Tiikerilumme ja sen tunnistus/hoito
Valvoja: Moderaattorit
Tiikerilumme ja sen tunnistus/hoito
Ostin tuossa viiko sitten tiikerilumpeen, tarkempaa lajia en sitten tullut kysyneeksi. Lumme oli hyvin punainen myyntialtaissa, mutta minulle tullessaa on nyt viikossa ehkä hieman vihertynyt. Voi olla että se johtuu siitä että kasvi on hieman varjoisassa paikassa eli ei saa valoa ehkä tarpeeksi. Onko se nyt vihreä vai punainen värimuoto sitten jos pohjaväri on punainen ja siinä tummemman punaisia läiskiä. Pohjalannoiteena on tällähetkellä tetran ne pohjalannoitteet jotka laitoin perustusvaiheessa. Pitäisikö sille laittaa ojtain muuta lannoitetta juuriin?
Haluaisin myös lumpeeni kukkimaan onko siihen mitään vippaskonstia?
Haluaisin myös lumpeeni kukkimaan onko siihen mitään vippaskonstia?
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=019
Olen mielestäni nähnyt myös nimen Nymphaea lotus tigris "red", eli punainen tiikerilumme, ehkäpä?
Varjossa ei väri ole niin punainen kuin valossa. Itse käytän lannoituksena lumpeelle sekä pohjatablettia että nestemäistä lannosta, ainakin täällä kasvaa kivasti noilla.
Minuakin kiinnostaa jos kukkimiseen on jokin erityiskonsti.
Olen mielestäni nähnyt myös nimen Nymphaea lotus tigris "red", eli punainen tiikerilumme, ehkäpä?
Varjossa ei väri ole niin punainen kuin valossa. Itse käytän lannoituksena lumpeelle sekä pohjatablettia että nestemäistä lannosta, ainakin täällä kasvaa kivasti noilla.
Minuakin kiinnostaa jos kukkimiseen on jokin erityiskonsti.

-
- Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
- Sukupuoli: Nainen
Meilläkin asustelee 2 tiikerilummetta akvaariossa ja lannoittelen niitä myös pohjatabuilla ja hyvin kasvavat kuten edellinenkin oli jo sanonut.
Tuohon kukkimiseen liittyvää. Jostain lukasin, että akvaarion pitäisi olla avoin jotta lehdet pääsevät kasvamaan pintaan ja sit siitä jotenkin kukka tulis jos tulee.
Ei tainnu olla apua, mutta avoimen akvaarion se kuulemma tarvitsee kukkiakseen.
Tuohon kukkimiseen liittyvää. Jostain lukasin, että akvaarion pitäisi olla avoin jotta lehdet pääsevät kasvamaan pintaan ja sit siitä jotenkin kukka tulis jos tulee.

Phanny
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Lumpeet kukkivat jos niiden antaa kasvattaa kelluslehtiä. Valitettavasti yleensä alkavat silloin kasvattaa vain kelluslehtiä eikä matalampia lehtiä ole ollenkaan.
Eli vaihtoehdot ovat:
Kukkiva lumme ja pinta täynnä suuria lehtiä. Edestä katsottuna näkyy vain varret.
Tuuhea puska ja paljon vedenalaisia lehtiä. (Kelluslehdet pitää nyppiä pois). Ei kukintaa.
Eli vaihtoehdot ovat:
Kukkiva lumme ja pinta täynnä suuria lehtiä. Edestä katsottuna näkyy vain varret.
Tuuhea puska ja paljon vedenalaisia lehtiä. (Kelluslehdet pitää nyppiä pois). Ei kukintaa.
-
- Advanced Member
Minulla punaiset tiikerilumpeet ovat pysyneet aivan punaisina varjoisassakin paikassa. Tosin kasvu ei ole kovin huimaa (eikä tarvitse ollakaan, en halua kelluslehtiä). Vihreä tiikerilumme on pienempänä punaisempi, sitten vihreä alue lisääntyy ja punaista on enää täplinä.
Muoks: Ja hoito: lannoitetta pohjalle, lannoitetta pohjalle ja lannoitetta pohjalle
Muoks: Ja hoito: lannoitetta pohjalle, lannoitetta pohjalle ja lannoitetta pohjalle
-
- Advanced Member
Siis tämä on selkeästi punainen tiikerilumme. Mutta sanoit, että se on alkanut vihertää..? Ei minun punaiset tiikerilumpeeni viherrä lainkaan, vaikka ovatkin varjossa. Ehkä hieman himmeämmän värisiä (?) mutta vihreää ei ole lainkaan.punainen värimuoto sitten jos pohjaväri on punainen ja siinä tummemman punaisia läiskiä.
Tiikerilumpeen (Nymphaea lotus 'zenkeri') tuntee parhaiten juuri noista lehdissä olevista läiskistä. Etenkin nuorilla lehdillä ne ovat hyvin selvät, myös uposlehdissä.
Vihreässä värimuodossa on punaiset läiskät selvällä vihreällä pohjalla.
Punaisella värimuodolla on valaistuksen tehosta riippuen hyvinkin punaiset lehdet, joissa tummat, punaruskeat läiskät. Kyllä punaisen värimuodon lehdet saattavat hiukan, mutta vain hiukan vihertää (himmeästi), mutta kyseessä voi olla tietenkin lehtien päälle kasvanut viherlevä.
Lumme pitää kaikista pohjalannoitteista, mutta selvästi eniten rautaa sisältävistä. Paras on käyttää jotain monipuolista tablettia, esim. Seachem Tabs tai Dupla, varmaan myös JBL Balls on hyvä.
t. Harry
Vihreässä värimuodossa on punaiset läiskät selvällä vihreällä pohjalla.
Punaisella värimuodolla on valaistuksen tehosta riippuen hyvinkin punaiset lehdet, joissa tummat, punaruskeat läiskät. Kyllä punaisen värimuodon lehdet saattavat hiukan, mutta vain hiukan vihertää (himmeästi), mutta kyseessä voi olla tietenkin lehtien päälle kasvanut viherlevä.
Lumme pitää kaikista pohjalannoitteista, mutta selvästi eniten rautaa sisältävistä. Paras on käyttää jotain monipuolista tablettia, esim. Seachem Tabs tai Dupla, varmaan myös JBL Balls on hyvä.
t. Harry
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Meillä tuo punainen tikruli kasvattaa koko ajan sekä maavartta pitkin pohjaa, että lisää lehtiä. Yksi taimi tuli, nyt niitä on jo kolmessa paikassa, kun on tarvinnut jakaa välillä.
Pelkästään pohjatableteilla olen lannoittanut. Meillä silti hiekkapohja on vaikuttanut kaikkiin kasveihin positiivisesti.Ite oon ollu huomaavinani, että uudet lehdet on sellaisia kauniin vaalean vihreitä reunoista aluksi, ja kokoa kasvaessa värikin tummuu ja punertuu.
Nuo isot lehdet ovat pysyneet punaisina valosta riippumatta. Varjoisimmassa paikassa oleva taimi tosin kasvaa kaikkein hitaimmin, mutta kyllä sekin silloin tällöin uuden lehden pukkaa.
Tiedot tuosta kukkimisesta on minulla samat kuin edellisillä kirjoittajilla. En ole kuitenkaan joutunut kertaakaan harventamaan pitkäksi kasvaneita lehtiä, kun jostain syystä tuo tuntuu meillä leviävän pikemminkin leveys- kuin pituussuunnassa.

Pelkästään pohjatableteilla olen lannoittanut. Meillä silti hiekkapohja on vaikuttanut kaikkiin kasveihin positiivisesti.Ite oon ollu huomaavinani, että uudet lehdet on sellaisia kauniin vaalean vihreitä reunoista aluksi, ja kokoa kasvaessa värikin tummuu ja punertuu.
Nuo isot lehdet ovat pysyneet punaisina valosta riippumatta. Varjoisimmassa paikassa oleva taimi tosin kasvaa kaikkein hitaimmin, mutta kyllä sekin silloin tällöin uuden lehden pukkaa.
Tiedot tuosta kukkimisesta on minulla samat kuin edellisillä kirjoittajilla. En ole kuitenkaan joutunut kertaakaan harventamaan pitkäksi kasvaneita lehtiä, kun jostain syystä tuo tuntuu meillä leviävän pikemminkin leveys- kuin pituussuunnassa.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
No ei ihan.Dixie kirjoitti:Zenkeri on ymmärtääkseni punainen muoto. Vai onko?
Nymphaea zenkeri on kasvin vanha nimi. Uusi lajinimi on Nymphaea lotus. Samaan lajiin kuulu kuitenkin myös todella suuria lotuslumpeita. Siitä tuo lajikkeen nimi 'zenkeri' tulee siihen perään.
Samoin kuin esim. jättivesitähdikin Hygrophila corymbosa lajikkeet 'stricta' tai 'siamensis'.
t. Harry
Minkälaisia kokemuksia teilä on tälläisestä pohjalannoitteesta (tabletit): Sera. Florenette A. KUVA: http://www.zooplus.fr/bilder/sera/flore ... _neu_1.jpg
Itselläni altaassa näitä lumpeiya:
Vihreä tiikerilumme
Ja
Vaaleanpunainen tiikerilumme: Nymphaea zenkeri (red)
Eli onko hyvä lannoite noille?
Itselläni altaassa näitä lumpeiya:
Vihreä tiikerilumme
Ja
Vaaleanpunainen tiikerilumme: Nymphaea zenkeri (red)
Eli onko hyvä lannoite noille?
Tell me why we build castles in the sky?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Kysymys tiikerilumpeesta. Minulla mokoma on lähtenyt kasvattamaan varmaankin näitä kelluslehtiä akvaarion pintaan. Täältä löytyy vinkkiä, että katkoa kelluslehdet heti pois niin tämä estyy. Mutta...
-voinko katkoa nyt kaikki lehdet ja varret pois ilman että kasvi heittää henkensä samantien? (kun taitavat olla pelkkiä kelluslehtiä kaikki)
-mistä erotan mikä on kelluslehti ja mikä uposlehti, eli millä perusteella tulevaisuudessa katkon puskaa
Tarkoituksena olisi siis saada puska joka kasvaa nätisti pohjassa, eikä kuten nyt, pitkiä varsia ja kelluslehtiä
-voinko katkoa nyt kaikki lehdet ja varret pois ilman että kasvi heittää henkensä samantien? (kun taitavat olla pelkkiä kelluslehtiä kaikki)
-mistä erotan mikä on kelluslehti ja mikä uposlehti, eli millä perusteella tulevaisuudessa katkon puskaa
Tarkoituksena olisi siis saada puska joka kasvaa nätisti pohjassa, eikä kuten nyt, pitkiä varsia ja kelluslehtiä
Itse olen katkonut kaikki kelluslehdet tuosta vain poikki ja lumme on jonkun aikaa ollut lehdettömänä ja sitten alkanut kasvattaa uposlehtiä... eli jos uskallat ottaa riskin niin kaikki vaan naps poikki. Onhan aina mahdollisuus että se aloittaa lepokauden tai kuolee.MyyRy78 kirjoitti: -voinko katkoa nyt kaikki lehdet ja varret pois ilman että kasvi heittää henkensä samantien? (kun taitavat olla pelkkiä kelluslehtiä kaikki)
Kelluslehdet erottaa viimeistään kun alkavat nousta ruusukkeen yläpuolelle. Itse erotan ne jo hyvissä ajoin koska ne kasvavat suoraan ylöspäin ja lehti on enemmän "nuolen muotoinen" eli hyvin käpertynyt eikä ala heti aueta kuten uposlehdet. Ajan kanssa oppii. Mulla on iso matto tiikerilumpeita etu-ja keskialalla. En anna yhdenkään kasvattaa kelluslehtiä.
-
- Member
Mulla oli ostaessa koko lumme vihreä ja mietinkin että ostinko ihan väärän plantun mutta nyt kun se onmassa altaassa ja on saanut kunnon ravinteita niin uudet lehdet on kaikki punaisia.
Vanhat lehdet näkyy kaikki lähtevän pois ja uusia tulee tilalle.
Vanhat lehdet näkyy kaikki lähtevän pois ja uusia tulee tilalle.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3