Mulla on maalilman suurin ja pisin lumme (?)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pusu
Junior Member
Junior Member

Mulla on maalilman suurin ja pisin lumme (?)

Viesti Kirjoittaja pusu »

... No ehkä lähinnä Kallahden, tai Helsingin tai jopa Suomen :mrgreen:.
(vaatimattomuus kaunistaa :| )

En osaa liittää kuvaa tänne, mutta jos haluat ihmetellä erään nimeltä mainitsemattoman akvaystäväni tekemien saviturvepalleroiden SUPERtehoa (en mainitse nimeä, en ole varma haluaako kunniaa julkisesti 8-)) , nin lähetä s-postiosoite!

Ei muuta lisäksi kuin rakkautta ja substraalia, hehehee, vitsi :)!

Eli vaan lisäksi ruikkaus nestemäistä kasvilannoitetta vedenvaihdon yhteydessä, Master grow ja valoa normaalisti, eli ei ole edes akvaputkia, vaan tavallisia [;)] ja ennekaikkea niitä saviturvepalleroita!

Ja tulos on JÄTTI pitkä n.150 cm ja juuret n.20-30 cm ja levii jatkuvasti ja paljon! Lummelehden halkaisija SUPER n.30 cm isoimmat! 8O

ps. Alkuja ja pistokkaita saa kyllä :)

Ps. Sama jätti kasvu on muissakin kasveissa, eli kaiken takana on nainen 8-) siis joka saviturvepalleroita tekee. Kiitos sulle, kun luet tän!
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Siis onko kyseessä tiikerilumme? Minullakin oli vähän aikaa yksi joka kasvoi 5 cm päivässä. Se oli istutettu 180cm akvaarion toiseen päätyyn, ja lehden olivat toisessa päässä. Minulla oli tuolloin pelkkä nestemäinen lannoitus, eikä hiilidioksidilannoitusta. Se kasvoi vähän liian roimasti, joten nakkasin sen roskiin.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
pusu
Junior Member
Junior Member

Ei kun punainen lumme [;)] !

Ja myös miekkakasvit ja muut on järkyttävän suuria ja juuret pitkiä hetkessä a´la teho saviturvepallerot [;)] !
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mulla on maalilman suurin ja pisin lumme (?)

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

pusu kirjoitti:... Ja tulos on JÄTTI pitkä n.150 cm ja juuret n.20-30 cm ja levii jatkuvasti ja paljon!!! Lummelehden halkaisija SUPER n.30 cm isoimmat! 8O 8O 8O
Kuinka hurjan kokoinen allas sinulla mahtaa olla :o ?

Minä itse "kidutan" tiikerilumpeita vähällä lannoituksella, etteivät valtaisi koko allasta muilta kasveilta. Karmea julmuri kun olen, tykkään että tiikerilumpeen vedenalaiset lehdet ovat kauniimpia, kuin valonkulun estävät kelluslehdet.
pusu
Junior Member
Junior Member

Ei mulla ole toi isoin kuin vajaa 400 l. Joudun katkomaan jatkuvasti varsia,ettei vie valoa, Julmuri minäkin :| ...
mirkomiz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mirkomiz »

Onko tämä samaa lummetta jota sain sinulta :) kuinkas muuten pyrstöille kuuluu...
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

pusu kirjoitti:Ei kun punainen lumme [;)] !

Ja myös miekkakasvit ja muut on järkyttävän suuria ja juuret pitkiä hetkessä a´la teho saviturvepallerot [;)] !
Lienee siis tiikerilumpeen punainen ilmentymä. Minullakin sellainen yrittää allasta vallata, ja ihanpa ilman viikottain lisättyjä lannotteita. :P Puolitoista vuotta sitten hiekan alle laitettu saviturveseos sekä kalankakka lienevät tuon lumpeen innoittajat.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

pusu kirjoitti: a´la Teho saviturvepallerot [;)] !
No kiitos kiitos :mrgreen: No ei vaineskaan, minä pyöräyttelen vähän toisenlaisia savipalleroita [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

kylpyankka kirjoitti:
pusu kirjoitti:Ei kun punainen lumme [;)] !
Lienee siis tiikerilumpeen punainen ilmentymä. Minullakin sellainen yrittää allasta vallata, ja ihanpa ilman viikottain lisättyjä lannotteita. :P Puolitoista vuotta sitten hiekan alle laitettu saviturveseos sekä kalankakka lienevät tuon lumpeen innoittajat.
Minulla ei ole mitään pohjalannoitteita, veteen lisään PMDD:tä ja punaisen lumpeen isoin ongelma on se että miten sen saa pitämään välillä taukoakin kukkimisessa. 8-) Lehdet trimmaan siltä säälimättä viiteen joka kerta kun laitan kädet altaaseen.
pusu
Junior Member
Junior Member

mirkomiz, jaahas annoinko sulle sitä alun, en musita taisin myydä sulle 40-50 l jossain vaiheessa. Oliko niin? Joo ei mulla silloin ollut muuta lummetta kuin sitä, nyt on myös tikrua. Eli sitä oli jos sait jotain lummetta! :)

Taisit olla huutiksessakin, kun tuutuja naamoja näkyi kyllä [;)] Terveisiä vaan! Mitä pystöjä tarkoitit? Kun akvoja 4 joten on pyrstöä kaikenlaista :mrgreen: !

Olipa myös piilossa pysyttelevä palleroiden tekijä, hihii 8-) Tule esiin ja ota kunnia itsellesi :D !!!

Ja mainittakoon lopuksi, kaikki jotka haluu upeita kasveja, eikun myyntipalstalta saviturvepalleroita metsästämään, ovat halpoja ja hyviä lannotteita!!! Kaupan on törkeen kalliita ja ei läheskään niin hyviä!!!

Mulla on ihen mieletön kasvituotanto joka altaassa, noiden teho palleroiden ansiosta :mrgreen: !!!

Eiköä kukaan haluu nähä sitä kuvaa??? En huijaa :| !
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

Tuossapa kuva ihmetyksestä.
http://photobucket.com/albums/y70/tiike ... epysty.jpg

Jees.. mun palleroita ne on. Ihan tavallisia palleroita, mut menestyyhän noi kasvit niiden avulla mullakin.

Lumme on mulle myyty nimellä tähtilumme. En ole aivan varma mikä se on, mutta ei ole tiikerilumpeen punainen muoto. TUon lehdet ovat vaaleanpunaisia kauniita lehtiä. Netissä on kyllä pari sivua jossa se on nimetty suomeksi tähtilumpeeksi- joten ehkä se sitä on.

Kuvassahan kuivilla nuo lehdet näyttävät paljon tummemmilta kuin vedessä. Vedessä siis todella haalean vaaleanpunaisia.
pusu
Junior Member
Junior Member

No niin, paljastuihan tuo ihme palleroinen tekijä :D ! Oodi Tiialle!

Tiger pidä minut aina palleroissa [;)] !
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

tiger kirjoitti:
Lumme on mulle myyty nimellä tähtilumme. En ole aivan varma mikä se on, mutta ei ole tiikerilumpeen punainen muoto. TUon lehdet ovat vaaleanpunaisia kauniita lehtiä. Netissä on kyllä pari sivua jossa se on nimetty suomeksi tähtilumpeeksi- joten ehkä se sitä on.

Kuvassahan kuivilla nuo lehdet näyttävät paljon tummemmilta kuin vedessä. Vedessä siis todella haalean vaaleanpunaisia.
Kuulostaa ihan samalta kuin oma lumpeeni, mikä se sitten lieneekään. Minulle myytiin vain "lumpeena" ilman sen ihmeempiä ohjeita. Ihan alkaa pelottaa millainen hirmu siitä tulee, kun se on alkanut vihdoin kasvaa (parin vuoden kitumisen jälkeen) ja kasvattelee nyt ensimmäistä kelluslehteä. :D
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Teho
Advanced Member
Advanced Member

En muuten minäkään ollut varma lumpeesta silloin kun se minulla oli. Uudet lehdet punaisia, ja vanhemmat oli vihreitä. Todennäköisesti sama kasvi.
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

http://tiinanen.aqua-web.org/kasvit.html
Nymphaea stellata
tähtilumme

kts linkin sivu vähän alle puolen välin ja sieltä löytyy tuo tähtilumme. Itsellä ei ole hyvää kuvaa tuosta lumpeesta vedenalla. Mutta tähtilumme siis tuo Pusunkin lumme on. Minulta aikanaan saatu. Itse en muista keneltä sen ostin...

Yksi ero tuli mieleeni minun turvepalleroissa on se, että savi ei ole punasavea. Se on keramiikka kerhosta ostettua savea joka on ilmeisesti rautapitoisempaa kuin punasavi. Muutoin arvoiltaan pitäisi olla suht samaa. Käytin eka ite ja pusu kovasti auttanut testaamisessa. Kaloille ja muille öliöille ei ole ollut palleroista mitään vaikutusta.

Siksipä ehkä noi mun punaiset kasvit viihtyy noinkin hyvin :mrgreen:

Tosin täytyy sanoa samaan hengenvetoon että oma lumme on lepäillyt viimeisen puoli vuotta samassa- vasta muutto sai sen heräämään ja kasvattamaan uusia lehtiä. Hyvä niin. :)
mirkomiz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mirkomiz »

Niih mä annoin sulle sillo ne 15kpl miekkapyrstöi ja annoit sitä jotain lummetta sillo kiitokseks:) En ollu huutikses ku oon Vuorotyöläinen eli töis :)
JEM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEM »

Minunkin tähtilumpeeni on näköjään päättänyt vallata koko akvaarion, se on suunnilleen samaa kokoluokkaa kuin tuossa kuvassa. Pari ensimmäistä kuukautta se kasvoi hitaasti mutta sen jälkeen villiintyi täysin. Harmi vaan kun en voi pitää kansilasitonta allasta, kauniit kelluslehdet jäävät aivan piiloon lasien ja valaisimen alle...

Nyt odottelen innolla koska ensimmäinen kukka aukeaa, varmaan ihan parin päivän sisällä koska nuppu on jo lähes pinnassa. Kamera on jo valmiusasemissa :D
~ 520 litraa ~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”