Tetra Algizit
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tetra Algizit
Niin Ostin tollasen tetran levänpoisto aine pakkauksen. mulla ei ole mitään suurta levä ongelmaa mutta tota piilevää on vähän vedensuosikkejejn ala lehdillä niin ajattelin poistaa ne kun ovat vähän ruman näköiset...
Paketissa luki näin:
Tetra Aqua Algizit auttaa tehokkaiden vaikutus aineidensa ansiosta myös vaikeissa levä ongelmissa. Ehkäisee levän kasvua niin etteivät kasvit kuole levän peittoon. Sisältää tehoaineita levien nopeaan hävittämisee. Ei värjää vettä. Vaaraton kaloille, kasveille ja mikroorganismeille (asian mukaisesti käytettynä).
Käyttö:
1 tabletti 40:een vesi litraan. Lisätään suoraan akvaario veteen - mieluiten kasvittomiin, virtaaviin kohtiin. Tarvittaessa käsittely uusitaan 3-4 viikon kuluttua. Levänestokäsittelyn aikana on akvaarion vettä ilmastettava.
Sitten alareunassa vielä luki turva hömpötystä mutta lähinnä ihmisille. Kuten ei saa syödä yms.
Onko kellään kokemuksia tosta aineesta...?
Voiko vettä vaihtaa tablettien ollessa siellä?
Tungetaanko tabletit soran sisään vai jätetäänkö päälle?
Paketissa luki näin:
Tetra Aqua Algizit auttaa tehokkaiden vaikutus aineidensa ansiosta myös vaikeissa levä ongelmissa. Ehkäisee levän kasvua niin etteivät kasvit kuole levän peittoon. Sisältää tehoaineita levien nopeaan hävittämisee. Ei värjää vettä. Vaaraton kaloille, kasveille ja mikroorganismeille (asian mukaisesti käytettynä).
Käyttö:
1 tabletti 40:een vesi litraan. Lisätään suoraan akvaario veteen - mieluiten kasvittomiin, virtaaviin kohtiin. Tarvittaessa käsittely uusitaan 3-4 viikon kuluttua. Levänestokäsittelyn aikana on akvaarion vettä ilmastettava.
Sitten alareunassa vielä luki turva hömpötystä mutta lähinnä ihmisille. Kuten ei saa syödä yms.
Onko kellään kokemuksia tosta aineesta...?
Voiko vettä vaihtaa tablettien ollessa siellä?
Tungetaanko tabletit soran sisään vai jätetäänkö päälle?
-
- Junior Member
- Viesti:
joo tiedän
tiedän sen valon lisäyksen mutta siihen ei ole mahista ja mulla on nyttenkin 2 lamppua 100l akvaariossa. Ja ihan valoisa se on... Tietääkö kukaan mihin tabletit tungetaan, siis hiekan sisään vai jätetäänkö siihen hiekan päälle ja voiko vettä vaihtaa silloin kun ne on siellä?!
-
- Junior Member
- Viesti:
joo tiedän
tiedän sen valon lisäyksen mutta siihen ei ole mahista ja mulla on nyttenkin 2 lamppua 100l akvaariossa. Ja ihan valoisa se on... Tietääkö kukaan mihin tabletit tungetaan, siis hiekan sisään vai jätetäänkö siihen hiekan päälle ja voiko vettä vaihtaa silloin kun ne on siellä?!
Re: Tetra Algizit
Joo on tuota tullut kokeiltua, tabletit pitäisi laitta paikalle, jossa on suuri veden virtaus (ei minkään alle) ja lisäksi kauas kasveista ja mahdollisesti kalojen ulottumattomiin.
Tuo levämyrkky (monouron) lopettaa kaikilla kasveilla fotosynteesin kuurin ajaksi. Hiilarin käyttö tuolloin (kun ei ole kulutusta) saattaa tappaa kalatkin. Ei siis mikään turvallinen keino.
Moni kasvi ottaa siitä lopullisesti nokkiinsa. No kyllähän leväkin, mutta uusia leväyksilöitä kuitenkin ilmaantuu ihan ostamatta ja ne alkavatkin rehottaa heti kuurin jälkeen. Vielä siinä vaiheessa kun ne ostokasvit palautuvat myrkystä.
Kannattaa mieluimmin opetella tasapainon löytäminen akvaarioon ja päästä levistä lopullisesti.
t. Harry
Tuo levämyrkky (monouron) lopettaa kaikilla kasveilla fotosynteesin kuurin ajaksi. Hiilarin käyttö tuolloin (kun ei ole kulutusta) saattaa tappaa kalatkin. Ei siis mikään turvallinen keino.
Moni kasvi ottaa siitä lopullisesti nokkiinsa. No kyllähän leväkin, mutta uusia leväyksilöitä kuitenkin ilmaantuu ihan ostamatta ja ne alkavatkin rehottaa heti kuurin jälkeen. Vielä siinä vaiheessa kun ne ostokasvit palautuvat myrkystä.
Kannattaa mieluimmin opetella tasapainon löytäminen akvaarioon ja päästä levistä lopullisesti.
t. Harry
-
- Junior Member
- Viesti:
Niin siis akvaario on tasa painossa...
ja siis siellä ei ole kuin vähän levää (sitä ruskeaa piilevää)... Mitkä osto kasvit...? JA noi mun piilevät on ollu siellä alusta asti (eli n. 2 vuotta) ja nyt ne on alkanu mua jo vähän nyppimään.... En viitsisi sitä veden suosikki ryteikköä hajoittaa piilevien vuoksi. Pitäisikö mun nyt sitten ostaa joku muu levä myrkky...?!

Hei,
ostokasveilla tarkoitin juuri kehitysalteeltaan korkeampia kasveja (jotka siis olet joko kaupasta ostanut tai kaverilta saanut). Leviä et varmaan ole ostanut.
Piilevät pääsevät muista levistä voitolle monesti (nopeita kun ovat kehittymään) uusissa akvaarioissa, joissa on silikaatteja. Silikaatit ovat tärkeä osa piilevien soluseinää. Lisäksi ne pärjäävät myös hämärässä valossa, jolloin noiden "ostokasvien" kilpailukyky ei ole paras mahdollinen.
Tästä syystä valon lisääminen usein selvästi ja nopeasti vähentää piilevien määrää (siis kun kilpailu kiristyy).
En ostaisi mitään myrkkyjä. Niillähän vain tapat suuren osan nyt siellä olevista levistä, mutta et todellakaan poistä sitä syytä, miksi ne siellä ovat (kilpailukyky hämärässä, silikaatit). Ja levät palaavat takaisin hoidon jälkeen. Tätä tarkoitin tasapainoilla. Huomaa, että kaikki levämyrkyt heikentävät kaikkien kasvien fotosynteesiä ja juuri sitähän sinä et tarvitse "ostokasvien" osalta.
t. Harry
ostokasveilla tarkoitin juuri kehitysalteeltaan korkeampia kasveja (jotka siis olet joko kaupasta ostanut tai kaverilta saanut). Leviä et varmaan ole ostanut.
Piilevät pääsevät muista levistä voitolle monesti (nopeita kun ovat kehittymään) uusissa akvaarioissa, joissa on silikaatteja. Silikaatit ovat tärkeä osa piilevien soluseinää. Lisäksi ne pärjäävät myös hämärässä valossa, jolloin noiden "ostokasvien" kilpailukyky ei ole paras mahdollinen.
Tästä syystä valon lisääminen usein selvästi ja nopeasti vähentää piilevien määrää (siis kun kilpailu kiristyy).
En ostaisi mitään myrkkyjä. Niillähän vain tapat suuren osan nyt siellä olevista levistä, mutta et todellakaan poistä sitä syytä, miksi ne siellä ovat (kilpailukyky hämärässä, silikaatit). Ja levät palaavat takaisin hoidon jälkeen. Tätä tarkoitin tasapainoilla. Huomaa, että kaikki levämyrkyt heikentävät kaikkien kasvien fotosynteesiä ja juuri sitähän sinä et tarvitse "ostokasvien" osalta.
t. Harry
-
- Advanced Member
Näistä levämyrkyistä on sen verran kokemusta, että saattavat toimia tai sitten ei. Kuurin voi joutua uusimaan useita kertoja ennen toivottua tulosta. Lisäksi voi käydä niin - näin kävi ainakin itselleni - että ne helpommat levät kuolevat ja saman ekologisen lokeron valtaavat paljon ikävämmät levät. En rupeisi pienen leväisyyden takia käyttämään, jokin massiivinen sini- tai tupsuleväongelma on sitten asia erikseen.
-
- Junior Member
- Viesti:
niin no asia on vähän niin ja näin. nimittäin se piilevä on vissiin kuollut kun ei lisäännyt. se vaan olla jöllöttää...
Tai ei siitä haittaakaan ole mutta joku tyyppi suositteli mulle kasvien kylvettämistä jossain mutta silti joutuisin kuitenkin hajottamaan mun ihanan vedensuosikki ryteikön jota olen nyt varjellut varmaan 1,5 vuotta 

Itse sain leväongelman käytettyäni nestemäistä poikasruokaa
suurimman osan kasveista olen joutunut heittämään pois koska ovat kasvaneet lähestulkoon mustaa karvaa kauttaaltaan. tein suursiivouksen ja putsasin kaikki esineet ja pohjan perus vedenvaihdon yhteydessä mutta levää jäi silti ja nyt on taas osassa kasveja alkanut näkymään sama ilmiö.. vesiarvot ovat kaikki kuitenkin ok.
Akvaariokaupassa suosittelivat mulle kanssa tätä kyseistä tablettia ja siellä ehdotettiin että laittaisin sen jotenkin sinne suodattimen/ pumpun luokse sen musta hökkelin sisään siis missä nämä sijaitsevat. en nyt ihan käsittänyt että minne sinne
akvaarioni on 63l (juwel rekod 600). oli ehkä hiukan hankalasti selitetty mutta toivottavasti ymmärsitte. onko teillä ideoita? ja onko siis turvallista laittaa ihan vain hiekalle tämä näkyviin koska itse en keksi sellaista paikka mihin kalat eivät pääsisi?

Akvaariokaupassa suosittelivat mulle kanssa tätä kyseistä tablettia ja siellä ehdotettiin että laittaisin sen jotenkin sinne suodattimen/ pumpun luokse sen musta hökkelin sisään siis missä nämä sijaitsevat. en nyt ihan käsittänyt että minne sinne

-
- Senior Member
Toisesta viestiketjusta luin että ko. tuoteessa on monuronia.
Oisko markkinoilla joku muu levien torjunta aine joka ei tätä ainetta sisällä, tai muita aineita joiden on epäillään aiheuttavan syöpää.
Sen verran säikäytti, että en ainakaan tätä tuotetta aio käyttää.
Oisko markkinoilla joku muu levien torjunta aine joka ei tätä ainetta sisällä, tai muita aineita joiden on epäillään aiheuttavan syöpää.
Sen verran säikäytti, että en ainakaan tätä tuotetta aio käyttää.