Mitä sisustukseksi poikasaltaaseen?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä sisustukseksi poikasaltaaseen?
Minä olen tässä pikku hiljaa aloittelemassa tuon poikasaltaan käynnistämistä, mutta tuo sisustuspuoli vielä on hakusessa...
Jos nyt laitan hautovan naaraan sinne haudonnan loppumetreiksi niin tarviiko se jotain piilopaikkoja? Mitään kiviröykkiöitä en millään haluaisi tuonne alkaa kasailemaan, joten jos piiloja tarvitaan niin mitä sinne voisi laitella. Ymmärsin "kokeneempien" puheista, että itse poikaset eivät tarvi juurikaan mitään sisustuksia ja että jopa hiekat voisi jättää pois?? Mulla on nyt ihan ohut kerros hiekkaa tuolla pohjalla mutta ei mitään muuta. Poikasaltaaseen tarkoitettu suodatin porskuttaa tällä hetkellä tuossa isossa malawaariossa.
Jos nyt laitan hautovan naaraan sinne haudonnan loppumetreiksi niin tarviiko se jotain piilopaikkoja? Mitään kiviröykkiöitä en millään haluaisi tuonne alkaa kasailemaan, joten jos piiloja tarvitaan niin mitä sinne voisi laitella. Ymmärsin "kokeneempien" puheista, että itse poikaset eivät tarvi juurikaan mitään sisustuksia ja että jopa hiekat voisi jättää pois?? Mulla on nyt ihan ohut kerros hiekkaa tuolla pohjalla mutta ei mitään muuta. Poikasaltaaseen tarkoitettu suodatin porskuttaa tällä hetkellä tuossa isossa malawaariossa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Altaaseen kannattaa laittaa muutama kivi jonnekin nurkkaan, jotta naaras pääsee niiden alle ja tuntee olonsa turvalliseksi. Jos kiviä on liikaa, vapaaksi päästettyjä poikasia on hankala huomata ja saattaa käydä niin, että naaras ehtii ne syömään.
Poikaset on helpointa kasvattaa noin2 cm mittaisiksi altaassa, jossa ei ole pohjahiekkaa. Pohjalle kertyy syömätöntä ruokaa ja ulostetta aika paljon, eikä liian tehokasta suodatinta kannata pienille poikasille laittaa, imaisee poikasetkin sisäänsä. Usein kyllä kasvavat suodattimen sisällä nopeammin kuin sisarukset sen ulkopuolella, mutta tuskin kovinkaan mukava kasvuympäristö.
Mutta se hiekka on makuasia, ei ainakaan haittaa poikasten elämää ja usein allas on mukavamman näköinen, jos siinä on hiekkaa pohjalla.
Poikaset on helpointa kasvattaa noin2 cm mittaisiksi altaassa, jossa ei ole pohjahiekkaa. Pohjalle kertyy syömätöntä ruokaa ja ulostetta aika paljon, eikä liian tehokasta suodatinta kannata pienille poikasille laittaa, imaisee poikasetkin sisäänsä. Usein kyllä kasvavat suodattimen sisällä nopeammin kuin sisarukset sen ulkopuolella, mutta tuskin kovinkaan mukava kasvuympäristö.
Mutta se hiekka on makuasia, ei ainakaan haittaa poikasten elämää ja usein allas on mukavamman näköinen, jos siinä on hiekkaa pohjalla.
Poikasallasta on kyllä kiva sisustella, kun pääsee niin paljon helpommalla kuin isompien altaiden kohdalla. Eli jos haluat sen myös olevan visuaalinen piriste sisustuksessa, saat aika pienellä vaivalla sellaisen. Muuten nuo Jarin äsken mainitsemat asiat kyllä allekirjoitan.
Yks asia vielä. Emon käyttäytymistä poikasten vapaaksipäästämisen jälkeen pääsee parhaiten seuraamaan kohtuullisen niukasti sisustetussa poikasaltaassa. Jos poikasallas on täynnä sisutusta, ei emo varmaan käy kuin pistäytymässä näkyvillä avovedessä suojapaikastansa ulkona. Toi poikasten hakeutuminen emon suuhun turvaan on mielestäni yks harrastuksen hienoimmista seurattavista asioista. Sitäpä ei kestä kuin pari päivää, sitten emo alkaa olla jo uhka poikasille.
Yks asia vielä. Emon käyttäytymistä poikasten vapaaksipäästämisen jälkeen pääsee parhaiten seuraamaan kohtuullisen niukasti sisustetussa poikasaltaassa. Jos poikasallas on täynnä sisutusta, ei emo varmaan käy kuin pistäytymässä näkyvillä avovedessä suojapaikastansa ulkona. Toi poikasten hakeutuminen emon suuhun turvaan on mielestäni yks harrastuksen hienoimmista seurattavista asioista. Sitäpä ei kestä kuin pari päivää, sitten emo alkaa olla jo uhka poikasille.
Noniin, kiitoksia vinkeistä. Nyt on sitten altaassa tausta, ohut kerros hiekkaa ja pieni "suojakulma" emolle altaan toisessa päässä. Se on siis todellakin sellainen, että yksi naaras sinne jemmautumaan mahtuu. Rakentelin sen tuollaisesta puun/juurakon näköisestä (mutta muovisesta) akvakoristeesta (siitä tuli hyvä katos kun sen käänsi nurinpäin) sekä muutamasta kivestä. Nyt vaan sitten enää vettä ja suodatin sekä lämmitin.
Niin ja se kala
. En olen nyt yhtään varma, että hautooko se yksi naaras enää joka jossain vaiheessa kyllä hautoi, se nimittäin vilahti näkysällä eilen ja näytti jotenkin kapeaposkiselta, mutta ruokailemassa sitä ei kyllä ole näkynyt pariin viikkoon...
Niin ja se kala

Naaras on nyt siirretty... Jännityksellä odottelen, että menikö jossain vikaan ja päättääkö rouva lopettaa hautomisen. Piilopaikakseen valitsikin hienon "luolani" sijasta suodattimen taakse jäävän pienen kolon, jossa mötköttelee nyt pystyasennossa
.
Ikävä puoli tässä on se, että ollaan lähdössä pääsiäiseksi reissuun. Meille on tulossa kyllä tänne tarkastuspartio käymään jossain vaiheessa mutta ovat aivan ummikkoja akvaarioasioissa. Täytynee laittaa hyvät ohjeet siis mulla ei nimittäin ole harmainta hajuakaan siitä että kuinka pitkällä hautominen tällä hetkellä on... Parisen viikkoa se on mun mielestä haudoskellut, jos en nyt ihan väärin muista. Sikäli siis todennäköistä on, ettei lasten vapauttaminen ainakaan ensi viikonloppuun osu.
Pidetään peukkuja!

Ikävä puoli tässä on se, että ollaan lähdössä pääsiäiseksi reissuun. Meille on tulossa kyllä tänne tarkastuspartio käymään jossain vaiheessa mutta ovat aivan ummikkoja akvaarioasioissa. Täytynee laittaa hyvät ohjeet siis mulla ei nimittäin ole harmainta hajuakaan siitä että kuinka pitkällä hautominen tällä hetkellä on... Parisen viikkoa se on mun mielestä haudoskellut, jos en nyt ihan väärin muista. Sikäli siis todennäköistä on, ettei lasten vapauttaminen ainakaan ensi viikonloppuun osu.
Pidetään peukkuja!

No juu, siellä niitä vauvoja nyt on... 6-7kpl sain lasketuksi, joten en nyt sitten ollenkaan ole varma siitä että onko osa niistä jo joutunut äitikalan suuhun (tosin kovin pullottavia poskia sillä ei koskaan ollutkaan, joten voihan olla että tämä on tällainen minipoikue).
Musta kyllä vahvasti tuntuu siltä, että poikue on laskettu vapauteen jo pari päivää sitten huomaamattani, vaikka kovasti sinne altaaseen olen yrittänyt tähyillä. Viimeksi eilen kun tultiin illalla reissusta. Poikaset ovat sen verran isoja, että siksikin epäilen niiden jo tuolla jonkin aikaa olleen (ovat nyt semmosia pikkusen alta puolsenttisiä).
Musta kyllä vahvasti tuntuu siltä, että poikue on laskettu vapauteen jo pari päivää sitten huomaamattani, vaikka kovasti sinne altaaseen olen yrittänyt tähyillä. Viimeksi eilen kun tultiin illalla reissusta. Poikaset ovat sen verran isoja, että siksikin epäilen niiden jo tuolla jonkin aikaa olleen (ovat nyt semmosia pikkusen alta puolsenttisiä).
Jaaha, tämä rouva on nyt ollut hätähousu
. Poikasten emolla (jonka tuossa jo siirsin isoon altaaseen takaisin) on mitä ilmeisimmin ollut lapsia suussaan vielä kun siirron tein... Äsken nimittäin paikallistin vallisnerian juurelta neljä pikkuista kalanpoikasta
. Hassu juttu, minä kun ajattelin että ovat paaaljon pienempiä vapautuessaan kun nuo mitä tuolla ja poikasaltaassa olevat ovat.
Eipä tässä nyt sitten auta kun odotella ja katsella että kuinka monta niistä pienokaisista tuolla isossa akvassa selviää. Hauska juttu.

Eipä tässä nyt sitten auta kun odotella ja katsella että kuinka monta niistä pienokaisista tuolla isossa akvassa selviää. Hauska juttu.
Näin minäkin alunperin ajattelin, mutta mulla on tuolle yhdelle lajille "tilaus" joten siksi hommasin tuon poikasaltaan jotta saisin mahdollisimman monia pysymään hengissä. Tämä oli nyt testieräTytti kirjoitti:Meillä näyttää olevan kymmenkunta trewan pentua ja jokunen polittikin tuolla altaassa. En taida alkaa haalimaan niitä emoja talteen, jos ne noin hyvin säilyy.

*muoks*
jensballe vielä kalan pyydystämisestä. Kyllä se melko hankalaa olikin, mutta sain kahden haavin avulla mamman lopulta kiinni. Toisella ohjasin kalaa siihen suuntaan, että lopulta päätyi haavin sisälle.
Mulla oli sama ongelma demasonin kanssa. Sitten huomasin, että kyseinen naaras viihtyy altaassa olevan pääkallon sisällä usein. Testasin ison haavin kanssa ja huomasin, että pääkallo mahtuu juuri ja juuri haavin sisään. Niinpä sitten odottelin seuraavaa kertaa kun emo painelee pääkallon sisään ja vedin koko kallon sieltä haavilla ylös.jensba kirjoitti:Miten te saatte oikeen nuo emot kiinni, ku meillä ainakin on kovin ovelia ja piiloutuvat ahtaisiin paikkoihin.

Nyt on yksi elongatus tiineenä, mutta se tuntuu viihtyvän ennemmin tuolla kivikossa. Voisin koittaa viikon päästä noukkia sen jonkun kiven mukana ylös. Haavin kanssa takaa-ajo ei kyllä minulta onnistu lainkaan...