Allas- vaneristako?
Valvoja: Moderaattorit
Allas- vaneristako?
Läpikatsottava Meriakvaario suunnitteilla paksun väliseinän ( n. 70cm) sisään. Kysymys: Kannattaako edes suunnitella rakentavansa altaan itse ja käyttää pohjaan ja päätyihin filmi/vesivaneria+epoksia vai tulisiko koko allas olla lasinen?
Olisipa mukava kuulla mistä saat lasit tuon kokoiseen 200 eurolla. Lasin pitää olla kuitenkin vähintään 12 milliä paksua mielellään hieman paksumpaakin. Ja lasia kuluu palttiarallaa 5 neliötä jos lasketaan sivuttais- ja poikittaistuet mukaan. Eli kerro ihmeessä, jos tiedät mistä saisi edes 12 millistä tai mieluusti tietysi 15 millistä lasia 40 eurolla neliö.tomppa55 kirjoitti: Lasit tohon maksaa reippaasti alta 200 ja silikoonit parikymppiä.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: FOMA 007
Lasikuituallas
Itse tein altaan lasikuidusta. Tulee kestävä (kestää hyvin esim iskuja), kevyempi kuin lasinen, voi muotoilla haluamallaan tavalla, helppo työstää ja halvempi kuin täyslasiallas.
Huonoa on laminointivaiheessa hartsin haju ja homman sotkuisuus eli kannattaa tehdä kesällä ja ulkona.
Lasit sisältäpäin silikonilla kiinni.
Itselläni jo toinen allas (970 litraa). Edellinen oli käytössä 14 vuotta ja ainoa ongelma oli huonosti tehdyt silikonisaumat.
Huonoa on laminointivaiheessa hartsin haju ja homman sotkuisuus eli kannattaa tehdä kesällä ja ulkona.
Lasit sisältäpäin silikonilla kiinni.
Itselläni jo toinen allas (970 litraa). Edellinen oli käytössä 14 vuotta ja ainoa ongelma oli huonosti tehdyt silikonisaumat.
-
- Starting Member
lasien hinnasta..
Mielestäni on naurettavaa kinastella hinnoista, pitäiskö kauppiaitten myydä lasit ja tuotteet ilmaiseksi?? että jengi vois käydä kaupassa ihastelemassa ja arvostelemassa?? Miten tää harrastus leviäis jos ei olisi kauppiaita jotka panostatavat alaan ja tekevät virheitä, opettelevat asioita joita voi näille/ meille asiantuntijoille sitten neuvoa!! jos tonnilla saa hyvän altaan ni varmasti kannattaa..laatu maksaa kaikkialla...ajattele valitustesi lomassa että maksat esim...bensasta huomattavasti enemmän ylimääräistä verojen muodossa suhteessa kun siitä paksusta lasista...kaikki kunnia esim Kimille siniriuttaan että on jaksanu kuunnella meidän valituksia esim hinnoista vuosia...harva jaksaa...
ja voithan laittaa raumalle oman akvaario liikkeen..ja miettiä mihin hintaan itse myisit!
ja voithan laittaa raumalle oman akvaario liikkeen..ja miettiä mihin hintaan itse myisit!
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tuossa vesimäärässä kannattaa panostaa jo laatuun, tuolla saa aikaiseksi sellaisen vesivahigon (jos huonosti käy) että siinä ei taida tonni tai tai toinenkaan painaa vielä mitään
.
Mukava toin kuulla vaihteksi muutakin kun valitusta suomalaisista riistokauppiasta
.

Mukava toin kuulla vaihteksi muutakin kun valitusta suomalaisista riistokauppiasta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Valitettavasti se tekee juuri sen. 10mm on vielä puoli-inhimillistä, jos sattuu saamaan hyvän diilin. 12mm on kaksi kertaa sen hinnan ja 15mm kaksi kertaa 12mm hinnan. Noin karkeasti ottaen siis. Lisäksi Siniriutta ei tee sitä allasta vaan ostaa sen valmiina. Tekijän pitää elää tekemällään työllä eli sen täytyy saada jotain materiaalien lisäksi (eikä 200x70x60 -altaan kasaaminenkaan suju ihan tunnissa...). Siniriutta ei välitä akvaariotarvikkeita hyväntekeväisyytenä vaan Kim elää tekemästään työstä saamillaan rahoilla, hänellekin pitäisi siis jäädä jotain. Kulujakin tulee aika monesta kohdasta, niin tekijäfirmalle ja Siniriutalle kuin "ylimääräisiä" (kuljetukset ym).tomppa55 kirjoitti:Kai se 2 milliä sitten moninkertaistaa hinnan.
Itse tekijät voivat tehdä itse (minäkin kuulun heihin), mutta olisi myös hyvä ymmärtää, ettei kaupasta voi saada samalla hinnalla, mitä kotona puuhaten. Yksi panostaa rahan säästämiseen ja askarteluun, toinen vaivattomuuteen ja valmiuteen. Jokainen tavallaan.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Puhamattakaan low iron lasista kun lasinpaksuus oltava yli 10 mm. Lisäksi lasin hintaan vaikuttaa suuresti miten reunat on viimeistelty eli onko pyyhkäisty käsin vesihiomaparerilla vai hiottu koneella määrämittaan.saurama kirjoitti: 10mm on vielä puoli-inhimillistä, jos sattuu saamaan hyvän diilin. 12mm on kaksi kertaa sen hinnan ja 15mm kaksi kertaa 12mm hinnan.
Pahoittelen edelleen osumaani arkaan paikkaan ja väärillä argumenteilla.
Niinkuin alkuperäisessä viestissäni sanoin: Laskin hinnan itse ostamallani 10mm lasilla.
Tällä argumentilla katteeksi jäisi 400% miinus välilliset kulut.
Tämä minusta tuntui kovalta hinnalta.
Nämä low iron + paksuustekjät huomioiden asia on tietenkin aivan toinen.
Vaikka asia olisi miten niin tuon kokoisessa merialtaassa itse pytyn kustannus on joka tapauksessa aika marginaalinen vaikka maksaisi mitä.
Mitään akvaarioden hintoja en ole vuosikymmeneen seurannut.
Syylinen PAHOITTELEE mielipahan aiheuttamista.
En ole mikään kommunisti, joka ei suo ihmisille elantoa, vaan normaali kuluttaja, joka harhautui omassa mielessään luulemaan jonkun myyvän tavaraa poskettomalla katteella.
Kerran vielä anteeksi ja toivoisin keskustelun tältä osalta loppuvan.
Hyvää ja menestyksekästä kevättä vilpittömästi kaikille toivottaen:
Tomppa
Niinkuin alkuperäisessä viestissäni sanoin: Laskin hinnan itse ostamallani 10mm lasilla.
Tällä argumentilla katteeksi jäisi 400% miinus välilliset kulut.
Tämä minusta tuntui kovalta hinnalta.
Nämä low iron + paksuustekjät huomioiden asia on tietenkin aivan toinen.
Vaikka asia olisi miten niin tuon kokoisessa merialtaassa itse pytyn kustannus on joka tapauksessa aika marginaalinen vaikka maksaisi mitä.
Mitään akvaarioden hintoja en ole vuosikymmeneen seurannut.
Syylinen PAHOITTELEE mielipahan aiheuttamista.
En ole mikään kommunisti, joka ei suo ihmisille elantoa, vaan normaali kuluttaja, joka harhautui omassa mielessään luulemaan jonkun myyvän tavaraa poskettomalla katteella.
Kerran vielä anteeksi ja toivoisin keskustelun tältä osalta loppuvan.
Hyvää ja menestyksekästä kevättä vilpittömästi kaikille toivottaen:
Tomppa
Ps. Vielä lisäisin, että ystäväni pitää akvaarioliikettä, jossa työskentelin itse nuorempana. Olen täysin tietoinen alan kivikkoisuudesta, pienistä katteista ja harrastuneisuuden välttämättömyydestä, jota menestyvän alan liikkeen pitäminen vaatii.
Menestymisellä en tarkoita puhdasta liikevoittoa, vaan sen suhdetta itse elukoiden menestymiseen, sekä liikkeessä että asiakkailla.
Menestymisellä en tarkoita puhdasta liikevoittoa, vaan sen suhdetta itse elukoiden menestymiseen, sekä liikkeessä että asiakkailla.