Löysin munia altaassa.. mutta kenelle ne kuuluu?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kennu
Junior Member
Junior Member

Löysin munia altaassa.. mutta kenelle ne kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Kennu »

Eli löysin altaassa kasviin kiinitettynä jotain munia? Eli läpinäkyvää massaa noin 2 sentin pituisia jossa sisällä jotain mustia pilkkuja (erittäin pieniä) Onkohan tämä kotiloiden vai kalojen? Altaassa monnisia, neontetroja ja lyhtytetroja jotka voisi tehdä poikasia. Eniten minua ihmetyttää kotiloiden tapa lisääntyä koska niitä en halua altaaseen!
Tämähän toimii, mutta miksi?
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

luulen..

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Luulen, että ovat kotiloiden munia. Itselläni oli myös ja sitä tuli uutta jatkuvasti. Lähtee kyllä helposti irti. Voit tietenkin laittaa munat poikas-altaaseen tai vastaavaan ja katsoa mitä syntyy. :roll:
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Voisi olla hyvinkin mahdollista, että ovat monnistesi munia.
Jos tarkoitat ihan niitä pieniä ja tavallisia kotiloita altaassasi, kuten myös minulla; munat eivät ainakaa sisällä mustaa pistettä.

Monnisethan kutevatkin yleensä lehdille.. (eli suuri mahdollisuus että ovat monisten aikaan saannoksia. [;)] )
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Monnisten munat ovat yksittäisinä rykelminä, eivät "rimpsuina". Monnisten munat ovat myös selkeästi läpikuultavan valkoisia, ilman mitään pisteitä.

Kotiloiden munat ovat usein myös laikukkaina hyytelömäisinä ryppäinä: litteä pallero, jonka sisällä 10 -20 munaa.

Kirteissarvikotilo synnyttää eläviä poikasia: usein asettaa poikaset riviin. Niitä kun suurennuslasilla katsoo, niin ovat selvästi mustia "pikkukierteisiä".
kuka lie syyllinen? :roll:
Viola & eläintarhantynkä
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Läpinäkyvä massa jonka sisällä pisteitä on kotiloitten munaryhmä. Paras poistaa kaikki tuollaiset jotka näkee, niin ei tule sitten väestöräjähdystä.
Viola kirjoitti: Kirteissarvikotilo synnyttää eläviä poikasia: usein asettaa poikaset riviin. Niitä kun suurennuslasilla katsoo, niin ovat selvästi mustia "pikkukierteisiä".
kuka lie syyllinen? :roll:
Hmm, itse en ole kyllä nähnyt kierteissarvikotilon laittavan poikasiaan riviin, ulostepötkylänsä kylläkin. Tässä kuitenkin parin päivän ikäinen kierteissarvikotilovauva, tunnistettavissa poikaseksi ilman suurennuslasiakin (kuva on toki suurempi kuin todellisuus, kokoa taitaa olla 1-2 milliä).
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Siitä kierteisten "muninnasta" on kyllä jo jonkun aikaa: puuhasivat touhukkaana ja suutaan käytti siinä hommassa ja kaunis rivi jäi! Olikohan ne sitten ulostepötkylöitä? Mutta eikös kirteiset synnytä valmiita kotiloita? Vai oonko nyt ihan lepikossa? :roll:
Viola & eläintarhantynkä
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Mulla oli tavallisten kotiloiden munien sisällä pieni musta täplä, ja voin vannoa, että niistä tuli kotiloita, koska kasvatin ne poikasaltaassa -varmuuden vuoksi... [;)]
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”