102 litraisessa suodatus 180l/h ?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Punkfish
Starting Member
Starting Member

102 litraisessa suodatus 180l/h ?

Viesti Kirjoittaja Punkfish »

Vanhempani lopettivat akvaarioharrastuksensa joskus vuonna 1990, ja jokin aika sitten kaivoin akvaarion tarvikkeineen taas esille autotallin uumenista.
Nyt akvaario on taas toiminnassa, mutta aloin ihmetellä sen mukana löytyneen ohjevihkosen tietoja.
Akvaario on 102 litraa, ja vihkosen mukaan sen suodattimena on "moottorisuodatin, teho n. 180 l / h"
Suodatin on ruskea ja (yllätys) melko vanhan näköinen, sen kyljestä katsoin että merkki on Fluval, mutta mitään numeroa tms. en löytänyt.
Voiko suodatin todella olla noin alitehoinen? Kokonsa ja ulkonäkönsä puolesta se muistuttaa Fluval 2:sta, mikä olisi noin 400 l / h, mutta ei välttämättä riittävä 102 litraiseen sekään.
Suodatin ei kerää kaikkia roskia, mutta vesi on kirkas. Kaloja akvaariossa ei vielä ole, joten en tiedä muuttuuko tilanne niiden myötä.

Pitäisikö minun hankkia toinen suodatin? Ulkosuodatin vai sisäsuodatin? Minkä merkkinen?

Ajattelin itse sisäsuodatinta, niin että akvaarion molemmissa päissä olisi suodatin. Eheim aquaball:ia tai toista Fluval:ia.
Miten tehokas suodatin pitäisi sitten hankkia tuon toisen rinnalle? Suodattimen pitäisi olla mahdollisimman hiljainen.
Ulkosuodattimista en tiedä mitään, mutta ne vaikuttavat hankalilta. Sama mattosuodattimissa ym.
kumma_otus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

Suodattimen tulisi kierrättää akvaariossa oleva vesi määrä kolme kertaa tunnissa eli tehot ei riitä. Veden kierron lisäksi tärkeää on että suodattimessa on suuri tilavuus. Itselläni on ollut käytössä fluval 1 ja 2 ja nyt tuota uudenpaa mallia fluval 4plus, itse olen tykännyt . Hinta laatu suhde kohillaan, virtausta ehkä liiankin kanssa sitä mahdollisesti kannattaa vähän säätää tai laittaa osoittamaan siten että kalat kykenevät uimaan. Tuon kokoiseen akvaarioon kelpaa ihan hyvin sisäsuodatin. Fluval 2 oisi tuohon varmaan varsin mukava. Eheim on tietysti laatua eikä siitä voi oikein huonoa sanoa. Mattosuodatin voisi toimia kulmamallina hyvin mutta se vie jonkin verran tilaa. Tuolta löytyy rakennusohjeet esim juuri tuohon kulmamalliin ja rutkasti tietoa mattosuodattimesta, mutta satalitraiseen riittää kyllä sisäsuodatin ihan kivasti, toisaalta rakentaminen on helppoa suodatusteho paranee ja häiritsevän näköisen suodattimen saa piiloon mattosuodattimen pinnalle voi laittaa kasveja kasvamaan esim jaavansammalta. http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... karant.php
Mattoa myy suomessa esim http://www.akvaarioon.fi ja hintaa 50x50 kokoisella palasella on 11€.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”