Vyöseeprapleko

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Vyöseeprapleko

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Heissan,

tänään kävin taas malttamattomana akvaliikkeessä ihastelemassa kaloja, vaikka omaa akvaa vasta odotellaan kotiin saapuvaksi ja kypsytys vielä edessä.. Ja tietenkin löysin itseni varaamasta vyöseepraplekoa, kun kyseisiä yksilöitä kaupasta löytyi! Varmistan vielä; jossain ketjussa vyöseepraplekon L-numeroksi kerrottiin L-318, mutta mielestäni L-316 nettikuvan perusteella (www.transfish.de) muistuttaa enemmän ostamaani. Sanoisin kyllä hankkineeni siis L-316 yksilön. Ehdin jo matkalla unohtaa myyjän antaman L-koodin, sen verran pyörryksissä olin..
Mitkä ovat kyseisten numeroiden suomenkieliset nimet?

Uskomattoman kaunis kala... :D

...Ja lisäystä vielä; mikäli jollakin on hyvää informaatiota/kokemusta tästä lajista, otan mielelläni neuvoja vastaan. Netistä ei ihan hirveästi tunnu tietoa löytyvän!
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

http://web.archive.org/web/200306281127 ... hoito.html

Tuon mukaan L-316 olisi "raitaseeprapleko" ja L-318 sitten "vyöseeprapleko".
Ja lisäystä vielä; mikäli jollakin on hyvää informaatiota/kokemusta tästä lajista, otan mielelläni neuvoja vastaan. Netistä ei ihan hirveästi tunnu tietoa löytyvän
Kannattaa etsiä tietoa muista Hypancistrus lajeista. Melko samanlaiset lienevät vaatimukset vedenlämmön, virtauksen ja ruokinnan suhteen.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Vyöseeprapleko

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Tosi hyvä linkki, kiitos! Ne ollut tuota hoksannutkaan.
Ostin plekon Helsingin Akvaariokeskuksesta, nimenomaan vyöseepraplekona siellä sen möivät, mutta tosiaan tuo L-numero ei jäänyt mieleen, kun myyjä itsekin sitä kävi tarkastamassa ja puhui ensin toisesta numerosta. Netissä seikkailtuani kuvan perusteella sanoisin sen olevan kyllä L-316. Se L-318 taitanee olla haaleammalla pohjavärityksellä, tää kaveri oli kyllä selvästi musta.

Ja taas edittiä vielä; onko kenelläkään näitä altaissaan? Ei ilmeisestikään kovin yleinen asukki?
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Ostin plekon Helsingin Akvaariokeskuksesta, nimenomaan vyöseepraplekona siellä sen möivät, mutta tosiaan tuo L-numero ei jäänyt mieleen, kun myyjä itsekin sitä kävi tarkastamassa ja puhui ensin toisesta numerosta. Netissä seikkailtuani kuvan perusteella sanoisin sen olevan kyllä L-316. Se L-318 taitanee olla haaleammalla pohjavärityksellä, tää kaveri oli kyllä selvästi musta.
Eipä nuo suomenkieliset nimet taida kauhean virallisia tai tunnettuja ylipäätäänkään olla. Katselin kuvia ja ihan hienon plekon olit käynyt varaamassa on se sitten kumpi tahansa. Tuolla L-316:lla näyttää löytyvän kuvia ainakin paljon enemmän kuin L-318:lla.

Tuossa on tuo minun suosikki plekokuvia sisältävä linkki. Sivusto on Espanjalainen ja jos ei muuta niin hemmetin hienoja valokuvia nuo karvaranteet ottavat.

Kaikki:
http://atlas.drpez.org/Loricariidae
L-316:
http://atlas.drpez.org/Hypancistrus-sp-L316-fotos

Muistathan nyt varmasti sitten kypsyttää altaan kunnolla ennenkuin tuot kalat sinne. Meinasitko ihan ammoniakin kanssa pelata vai jollain perinteisimmillä menetelmillä? Joka tapauksessa kannattaa sitten ostaa asianmukaiset ammoniakki, nitriitti ja nitraatti testit jotta pystyt kypsytyksen aikana ja kalojen tultua seuraamaan tilannetta.

Olikos Akvaariokeskuksessa paljon noita kyseisiä plekoja ja mihin hintaan omasi irtosi?
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Vyöseeprapleko

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Hankalaa noista kyllä on sanoa tarkalleen, vaikka kuinka yrittää kuvia tiirailla ja tehdä vertailua. Selkeästi mustalla pohjalla raidat olivat ja vähän sellaisia "jaguaarimaisia", ei siis ihan pelkkää suoraa raitaa. Mutta nätti tosiaan kun mikä! :D

Hintaa sille kertyi 79 e. Samassa altaassa ei tainnut olla kuin kuujuovia, eli jos jossain toisessa altaassa vielä oli, ne jäi ainakin multa näkemättä. 50 kappaletta oli kuulemma Suomeen tullut, ja ne oli jaettu eri kauppoihin. Ei mitään tietoa koska saa seuraavan kerran. Onneksi suostuivat varaamaan etten jää ilman!

Kypsytyksestä alan itseasiassa tekemään lopullisia päätöksiä loppuviikosta. Yritän nyt hakea mahdollisimman paljon tietoa asiasta. Tuntuu vaan että on liikaa erilaisia tapoja mistä päättää...Mut tuon kypsytys-linkkikoosteen aion käydä läpi. Testit olen jo ostanut, ja ajattelin vielä viedä liikkeeseen vettä tutkittavaksi ennen kun tuon plekon kotiin! :D
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Hankalaa noista kyllä on sanoa tarkalleen, vaikka kuinka yrittää kuvia tiirailla ja tehdä vertailua. Selkeästi mustalla pohjalla raidat olivat ja vähän sellaisia "jaguaarimaisia", ei siis ihan pelkkää suoraa raitaa. Mutta nätti tosiaan kun mikä!
Noista kuvioinneista ei kannata mitään ihmeempiä johtopäätöksiä sinänsä tehdä. "Raidallisilla" plekoilla kuvioinnit vaihtelevat toisistaan samankin lajin eri yksilöillä ja myös samalla yksilöllä sen kasvaessa erittäinkin paljon.

Oliko kyseinen yksilö muuten kuinka iso? Kun Akvaariokeskuksesta kerran plekon ostat niin eiköhän se ole sitten jompikumpi L316/L318, vaikka varsinkin nuoret yksilöt on varmasti helppo sekoittaa muihinkin hypancistrus-lajeihin. Sinänsähän se on aivan sama kumpi kyseisistä lajeista kyseessä on, koska samasta joesta ja ilmeisen samankaltaisia otuksia ovat kaikin puolin.

Innostuin etsimään mahdollista tietoa/kuvia noista kummastakin googlella, mutta melko laihoja oli tulokset tuosta L318:sta, kun taas L316:sta löytyi kuvia melko paljon. Tuosta L316:sta (raitaseeprapleko) en muista yhtään mainintaa täällä a-w:ssa en nimellä enkä L-numerolla, mutta tuon L-318 (vyöseeprapleko) on mainittu jossain vanhoissa keskusteluissa.
Ja taas edittiä vielä; onko kenelläkään näitä altaissaan? Ei ilmeisestikään kovin yleinen asukki?
Tuskinpa kumpaakaan lajia kovin monella suomalaisella altaissaan toistaiseksi on, joten sinun täytyy sitten kun altaasi on kypsä, kaikki on mennyt hyvin ja plekosi kotiutunut kertoa otuksesta ja ehdottomasti myös yrittää valokuvia napsia ja lähettää tänne niin joku saattaa varmistaa kalasi jommaksikummaksi edellä mainituista.

Illan paras anti googlen kanssa touhutessa oli tälläinen linkki, jossa plekot ovat listattu kotijokien mukaan. Ei ole itselle vielä vastaan tullut aiemmin noin selkeää linkkiä.
http://members.chello.at/heilsteine/L-W ... silien.htm
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Ehdottomasti kuvia kehiin, kunhan kaikki on kunnossa! Eiköhän joku siitä lopullisen tunnistuksen onnistu tekemään sitten.
Kyseinen yksilö oli jo melkeinpä aikuiskoossa sikäli, ettei kuulemma montaa milliä siitä enää kasva. Olisikohan ollut 8-10 cm. Pirteän näköinen kaveri oli altaassa, mutta sen verran mutkalla makoili et paha mennä sanomaan tarkkaa pituutta.

Tässähän pikkuhiljaa sekoaa plekoista... :D

Edit: Kiusasin uudelleen akvaariokeskuksen väkeä, kyllä se kuulemma on L-318, eli vyöseepra!
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Kävin tänään akvaariokeskuksessa artemian munia ostamassa ja vakoilin tuota sinun plekoasi. Se ei oikeastaan livenä näyttänytkään samalta kuin nuo kuvat L-316:sta, joten se sitten varmaankin on tuollainen vyöseepra L-318. En tosin ole mikään asiantuntija asian suhteen, mutta laita toki kuvia, kun saat kaverin kotiisi, jos joku muu sitten tunnistaisi.

Hieno oli pleko ja tosiaan ihan hyvinvoivan näköinen ja isokin. Myynnissä oli jonkunverran Hypancistrus sp. L-199:jä ja niistä osa oli kyllä niin säälittävän kokoisia pirpanoita (pyrstö mukaanlukien ehkä vain 2-2.5 cm), etten ikinä uskaltaisi niin pieniä ostaa.

Tuntuu edelleen olevan melko hyvä tuo pienien muiden plekojen ja Hypancistruksien valikoima A-keskuksessa ja nyt on vielä tosiaan tullut kohtuu uutena nuo L-199 ja mahdollinen L-318 ja ei niiden L-201:sten ja L-333:sten tulostakaan niin kovin kauaa aikaa ole. Ainoa mitä ei tunnu olevan tarjolla on tuo L-46.
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Hintaa sille kertyi 79 e.
Tämä on mielenkiintoinen ilmiö yleisesti - ja tämä ei koske ketään henkilökohtaisesti.Plekoista ollaan valmiita maksamaan 60-200€/kpl, mutta useista muista kaloista ei. Olen jo pitkään valittanut mieletöntä pleko hysteriaa.Maailma on täynnä muita paljon makempia monneja.Itse en maksaisi vanhaa 480 mk yhdestä plekosta.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Tämä on mielenkiintoinen ilmiö yleisesti - ja tämä ei koske ketään henkilökohtaisesti.Plekoista ollaan valmiita maksamaan 60-200€/kpl, mutta useista muista kaloista ei. Olen jo pitkään valittanut mieletöntä pleko hysteriaa.Maailma on täynnä muita paljon makempia monneja.Itse en maksaisi vanhaa 480 mk yhdestä plekosta.
Kaikki on niin suhteellista. Itselläni ei ole muita kaloja kuin monneja ollut enää pitkään aikaan. Panssarimonneja ja plekoja. Minä ainakin olen vaan niin sekaisin noista pienistä plekoista, että haaveilen jatkuvasti uusista parvista ja lajialtaista. Kalat nyt vain maksaa sen mitä maksaa.

Itselläni kyseessä tuskin on ainakaan mikään tarttuminen hetken muoti-ilmiöön tai minkäänlainen status-arvon hakeminen, kun en oikeastaan tunne ketään muita harrastajia millään tavalla ja noiden omien ystävien ja sukulaisten mielestä akvaariot on ylipäätään melko gay-harrastus ja ammeeseen 60 euron kalojen ostaminen, joita ei juuri koskaan näe on vain yksinkertaisesti hemmetin typerää.

Joku noissa pienissä Hypancistruksissa, peckoltioissa ja puuplekoissa on vaan sellaista, että niitä yrittää parhaansa mukaan haalia. Monet peckoltiat ja puuplekot eivät edes ole noin kalliita. Hypancistruksissa eniten kiehtoo se, että niitä on onnistuttu melko hyvin viljelemään ja se on tietysti aina harrastajan haave jos saisi itse kasvatettua tavallaan jo aika vaativia kaloja.

Tyytyväinen olen myös ollut C.sterbaihin ja niiden kudetukseen ja poikasten kasvatukseen. Oli se vaan hieno tunne kun ensimmäisen kerran omat poikaset lähtivät maailmalle ja niistä sai jopa rahaa.
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Joo -oikeatsi hienoja monneja ovat, mutta enemmän itse olen muiden monnien harrastaja ja niitä kun ei saakirveelläkään Suomeen.
ystävien ja sukulaisten mielestä akvaariot on ylipäätään melko gay-harrastus ja ammeeseen 60 euron kalojen ostaminen, joita ei juuri koskaan näe on vain yksinkertaisesti hemmetin typerää.
Tämä pitää täysin paikkansa.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mariana »

teemu7117 kirjoitti: ja ammeeseen 60 euron kalojen ostaminen, joita ei juuri koskaan näe on vain yksinkertaisesti hemmetin typerää.
Niinpä, mutta riittää kun itse tietää altaassa kaloja olevan.:mrgreen:
Kuva
L-199 se siellä lymyää. :mrgreen:
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

teemu7117 kirjoitti:
ja ammeeseen 60 euron kalojen ostaminen, joita ei juuri koskaan näe on vain yksinkertaisesti hemmetin typerää.

mariana kirjoitti:
Niinpä, mutta riittää kun itse tietää altaassa kaloja olevan.
Harmillisesta kohtaa lainattu. Kohta joku vielä luulee, että 60 euron kalojen ostaminen, joita ei juuri koskaan näe on minun mielestäni typerää, vaikka kyseistä touhua siis itse nimenomaan harrastan.
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mariana »

teemu7117 kirjoitti:
teemu7117 kirjoitti:
ja ammeeseen 60 euron kalojen ostaminen, joita ei juuri koskaan näe on vain yksinkertaisesti hemmetin typerää.

mariana kirjoitti:
Niinpä, mutta riittää kun itse tietää altaassa kaloja olevan.
Harmillisesta kohtaa lainattu. Kohta joku vielä luulee, että 60 euron kalojen ostaminen, joita ei juuri koskaan näe on minun mielestäni typerää, vaikka kyseistä touhua siis itse nimenomaan harrastan.
Juu, sori. [:I] Mutta luulen että useimmat lukevat koko ketjun läpi ja näin ymmärtävät että sinä nimenomaan ostelet 60 euron kaloja. :D Pahoittelen epäselvää lainausta.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

[quote="Mika"]Maailma on täynnä muita paljon makempia monneja.quote]


Niin, makukysymyksiähän nämä väkisinkin on. Vähän samoin voisi ajatella, että miksi ostaa aito Burberryn kaulahuivi kun samaa ruutua saa halvemmallakin tavallisesta marketista. [;)] Toiset ostaa, toiset ei. Itselläni on aikamoinen fetissi kaikkeen seepranraidalliseen ja lehmänlaikulliseen, joten jos kaloja saa myös näillä väreillä niin tottakai olen niistä kiinnostunut! :D Mistään pohjalla viihtyvistä kaloista en oikeastaan ole aikaisemmin suuremmin välittänyt, mutta eiköhän meistä jokainen omasta mielestään kauniin yksilön nähdessään ala pohtimaan josko tuon vielä voisi johonkin asuttaa. Itselläni on kohtuullisen selkeä kuva mitä akvaariooni haluan, ja jos ne maksaa vähän enemmän niin sitten tilin on venyttävä eikä siinä muu auta.

Mutta hyvä kun on erilaisia mielipiteitä! :)
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mariana »

teemu7117 kirjoitti:Myynnissä oli jonkunverran Hypancistrus sp. L-199:jä ja niistä osa oli kyllä niin säälittävän kokoisia pirpanoita (pyrstö mukaanlukien ehkä vain 2-2.5 cm), etten ikinä uskaltaisi niin pieniä ostaa.
Kävin tänään ostamassa kaksi lisää. Toinen on isompi, n.5cm pyrstö mukaan lukien ja toinen n.3,5cm. Uskalsin ostaa sillä nämä ovat kokoonsa nähden paljon pulleammassa kunnossa kuin edelliset kaksi jotka ostin. Ne olivat vähän laihoja ostettaessa kuukausi sitten, mutta ovat kasvaneet hienosti ja lihonneet hyvin joten uskalsin ostaa nämä pari pienempää.

Tässä pienempi:
Kuva
Kuva
Kuva

Niin ja sori että tämä meni vähän ohi aiheen....
minsku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 09:14, 15.01.2006
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja minsku »

Aivan ihania! Mitä mahtoi hintaa kertyä noille L-199 pikkukavereille? Harmittaa kun täällä Turun seudulla on tosi nihkeä saatavuus juuri niillä plekoilla jotka minua kiinnostavat ja sitten lukee täältä että Helsingistä löytyy esim. juuri näitä L-199(onko sillä muuten suomenkielistä nimeä?) ja sitten L-201siä. Täytyy varmaan tosissaan lähteä pääkaupunkiseudulle shoppailemaan!
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mariana »

minsku kirjoitti:Aivan ihania! Mitä mahtoi hintaa kertyä noille L-199 pikkukavereille? Harmittaa kun täällä Turun seudulla on tosi nihkeä saatavuus juuri niillä plekoilla jotka minua kiinnostavat ja sitten lukee täältä että Helsingistä löytyy esim. juuri näitä L-199(onko sillä muuten suomenkielistä nimeä?) ja sitten L-201siä. Täytyy varmaan tosissaan lähteä pääkaupunkiseudulle shoppailemaan!
Hintaa oli 59e kpl. Uusimmassa Akvaristissa nimeksi oli annettu Orinoconseeprapleko.
Eikös akvaariokeskus lähetä kaloja matkahuollon kautta? [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”