri, kun tässä teen tätä hinta-arviota uuteen akvaarioon, niin sisäsuodattimeksi aikomani Eheim 2252 Powerline maksaa 76 ekeä tysklandista tilattuna. Sama vekotin PetRiderissa maksaa 123 ekeä.
Sen lisäksi toinen suodatin: 2217 Classic: Saksasta noin 92 euroa, pet riderista 165 euroa. Ja Jägerin 250 wattinen lämmitin 14 euroa Saksasta, petriderista 27.
Koululainen kun vain olen, niin kyllä täytyy aika tarkkaan kattoa, mistä hankkii. Toki ostan tavaroita edelleen tavallisista kaupoista (en ole muuten edes käyttänyt yhtäkään nettikauppaa), mutta kyllä ottaa päähän, kun säästelin pari tuhatta markkaa nykyiseen akvaarioon, ja huomasin, että suodattimen olisikin saanut pet&riderista 180 markkaa halvemmalla. Pieni raha ihmiskunnalle, iso minulle. :mrgreen:

Tuosta yllä olevasta hintatutkimuksesta tulee säästöä...47+73+13 euroa eli 133 euroa. Miinus postikulut, (painaakohan tuo alle kolme vai alle kuusi kiloa?) No korkeintaan 13.50 euroa. Minulle tuollainen summa on jo iso, teistä en tiedä [;)]

Onkos tuo Aquaristikshop muuten luotettava? Oletteko saaneet sieltä tilaamanne tavarat ilman suurempia ongelmia?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

On ihan luotettava. Joskus vain puuttuu tavaraa (puuttuvaa ei tietystikään laskuteta, mutta kyllä se harmittaa, kun eivät vaivaudu aina ilmoittamaan, että kaikkea ei ole saatavilla), joskus on vähän väärää. Viime kertainenkin paketti kun alun perin lähti tilaukseen juuri pumppua varten, jonka olisi saanut Saksasta puolet halvemmalla. Paketti tuli, pumppua ei..

Lisäkohtaan tilauslomakkeessa laitan aina ilmoituksen, että ilmoittavat ennen lähetystä, jos jokin puuttuu. Yleensä aina ilmoittavatkin. Joskus kuitenkin joku älykääpiö ei näytä lukevan lisätietoja lainkaan...
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Miksei tätä nyt suljeta kun tästä ihan samasta asiasta on juttua vaikka kuinka ja aika tuoretta? Kysynpähän vaan...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
kirjo
Member
Member

Kaupoista

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Juu, saa minunkin puolesta:)sulkea, mutta sanonpa vielä, että miekin kannatan kotimaisia akvaarioliikkeitä, ihan periaatesyistä. Harrastuksena tämä ei ole halvimmasta päästä, lukuunottamatta niitä, jotka pitävät yhtä allasta pysyvine kaloineen vuodesta toiseen. Niillä, jotka kilahtavat asiaan, rahaa uppoaa suruttomasti ja ulkopuolisen silmin järjettömiä summia. Kuten myös allekirjoittaneella. Kun tähän rahaa laittaa, niin siinä ei niiiin paljoa muutama euro sinne tai tänne paina, etteikö voisi tukea omien, hyväksi havaittujien yrittäjien toimintaa.
Mielestäni on helpompaa ja mukavampaa asioida henk. koht ja tutkia valikoimaa. Jos kaikki siirtyisisvät tilaamaan ulkomailta, sitä mukavaa, neuvovaa ja alennustakin kanta-asiakkaille antavaa kauppiassetää voisi harmittaa. Ja lopulta myös ostajaa:)
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Sanonpa minäkin vielä mielipiteeni asiaan. Kuten Muho asian ilmaisi, koululaisella ja opiskelijalla ei varallisuustaso ole kovin korkea. Luonnollisesti jos jostain saa tavaraa huoimattavasti halvemmalla, sieltä myös ostetaan. Tottakai kannattaisin mielelläni suomalaisia akvaarioliikkeitä, jos olisi varaa, ostaisin akvaariotkin valmiina liikkeestä. Mutta kun ei ole, ja harrastusta haluan jatkaa, on pakko säästää jossain. Ruuassakaan ei juuri säästetä, eikä asumiskustannuksissa. Voin luvata että sitten kun olen rikas, ostan jokaisen nippelin ja nappelin akvaarioliikkeestä [;)]
Chalumnae
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Chalumnae »

Muho kirjoitti:Chalumnae, mistähän noita puteleita saisi Suomesta?
Pulloja saa hyvin varustetuista sammuttimia myyvistä / täyttävistä liikkeistä . Tuollaisia pulloja käytetään moniin eri käyttötarkoituksiin esim . hitsauskoneisiin jne .

Täällä meillä päin paikka mistä tuollisia pulloja saa on Porin sammutinhuolto , ainakin noin kuukausi sitten löytyi , 2 kg pullo hintaan 55 € .
Citius Altius Fortius
Muho
Junior Member
Junior Member

Juu, tässä onkin jo kaikki mahdollinen tullut selville. Jokainen itse tietysti päättää mitä tilaa ja mistä ostaa...minunkin puolestani voipi sulkea tämän topiikin. Täytyypä sitten joskus suksia sammutinshoppiin... [;)]
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Pyynnöstä lukkoon...
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”