Suurin poistamasi kala?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

rithiam
Member
Member

Suurin poistamasi kala?

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Niin, mikä on ollut suurin tai kenties muuten vaikein kala, jonka olet joutunut niinsanotusti poistamaan, eli siis lopettamaan?

Ajatus tuli vain mieleen, kun katselin muhkeita ripisimonnejani ja aloin miettiä, että jos joskus olisi tarve päättää niiden päivät niin kovillepa ottaisi. Tuskin siihen itse pystyisinkään. 8O

Toistaiseksi kongontetra on suurin kala, jonka olen joutunut poistamaan, ja suurin "omin päin" poistunut kala on ollut leväbarbi. Aina se on yhtä surkeaa kun kala kuolee, ja omin käsin poistaminen vaatii oikein voimien / rohkeuden keräämistä. :cry:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Partamonni, noin 10cm. Joskus aikoja sitten "suurehko" eli lapsen kämmenen kokoinen lehtikala, en vaan enää muista kuka sen poisti ja miten.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Esox lucius, 127cm ja 9760gr :mrgreen:
/jari
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Tämä tyttö on niin mamo, ettei ole lopettanut yhtään kalaa: mies joutuu sen puolen hoitamaan. Isoin jo kuollut poistamani kala on helmirihmuli. Otti kyllä koville, kun oli jo osittain syöty; yöks :roll:
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Akvaariokaloista varmaan palettikala uros joskus vuosia sitten. Kalastaessa on sitten tullut lopetettua useampikiloisia haukia esmes, mutta se nyt onkin ihan eri asia kuin lopettaa rakas lemmikki.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

kirre68 kirjoitti:Tämä tyttö on niin mamo, ettei ole lopettanut yhtään kalaa: mies joutuu sen puolen hoitamaan.
Minä kanssa, pakko tunnustaa. Avokki joutuu murhatöihin jos tarvetta ilmenee, onneksi ei ole usein ilmennyt *koputtaa puupäätään* .

Silloin aikoinaan kun reilusti yli kaksikymmentävuotias, todella iso pusukalani otti ja kuoli (ilmeisesti ihan pelkkään vanhuuteen), en pystynyt itse ottamaan sitä ylös akvaariosta. Osaksi siksi, että se ei mahtunut yhteenkään haaviini, ja osaksi siksi, että olin ihan järkyttynyt pitkäaikaisen ystäväni poismenosta. Itsellisenä ihmisenä ( [:I] ) soitin tietenkin kelles muulle kuin äidille, joka tuli ja onki Naken (nimesin sen kun olin kolme... :roll: ) pois altaasta. Pidettiin sille oikein hautajaiset ja laskettiin se mummon juhannusruusun alle. Oli se sen ansainnut.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Akvaariolopetuksia

Viesti Kirjoittaja Jani »

Muutama ikävä lopetus:

käärmekala 30 cm
afrikkalainen puikkokala 40 cm
rihmakirjoahven 25 cm
smaragdikirjoahven 24 cm

Isoja vonkaleita ja inhottavia lopetettavia. Noilta käärmemäisiltä olen pistänyt puukolla/saksilla pään poikki ja noita isoja ahvenia tempassut isohkolla laattakivellä niskaan. Karua hommaa! 8O
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Minäkin lähden tuolle hauki linjalle jos isoista kaloista puhutaan, reilu kymmenen kiloinen on siis ollut suurin ja olihan se karua hommaa. Vanha verkko vaan repeili joten haavilla nostettiin tuo kala ja tietenkin haavista katkesi varsi joten minä sitten olkapäätä myöten järvessä kalastelin sitä karmeeta haukea. Sitten kun se saatiin nostettua tempaisin oikein kunnolla sitä melalla päähän, mela meni poikki ennen kuin kala lopetti sätkimisensä... 8O

Onneksi akvaariokalojen lopetukset ovat käyneet vähemmällä häsläämisellä, suurin niistä tainnut olla murisijarihmakala.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Aikaisemmin perheen pyövelinä olen toiminut minä, mutta viime vuonna kun jouduin yhden kiekon lopettamaan, siirsin tulevaisuuden pyövelin tehtävät isännälle. Ikävää hommaa. :cry:
tuvu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Juu, aivan eri asia lopettaa veneeseen nostettu parikiloinen kirjolohi, tai sitten 15cm levis akvaariosta. Jostakin syystä tuo leviksen lopettaminen tuntuu vaikealta. Kaipa tuo liittyy suoraan harrastamiseen, eli miten siihen on ennalta asennoitunut.
Asko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Asko »

Helpoin tapa esim. ison hauen tai matikan lopettamiseen on napauttaa puukolla, jos ei parempaa ole, niskaan että vähän menee taju sekaisin ja sen jälkeen painaa puukko suoraan päälaelta aivojen läpi. Sätkyttely loppuu samantien. Näin olen tehnyt isommille verkoilla saamilleni kaloille.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Kun joskus ostin käytetyn 100 l akvaarion, mukana tuli kaksi julmetun kokoista evävaurioista kultakalaa, hyvä kun pääsivät altaassa kääntymään. Niitä en tietenkään minnekään saanut annettua ja katsoin muutenkin parhaaksi päästää ne päiviltä, koska jos olisin vienyt ne akvaarioliikkeeseen, olisivat takuulla joutuneet vain huonompiin olosuhteisiin. Niiden lopettaminen (nuija + puukko) oli melkoisen järkyttävää 8O. Onhan noita haukia tullut lopetettua mutta nämä olivat jonkun entisiä lemmikkejä.

Meillä mies meni parvekkeelle tupakalle eikä halunnut tulla sisälle ennenkuin homma oli takuulla ohi ja ruumiit viety pois...

Sellaisten kalojen lopettaminen joihin on ehtinyt kiintyä, tuntuu erityisen pahalle. Varsinkin noiden taistelukalojen, jotka tulevat kädestä syömään, lopettaminen on rankkaa touhua.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mulla on vain pikkusinttejä (isoin kala tähtipartis) ja samalla linjalla olen ajatellut jatkaakin (en pelkästään tämän lopettamisjutun takia, vaan ihan esteettisistä / eettisistä syistä). Talosta löytyy kuitenkin onneksi metsästystä / kalastusta harrastava avomies, joten nuo ikävämmät toimenpiteet lankeavat sen tehtäväksi. Asiaa olen perustellut ihan sillä, että jos kerran pystyy kaikenmaailman elukoita ammuskelemaan + "jälkikäsittelemään", niin hoitakoon sitten vastaavat hommat akvaariokalojenkin kohdalla... Kuolleiden kalojen onkiminen altaasta (mitä ei onneksi viime aikoina ole tarvinut tehdä) onnistuu kyllä, mutta varsinainen lopettaminen puistattaa...
Be merrier with a terrier!
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Minulla ei kantti riittä noiden kalojen lopetukseen. Mies hoitaa meillä sen puolen. Suurin kala, mikä meidän akvasta on jouduttu lopettamaan on joko oskari tai tummaleväpleko. Oskari oli varmasti vaikeampi tunnesiteen takia. :(
Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Alle vuosi sitten joudun teilaamaan n.35cm "alumiinimonnin" Kalan oikeaa nimeä en muista. Kala sai kesälomani aikana pilkkutaudin ja minä paistelin makkaraa mökillä. Ei meinannut vasaralla henki lähteä, vaan jouduttiin käyttämään taskukirvestä. :cry:
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Esox lucius, 127cm ja 9760gr
Mulla vain joku 3kg nappula
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Kohta joutuu täräyttämään kaksi haarniskamonnia autuaammille vesille jos eivät parane. Tänään laitoin niille oman altaan, joten saan rankan lääkityksen päälle.

Totesin juuri että ostin sitten uuden tankin, nyt akvaarioita on jo kolme! :roll:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Ei kai se koosta ole kiinni, miten vaikea homma se on. Itse en ole suostunut lopettamaan vielä ensimmäistäkään, vaikka minun harrastukseni onkin. :( Toinen mies menossa 7 vuoden aikana.... :roll:
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Reilu 10kg Turska Malmön ja Kööpenhaminan vesiltä 8-)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Mika kirjoitti:
Ei kai se koosta ole kiinni, miten vaikea homma se on.
Väittäisin toista. Mulla suurin n. 2 kg Esox lucius, ja oli kyllä hankala... Melkein itku pääsi, kun se pirulainen aina ja aina vain olikin hengissä!
Kyllä neontetran lopettaminen on kevyempää ja nopeampaa. Ja täten myös henkisesti sekä fyysisesti helpompaa.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Mika kirjoitti:
Lapsesta saakka olen oppinut kalat hengestään päästämään ja perkaamaan mutta täytyy sanoa että viime kesäinen 9400g hauki (jonka 4-v poikani nappasi pikku virvelillään - eikä edes ole kalajuttu!) oli jo hankala enkä edes muista että miehenkö pistin sittenkin asialle; oli jotenkin jo niin inhimillisen näköinen luisu otsa.

Akvaariokalojen kanssa ei vielä ole tullut vaikeaa tapausta eteen mutta välillä kun katselen pusuamme niin ihmettelen että miltä sellainen edes näyttäisi kuolleena altaassa. Ja tuntuisi pyydystää tappouhan edessä. :cry:
villimilli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Nyt on ihan pakko kysyä, kun en tiedä: mikä painomitta on tuo gr? Vai onko se jokin muu mitta?
Itse on tullut lopetettua miljoonakala akvaariosta, mutta avannosta mitä erilaisempia otuksia: melkeinpä kaikkia mitä meidän järvistä voi verkkoon saada, eli haukia,matikoita (inhottavia, kun eivät meinaa hanskassa pysyä), särkiä,lahnoja, ahvenia ynnä muita. Piisameitakin on pari kertaa ollut katiskassa vastassa, mutta ei ole tarvinnut lopetuspuuhiin alkaa, lintuja myös harvakseltaan löytyy verkoista, tosin kuolleina useimmat.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

villimilli kirjoitti:Nyt on ihan pakko kysyä, kun en tiedä: mikä painomitta on tuo gr? Vai onko se jokin muu mitta?
gramma? :roll:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Itselläni suurin lopettamani akvaariokala oli helmirihma, jonka lopetin leikkaamalla niskat poikki saksilla. Ei kyllä mitenkään hauskaa puuhaa :? .

Muista kaloista todettakoon, että suurin kalani lienee muutamakiloinen kirjolohi, jonka muksuna ongin altaasta. Tai sitten joku pieni hauki, maksimissaan parikiloinen. Kalikalla lyötiin pari kertaa päähän ja se oli siinä. Onneksi.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
villimilli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Teho kirjoitti:
gramma? :roll:
:mrgreen: *nolo* Todellakin! päälle metrin pituinen hauki ja 9kg, sotkin. Eikös grammaa merkitä pelkällä g:llä? Tähän ei tarvitse sen kummemmin tarttua, kunhan selvittelen itselleni... Ettei mene OT:ksi.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”