Ompuista taas
Valvoja: Moderaattorit
Ompuista taas
Lisääntyvätkö erinväriset omput keskenään? Entä jos kokoero on suuri(nuorempi&vanhempi)? 
Poikasten väri riippuu siitä minkä värisiä omppuja vanhempien suvussa on. Eli ei välttämättä munijan värisiä.AY kirjoitti:No minkäs värisiä poikasi tulee jos esim.lila ja keltainen lisääntyy yhdessä?
Vai tuleeko sen värisiä kuin munija on?
Ja vielä yksi kysymys...montako poikasta voipi tulla yhdestä munimisesta?
96l+38l+20l
Omenakotilot
Kyllä niitä yleensä useampi kymenen jää joka munaryöppäästä. Ja joskus jopa sata
(itsellä 170L, kotiloallas)
Hei Haloo!
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Vähän tässä peikkoja maalailen... Kun sinulla on kotisivujesi mukaan greenejä tuossa samassa altaassa, niin voi olla poikasten selviytyminen heikohtoa. Minulla on vastaava kotirapula, 60 litraa, ja epäilen vahvasti, että greenit pistelee pikkupoikaset parempiin suihin, on munaryppään kuoriutumisen jälkeen niin paljon tyhjiä pikkukuoria... Kukaan ei tosin ole epäilyjäni täälläkään vahvistanut, muttei kumonnutkaan.
Enivei, jos poikasille riittää ruokaa, niin jotain viikossa ne kasvavat niin, että luulisi erottuvan. Tässä vaiheessa minä siirrän kasvamaan toiseen isompaan altaaseen, jossa ei ihan yhtä ihanneolot, mutta siedettävät (pH7, GH8). Kun ovat n. sentin halkaisijaltaan, siirrän kotirapulaan takaisin. Tällä konstilla olen saanut vihdoin värillisiäkin kotiloita kasvatettua.
Enivei, jos poikasille riittää ruokaa, niin jotain viikossa ne kasvavat niin, että luulisi erottuvan. Tässä vaiheessa minä siirrän kasvamaan toiseen isompaan altaaseen, jossa ei ihan yhtä ihanneolot, mutta siedettävät (pH7, GH8). Kun ovat n. sentin halkaisijaltaan, siirrän kotirapulaan takaisin. Tällä konstilla olen saanut vihdoin värillisiäkin kotiloita kasvatettua.
Greeninpoikaset ovat kadonneet
Taisi suodatin olla syypää. Rapuja on kuitenkin tulossa kunhan saan tuon suodatinasian järjestykseen.
Kylpyankalta sain molempia, omppuja ja rapuja ja siellä kyllä lisääntyneet ihan samassa altaassa. Mutta ihan hyvä tietää, että näinkin voi käydä.
En ajatellutkaan omppuja myyntiin asti, mutta olisi kiva jos populaatio pysyisi tuossa omassa altaassa sopivana. Ajattelin vaan että kannattaako poistaa munaryppäitä, jos niitä ilmestyy, ettei kohta ole 60 litrainen ihan täynnä.
Kylpyankalta sain molempia, omppuja ja rapuja ja siellä kyllä lisääntyneet ihan samassa altaassa. Mutta ihan hyvä tietää, että näinkin voi käydä.
En ajatellutkaan omppuja myyntiin asti, mutta olisi kiva jos populaatio pysyisi tuossa omassa altaassa sopivana. Ajattelin vaan että kannattaako poistaa munaryppäitä, jos niitä ilmestyy, ettei kohta ole 60 litrainen ihan täynnä.
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Joo, helposti tulee myös hillitön kotiloinvaasio... Kokemuksen rintaäänellä voin sanoa, että munaryppäiden hävittäminen on huomattavasti mukavampaa kuin kotiloiden. Yhden ryppään poikaset saavat jo mukavasti tuhoa kasvistossa aikaan, niiden ruokahalu on uskomaton.
Aikuiset tai isommat omenakotilot jättävät kasvit ihan rauhaan, mutta nuo pikkuiset eivät. Johtunee siitä, että isot saavat papua sun muuta nakerreltavaa, kun taas pienet eivät ehdi/uskalla osille...?
Aikuiset tai isommat omenakotilot jättävät kasvit ihan rauhaan, mutta nuo pikkuiset eivät. Johtunee siitä, että isot saavat papua sun muuta nakerreltavaa, kun taas pienet eivät ehdi/uskalla osille...?