Suodattimen puhdistus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marjo77
Member
Member

Suodattimen puhdistus

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Kertokaa mulle kuinka saa suodattimen massat puhdistettua sotkematta akvaariota.

Se on joka ikinen kerta kun putsaa suodattimen ja nostan sen kotelosta pois niin akvaario täynnä törkyä kun oikein pöllöhtää imuaukoista. [}:)]

mikä siis hyvä keino vai onko vaan hyväksyttävä että akva on vähän aikaa hirveän näköinen?

Olisiko hyvä ensin pohjalapolla painella se ja sitten varta nostaa akvasta?
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Mikä suodatin?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Jos nyt on puhe sisäsuodattimesta, niin voisiko sen nykäistä altaasta pois jo altaan tyhjennysvaiheessa, jolloin suodattimesta pöllähtävät sotkut on vielä helppo imuroida pois?
marjo77
Member
Member

juwelin altaan oma suodatin. Otin nyt kuvankin esitteestä että millainen:

http://marjo77.aqua-web.org/suodatin.jpg

Eli toi kotelo on kiinni akvaariossa sisällä. Sisuskalut tulee vetämällä ulos. Voikos suodattimen puhdistaa samalla vedenvaihdon yhteydessä? Eikös se laske liikaa bakteerikantaa jos pohjan imuroi ja vielä pöhöttimen puhdistaa? Mä oon aina tehny parinpäivän välillä puhdistuksen.
Lunatic
Junior Member
Junior Member

Re: Suodattimen puhdistus

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

marjo77 kirjoitti:Kertokaa mulle kuinka saa suodattimen massat puhdistettua sotkematta akvaariota.

Se on joka ikinen kerta kun putsaa suodattimen ja nostan sen kotelosta pois niin akvaario täynnä törkyä kun oikein pöllöhtää imuaukoista. [}:)]
Jos sitä koteloa ei saa siis otettua pois sieltä, niin voisiko siihen alle/ympärille laittaa jotain (muovipussi/joku purkki tms.) siksi aikaa kun nostat suodattimen. Itse laitan puhdistaessa suodattimen alle pienen muovirasian ja nostaessa suurin osa irtoavasta mömmöstä jää siihen. Sitten vaan kaadan mömmöt pois rasiasta.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

marjo77 kirjoitti:Mä oon aina tehny parinpäivän välillä puhdistuksen.
Täällä on Juwelin altaassa pörissyt sisäsuodattimen lisäksi ulkosuodatin. Olen joutunut pesemään sisäsuodattimen noin kerran kuukaudessa. Minkälainen kalasto ja sisustus altaassasi on? Entä minkä kokoinen allas on kyseessä? Ei tuota suodatinta tulisi ainakaan parin päivän välein puhdistaa, sillä siitä tuhoutuvat silloin hyödylliset bakteerit. Onko tuon suodattimen lisäksi muuta suodatusta?
marjo77
Member
Member

Koss kirjoitti:
marjo77 kirjoitti:Mä oon aina tehny parinpäivän välillä puhdistuksen.
Täällä on Juwelin altaassa pörissyt sisäsuodattimen lisäksi ulkosuodatin. Olen joutunut pesemään sisäsuodattimen noin kerran kuukaudessa. Minkälainen kalasto ja sisustus altaassasi on? Entä minkä kokoinen allas on kyseessä? Ei tuota suodatinta tulisi ainakaan parin päivän välein puhdistaa, sillä siitä tuhoutuvat silloin hyödylliset bakteerit. Onko tuon suodattimen lisäksi muuta suodatusta?
En siis puhdista suodatinta parin päivän välein niinkuin ehkä nyt ymmärsit.

Vaan akvaarion vedenvaihdon ja suodattimen puhdistuksen välillä on paripäivää.Ja siis en puhdista vedenvaihtojen yhteydessä juuri sen bakteerikannan vähenimisen takia. Tuossa välissä oli joku viesti johon tämän vastauksen laitoin asiasta että vedenvaihdon yhteydessä kun puhdistaa niin pöllähtävä kökön saa sitten samalla imettyä pois. Suodattimen joudun puhdistamaan kahden viikon välein. Ja silloin se on melkeinpä jo tukossa.
marjo77
Member
Member

Öö niin se kalasto siis edelleen lehtikaloja 2, lasimonneja 6, lasitetroja 10, pandamonnisia 10, ja 2 partista ja tulipyrstö...allas on sitten kooltaan 101x45x50 käytössä vaan se sisäsuodatin..En nyt tiedä miten tämä liittyi syodattimen puhdistukseen ja sen helpommin tekemiseen ettei kököt pöllöhdä akvaarioon mutta....No kalat kyllä likaa paljon. Kannattaisiko hankkia toinenkin suodatin?

Niin ja kasvillisuutta on aika paljon niinkuin jossain toisessa viestissäni löytyy kuvia.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

marjo77 kirjoitti:En nyt tiedä miten tämä liittyi syodattimen puhdistukseen ja sen helpommin tekemiseen ettei kököt pöllöhdä akvaarioon mutta....No kalat kyllä likaa paljon. Kannattaisiko hankkia toinenkin suodatin?
Tuota juuri ajoin takaa kysymällä kalastosta. Yksinkertaisesti luulen, että suodattimesi teho ei riitä tuolle kalastolle. Oletko harkinnut ulkosuodattimen hankintaa?
marjo77
Member
Member

Koss kirjoitti: Oletko harkinnut ulkosuodattimen hankintaa?
Miten tähän vastaisin...olen ja en ole. Aikaisemmin en ole ajatellut tarvitsevani ulkosuodatinta mutta nyt ajatellen : kyllä tarvitsen todennäköisesti. Ei vaan ole ikinä ollut tuollaista laitosta niin mulla ei ole minkään näköistä havaintoa miten toimii ja miten asennetaan ja mihin kohtaa yleensä se työnnetään....
Mantsikka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mantsikka »

Kertyykös sulla siihen suodattimen ja lasin väliin kerros levää/likaa? Itella ainakin Juwelin kalusto ja pumppu on kiinni lasissa, eli ei saa koko laatikkoa pois. Itseä häiritsee eniten se lika joka näkyy ruskeana ulospäin kun sinne lasin ja suodattimen väliin ei pääse millään.. tietääkö kukaan jotain ratkaisua?
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Vaikka joku pieni Eheimin ulkopömpeli olisi hyvä. Huuto.netissä oli pari sopivaa myynnissä ja suht halvalla.
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Mantsikka kirjoitti:Kertyykös sulla siihen suodattimen ja lasin väliin kerros levää/likaa? Itella ainakin Juwelin kalusto ja pumppu on kiinni lasissa, eli ei saa koko laatikkoa pois. Itseä häiritsee eniten se lika joka näkyy ruskeana ulospäin kun sinne lasin ja suodattimen väliin ei pääse millään.. tietääkö kukaan jotain ratkaisua?
Sama vika täällä. :frown:
marjo77
Member
Member

Pete28 kirjoitti:
Mantsikka kirjoitti:Kertyykös sulla siihen suodattimen ja lasin väliin kerros levää/likaa? Itella ainakin Juwelin kalusto ja pumppu on kiinni lasissa, eli ei saa koko laatikkoa pois. Itseä häiritsee eniten se lika joka näkyy ruskeana ulospäin kun sinne lasin ja suodattimen väliin ei pääse millään.. tietääkö kukaan jotain ratkaisua?
Sama vika täällä. :frown:
Kyllä, kuin myös täällä. Ihme juttu että jo tehtaala ei olle älytty tiivistää koteloa lasiin ettei se moska kerry sinne väliin..Mahtaisko sinne väliin mahtua joku tosi ohut juttu jolla vois sorkkia moskat pois? Eikös niitä ole esim. joitain ohiuta muovilistoja jos sellaisella kokeilis..
Mantsikka
Junior Member
Junior Member

No hyvä etten ole ainoa, aloin jo epäilemään omaa "tyhmyyttäni" :mrgreen: siis se on aivan älyttömän ruman näköistä. Ajatteleekohan vieraat että en osaa puhdistaa akvaani :D se on todella pieni väli, en tiedä mikä sinne mahtuis. Tai vaihtoehto on että irrottaa koko höskän liitoksistaan ja laittaa jollain imukupeilla tms kiinni. Sitten sen saa aina irti pesua varten jne...mutta ei ehkä viitsi nähdä sitä vaivaa jos se ei sitten vaikka pysy enään paikoillaan. Luulis että tehtaalla olis jo sen verta tajunnut, mutta ei.. :roll:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Eikö sinne väliin voi laskea paineella vettä letkusta vedenvaihdon yhteydessä?
Mantsikka
Junior Member
Junior Member

maisu kirjoitti:Eikö sinne väliin voi laskea paineella vettä letkusta vedenvaihdon yhteydessä?
Voi, mutta sitten ne kaikki kakat leviää akvaan..eikä niitä millään saa imettyä pois jos ei vaihda koko vettä. Näin ainakin täällä kun kokeiltiin, joko on sitten tekniikassa vikaa :) eikä ne kaikki silti lähde..Ja nopeasti tulevat takaisin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ai, minä luulin, että ne vain piti saada pois sieltä nimenomaisesta kohdasta ja jatkokäsittely oli vapaa. :D
marjo77
Member
Member

Tuli mieleen kun tuon pienen juwelin pumppu hajosi ja ukko otti irti sitten koko kotelon kun uusi suodatin ostettiin niin ainakin fileerausveitsi meni siihen pikku kotelon ja lasin väliin. Taidankin lähteä etsimään jotain metalli rimaa koska uskoakseni se menee sinne väliin ja saisi sen puhdistettua...Vieläkun laittaa jonkun kankaan siihen päälle niin ei naarmuunnu lasit..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”