Miltä tämä kalasto vaikuttaa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Miltä tämä kalasto vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Akvaario on härveleineen tilattu eilen, tässä nyt vain odotellaan ja pyöritellään tiuhaan tahtiin peukkuja! Pakko kai lähteä ostamaan vaikka pohjahiekat tässä odotellessa, kun muutakaan ei voi tehdä...paitsi tietenkin haaveilla tulevasta kalastosta! :D Nyt olen kaavaillut tällaista kalayhtälöä. Asiallisia ja perusteltuja kommentteja sekä ehdotuksia otetaan vastaan mielellään :)

Akvaario 240litraa (121x41x55 cm)

Pintakalat:

* pieni parvi seeprakaloja / tapparoita

Keskelle:

* 2 lehtikalaa, kulta
* 1+2 huulirihmakalaa
* 1+2 kääpiörihmakalaa
* X kardinaalitetraa

Pohjalle:
* 3-5 piikkisilmää

Lisäksi amonorapuja

Olen tietoinen kädenväännöstä kardinaalien ja lehtisten kanssa, ja senpä vuoksi aion löytää ISOJA kardinaaleja altaaseeni! :D
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Odotellessa onkin hyvä suunnitella. :D

Minun mielestäni tuo sinun suunnitelmasi kaipaa viilaamista.

Seeprakalat eivät oikein sovellu rihmojen kanssa, sillä seeprat tykkäävät viileästä ja virtaavasta vedestä, kun taas rihmat lämpimästä ja hitaasti liikkuvasta vedestä.

Lehtikalat, huulirihmat ja kääpiörihmat - en laittaisi samaan pyttyyn näin paljon reviiritietoisia isoja kaloja. Voi olla äkkiä edessä tilanne jossa "ei hyvä heilu". Valitsisin itse näistä vain yhden lajin ja kokoaisin muun kalaston sen ympärille.

Piikkisilmiä mahtuu reilusti isompikin porukka.
agr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja agr »

Kokemukseni perusteella (yli 30 v. akvaarioharrastusta) lehtikalat ja kardinaalit menevät hyvin yhdessä kun ne hankkii jokseenkin samoihin aikoihin ja lehtikset ovat vielä nuoria/pienehköjä. Eivät ne sitten enää myöhemmin innostu kardinaalijahtiin.

240:n akvaario on kuitenkin vähän siinä ja siinä, jos lehtikalat kasvavat kunnon kokoisiksi, vaikka suht. rauhallisia ovatkin. Kardinaalitetra on hieno kala ja mitä isompi parvi, sen hienompi. Itselläni on enää 3 kpl jäljellä 40:n parvesta, jonka hankin 5 vuotta sitten. Lehtikalojakin minulla on ollut lähes aina, muttei tällä hetkellä.
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Ok, siis seeprakalat vaihtuu ainakin tapparoihin. Jokin aika sitten kyselin lehtiksen ja rihman pistämisestä samaan altaaseen ja silloin ymmärsin, että se käy...
Ehkä joudun karsimaan ainakin toisen rihmalajin pois unelmistani, muttei kai nyt kumpaakin!? :cry:

Lisää mielipiteitä, kokemuksia ja ehdotuksia vain! :)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Nöpö kirjoitti:Jokin aika sitten kyselin lehtiksen ja rihman pistämisestä samaan altaaseen ja silloin ymmärsin, että se käy...
Kyllähän nuo kaikki kolme samaan altaaseen menisivät mutta kokoa saisi akvaariolla olla ainakin tuplat ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Kuten MKM jo mainitsikin, piikkisilmiä laittaisin itse pohjalle isomman porukan, kymmenkunta olisi varmaan ihan kiva. Viihtyvät hyvin porukassa, ja ovat enemmän esillä, kun on kavereita. Leväsyöpöksi partamonni.
Pintakaloiksi laittaisin nuo tapparat, kun ovat niin suloisia, eikä niille tietääkseni tarvitse niin kovaa virtausta kuin seeproille.
Ainakin toisen rihmakalahaaremin jättäisin kokonaan pois, sen voisi korvata jollain kääpiökirjoahvenella (töyhtö- tai perhoskirjoahven), joka elelee pohjan tuntumassa. Oikeastaan keskiveteen tulee mielestäni liikakin väkeä noiden rihmojen kanssa, itse laittaisin vain ison parven kardinaaleja, ja kaiken kruunaisivat sitten nuo lehtikalat.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Itse olen täällä juuri kitissyt useammallakin viestillä, kuinka kääpiörihma valtasi koko 140l tankin omakseen. Suosittelisin jättämään ainakin käppänän pois tuosta yhtälöstä. Osaa olla todella sisukas, kun jotain saa päähänsä. Rakentaa suuruudenhulluna kuplapesiä moneen paikkaan ja pureskelee kaikki kasvit palasiksi, jotta saa enemmän "perustuksia" pesilleen. Uhoaa jopa kaksi kertaa kokoiselleen partikselle...

Kyseinen rihmis on kuitenkin aivan mahtava tyyppi, ja tänään mennäänkin koeponnistamaan uudelleensaumattu akvaario, jos saataisiin käppänä kohta omaan tankkiinsa, jossa saa kaikessa rauhassa olla kukkona tunkiolla. Pieni kala, iso ego! :)

Huulirihmakalan äksyydestä en ole yhtä perillä, mutta sinuna unohtaisin tuon kääpiörihmahaaremin, tai vastaavasti ottaisin pelkästään tuon kääpiörihmahaaremin ja jättäisin huulirihmat lehtikalat pois.

Saattaa olla, että käppänät ja lehtikalat menisivät samassa, koska lehtikalalla saattaa olla liikaa massaa käppänöillekin. Toisaalta taas, käppänät innostuvat evännyppijöiksi kun puolustavat reviiriään (mikä tosiaan saattaa olla tuosta 240l akvaariosta puolet...)

Ja tosiaan vielä yksi ääni piikkarien lisäämiselle!
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Siis piikkisilmiä lissää :D

Tuli vain mieleen, että mahtuisko tuonne vielä jonkin sortin pieni pleko rötköttämään? Silmääni sattui salamanteripleko, joka vesiarvojen puolesta näyttäisi sopivan ja näyttää tosi kivalta (pärjää tietojen mukaan omissa oloissaankin). Syystä tai toisesta tuo partis ei oikein minua sytytä... :roll:
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Mielestäni mahtuu, kun pohjalle ei kerran tule muita reviirikaloja. Säyseiden piikkareiden kanssa menee varmasti jokin partiksen kokoluokkaa oleva muu pleko. Kävisikö esimerkiksi jokin partiksen lähisukulainen, sokkelopartis tai tähtipartis?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

OT:nä tavallaan kommentoitava tuota kääpiörihmiksen luonteikkuutta... Itselläni altaassa yhdistelmä jota ei yleensäkään suositella-> tiikeribarbeja ja rihmakaloja, kääpiörihmakaloja jotka nokittavat nykyään pariskunnan voimin tuon 8pyrstöisen tiikeriparven mennen tullen. Ei ole noilla vauhtiveikoilla asiaa ukon pesän läheisyyteen, eikä kyllä myöskään mitään jakoa tulla syömään samaan aikaan samasta päädystä rihmojen kanssa, äkkilähtö koittaa.
No toisaaltaan nuo mun tiikerit on muutenkin "nössöjä", greeni populaatio senkun kasvaa... :mrgreen:
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Kyllä vain, tähtipartamonni vaikuttaa myös lupaavalta, 6-8 senttiseksi näyttää kasvavan :) *pistää idean korvan taakse*

Taidan niistä kääpiörihmoista sitten joutua luopumaan, kun kuulostavat noin tempperamenttisilta. Huulirihmoista olen kuitenkin toistamiseen lukenut, että ne pitäis olla leppoisia rihmoja?

Eli siis näyttääkö nyt joltain:

* 8 tapparaa
* 2 lehtikalaa, kulta
* 1+2 huulirihmakalaa
* 15 kardinaalitetraa
* 10 piikkisilmää
* pieni mutta nätti pleko :D
* amonorapuja

Onko mielestänne liikaa kalaa? Parven koot nyt oikeita? Muita suosituksia ja ideoita?
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Mjoo
kommenttia, kuten tuossa edellä oli jo juttua, voi käydä niin, ettei lehtikalapari ja rihmakalahaaremi mahdu samaan altaaseen, kun ryhtyvät kutemaan. Jos ongelmia tulee, niin sitten uusi koti toisille. Kyllä tuota yhdistelmää silti kokeilla uskaltaa.

Levänsyöjiä voisi mielestäni olla enemmän. Jos hankit jonkun sellaisen pienen plekon, joka syö levää niin hyvä, muuten voisi partamonni olla tarpeen. Lisäksi esim. niitä lämpimämmässä viihtyviä nuolimonneja (mitäs lajeja niitä nyt olikaan) tai vaikka katinkultamonneja.

Jos kalasto lisääntyy reilulla määrällä levänsyöjiä, jättäisin tapparakalat pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”