Kuparimonniset kuolevat
Valvoja: Moderaattorit
Kuparimonniset kuolevat
Ostin n. 3 viikkoa sitten 8 kuparimonnia ja nyt altaassa on enää yksi jäljellä... Seki näyttää siltä, että olis varmaan armeliaampaa lopettaa. Pyrstö näyttää revityltä /syöpyneeltä.
Vesiarvot ja lämpö pitäis olla kohdallaan. Ja muutenkaan en keksi mistä menetykset vois johtua...
Mun akvaariossa on miljoonakaloja, platyja, pari partamonnia ja 1 okamonni, joten tuskin nekään ovat asiaan syyllisiä. Vai onko okamonnilla tapoja, joista en tiedä?
Allas on 150 l.
Kiitos jo etukäteen sulle, joka haluat neuvoa.
Edit: Muokattu otsikko enemmän aihetta kuvaavammaksi. Pehis
Vesiarvot ja lämpö pitäis olla kohdallaan. Ja muutenkaan en keksi mistä menetykset vois johtua...
Mun akvaariossa on miljoonakaloja, platyja, pari partamonnia ja 1 okamonni, joten tuskin nekään ovat asiaan syyllisiä. Vai onko okamonnilla tapoja, joista en tiedä?
Allas on 150 l.
Kiitos jo etukäteen sulle, joka haluat neuvoa.
Edit: Muokattu otsikko enemmän aihetta kuvaavammaksi. Pehis
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mites se vesi? "Pitäis olla kohdallaan" ei ole mikään minun tunnistamani tarkka arvo, meinaan. Akvaariosi kalasto on jonkun verran sekava (sekä happamen että emäksisen veden kaloja) ja okamonni tulee liian isoksi 150-litraiseen. Vedessä voipi siis olla vikaa. Joko sen laadussa tai vaihtorutiineissa.
No eihän se "Pitäis olla kohdallaan" oo mikään tarkka arvo, eikä sellaseksi ollut tarkotettukkaan!
Okamonni on vielä pieni, katellaan kuinka nopsaan se kasvaa. Se on tässä altaassa ainoastaan siitä syystä että se on vielä pieni. Monni muuttaa mun isoon altaaseen kunhan se on liian iso tuohon.
Vedenvaihtorutiinit on ihan normaalit. Putsaan altaan 4-6 viikon välein ja vaihdan vettä lähes joka viikko. Muut kalat tulee hyvin toimeen, ainoastaan nämä monniset ovat nyt voineet huonosti. Mietinki, voisko tosiaan olla niin, että kaloissa olis vikaa...
En ole aloittelija ja siksi halusinkin kysyä muilta kokeneilta harrastajilta asiallisia neuvoja.
Edit: Poistettu lainaus. Pehis
Okamonni on vielä pieni, katellaan kuinka nopsaan se kasvaa. Se on tässä altaassa ainoastaan siitä syystä että se on vielä pieni. Monni muuttaa mun isoon altaaseen kunhan se on liian iso tuohon.
Vedenvaihtorutiinit on ihan normaalit. Putsaan altaan 4-6 viikon välein ja vaihdan vettä lähes joka viikko. Muut kalat tulee hyvin toimeen, ainoastaan nämä monniset ovat nyt voineet huonosti. Mietinki, voisko tosiaan olla niin, että kaloissa olis vikaa...
En ole aloittelija ja siksi halusinkin kysyä muilta kokeneilta harrastajilta asiallisia neuvoja.
Edit: Poistettu lainaus. Pehis
90% tällaisissa(ja muissakin) tapauksissa se vika vaan löytyy vesiarvoista yms, eli jos apua haluat, niin kannattaisi kertoa myös ne tarkemmat arvot. Jokatapauksessa täysin kohdallaan ne ei voi olla, koska sulla on kahden eri vesityypin kaloja altaassasi, niinkuin Liisa S jo sanoikin...
quote:Vedenvaihtorutiinit on ihan normaalit. Putsaan altaan 4-6 viikon välein ja vaihdan vettä lähes joka viikko
Tämä jäi hieman häiritsemään...
Eli mitä tuohon 4-6 viikon välein tapahtuvaan altaan puhdistukseen sisältyy?
Jos esimerkiksi putsaat pohjan vain kerran kuussa tai harvemminkin, niin voi olla, että pohjasi on päässyt pilaantumaan ja siksi monniset(pohjakalana) kuolee. Tosin tuon pitäisi ehkä vaikuttaa jo partiksiinkin...
Eihän sitä pohjaa nyt perusteellisesti aina tarvitse eikä pidäkkään puhdistaa, mutta hyvä olisi kerran viikossa enimmät moskat imuroida pois ja joskus vähän perusteellisemmin.
Eli mitä tuohon 4-6 viikon välein tapahtuvaan altaan puhdistukseen sisältyy?
Jos esimerkiksi putsaat pohjan vain kerran kuussa tai harvemminkin, niin voi olla, että pohjasi on päässyt pilaantumaan ja siksi monniset(pohjakalana) kuolee. Tosin tuon pitäisi ehkä vaikuttaa jo partiksiinkin...
Eihän sitä pohjaa nyt perusteellisesti aina tarvitse eikä pidäkkään puhdistaa, mutta hyvä olisi kerran viikossa enimmät moskat imuroida pois ja joskus vähän perusteellisemmin.
Kysyn tässä vain kun hieman hampikarpeista puhuttiin. Niin eikö se olekin niin että vain ulkomaalaiset synnyttävät hampikarpit tarvitsevat kovaa ja emäksista vettä? Omassa akvaariossani 7 kotimaista synnyttävää (varmasti kotimaisia sillä ovat syntyneet siellä) ennen oli enemmänkin mutta aikuiset kuolivat ilmeisesti väärän ph takia. Poikaset ovat 3v viihtyneet hyvin mutta aikuiset elivät vain noin 3 viikkoa. Ph altaassani on 6,5 lämpötila noin 24 nitraatti on 15 ja suodatuksen hoitaa Fluval 2. Altaan koko on 60-70? litraa.
Hyvät vesiarvot kotimaisille synnyttäville vai onko??
Elämä alkaa vasta koulun jälkeen
Hyvät vesiarvot kotimaisille synnyttäville vai onko??
Elämä alkaa vasta koulun jälkeen
Vaihdanpa minäkin nyt aihetta, anteeksi...
quote:Jos esimerkiksi putsaat pohjan vain kerran kuussa tai harvemminkin, niin voi olla, että pohjasi on päässyt pilaantumaan
Kun ei pohjalle kerry mitään moskaa mitä puhdistella..siis mitähän sinne pitäisi kertyä? Ruuat syödään pois sekä pinnalta että pohjalta, ja kalat näplivät muutenkin pohjaa, en minä siellä mitään moskaa näe, ikinä. Enkä siis imuroikaan sitä...Tarkoitatko moskalla hiekan päällä olevaa vai sen sisällä olevaa käkkää, mitenkä sitä sisällä olevaa saa imuroitua ilman että hiekat imeytyy mukana? Vettä vaihdan kuitenkin n.30% viikossa ja keräilen irtonaiset kasvinjämät samalla pois.
-- Yrittäminen on ensimmäinen askel epäonnistumiseen --
quote:Jos esimerkiksi putsaat pohjan vain kerran kuussa tai harvemminkin, niin voi olla, että pohjasi on päässyt pilaantumaan
Kun ei pohjalle kerry mitään moskaa mitä puhdistella..siis mitähän sinne pitäisi kertyä? Ruuat syödään pois sekä pinnalta että pohjalta, ja kalat näplivät muutenkin pohjaa, en minä siellä mitään moskaa näe, ikinä. Enkä siis imuroikaan sitä...Tarkoitatko moskalla hiekan päällä olevaa vai sen sisällä olevaa käkkää, mitenkä sitä sisällä olevaa saa imuroitua ilman että hiekat imeytyy mukana? Vettä vaihdan kuitenkin n.30% viikossa ja keräilen irtonaiset kasvinjämät samalla pois.
-- Yrittäminen on ensimmäinen askel epäonnistumiseen --
quote:Kun ei pohjalle kerry mitään moskaa mitä puhdistella..siis mitähän sinne pitäisi kertyä? Ruuat syödään pois sekä pinnalta että pohjalta, ja kalat näplivät muutenkin pohjaa, en minä siellä mitään moskaa näe, ikinä. Enkä siis imuroikaan sitä...Tarkoitatko moskalla hiekan päällä olevaa vai sen sisällä olevaa käkkää, mitenkä sitä sisällä olevaa saa imuroitua ilman että hiekat imeytyy mukana? Vettä vaihdan kuitenkin n.30% viikossa ja keräilen irtonaiset kasvinjämät samalla pois.
No jos ei liikaruoki kalojaan ja suodatin imee esim. kalanjätteet pois, niin eihän sitä sitten tarvitse imuroida, kun ei likaakaan ole... Hiekkaanhan ne jätökset yleensä jäävät pinnalle. Silloin tällöin korkeintaan hieman pöyhii hiekkaa, niin ei pääse tukkeutumaan.
Toinen juttu sorassa, kun sinne soran sisään meinaa väkisin mennä pilaantumaan ruokaa ym. niin sitä on pakko imuroida säännöllisesti.
Itsekin alkanut itseasiassa jo oppia sellaisen sopivan ruokkimistahdin, ettei pohjalle pääse juurikaan kertymään ylimääräistä moskaa.
No jos ei liikaruoki kalojaan ja suodatin imee esim. kalanjätteet pois, niin eihän sitä sitten tarvitse imuroida, kun ei likaakaan ole... Hiekkaanhan ne jätökset yleensä jäävät pinnalle. Silloin tällöin korkeintaan hieman pöyhii hiekkaa, niin ei pääse tukkeutumaan.
Toinen juttu sorassa, kun sinne soran sisään meinaa väkisin mennä pilaantumaan ruokaa ym. niin sitä on pakko imuroida säännöllisesti.
Itsekin alkanut itseasiassa jo oppia sellaisen sopivan ruokkimistahdin, ettei pohjalle pääse juurikaan kertymään ylimääräistä moskaa.
Aikoinaan minulla oli samanlainen ongelma! Kahdeksasta monnisesta kolme jäi henkiin. Kaiken piti olla kohdallaan. pH oli 7, nitriittiä ei ollut, nitraattia 10ppm, lämpötila 24. Kaikki oli hyvin ja muut fisut viihtyivät, mutta monniset kuolivat. Mutta ne jotka jäivät henkiin ovat nyt pirteitä.
Minulle jäi tapahtuneesta jonkinmoinen kammo monnisia kohtaan.
----ReaCer----
Minulle jäi tapahtuneesta jonkinmoinen kammo monnisia kohtaan.
----ReaCer----
Jos monnisparvi kuolee uuteen akvaarioon siirrettynä, vian ei lainkaan tarvitse olla uuden altaan vesiarvoissa. Parvi voi olla sopeutunut täysin erilaiseen akvaariobakteerikantaan. Jos muutos on ollut jyrkkä, voi sattua, että niinkin kestäväna ja helppona kalana pidetty laji kuin kuparimonninen menehtyy. Niinpä suosittaisin aina monnistenkin karanteenausta.
Kuparimonnisten kestävyys on tosin myytti. Pääosa nykyisin myytävistä lajin yksilöistä on peräisin Kaakkois-Aasiasta ja massaviljelystä. Olen nähnyt aivan luvattoman heikkoja yksilöitä liikkeisiinkin siirrettynä ja roskanhan olettaisi suodattuneen pois jo tukkuvaiheessa. Niinpä jos teillä on mahdollisukksia, viljelkää kuparimonnisia. Kyllä niille pitäisi riittää Suomessa markkinoita.
Kuparimonnisten kestävyys on tosin myytti. Pääosa nykyisin myytävistä lajin yksilöistä on peräisin Kaakkois-Aasiasta ja massaviljelystä. Olen nähnyt aivan luvattoman heikkoja yksilöitä liikkeisiinkin siirrettynä ja roskanhan olettaisi suodattuneen pois jo tukkuvaiheessa. Niinpä jos teillä on mahdollisukksia, viljelkää kuparimonnisia. Kyllä niille pitäisi riittää Suomessa markkinoita.