Kalanruoista ja muista aineista

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Jerman83
Starting Member
Starting Member

Kalanruoista ja muista aineista

Viesti Kirjoittaja Jerman83 »

morjens! olen tekemässä tilausta aquaristikshop.com:sta koska suomessa maksaa maltaita aquasafe, torumin ja florapride ja tetran crypto pohjatabletit

tilaan:
5litraa aquasafea: 35.76 EUR
5litraa plantamin: 44.65 EUR
4*1/2litraa torumin: 42 EUR
TetraPlant Crypto 50 kpl 15.29 EUR

mitä kalanruokaa suosittelette myös tilaamaan saksasta? kun tulossa akvaariooni on:
4 lehtikalanpoikasta
2 kyhmyotsaa
25 kiilakylkeä
12 monnista

eka akvaario kyseessä ja suomen hinnat tuntuu kauheilta siksi tilaan..
kysyin akvaariokauppiaalta että onko esim torumin "pakollista" mutta suositteli sitä koska helsingin vesiarvot on heikot eli metallia ja "liian puhdistettua"

Aquasafe on kuitenkin pakollinen listalle mutta mietin minkälaista olisi esim korvata plantamin pmdd:llä? onko hyvä tuote.. kertokaa sen annostelusta 240litran akvaarioon?

kiitos etukäteen, olen vasta-alkaja näissä hommissa ja vastaukset on tosi tarpeeseen...
Jerman83
Starting Member
Starting Member

niin ja onkohan olemassa parempia verkkokauppoja josta saisi varmemmin/ edullisemmin näitä aineita?
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Tulee aika paljon hintaa lähetyskuluille, jos tilaa noita painavia nesteitä kovin paljon, oletko ottanut tämän huomioon?

Tuon planta minin ainakin voi korvata PMDD:-llä, on minun mielestäni ainakin yhtä hyvää, ellei jopa parempaa, ja murto-osa hinnasta.

Muitakin (halvempia) vedenparannusvaihtoehtoja on kuin Aqua-safe. Itse käytän sitä, kun se on helpoiten saatavilla, ja vedenparannusta täällä tarvitsee ainakin ajoittain, mutta annostelen n. puolet siitä ohjeesta, ja on riittänyt ihan hyvin. Silloin tällöin korvaan Aqua-safen askorbiinihapolla.
Monessa kaupungissahan tuota vedenparannusainetta ei tarvitse lainkaan.

Aquaristikshop taitaa olla edullisimpia verkkokauppoja, mutta toimitus on epäluotettavaa. Itseltäni on joka tilauksesta jäänyt tuotteita pois, ja niitä on sitten saanut huudella perään. Hyvä suomalainen verkkokauppa on esim. www.akvaarioon.fi , siellä näyttäisi olevan myös noita muiden valmistajien halvempia vedenparannusaineita.
Joanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Itse en ole lisännyt akvaarioihini Toruminiä, vaikka minulla pehmeän veden kaloja onkin. Vedenparannusaineen kyllä pitäisi sitoa raskasmetallit. Jos haluaa pelata niiden suhteen varman päälle, voi kokeilla turvesuodatusta. Tulee varmasti edullisemmaksi kuin Tetran litkun käyttö ja myös varmasti sitoo niitä raskasmetalleja, samoin kuin laskee pH:ta.

Olen itse luopunut myös Aqua Safen käytöstä, enkä ole huomannut muiden, edullisempien vedenparannusaineiden käytön vaikuttaneen haitallisesti kaloihin. Pääsyy kylläkin Aqua Safesta luopumiselle oli se, että minulla on sen verran isot altaat ja teen usein vedenvaihtoja, että ainetta kului valtavasti. 5 l kanisteri on paitsi kallis myös hankala raahata kotiin ja sen säilyttäminen vie tilaa. Junglella on oikein hyvää vedenparannusainetta eikä myöskään Haloex ole huonoa.

Plantaminin voi varmasti korvata PMDD:llä. Minulla ainakin on toiminut kiitettävästi.

Tämä nyt ei vastannut kysymyksiisi ollenkaan - en ole nettikaupoista mitään tilannut, joten niihin en osaa ottaa kantaa. Toteanpahan vain, että Tetran tuotteet ovat mielestäni ylihinnoiteltuja. Myös se, että vaikkapa vedenparannusainetta ei saa tiivistetyssä muodossa isommille altaille, pykii pahasti.
Joanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Joanna »

ParratonMonni kirjoitti: Muitakin (halvempia) vedenparannusvaihtoehtoja on kuin Aqua-safe. Itse käytän sitä, kun se on helpoiten saatavilla, ja vedenparannusta täällä tarvitsee ainakin ajoittain, mutta annostelen n. puolet siitä ohjeesta, ja on riittänyt ihan hyvin. Silloin tällöin korvaan Aqua-safen askorbiinihapolla.
Monessa kaupungissahan tuota vedenparannusainetta ei tarvitse lainkaan.
Helsingissä kyllä kannattaa käyttää vedenparannusainetta.

Lisäisin vielä Aqua Safesta, että se ei pure Helsingin vedessä olevaan kloramiiniin. Sen lisäksi pitäisi siis laittaa vaikka sitä askorbiinihappoa eli siis C-vitamiinia. Sekä Junglen vedenparannusaine että Haloex tehoavat myös kloramiiniin ja ovat tässä suhteessa helpompia käyttää.
Jerman83
Starting Member
Starting Member

http://www.aquaristic.net/ on postikulut suomeen 19.98euroa ja se on 32 kiloon asti.

sitten ehkä muita tullimaksuja noin 10euroa? luulisin

kyllä uskoisin että kuluissa säästää huiman summan, soitankin tästä akvaarioliikkeeseen ja vertailen niiden hintoja..
Jerman83
Starting Member
Starting Member

jep eli kyselin hintoja..

netistä tilattuna 168 euroa postikuluineen ja kaupasta ostettuna 268euroa

eli sadan euron säästö kyseisissä aineissa, joten päättelen että voin ihan hyvin käyttää tetran tuotteita hyvillä mielin koska ne taitavat olla laatutavaraa ja kun jaksaa kikkailla niin säästää aineissa sievoisen summan.

muutenkin suomalaisissa kaupoissa on huikeita eroja kun kyselin juwelin rio 240 litraista niin hintahaarukka kaupoissa oli 499 ja 799 välillä, minun mielestä tämä on jo asiakkaan riistoa.

ei se tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.....
muutenkin on järkevää ostaa isoissa erissä vaikka parin vuoden satsit niin siinä sitä rahaa säästää, eikö? :)
Jerman83
Starting Member
Starting Member

kyllä sen aquasafen pitäisi tehota kloramiiniin. ainakin kun kysyin laadukkaan akvaarioliikkeen henkilökunnalta niin sanoi näin?! mene ja tiedä sitten...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”