Kalastopohdintoja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Senja
Junior Member
Junior Member

Kalastopohdintoja

Viesti Kirjoittaja Senja »

Kesä tulee ja samalla uuden akvaarion hankinta lähenee :mrgreen:

Tulossa on siis 200-300 litrainen akvaario. Litrat saattaa tuosta ylöspäinkin mennä, mutta ei ainakaan alaspäin. Akvaarioon olen suunnitellut runsasta kasvillisuutta ja pohjalle optirocin tai bilteman 0,1-0,6mm puhallushiekkaa. Piiloja tulee yhdestä suuremmasta kannosta ja yhdestä vähän pienemmästä. Suodattimeksi olen ajatellut rakennella mattosuodattimet. Tarviiko yli 200 litraiseen kaksi pisara mallia vai riittäneekö yksi?
Kalastoksi olen suunnitellut seuraavaa
- perhoskirjoahven pariskunta tai töyhtökääpiöahven pariskunta (vai tarviiko töyhtöt lajialtaan?!)
- kiilakylki parvi ainakin 20 kpl
- helmimonnis parvi 10 kpl ylöspäin
- piikkisilmiä 5kpl ylöspäin
- 1 partamonni naaras joka minulla jo on

Mikähän kala voisi olla pinnalla viihtyvää sorttia ja vieläpä tulisi edellä mainittujen kanssa toimeen samassa altaassa? Myös kala määriin voi kommentoida. Mielelläni en nuita kiiloja, helmimonneja, piikkisilmiä ja partista lähde vaihtamaan, mutta "katseenvangitsija" kaloiksi voi muitakin ehdotella.
NK
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NK »

Yksikin mattosuodatin riittää, kunhan on riittävän suuri. Itse laittaisin mieluummin yhden sopivasti mitoitetun, kuin kaksi pienempää.

Töyhtökääpiöt eivät tarvitse lajiallasta. Noin suureen altaaseen kannattanee ottaa pariskunnan sijasta haaremi. Saa tytötkin enemmän omaa rauhaa kun pojalla on useampia jahdattavia.
Töyhtöt tykkäävät luolista, joten kantojen lisäksi tuonne kannattaa pistää niille vaikka kookospähkinän puolikkaita, tai rakennella kivistä luolia.

Pinnalle voisi ehkä ottaa parven tappara- tai kynäkaloja? Pysyttelevät ainakin ihan pinnan tuntumassa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kuulostaa mainiolta. Kalamääräthän määräytyvät sitten sen mukaan, kuinka suuri altaasta lopulta tulee. Esim.

200 l:
3 töyhtökääpiöahventa / 2 perhoskirjoahventa
15 kiilakylkeä
10 helmimonnista
partamonni
5 piikkisilmää
6 kynäkalaa

300 l:
3-4 töyhtöä / 2 perhosta
20 kiilakylkeä
15 helmimonnista
partamonni (tai 2? siis naarasta :roll: )
8 piikkisilmää
10 kynäkalaa

Katseenvangitsijaksi voisin ehdottaa myös kääpiörihmakala- tai hunajarihmakalahaaremia. Tuohon isompaan vaikka juova- tai helmirihmakalojakin. Molemmatkin lajit -siis ahvenet ja rihmat- voisivat sopia, eihän niille ainakaan reviirikiistoja tule. Minulla on vastaava kokoonpano 180-litraisessa, töyhtökääpiöitä ja kääpiörihmoja, eivätkä ne noteeraa toisiaan mitenkään.

Tulee ihanan värikäs pikkukala-allas. Ihan kateeksi käy. :mrgreen:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Senja
Junior Member
Junior Member

Aika heikosti näyttää googlettamalla tulevan tietoa tuosta kynäkalasta. Mutta näin kuvan jossa se ui hassussa asennossa ja ihastuin heti! :mrgreen:
Taidanpas laittaa sen 300 litraa ala rajaksi, että voin saada niitä enemmän. Mutta siinä vähäisessä tekstissä jonka löysin, sanottiin kynäkaloille sopivaksi tumma pohja. Tarkoittaako se sitä että värit tulevat paremmin esiin vai se ei silloin ole niin arka? Pohjaksi minulla on tulossa vaalea hiekka.
Rihmakalatkin kuulostavat ihan harkitsemisen arvoisilta. Hunajarihmat on todella kauniita mielestäni :D .
Onneksi tässä on vielä aikaa asioita pohdiskella
wallu_1
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja wallu_1 »

Vaalea hiekka yleensäkkään ei ole paras mahdollinen, sillä kalojen värit muuttuvat haaleiksi ja myös tekee joistain kaloista arempia.
Senja
Junior Member
Junior Member

Eli nyt on luultavasti taloon tulossa 275l (110x50x50cm) akvaario.
Menisiköhän sinne tällaiset määrät kaloja?
2 perhoskirjoahventa/3 töyhtökääpiöahventa
20 kiilakylkeä
10 helmimonnista
5 tai enemmän piikkisilmiä
1 partamonni
10 kynäkalaa
Vai pitäisköhän parvien kokoja pienentää, ettei tule ahdasta vai mitä olette mieltä? Piikkiksiä ois kivempi ottaa enemmän että niitä sitten joskus näkisi, mutta pelkään pohjan olevan liian ahdas näin monelle pohja eläjälle 8O
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ei tarvitse pienentää, pikemminkin nostaisin piikkisilmien parvikoon n. 6-8yksilöön ja kynäkalojen parven 16yksilöön. Itselläni noita 16kpl 150x30x50 kokoisessa altaassa, uiskentelevat niin hiljakseen etteivät pahemmin tunnu tilaa vievän ja jotenkin alkanut tuntua että lukeutuvat myös kaloihin-> enempi parempi.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”